Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVier hier je clean-tijd mijlpalen

Vier hier je clean-tijd mijlpalen

1200 antwoorden
152 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Purplext zei:
Ik ga mijn record van 3 jaar verbreken, ik weet het zeker
Klik om te vergroten...

Nu ben ik zelf al talloze keren gestopt, waarvan ik twee pogingen toch wel noemenswaardig vond: 9 maanden en 1 jaar en 4 maanden.

Ik zit dan nu in mijn derde noemenswaardige stoppoging: 1 jaar, 3 maanden, 3 weken.

Maar dit soort voorbeelden boezemen toch wel een beetje angst bij me in. Dat je zelfs na 3 jaar nog terug kan vallen. Dus ik ben dan altijd wel benieuwd:

Hoe kwam het dat je na 3 jaar gestopt te zijn, toch weer begon met roken?

Ik heb nu van mezelf het idee dat ik nooit meer hoef te beginnen. Ik weet dat ik er niets aan heb, zeker niet nu ik niet meer vast rook. Als ik nu een sigaret op zou steken heb ik niet dat opgelucht gevoel dat je wel hebt als je vast rookt. En hij zal nog keismerig smaken ook.
Ik hoef dus maar één ding te doen en dat is gewoon nooit meer doe eerste sigaret opsteken.

Daarom ben ik weleens benieuwd waarom sommigen na een lange stoppoging weer gaan roken.

Mijn vorige stoppoging van langer dan een jaar is gestrand toen ik ging afstuderen. Ik kon me erg slecht concentreren op het schrijven van mijn scriptie. Roken was dan altijd mijn manier van coping. Dus ik begon met roken omdat ik geen andere uitweg zag om mijn scriptie te kunnen schrijven.
Het werkte maar één of twee weken, daarna niet meer. Dus toen ging ik maar blowen om de concentratie te kunnen hebben. Ook dat werkte weer een paar weken en zo heb ik in elk geval m'n studie afgerond.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Hoe kwam het dat je na 3 jaar gestopt te zijn, toch weer begon met roken?
Klik om te vergroten...
Ik toevallig ook 2x in mijn leven 3 jaar gestopt. En nu ga ik weer richting de 3 jaar.
Beide keren dat ik terugviel na 3 jaar kwamen er vrienden uit het verleden bij kijken en alcohol. En 1 sigaret bestaat niet, dus als je een trekje neemt na x jaar ben je snel weer een pakje aan het kopen. (Mijn ervaring) Ik denk nu wel, dat het me geen 3de keer zal overkomen. Ezel verhaal en oh oh oh wat was het deze keer moeilijk om te stoppen.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Nu ben ik zelf al talloze keren gestopt, waarvan ik twee pogingen toch wel noemenswaardig vond: 9 maanden en 1 jaar en 4 maanden.

Ik zit dan nu in mijn derde noemenswaardige stoppoging: 1 jaar, 3 maanden, 3 weken.

Maar dit soort voorbeelden boezemen toch wel een beetje angst bij me in. Dat je zelfs na 3 jaar nog terug kan vallen. Dus ik ben dan altijd wel benieuwd:

Hoe kwam het dat je na 3 jaar gestopt te zijn, toch weer begon met roken?

Ik heb nu van mezelf het idee dat ik nooit meer hoef te beginnen. Ik weet dat ik er niets aan heb, zeker niet nu ik niet meer vast rook. Als ik nu een sigaret op zou steken heb ik niet dat opgelucht gevoel dat je wel hebt als je vast rookt. En hij zal nog keismerig smaken ook.
Ik hoef dus maar één ding te doen en dat is gewoon nooit meer doe eerste sigaret opsteken.

Daarom ben ik weleens benieuwd waarom sommigen na een lange stoppoging weer gaan roken.

Mijn vorige stoppoging van langer dan een jaar is gestrand toen ik ging afstuderen. Ik kon me erg slecht concentreren op het schrijven van mijn scriptie. Roken was dan altijd mijn manier van coping. Dus ik begon met roken omdat ik geen andere uitweg zag om mijn scriptie te kunnen schrijven.
Het werkte maar één of twee weken, daarna niet meer. Dus toen ging ik maar blowen om de concentratie te kunnen hebben. Ook dat werkte weer een paar weken en zo heb ik in elk geval m'n studie afgerond.
Klik om te vergroten...

Mijn rokerscarrière is een beetje vreemd verlopen. Ik ben vanaf dat ik begon op mijn 16e nooit zo'n hele dag roker geweest. Pauzes school, het sigaretje na het eten en vooral met uitgaan en thuisfeestjes kon ik flink paffen.

Degen waar ik mee samenwoonde 9 jaar moest echt bij zijn eerste kopje koffie een sjekkie en de hele dag door wel zijn tax behalen, ik vergat soms ook te roken, gewoon omdat ik er geen zin in had.

Rond mijn 30e zei een zware rokersvriendin van me dat ze ging stoppen en ik zei; ohh ik doe wel met je mee. En ik stopte, zonder blikken of blozen (zij viel na 10 dagen terug) en ik was dus drie jaar gestopt, ik rookte echt heel sporadisch nog een peuk op een feestje.

En toen kwam er ineens een mindere periode; ik ging weer harddrugs gebruiken na 10 jaar niks, foute mannen en Coronatijd en veel stress op werk en ik ging weer roken, maar dit keer als troost en stresscoping. Ik stopte vrij snel ook weer, hield dat weer een jaar vol, viel weer terug met tegenslagen/stress en stopte dan weer etc. Dus elke keer weer wel een half jaar/jaar stoppen en weer paar maanden tot half jaar roken afgewisseld.

En met elke keer weer beginnen, werd elke stoppoging veel zwaarder. De laatste keer was ik op zo'n donkere plek mentaal, dat ik gewoon niet meer wist hoe te stoppen (ik heb het altijd gewoon zonder hulpmiddelen gedaan en van de ene op de andere dag gestopt) Maar nu rookte ik gewoon tegen mn zin in en maakte de ene peuk aan met de andere, zo kende ik mezelf helemaal niet. Maar de connectie stress-peuk-troost was gemaakt....

Uiteindelijk begonnen in het boek van Carr met als stopdatum 1 oktober (ook zo'n hekel aan, dat hele Stoptober, deed ik uit dwarsigheid nooit aan mee, want ik geloof niet in een datum uitzoeken, als je wilt stoppen, dan stop je, klaar...)

Je moest door roken tot je het boek uit had, en het was inmiddels 2 okt. en ik had dat boek niet uit, maar ik was mezelf zo beu. En dus maar weer geen peuk aangestoken en dat tot nu toe. En nu weet ik hoe geniepig het allemaal werkt in je hoofd en de associaties met troost en stresscoping en wil ik daar niet meer intrappen.

Ik weet nu dat ik nooit meer een sigaret met die reden moet opsteken omdat dat terugval betekent.

Overigens ken ik ook mensen die na 10 of 20 jaar weer beginnen, wat dat betreft is het altijd goed waakzaam te blijven... Waarom je stopt raakt ook steeds verder uit je geheugen na lange tijd...
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Purplext zei:
Maar nu rookte ik gewoon tegen mn zin in

maar ik was mezelf zo beu.
Klik om te vergroten...

Dit was bij mijn laatste poging ook zo. Ik was net weer een tijdje clean en dan is het eigenlijk gewoon af te raden om te stoppen met roken. Of tegelijkertijd met alles stoppen, of een tijd doorrollen en pas later stoppen als je gewend bent om te leven zonder drugs.

Maar ik was er zo ontzettend klaar mee. Ik rookte om dat gevoel van opluchting te krijgen. Om dat knagende gevoel weg te roken. Maar die ging op een gegeven moment niet meer weg. Dus leefde ik in een constant gevoel van knagende anxiety die ik niet meer weggerookt kreeg en ik kon niet voluit ademhalen. Alsof m'n longen beklemd waren ofzo.

En toen ik 100 dagen clean was, was ik het zo beu. Ik zag die cleandatum en dacht: dit is het teken. Nu stop ik!

Nou ik heb het geweten hoor. Ik ben weer een paar keer teruggevallen in de drugs.
Ik was in opbouw met werken tijdens reïntegratie. En de maand september brak aan, de maand waarin ik het jaar daarvoor naar de kliniek ging, m'n vader overleed, mijn eigen verjaardag. Het werd ook drukker op werk en ik kreeg meer en meer last van herbelevingen.

Maar die sigaretten heb ik niet meer aangeraakt sindsdien.

Wat dat betreft heb ik altijd alles in 'de verkeerde volgorde' gedaan. Toen ik de kliniek binnenkwam rookte ik ook al niet meer. Dat is pas weer begonnen in de kliniek omdat iedereen om me heen rookte en ik verder met alles stopte.

Eerst stoppen met roken, daarna wiet, daarna alcohol, daarna harddrugs. Is eigenlijk altijd de volgorde geweest voor mij 😂
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#5
IMG_9308.jpeg
😎🙌
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#6
IMG_9253.jpeg

150 dagen zijn ook voorbij gevlogen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Morgen die badge. Heb m verdiend. Nooit eerder zo hard moeten werken voor iets.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben nu al aan t janken en het is pas om 11 uur. Dit wordt helemaal niks. Ze zijn al wat gewend maar toch.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
Ik ben nu al aan t janken en het is pas om 11 uur. Dit wordt helemaal niks. Ze zijn al wat gewend maar toch.
Klik om te vergroten...
Huilen mag!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja vorige keer heb ik me de hele meeting groot gehouden. T voorleesblad halverwege aan iemand anders gegeven (die hele lange) en na de meeting brak ik helemaal. Ik moest weer terug naar de afdeling en we hadden daar niet zo’n heel leuk weekend.
Ik heb zo gehuild toen. Kreeg gelukkig het nummer van een fellow en zij appt soms nog.

(toen was ik een maand vrij van alcohol)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dirkjan zei:
Too long my friend too long
Ik werd laatst opgewonden van een decrescendo akkkoord.

en nu weer ontopic
Klik om te vergroten...
Keiharde mijlpaal zeker?

On topic 😇
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Ik ben nu al aan t janken en het is pas om 11 uur. Dit wordt helemaal niks. Ze zijn al wat gewend maar toch.
Klik om te vergroten...

Jazeker.
Juist goed om je bloot te geven.
En proficiat met je maand clean!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alinde zei:
Ja vorige keer heb ik me de hele meeting groot gehouden. T voorleesblad halverwege aan iemand anders gegeven (die hele lange) en na de meeting brak ik helemaal. Ik moest weer terug naar de afdeling en we hadden daar niet zo’n heel leuk weekend.
Ik heb zo gehuild toen. Kreeg gelukkig het nummer van een fellow en zij appt soms nog.

(toen was ik een maand vrij van alcohol)
Klik om te vergroten...
Huil maar. Op een meeting hoef je je niet groot te houden (liefst nergens eigenlijk).
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Haha zelfs in de kliniek verzochten ze me op gegeven moment of het iets minder kon. Ik was in drie weken van emotieloos naar huilen-met-lange-uithalen gegaan. Of eigenlijk verzochten ze me of ik mij kon uiten voordat ik op het punt van hard huilen zat. Het was wel heel lief.

Ja heb wel beetje gekeken hoe ze dan troosten. In de kliniek zonder aanraking was het een kopje water en een stapel doekjes. Bij CA was laatst een stel, met een meneer daarnaast. Toen ging de vrouw van het stel naast de meneer zitten zodat hij in het midden zat en hem troosten. Heel mooi.

Ik vind tranen niet zo erg maar dat HUUUUUHUuuuuuuuu is net ff te.

Heb het nu minder maar in de kliniek was de spanning hoog opgelopen. En dan ging bijv iemand schreeuwen dat ik de corvee niet goed deed en dan kwam alles eruit.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#15
(gisteren) Al 3 weken geen harddrugs (coke/pep/xtc/keta etc) gehad💪
Ik zit wel elke dag aan de Bromazolam dan natuurlijk totdat ik in de detox terecht kan. En ik heb ook heus wel trek naar al dat andere spul. Vooral O-PCE heb ik heel veel trek aan omdat dat zo grappig is en ik dan echt zo kan lachen dat ik buikpijn kreeg🤣
En dat mis ik zo nu dat lachen.
Maarja combineren kan niet en we zetten door💪
En ook mijn vriend is er even helemaal klaar mee dus dat scheelt 👍
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Huilen is een goede reactie om je te ontladen. Dus schaam je er niet voor.
Ook niet voor huuuuhuuuuu.

Ik heb afgelopen 15 jaar vrijwel niet gehuild. Wel eens natte ogen / tranen. Maar dat is ook op 2 handen te tellen.
De problemen die ik nu heb komen oa ook door niet uiten. Dus laat ze vloeien Alinde.
En vandaag zijn het tranen van geluk denk ik ivm maand clean
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja en verdriet dat het zo ver heeft moeten komen. 1 familielid spreek ik nu niet meer. Tranen van het harde werken.

ik begreep dat na de huuuu huuuuuu andere mensen ook verdrietig werden. Ik mocht naar mijn kamer van de verpleging en ze kwam me later even opzoeken. We waren een hechte groep maar dan voel je elkaar ook echt. We was toen overdag iets vervelends gebeurd.
Ik kreeg eerst op mijn kop over mijn emotie-regelatie (of het gebrek daaraan) en toen ging iemand uitleggen dat je beter kunt praten voor je in code rood schiet. Alles in het kringgesprek en ik brak.

Mijn tweede groep had dit helemaal niet. Dat was los zand. De eerste groep was echt een team. Iemand van defensie als groepsoudste, dat werkte echt door.

Lang verhaal. Iets na mijn vakantie mag ik de badge voor 3 mnd ophalen. Die heb ik nog niet eerder gehad. Wel leuk als ik terug kom. Jammer dat t niet in de vakantie valt.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mijlpaal voor geen seks. Gouden trofee staat al in de kast.

ik wilde je opvrolijken ik deed mijn best
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
1 maand in the pocket. Een maatje van mijn eerste opname was er ook. Had hem niet verwacht en ook niet eerder op meetings gezien. Fijn dat hij erbij was. Even oogcontact. Hij mocht zijn sleutelhanger voor de twee maanden ophalen.
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mijn eerste kerst & oud en nieuw sinds jaren nuchter gevierd! Nooit gedacht dat dit mij zou gaan lukken. Heb zeker wel vaak trek momenten gehad, maar het voelt echt als een overwinning 🙏🏻

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...61
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."