Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
133 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Gaat het dan nog zó lang duren allemaal!?
Klik om te vergroten...
Allemaal? Het afbouwen kan wel even duren, maar is toch niet alleen maar een slechte tijd? Voor hetzelfde geld begin je een romantische periode ..
En leven gaat gewoon door. Je leert jezelf beter kennen, gaan andere routines inbouwen en misschien ga je meer interesse tonen voor mooie mensen en komen er allemaal mooie zaken op je pad. Straks heb je niets meer af te bouwen en mis je gewoon die extra spanning :).
Je kunt de dagen best intensief beleven volgens mij en kan best mooie herinneringen opleveren. Als je maar langzaam blijft afbouwen en op die manier zelfvertrouwen niet verliest!

Succes!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey allemaal.

Update;

Bij de arts geweest. Conclusie; ik heb de afbouw in m'n eigen hand. Mag dus gewoon een weekje door op 40mg en als het moet nóg een extra week.

Maar ik mag wanneer ik me er klaar voor voel ook zelf beginnen met een volgende afbouw stap.

Het blijven ook voor nu nog stapjes van 5mg. Het schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn door een arts bij deze instelling dat niet elke benzodiazepine afbouw stap naar beneden even zwaar is. Dat verklaard de vele ontwenningsverschijnselen aldus Mw de arts.

Manu76 zei:
Allemaal? Het afbouwen kan wel even duren, maar is toch niet alleen maar een slechte tijd? Voor hetzelfde geld begin je een romantische periode ..
En leven gaat gewoon door. Je leert jezelf beter kennen, gaan andere routines inbouwen en misschien ga je meer interesse tonen voor mooie mensen en komen er allemaal mooie zaken op je pad. Straks heb je niets meer af te bouwen en mis je gewoon die extra spanning :).
Je kunt de dagen best intensief beleven volgens mij en kan best mooie herinneringen opleveren. Als je maar langzaam blijft afbouwen en op die manier zelfvertrouwen niet verliest!

Succes!
Klik om te vergroten...

Mooi inzicht dankjewel. Het leven gaat inderdaad ook gewoon door. Ik kan hier alleen maar van leren. Moeilijke fases in je leven maken je alleen maar sterker. Dit advies kreeg ik ook al mee van m'n moeder.

Greetz,

Raver (:
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey allemaal,

Morgen afspraak arts.

Tijd voor de volgende stap; meeste ontwenningsverschijnselen zijn inmiddels bijna weg. Alleen derealisatie en depersonalisatie blijft aanwezig. Maar dat is denk de PAWS van mijn eigen domme keuze om plots te stoppen met snelwerkende benzo's naast de diazepam.

Vanaf morgen dus 35mg. Al 30(!)mg afgebouwd. Top.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hey allemaal. Tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb.

Afkickverschijnselen gaan met ups en downs.

Momenteel op 30mg Diazepam. Nu dag 5 op 30mg. Het meest irritante eraan vind ik nu dat ik echt zo vreselijk gespannen en nerveus wakker wordt. Herkennen mensen dit?
Daarbij ben ik echt depressief. Mede door overmatig cannabisgebruik maar het versterkt elkaar op een negatieve manier op dat vlak.

Kan het t beste beschrijven alsof je een stimulant genomen hebt en je op je stoel moet blijven zitten. Zeurend nerveus gevoel. Begint een beetje uitzichtloos te voelen nu ofzo. Ben al echt ver gekomen maar moet ook echt nog wel fftjes.

Update zover. Benzooi is het!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Hey allemaal. Tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb.

Afkickverschijnselen gaan met ups en downs.

Momenteel op 30mg Diazepam. Nu dag 5 op 30mg. Het meest irritante eraan vind ik nu dat ik echt zo vreselijk gespannen en nerveus wakker wordt. Herkennen mensen dit?
Daarbij ben ik echt depressief. Mede door overmatig cannabisgebruik maar het versterkt elkaar op een negatieve manier op dat vlak.

Kan het t beste beschrijven alsof je een stimulant genomen hebt en je op je stoel moet blijven zitten. Zeurend nerveus gevoel. Begint een beetje uitzichtloos te voelen nu ofzo. Ben al echt ver gekomen maar moet ook echt nog wel fftjes.

Update zover. Benzooi is het!
Klik om te vergroten...

Hoe staat het met je caffeïne inname?

Bij mij heeft dat enorm veel invloed op dat zeurende nerveuze gevoel. Als er tenminste hetzelfde voelen.

Wat en waar voel je dat precies? Kan je dat eens proberen uit te leggen?

Zelf vind ik dat het naarste gevoel van allemaal. Meestal wordt bij negatieve emoties gedacht aan boosheid of verdriet. Maar daar heb ik eigenlijk niet zo heel erg veel moeite mee. Maar dat zeurende nerveuze gevoel is echt killing. Vooral ook omdat het vaak zo ontzettend lang aan kan houden. Sommige dagen voortdurend.

Ik ben deze week weer actief gaan letten op de hoeveelheid caffeïne die er naar binnen gaat. Heb vandaag het gevoel nog helemaal niet gehad.
Maar ook zonder caffeine heb ik soms zo van die dagen dat dat gevoel aanwezig is. Wel al veel minder dan een jaar geleden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Raver zei:
Hey allemaal. Tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb.

Afkickverschijnselen gaan met ups en downs.

Momenteel op 30mg Diazepam. Nu dag 5 op 30mg. Het meest irritante eraan vind ik nu dat ik echt zo vreselijk gespannen en nerveus wakker wordt. Herkennen mensen dit?
Klik om te vergroten...

Yup. Hier had in zo’n ontzettende hekel aan. Vroeg wakker worden, nog moe en zin om door te slapen maar onrustig en dus onmogelijk om weer terug in slaap te vallen. Meestal was ik ook allerlei doemscenario’s over mijn leven aan het doornemen :/ Wordt veroorzaakt door een Cortisol piek. Bespreken met de arts. Wat ik meestal deed was zodra ikmwakker werd opstaan, of als het echt nog veel te vroeg was (voor 5:00) even naar de WC, een glas water drinken, een appeltje eten, vaatwasser uitpakken of ander 5-minutenklusje doen en dan weer terug in bed. Als slaap na 10 min nog niet lukte dan Youtube of Netflix kijken tot een uurtje of 7.

Raver zei:
Daarbij ben ik echt depressief. Mede door overmatig cannabisgebruik maar het versterkt elkaar op een negatieve manier op dat vlak.
Klik om te vergroten...
Ik was ook kneiters depressief in PAWS. Gaat allemaal over. Ik ben niet aan de ADs gegaan omdat dat NOG meer afbouwen zou betekenen.

Raver zei:
Kan het t beste beschrijven alsof je een stimulant genomen hebt en je op je stoel moet blijven zitten. Zeurend nerveus gevoel. Begint een beetje uitzichtloos te voelen nu ofzo. Ben al echt ver gekomen maar moet ook echt nog wel fftjes.

Update zover. Benzooi is het!
Klik om te vergroten...
Ja, het is vergif. Bang om niks, ik kon ook niet tegen drukte en m’n claustrofobie was 10 keer zo erg. Ik kon niet meer in mijn slaapkamer liggen maar moest op de bank in de woonkamer.

Onthoud wat je nu voelt maar goed als je ooit weer eens gedachten krijgt.

Zet hem op man. Het komt allemaal goed!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Hoe staat het met je caffeïne inname?

Bij mij heeft dat enorm veel invloed op dat zeurende nerveuze gevoel. Als er tenminste hetzelfde voelen.

Wat en waar voel je dat precies? Kan je dat eens proberen uit te leggen?

Zelf vind ik dat het naarste gevoel van allemaal. Meestal wordt bij negatieve emoties gedacht aan boosheid of verdriet. Maar daar heb ik eigenlijk niet zo heel erg veel moeite mee. Maar dat zeurende nerveuze gevoel is echt killing. Vooral ook omdat het vaak zo ontzettend lang aan kan houden. Sommige dagen voortdurend.

Ik ben deze week weer actief gaan letten op de hoeveelheid caffeïne die er naar binnen gaat. Heb vandaag het gevoel nog helemaal niet gehad.
Maar ook zonder caffeine heb ik soms zo van die dagen dat dat gevoel aanwezig is. Wel al veel minder dan een jaar geleden.
Klik om te vergroten...

Caffeïne gebruik ik nooit. In geen enkele vorm.

Lastig uit te leggen met die brainfog momenteel maar ga me best doen.

Het voelt alsof er vlinders in m'n buik zitten 3.0, maar totaal geen prettig gevoel. Nervositeit, zweterig erbij. Geen eetlust erdoor, alsof je je als klein kind wist dat je naar een pretpark zou gaan. Tot slot denk ik gewoon dat ik t t beste kan vergelijken met een teveel aan een stimulant. Cafeïne komt t meest in de buurt. Alsof m'n zenuwstelsel overprikkeld is; maar in feite is dit denk ook zo bij afkick toch? 😅

Knoop in m'n maag. Versterkt door doem gedachtes over zaken die vandaag de dag niet actueel zijn.

Hoop dat het zo 'n beetje duidelijk beschreven is.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik herinner me vooral, dat elke keer als ik omlaag ging met de dosis, het verhaaltje opnieuw begon. Eerst wat klote dagen met veel spanning, dan je verhoogde staat van depressie en naar een week of 2 ging het wel weer en verhaal opnieuw doorlopen. Dosis omlaag .... Maar ik had niet het gevoel dat de wiet me depressiever maakte, juist dacht ik dat ik dagelijks iets van plezier voelde dankzij de thc. Maar voor hetzelfde geld, versterkt de wiet alle gevoelens, dus ook de negatieve.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Caffeïne gebruik ik nooit. In geen enkele vorm.

Lastig uit te leggen met die brainfog momenteel maar ga me best doen.

Het voelt alsof er vlinders in m'n buik zitten 3.0, maar totaal geen prettig gevoel. Nervositeit, zweterig erbij. Geen eetlust erdoor, alsof je je als klein kind wist dat je naar een pretpark zou gaan. Tot slot denk ik gewoon dat ik t t beste kan vergelijken met een teveel aan een stimulant. Cafeïne komt t meest in de buurt. Alsof m'n zenuwstelsel overprikkeld is; maar in feite is dit denk ook zo bij afkick toch? 😅

Knoop in m'n maag. Versterkt door doem gedachtes over zaken die vandaag de dag niet actueel zijn.

Hoop dat het zo 'n beetje duidelijk beschreven is.
Klik om te vergroten...

Zeker duidelijk omschreven en inderdaad heel herkenbaar. Ik ken dit ook wel een beetje van benzo afkick. Maar ik kwam slechts van een lage dosis af, dus is waarschijnlijk niet te vergelijken met waar jij doorheen gaat.

Ook buiten benzo afkick om een bekend gevoel. Ik probeer altijd maar gewoon zoveel mogelijk de focus te houden op mijn ademhaling en accepteren dat het gevoel er is.

Dit gevoel is ook niet weg te roken is mijn ervaring. Had ik wel altijd, ik ging er veel van roken, maar het werd daar echt niet beter van 😂
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Manu76 zei:
Ik herinner me vooral, dat elke keer als ik omlaag ging met de dosis, het verhaaltje opnieuw begon. Eerst wat klote dagen met veel spanning, dan je verhoogde staat van depressie en naar een week of 2 ging het wel weer en verhaal opnieuw doorlopen. Dosis omlaag .... Maar ik had niet het gevoel dat de wiet me depressiever maakte, juist dacht ik dat ik dagelijks iets van plezier voelde dankzij de thc. Maar voor hetzelfde geld, verstrekt de wiet alle gevoelens, dus ook de negatieve.
Klik om te vergroten...

Herkenbaar inderdaad.

Wiet opzich zelf geeft me een prettig gevoel. En merk vooral bij edibles dat ik minder last heb van die beschreven spanning.. Alleen als ik elke avond voordat ik naar bed ga een edible ga eten daar wordt ik ook geen beter mens van heb ik ervaren. Dus de balans in het gebruiken van wiet is de key, alleen ik als addict denkt de key in handen te hebben maar dat is absoluut niet het geval. Verlies gewoon de controle vaak over blowen of eten; en heb daar dan ook klachten van bovenop de afkickverschijnselen.

Maar goed voor nu focus ik me vooral op de benzo's op 0 krijgen en daarna komt de rest wel. Want wil het mezelf ook nu niet moeilijk gaan maken om ook maar te stoppen met blowen. Spanning is al hoog genoeg. Maar goed minderen is wel een must denk ik.


LucidLucy zei:
Dit gevoel is ook niet weg te roken is mijn ervaring. Had ik wel altijd, ik ging er veel van roken, maar het werd daar echt niet beter van 😂
Klik om te vergroten...

Hangt er vanaf wat je rookt natuurlijk. :tongueout:

Nee maar nicotine is ook echt wel een trigger voor nervositeit etc. Rook echt wel 20 sigaretten per dag denk ik.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Update;

ONTWENNINGSVERSCHIJNSELEN

Wat een verschrikkelijke ontwenning is dit zeg. Bij far de zwaarste stap tot nu toe. Ik denk dat ik moet gaan kijken naar kleinere stappen vanaf nu. Althans in overleg met de arts uiteraard.

Ik ga even de ontwenningsverschijnselen opsommen. Helpt me echt om het even van me af te schrijven want soms voelt het echt alsof ik alleen ben hierin. Alsof niemand voelt wat ik voel. Alsof ik gek wordt gewoon.

- rusteloosheid en nervositeit
- verwardheid (licht)
- (heftige) depersonalisatie en derealisatie
- zeer slechte cognitieve functies. Korte termijn geheugen dramatisch.
- angst
- zweten, druppels staan op me handen
- enorme stressbal in me buik
- dwang en doemgedachtes
- (heftige) depressie met suïcidale gedachtes
- slaapproblemen
- emotioneel labiel zijn
- rare sensaties in me lijf. Ineens heel warm in me benen etc. Prikkelingen, pijn.
- spierkramp
- verlies eetlust

Ik vergeet vast nog wel wat.

Nu dag 10 op 30mg. Van 35mg naar 30mg gezakt.

Thuis zitten echt dat maakt het nog 10x erger. Wat een verschrikking gewoon. Kan er niks anders van maken.

Raver.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Raver zei:
Update;

ONTWENNINGSVERSCHIJNSELEN

Wat een verschrikkelijke ontwenning is dit zeg. Bij far de zwaarste stap tot nu toe. Ik denk dat ik moet gaan kijken naar kleinere stappen vanaf nu. Althans in overleg met de arts uiteraard.

Ik ga even de ontwenningsverschijnselen opsommen. Helpt me echt om het even van me af te schrijven want soms voelt het echt alsof ik alleen ben hierin. Alsof niemand voelt wat ik voel. Alsof ik gek wordt gewoon.

- rusteloosheid en nervositeit
- verwardheid (licht)
- (heftige) depersonalisatie en derealisatie
- zeer slechte cognitieve functies. Korte termijn geheugen dramatisch.
- angst
- zweten, druppels staan op me handen
- enorme stressbal in me buik
- dwang en doemgedachtes
- (heftige) depressie met suïcidale gedachtes
- slaapproblemen
- emotioneel labiel zijn
- rare sensaties in me lijf. Ineens heel warm in me benen etc. Prikkelingen, pijn.
- spierkramp
- verlies eetlust

Ik vergeet vast nog wel wat.

Nu dag 10 op 30mg. Van 35mg naar 30mg gezakt.

Thuis zitten echt dat maakt het nog 10x erger. Wat een verschrikking gewoon. Kan er niks anders van maken.

Raver.
Klik om te vergroten...
Kerel dat is echt naar. Rustiger aan is een goed idee. Kijk of je ergens als vrijwilliger eenvoudig werk kunt gaan doen dan ben je thuis weg.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
dupont zei:
Kerel dat is echt naar. Rustiger aan is een goed idee. Kijk of je ergens als vrijwilliger eenvoudig werk kunt gaan doen dan ben je thuis weg.
Klik om te vergroten...

Zeker naar! Pff

Vandaag gesprek gehad met de arts.

Dosering blijft op 30mg tot m'n hoofd en lichaam een beetje tot rust zijn gekomen. Daarna kijken wat de volgende stap gaat zijn.

Wat betreft vrijwilligerswerk. Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar gewoon een beetje simpel werk verrichten zonder daar iets voor terug te verwachten is wel iets wat me kan helpen denk ik. We zijn er namelijk nog niet.

Raver.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Wat betreft vrijwilligerswerk. Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar gewoon een beetje simpel werk verrichten zonder daar iets voor terug te verwachten is wel iets wat me kan helpen denk ik. We zijn er namelijk nog niet.

Raver.
Klik om te vergroten...
Lekker bezig zijn, onder de mensen zijn, je nuttig kunnen voelen, beetje kletsen. Ga je zonder dat je hoorhebt lekker uit je hoofd. Beter dan thuis gaan zitten kniezen hoe kut je je wel niet voelt (no offense).

Je plaatselijke kringloop / dierenasiel / bejaardentehuis kan waarschijnlijk wel wat hulp gebruiken. Als je je situatie uitlegt kun je vast wel iets regelen waar weinig druk op zit. Desnoods begin je met alle katten of honden van het asiel even te aaien of drink je een kop koffie met een bejaarde.

Begin eens met dinsdag en donderdag van 11 tot 13u ofzo. Pak je de lunchpauze mee (dag in tweëen met de pauze, extra sociaal momentje), hoef je niet vroeg op, kun je ook op tijd weer naar huis. Vraag of het okay is dat je eerder gaat als je het niet trekt of dat je langer blijft als het lekker gaat. Dan kun je alle kanten op.

En laat je vooral niet voor de gek houden door de angst die je nu voelt. Die is niet echt.

👍🙃🙏
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ha @Raver hoe gaat het met de afbouw en en je gesteldheid?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
dupont zei:
Ha @Raver hoe gaat het met de afbouw en en je gesteldheid?
Klik om te vergroten...

Ik moet zeggen dat het langzaam aan wat beter gaat de ontwenningsverschijnselen en de manier hoe ik ermee omga. Tuurlijk, niet makkelijk elke dag.

Momenteel nog op 30mg Diazepam. Heb een afspraak volgende week met m'n arts maar mag ook zelf eerder beginnen met afbouwen naar 27,5mg of 25mg. Ben ik nog niet helemaal over uit.

Daarnaast kwam ik er achter dat het baxterzakje van gisterenavond nog me kastje lag. Vanochtend toen ik me ochtend medicijnen pakte zag ik dat.

Heb dus gisteren avond geen dosering gehad. 😅 Maar logischerwijs met Diazepam heb je daar niet direct last van en twijfel of ik er sowieso last van krijg. Apotheek hanteert als maatstaf dat bij 2 maal daags gebruik van Diazepam je de dosering moet en kan inhalen als de volgende dosering nog meer dan 4 uur duurt en de laatste dosering 4 uur geleden is. Maar dit bespreek ik wel even bij de medicijnen poli zometeen.

Qua zingeving en bezigheidstherapie. Probeer bezig te blijven, maar ook de rust nemen die ik soms nodig heb.

Blowen is significant afgenomen. Dat is ook echt fijn.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hey Raver! Hoe is je week gegaan en hoe gaat het nu met je?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Koffieb00n zei:
Hey Raver! Hoe is je week gegaan en hoe gaat het nu met je?
Klik om te vergroten...

Hey !

Afgelopen week is qua ontwenningsverschijnselen stukken beter gegaan. Heb ook een lange periode op 30mg gezeten.

Sinds vandaag naar 25mg. Weer 5mg eraf. De afkickverschijnselen zijn zwaar geweest maar voel me er na enkele weken wel weer van hersteld tot nu toe.

Hebben het wel over een lagere stap dan 5mg gehad maar wil het ook niet te lang gaan rekken. Niet dat ik haast, absoluut niet. Maar idk, ik denk dat het mogelijk is. Dus samen met de arts tot dat besluit gekomen.

We gaan 't de aankomende weken weer aankijken. Verder ben ik even gestopt met werken ivm gekneusde enkel en dat het me ff teveel werd gewoon.
Heb lekker wat vrije tijd over, valt even wat druk van me schouders af.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik zie het probleem niet, dokter Ashton is erg duidelijk:

"Het is belangrijk om uw arts erop te wijzen, dat de afbouwschema‟s in de
handleiding alleen bedoeld zijn als algemene richtlijnen. De snelheid waarmee
afgebouwd wordt moet flexibel zijn, niet rigide en moet door de patiënt
bepaald worden, niet door de arts, afhankelijk van de individuele noden
van de patiënt, die verschillen van geval tot geval.

Het is jouw lijf, doe wat voor jou goed voelt.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hey allemaal.

Nu dag 10 op 25mg.

Ontwenningsverschijnselen zijn vrij heftig. Brainfog; echt moeite met begrijpend lezen bijvoorbeeld of keuzes maken.
Vroeg wakker worden. Angst, nervositeit etc. Nasty benzo afkick.

Volgende stap word een stap kleiner dan 5mg, period.

Probeer er niet teveel mee bezig te zijn en actie te blijven ondernemen maar hé soms vliegt het me zo aan dat ik er niet omheen kan en dan voelt het echt gewoon als "uitzitten". Gelukkig heb ik veel steun aan m'n meisje en anderen om me heen die me erdoorheen trekken.

Lukt me ook niet altijd even goed om tot dingen te komen. Daar waar wiet echt zo'n invloed op heeft. Probeer het blowen zo lang mogelijk uit te stellen per dag. Maar heb soms dagen ertussen dat dat niet lukt en dan blow ik me echt suf. Dus hé mag ook daar wel uit een ander vaatje gaan tappen.. 😅

Maar goed, thats it voor nu ff dan.

Greetz, Raver.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...4142434445...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."