Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
152 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Van 'n prettige wietspace naar een heftige paniekaanval. Ik ga ook van 't een in't ander.

Maar weer 5mg diazepam extra genomen. Volgens mij mentaal echt ff zo in de war van al die benzo's. Die 1mg xanax als heftig ervaren. Niet te vergeten de citalopram. Ambulance hier weer op de stoep. Ik dacht/denk echt dat ik dood ga ofzo. Wtf zo duizelig niet normaal.

Dit is nou echt controle verlies.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
Kijk of je een andere psychiater kunt vinden of een verslavingsarts. 20mg Diazepam per dag cold turkey stoppen is onverantwoord.
Klik om te vergroten...

Ja sowieso ga ik niet cold turkey stoppen hoor. Die psych kan zeggen wat hij wilt maar ik ben de hele die de baas is over mijn eigen afbouw proces.

Slik sowieso de aankomende maand nog benzo's op voorschrift tot de SSRI zijn werk zou moeten gaan doen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pff echt weer controle verlies over m'n verslaving. Nu precies wanneer ik bezig ben met m'n behandeling bij de ggz.

Slik elke dag meer benzo's dan het voorschrift. Beloof mezelf elke ochtend het niet te doen. Weggooien ga ik ze niet doen want stel je voor dat ik ze nog nodig heb. Kut verslavingsgedachtes.

Eenmaal gebruikt is die verslaving weer helemaal terug. Machteloosheid tegenover jezelf.

3 dagen geleden bad trip gehad van wiet, in plaats van dat ik denk laat ik dat maar niet nog een keer doen. Blow ik sindsdien elke dag. Meerdere joints gelijk, voor werk, rijden in het verkeer met medicatie en half stoned.

CONTROLEVERLIES verslaving echt!

Wat nu weet je wel. Mijn terugvallen lopen vaak snel uit de hand. Dus verslavingszorg is belangrijker nu dan ggz denk ik. Heb al 1 kliniek gebeld; die nemen me niet op vanwege dubbele diagnose.

Tot zo ver

Raver ):
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hey raver je arts is echt een ei met zijn cold turky stoppen met benzos. Zoveel artsen kennen de Ashton Manual niet.
Met lorazepam saboteer je het afbouwen mijn advies ( maar ben geen arts ) is alle benzos vervangen door de juiste hoeveelheid diazepam. Is er geen rcvariant hier van of mag ik dat niet adviseren. Dan excuses.

Kan je als je de juiste dosis diazepam hebt je verzameling benzos niet bij een vriend in bewaring doen? Ben je ze niet kwijt maar liggen ze ook niet binnen handbereik.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Je kunt zeggen van benzo's wat je wilt, maar het heeft me nu écht even uit de put getrokken. Althans, het heeft me rust gegeven waardoor ik zelf tot rust ben gekomen. Zo enorm gespannen en angstig geweest de afgelopen weken.
Klik om te vergroten...
Goed punt. Het is niet zo zwart/wit als: benzo's zijn per definitie verkeerd. Het zijn hulpmiddelen die je snel uit heel erge stress (of in mijn geval ook nek/rug pijn) kunnen halen.

Raver zei:
Pff echt weer controle verlies over m'n verslaving. Nu precies wanneer ik bezig ben met m'n behandeling bij de ggz.

Slik elke dag meer benzo's dan het voorschrift. Beloof mezelf elke ochtend het niet te doen. Weggooien ga ik ze niet doen want stel je voor dat ik ze nog nodig heb. Kut verslavingsgedachtes.

Eenmaal gebruikt is die verslaving weer helemaal terug. Machteloosheid tegenover jezelf.

3 dagen geleden bad trip gehad van wiet, in plaats van dat ik denk laat ik dat maar niet nog een keer doen. Blow ik sindsdien elke dag. Meerdere joints gelijk, voor werk, rijden in het verkeer met medicatie en half stoned.

CONTROLEVERLIES verslaving echt!

Wat nu weet je wel. Mijn terugvallen lopen vaak snel uit de hand. Dus verslavingszorg is belangrijker nu dan ggz denk ik. Heb al 1 kliniek gebeld; die nemen me niet op vanwege dubbele diagnose.

Tot zo ver

Raver ):
Klik om te vergroten...
Heb je aan de andere kant ook dat wanneer je een keer niet gebruikt, dat je dan juist dat machtgevoel over jezelf hebt? Want zo simpel kan het soms zijn: focussen op de keren dat het wél goed gaat. Net zoals je jezelf programmeert met je verslavingsgedachtes, kun je jezelf herprogrammeren door een keer bewust niet te nemen en dan ook (terecht) jezelf een schouderklopje te geven. Elke keer dat je dit doet, wis je dat verslavingspatroon verder uit, maak je nieuwe neurale netwerken aan die gezond gedrag herproduceren.

Waarschijnlijk omschrijft dit het uit een benzo verslaving komen wat te makkelijk en heb je die verslavingszorg ook nodig, maar het geestelijke deel van verslaving komt hier in essentie wel op neer, op die switch maken naar focussen op de keren dat het goed gaat en zo langzaam overstappen op meer van dat gedrag en nog meer "macht over eigen handelingen" gevoel. Dat bouw je met herhaling namelijk steeds meer op. Je bent het ook niet meteen kwijt na 1 of 2 keer "terugvallen".

Zelfde geldt ook voor wiet of andere dingen...
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Benzos en wiet zijn met respect totaal niet te vergelijken. De afkick en rebound van benzos is gruwelijk. Je helpt jezelf daar echt niet mee door te focussen op de keren dat je het kan weerstaan. De enige oplossing voor een echte stevige benzoverslaving is de spiegel geleidelijk naar beneden brengen.

Met wiet is de afkick wel in een tijdsframe te plaatsen. Hele zware benzoverslavingen de zwarte periode zeg maar kan 2 maanden of 2 jaar duren. 2 jaar met wiet een gitzwarte periode heb ik niet eerder gehoord.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Heb je aan de andere kant ook dat wanneer je een keer niet gebruikt, dat je dan juist dat machtgevoel over jezelf hebt? Want zo simpel kan het soms zijn: focussen op de keren dat het wél goed gaat. Net zoals je jezelf programmeert met je verslavingsgedachtes, kun je jezelf herprogrammeren door een keer bewust niet te nemen en dan ook (terecht) jezelf een schouderklopje te geven. Elke keer dat je dit doet, wis je dat verslavingspatroon verder uit, maak je nieuwe neurale netwerken aan die gezond gedrag herproduceren.
Klik om te vergroten...

Het lukt dus alleen gewoon niet om te stoppen. Elke dag beloof ik mezelf het niet meer te doen. Dan krijg ik die cravings en ik zit gewoon teveel in de fuck it modus om daar tegenin te gaan. Soort machteloosheid tegenover jezelf.

Ondertussen ben ik een ssri aan het opbouwen, wat tot nu toe nog meevalt. Hoop dat het zo blijft maar gebruik het pas een weekje. Heb alleen echt 0 eetlust, en motorisch onrustig. Zal vast vaker in paniek ofzo zijn geraakt als ik die benzo's niet erbij zou slikken. Alleen ik houd me nooit aan het voorschrift. Heb echt veel lorazepam ernaast geslikt. Dus geen idee wat nu de onderhoudsdosering moet zijn. Al zal ik zelf altijd mezelf vertellen dat die te laag is. Bij elk ongemak slik ik die troep wel. Zeker meer dan 1,5mg lorazepam dag, soms xanax 0,5mg en standaard 15 of 20mg Diazepam.

Nu dus daarnaast sinds 3 of 4 dagen elke avond zo stoned als 'n aap. Als t op is meteen nieuwe halen. M'n verslaving heeft me weer te pakken. Alleen het voelt gewoon nog niet alsof ik ermee wilt stoppen. Terwijl ik zooooooo goed weet dat het beter is van niet omdat al mijn terugvallen bij GHB zijn geëindigd zijn. Dat wil ik echt gewoon niet die troep. Maar het wel de angst dat m'n verslaving vaak erg heftig is tijdens een terugval.

Nooit gedacht dat ik na zo'n lange tijd (ruim 3 jaar clean) weer hiermee zou moeten struggelen. Straf mezelf er enorm voor echt. M'n familie niemand weet er nog van ook. Dat hangt ook boven m'n hoofd.

Verslaving is gewoon in moment van gebruik geen keuze meer te hebben. Althans zo voelt het voor mij op t moment.

Raver (:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Raver zei:
Het lukt dus alleen gewoon niet om te stoppen. Elke dag beloof ik mezelf het niet meer te doen. Dan krijg ik die cravings en ik zit gewoon teveel in de fuck it modus om daar tegenin te gaan. Soort machteloosheid tegenover jezelf.

Ondertussen ben ik een ssri aan het opbouwen, wat tot nu toe nog meevalt. Hoop dat het zo blijft maar gebruik het pas een weekje. Heb alleen echt 0 eetlust, en motorisch onrustig. Zal vast vaker in paniek ofzo zijn geraakt als ik die benzo's niet erbij zou slikken. Alleen ik houd me nooit aan het voorschrift. Heb echt veel lorazepam ernaast geslikt. Dus geen idee wat nu de onderhoudsdosering moet zijn. Al zal ik zelf altijd mezelf vertellen dat die te laag is. Bij elk ongemak slik ik die troep wel. Zeker meer dan 1,5mg lorazepam dag, soms xanax 0,5mg en standaard 15 of 20mg Diazepam.

Nu dus daarnaast sinds 3 of 4 dagen elke avond zo stoned als 'n aap. Als t op is meteen nieuwe halen. M'n verslaving heeft me weer te pakken.
Klik om te vergroten...
Hè wat een ellende joh... :(

Raver zei:
Alleen het voelt gewoon nog niet alsof ik ermee wilt stoppen.
Klik om te vergroten...
Maar alleen het feit al dat je dat ziet, is een enorm iets! Dat voelt nu waarschijnlijk niet zo(?) maar dat betekent dat dat proces van bewustwording van je verslaving in volle gang is.

Raver zei:
Terwijl ik zooooooo goed weet dat het beter is van niet omdat al mijn terugvallen bij GHB zijn geëindigd zijn. Dat wil ik echt gewoon niet die troep. Maar het wel de angst dat m'n verslaving vaak erg heftig is tijdens een terugval.
Klik om te vergroten...
En dat ook! Je weet het wel, maar er naar handelen is er nog niet echt bij. Ik zal nooit beweren dat ik weet wat je precies doorgaat nu, maar ik herken dat wat je zegt in mijn vorige verslavingen: dondersgoed weten wat goed en slecht voor me is en dan tóch de slechte weg kiezen... Het is niet rationeel... Maar ook hier weer: je wéét het, je weet het zelfs heel goed zeg je zelf. Dus je bent je al super bewust aan het worden van deze dingen. Helaas is het zo, dat met meer bewustheid, de boel ook intenser beleefd wordt. Eigenlijk ook wel logisch: je wordt je letterlijk bewuster van wat je doet, van je pijn, etc. "Bewustzijn" is dan ook niet één of ander abstract iets, maar letterlijk: meer en dieper voelen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het mooie aan dit proces, is dat dit samenkomt met meer intelligentie. Nogmaals... ik weet dat het juist compleet andersom kan lijken en voelen in het moment, want je ziet hoe je de fout weer in gaat en straft jezelf daar bovenop ook nog eens keihard af. Je oordeelt over jezelf en dat is compleet begrijpelijk. Helaas is het pad vaak zo pijnlijk...

Raver zei:
Nooit gedacht dat ik na zo'n lange tijd (ruim 3 jaar clean) weer hiermee zou moeten struggelen. Straf mezelf er enorm voor echt. M'n familie niemand weet er nog van ook. Dat hangt ook boven m'n hoofd.
Klik om te vergroten...
Ja, je straft jezelf er dus inderdaad voor af. Echt als een soort mentale zelfkastijding. Ik ken het gevoel helaas al te goed. Het kan soms ook echt onmogelijk lijken om het niet te doen. Toch hoop ik dat je misschien een klein beetje sympathie voor jezelf kan opwekken, want zou je dat ook niet voor een ander kunnen doen? Kijk, voor mij ben jij een ander en ik weet maar al te goed dat het voor mij nu makkelijk praten is, omdat ik jouw situatie van buitenaf bekijk. Maar ik weet ook hoe het is om dat te moeten doen voor mezelf. En dat is andere koek... Maar als ik het voor een ander kan doen en jij het (waarschijnlijk) voor een ander kan doen, dan kun je het toch ook voor jezelf doen? Het hoeft maar een heeel klein beetje te zijn. Bijvoorbeeld: ja, ik ben in de fout gegaan, maar kijk eens hoe vreselijk ik me voelde op dat moment. Het was begrijpelijk dat ik dat deed... Probeer misschien een beetje op die manier tegen jezelf te praten. Probeer iets zachter voor jezelf te zijn. Dat kan echt zo'n immens verschil maken.

Raver zei:
Verslaving is gewoon in moment van gebruik geen keuze meer te hebben. Althans zo voelt het voor mij op t moment.

Raver (:
Klik om te vergroten...
Zo kan het zeker voelen ja. Dat ben ik met je eens.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ondertussen paar weken verder, nog steeds benzos dagelijks. 25mg gemiddeld aan diazepam en 1.5mg lorazepam gemiddeld.

Gestart met citalopram; nu 16mg volgens mij. Vooraf erg angstig voor maar valt reuze mee. Heb wel wat bijwerkingen maar geen paniekaanvallen of toename van angst waar ik bang voor was. Geen idee hoe dat zou zijn zonder die benzo's.

Momenteel een week of langer al weer aan het blowen. Echt direct heel veel en veel sterke sativa wiet. Soms 3 of 4 joints in me eentje per avond.

Merk dat ik maatschappelijk gezien ook direct gevolgen ervaar van het gebruik (verslaving). Kom al meerdere keren te laat op opdrachten aan. Werk voor mezelf dus is niet echt een goed visite kaartje. Bovendien werk ik in de zorg en ik voel gewoon aan mezelf dat ik in verslaving zit ofzo. Ik verbreek afspraken met mezelf direct wanneer ik me onrustig voel of niet prettig. Dan neem ik rustig 'n halve 2.5mg tablet. Voel het amper meer inwerken dus behoorlijke tolerantie al. Merk alleen aan mezelf dat ik nogal wankel word van benzos. Slap gevoel ofzo.

Naja end of story ik ben gewoon zo bang dat ik weer aan de GHB ga. Maar het zou zomaar kunnen dat die angst ervoor me er juist naartoe gaat brengen. M'n verslaving is echt heel sterk en sluw. Ik wil het gewoon NIET gebruiken. Al ben ik op momenten GHB gebruik aan het verheerlijken. Alleen ik weet gewoon als ik aan die shit dan ga ik echt in de problemen raken. Ik dacht immers benzos ook in controle te kunnen houden, niet gelukt. Met wiet verlies ik direct de controle en is t weer elke dag. Uitleven naar het moment om volledig uit de wereld te zijn.

Ben gewoon bang dat ik de kracht niet meer kan opbrengen om tegen die verslaving te vechten ofzo. Was ruim 4 jaar uit deze waanzin. Tussendoor 2 keer een benzo gebruikt maar toen direct doorgegaan met de NA groepen.

Deze terugval is gewoon zoals alle andere die me naar de ellende bracht. Maar wil dit keer echt van de GHB afblijven.

Maandag verwijzing vragen van de psychiater voor de verslavingzorg. Ik denk gewoon dat ik de detox in moet ofzo. Zelf lukt het niet om te stoppen.

Naja lang verhaal

Raver (;
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Update

Dagelijks blowen gemiddeld 3 gram per dag denk ik. Daarbij 25 tot 30mg diazepam per dag en tot 2.5mg lorazepam erbij.

Ik heb alleen wel echt de wens om weer te stoppen met de benzo's en dat begint bij de dosis te stabiliseren. Heb echt geslikt als snoepjes de afgelopen weken.
Maar heb t idee dat me echt verdoofd en ik daar een beetje een somber gevoel van krijg.

Kan ik ontwenning van de Lorazepam op zich verwachten als ik daar mee stop ondanks dat ik 30mg diazepam per dag slik. Of zou ik meer diazepam moeten nemen om die lorazepam tolerantie op te vangen.

Ben in ieder geval doorgestuurd naar de verslavingszorg. En ben ik clean van andere drugs. Veel uppers wil ik niet combineren met m'n citalopram en GHB is gewoon levensgevaarlijk me. Dus rook m'n jointjes gewoon. En heb t idee dat de citalopram ook zijn werk een beetje begint te doen. 4 weken en 'n beetje nu gebruik ik het. En nu een week op 20mg ongeveer. Streefdosering volgens m'n psychiater.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het gaat beginnen!

Ik ga beginnen met het afbouwen van mijn benzodiazepine gebruik.

Mijn startdosering zal zijn 50mg diazepam. Updates sowieso hiero.

Heb 5mg tabletten gekregen van m'n psychiater. Dus dat is top.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Raver zei:
Het gaat beginnen!

Ik ga beginnen met het afbouwen van mijn benzodiazepine gebruik.

Mijn startdosering zal zijn 50mg diazepam. Updates sowieso hiero.

Heb 5mg tabletten gekregen van m'n psychiater. Dus dat is top.
Klik om te vergroten...
Succes man! Je kan dit!

Wat gaf de doorslag dat je weer gaat afbouwen?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb het gewoon opgegeven omte willen stoppen met blowen. 😇

Ik wou graag stoppen met roken van tabak dat is gelukt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Psychiater gesproken. A.s maandag afspraak. Tot die tijd moet ik zoveel mogelijk proberen te beschrijven hoeveel ik wanneer gebruikt heb.

Daar moet ik dus even de tijd voor nemen.

Mijn eerlijkheid waardeerde hij. Ik vertelde wel dat hij niet moest schrikken van m'n doseringen. Als antwoord; maak je niet druk haha, ik ben wel wat gewend.

Dus hoop voor maandag! Maar duidelijk is wel dat ik sinds ik ben gestopt met xanax (lorazepam eerder mee gestopt) ik me dus ben zo gaan voelen. Elke dag een beetje erger. Dus advies van psychiater was om diazepam te blijven nemen 5mg elk uur tot het gevoel weg is. Dit met een korreltje zout uiteraard maar moest wel op mezelf letten. En mag dus zo nodig diazepam 5mg pakken onbeperkt tot maandag. En nee hier ga ik dus niet lekker gebruik van maken. Ongemak is soms ook goed om mezelf te herrineren hoe fucking kut benzo verslaving is als je er zelf mee kloot (zoals ik).

Maar goed, ik was vandaag weer op plekken die zo bekend voor me zijn maar het voelt echt alsof ik er niet ben. Echt zo'n vaag gevoel. Als iemand me appt moet ik even denken waar ik die gene ook alweer van ken. Had ik net bij een maat van me. Die ik al jaren ken weet je wel.

Denk niet dat dit psychotische verschijnselen zijn. Aangezien ik geen wanen heb of paranoïde ben naar andere mensen. Psychiater vroeg hier ook naar. Meer gewoon heftige derealisatie en depersonalisatie. Gepaard met trillen, nervositeit, hoofdpijn, mispercepties, zware geheugen problemen etc.
Klik om te vergroten...
Klinkt naar waar je doorheen gaat. Ik herken het wel van toen ik CT van 3mg Lorazepam per dag was afgehaald door een incompetente psychiater in opleiding.

ik wil je aanraden om je sweet spot te vinden met alleen Diazepam. Dat je je OK voelt maar niet te suf of lekker. Mocht je toch nog andere benzo’s nemen dan kun je omrekenen naar Diazepam via https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm (en er is hier op het forum ook een goede zo niet betere omrekentabel). Niet alle psychiaters rekenen goed om, dus doe dat zelf.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat heftig man. Wees maar trots op elke dag dat je er zit.

Vlg mij geldt cleandatum inderdaad als de benzo’s legaal en voorgeschreven zijn.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Lukt het om in beweging te blijven? Sporten? Hardlopen? Wandelen? Zwemmen? Dat helpt toch vaak écht wel tegen spanning in je lijf. 😘
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Ik ben niet mijn taper aan het saboteren naar mijn mening. Was gewoon een probeersel. Meer van, 50mg laten we het daarop houden. Maar dat is dus idd veel te weinig.
Klik om te vergroten...
Okay, dan had ik 't niet helemaal goed geïnterpreteerd. Maar de boodschap blijft denk ik toch wel redelijk overeind. Eerlijkheid zorgt in principe voor goede hulp (tenzij je psych clueless is over benzo's afbouwen maar dan douw je hem of haar gewoon de Ashton Manual onder de neus :grin:).
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
dupont zei:
Okay, dan had ik 't niet helemaal goed geïnterpreteerd. Maar de boodschap blijft denk ik toch wel redelijk overeind. Eerlijkheid zorgt in principe voor goede hulp (tenzij je psych clueless is over benzo's afbouwen maar dan douw je hem of haar gewoon de Ashton Manual onder de neus :grin:).
Klik om te vergroten...

Ja inderdaad. M'n psychiater heeft 1 keer gezegd dat hij me geen diazepam meer zou voorschrijven als ik door zou gaan met lorazepam ernaast gebruiken. Daarna heb ik het dus verzwegen. Ik wilde gewoon Lorazepam ernaast gebruiken. Zeer anxiolytisch.

Het ding is dus dat de psych het steeds bij mij legt omdat ik 3 keer in de detox heb afgebouwd. Dan zou ik t wel moeten weten. Alleen ik ben in de detox 3 keer door een hel gegaan. Dan kan ik niet normaal functioneren. Dat is nu anders. Heb een zaak te runnen.

Die ashton manual idd. Die maar eens bespreken. Ben benieuwd naar zijn reactie.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja, moeilijke beslissing maar ik denk dat je wel weet dat 't de juiste is.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
dupont zei:
Ja, moeilijke beslissing maar ik denk dat je wel weet dat 't de juiste is.
Klik om te vergroten...

Ja zeker. Ik laat hier uiteraard weten hoe of wat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1920212223...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."