Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
74 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
Waarom is tv kijken geen ontspanning wat een onzin
Klik om te vergroten...

Nou, niet zo kortzichtig. Nergens voor nodig.

Ik heb geen enkel echt moment ontspanning kunnen vinden in series of andere dingen op tv. Ik had er simpelweg de rust en concentratie niet voor. Dan is het eerder frusterend dan ontspannend.

Dus Alinde heeft ook vast haar redenen hiervoor.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raver zei:
Nou, niet zo kortzichtig. Nergens voor nodig.

Ik heb geen enkel echt moment ontspanning kunnen vinden in series of andere dingen op tv. Ik had er simpelweg de rust en concentratie niet voor. Dan is het eerder frusterend dan ontspannend.

Dus Alinde heeft ook vast haar redenen hiervoor.
Klik om te vergroten...
Nou, het merendeel van wat er op de buis is zou ik eerder afleiding noemen. Er zit wel wat leerzaams tussen maar het is zo consumerend, passief. Lees een boek en je voorstellingsvermogen gaat aan het werk. Hobby of sport levert voldoening op en oefening baart kunst.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Nou, het merendeel van wat er op de buis is zou ik eerder afleiding noemen. Er zit wel wat leerzaams tussen maar het is zo consumerend, passief. Lees een boek en je voorstellingsvermogen gaat aan het werk. Hobby of sport levert voldoening op en oefening baart kunst.
Klik om te vergroten...
als je alleen lineaire tv kijkt
genoeg ontspannends te vinden op bijv youtube
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Denk dat ze bedoelt dat je je hoofd vult met informatie. En als je creatief bezig bent kun je je hoofd juist leeg maken.

Zelf vind ik het bijv onzin om de hele tijd te kijken wat bekende Nederlanders doen en wat andere bekende Nederlanders daarvan vinden. Idd leuk als afleiding maar ook een beetje suf.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
Denk dat ze bedoelt dat je je hoofd vult met informatie. En als je creatief bezig bent kun je je hoofd juist leeg maken.

Zelf vind ik het bijv onzin om de hele tijd te kijken wat bekende Nederlanders doen en wat andere bekende Nederlanders daarvan vinden. Idd leuk als afleiding maar ook een beetje suf.
Klik om te vergroten...
Precies. Zinloze informatie tot je nemen vs een skill ontwikkelen met een resultaat dat je trots maakt.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#6
MR_CHIP zei:
als je alleen lineaire tv kijkt
genoeg ontspannends te vinden op bijv youtube
Klik om te vergroten...

Uiteindelijk gaat het meer om je lichaam en geest te laten herstellen van inspanning of stress.

Hersenloos YouTube/Netflix/Lineare tv kijken is over het algemeen juist meer prikkels tot je nemen, wat vaak bovenstaand niet bevorderd.

Uiteraard heb ik het dan niet over af en toe een serietje kijken, het gaat er om dat dat niet je hoofdzakelijke activiteit is ter ontspanning.

Onder ontspanning verstaan de meeste (en zeker de professionals die ons aansporen meer te ontspannen) sport, hobbys, meditatie/mindfulness, koken, tuinieren etc.

Zelf blijk ik tekenen als zeer ontspannend te ervaren. Dat mijn getekende hond er uit ziet als een kat, en een kleuter zich nog zou schamen voor mijn tekenskills, dat doet er niet toe.

Voor mij werkt het en ik kan er dan ook echt helemaal in opgaan, dat is uiteindelijk waar het om draait bij ontspanning
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Die casemanager heeft wel mijn leven gered geloof ik.

Die figuur die in slechte toestand in hotel was aangetroffen gaat misschien niet meer geholpen worden. Die heeft al zoveel kansen gehad. Op een gegeven moment zijn de bedden voor andere mensen, die nog wel kans van slagen hebben.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Alinde zei:
Vriend begrijpt niet dat winkels als Decathlon, Mediamarkt en action verschrikkelijk voor mij zijn en zeker als je niet gericht iets gaat kopen maar alleen rondkijken. Wel wil hij mee maar SPV en dan kunnen we mijn signaleringsplan doorspreken. Winkelen staat er juist in als no go als ik enigszins ga ontregelen. Hij heeft een vriend die die winkels wel leuk vindt, dan gaat hij maar lekker met hem.
Klik om te vergroten...
Goed dat je hierin kiest voor jezelf.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Winkelen lijkt me inderdaad geen goed idee als je uit balans bent. Voor mij wel herkenbaar ook.

Ik beperk zelf winkelen tot het minimum en vind het absoluut niet iets ontspannends. Als ik uit balans ben ga ik liefst helemaal niet.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat herken ik precies. Ik was blij dat we gisteren klaar waren in de supermarkt, had het gevoel dat toen het weekend begon.
Het geeft wat discussie, dat ik niet in het weekend voor de lol naar die winkels wil. Ik hoop dat het gesprek met de SPV kan duidelijk maken dat het ook echt niet goed voor me is.

Ik ga een enkele keer naar Decathlon als ik gericht iets nodig heb. Maar dan ook snel weer naar buiten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ikzelf haat winkelen...ik ga zo snel mogelijk de noodzakelijke aankopen doen.
En dan snel naar huis.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vriend zijn huisgenoot is heel druk en dat verandert het huis wel. Zijn vorige huisgenoot was heel rustig en daar kon ik ook rustig mee in de huiskamer zitten, dat was gezellig wakker worden. Met deze is het anders, hij is wel heel aardig maar ik mijd de huiskamer een beetje. Nog 1 weekje dagbehandeling en daarna heb ik zelf hopelijk wat meer rust in mijn hoofd en kan ik van anderen weer wat meer hebben.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja precies. Ik heb dat ook. En is geen ramp op zich.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat wordt nog wat als ik de benzo’s verder ga afbouwen. Vriend wil altijd herrie, televisie, winkels, etc.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alinde zei:
Ik heb bijna geen keus, als ik uit balans ben word ik gek in die winkels. Staat ook in mijn signaleringsplan: niet winkelen.
Als je echt iets nodig hebt is het wat anders maar wat rondkijken als tijdverdrijf is voor mij echt geen ontspanning.
Klik om te vergroten...

Omdat je je dan onrustig gaat voelen?

Ik herken dat overigens prima. Ook mij zul je niet vaak in een winkel zien. Ik bestel heel veel online. Daar is vrijwel alles te krijgen anno 2024.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Toch zenuwachtig voor gesprek psychiater. Dit gesprek is zonder familie (ingelast). Ik vind psychiaters toch een beetje eng.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het onbestemde gevoel klopte, zoals vaker. Het werd een vreemd gesprek. Ik heb er nog niet helemaal de goede woorden voor.
Na het gesprek de gebruikelijke after-GGZ route gelopen naar winkelcentrum maar niet voor wijn. Wel twee zoete broodjes en een iets te dure kant en klaar maaltijd van de groenteboer.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nee de heks is bij een andere forumster. Jazz heet ze geloof ik.

Ik heb bij Brijder een verpleegkundig specialist waarbij ik mij afvroeg waar de bezem was, maar juist op een goede manier. Ze leek bijna helderziend zo snel als ze mijn levensverhaal voor zich zag.
Niet bang van artsen, psychiaters etc. Maar zij is nu niet veel in beeld dus heb het niet over haar gehad laatste tijd.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mijn psychiater waar ik vandaag was is van GGZ. Het gesprek begon met de vraag waar ik opgenomen geweest was.

Nou was ik er vanuit gegaan dat de beste man op de achtergrond aanwezig was geweest maar dit blijkt dus niet het geval. Ik was best wel verbaasd over deze vraag. De observaties van de kliniek, ruim 6 maanden lang zijn zo waardevol. Het voelt alsof dit weer verloren gaat en mijn psychiater weer from scratch naar mij gaat kijken.
Hoe waardevol is het als je een arts hebt die altijd op de vloer is, je ziet als je in je pyjama loopt, als je terugkomt van de sport, als je gaat eten, als je niks wilt eten, als je het servies kapot gooit, als je manisch dreigt te worden, als je depressief wordt, psychotisch. Als je door de casemanager achter de fietsenstalling vandaan gehaald wordt omdat je overal complotten ziet. Als je gewoon relaxed in de tuin ligt. Als je geschrokken bent omdat je een ex-client in het wild bent tegengekomen. Hoe je reageert als je overgeplaatst wordt. Kortom ze hebben ZO veel kunnen zien van hoe ik in elkaar zit. En dan ga je weer terug naar GGZ en wordt daar bijna niets van meegenomen.

'Waar was je opgenomen?'

En of het een oud of een nieuw gebouw was.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Iedereen werkt langs mekaar heen.
Dat vind je vaker in de hulpverlening....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1314151617...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."