Waarom wil jij drugs, om niet drugs te hoeven gebruiken?!
Voorgeschreven medicatie is iets heel anders dan zelf medicatie. Als dit helpt met herstel onder toezicht van professionals zie ik niet het probleem! Als dit niet helpt of meer problemen veroorzaakt zal hij dat zelf horen van het psychiater en geen medicatie voorgeschreven krijgen
Ik snap
@Spatsen zijn punt heel erg goed. Soms kan medicatie (tijdelijk, met de nadruk op tijdelijk) nodig zijn om om te gaan met een bepaalde crisis situatie.
Langdurige medicatie ben ik zelf niet zo snel voor. Dan moeten daar echt hele goede redenen voor zijn. Denk bijv. aan het onderdrukken van wanen.
Een psychiater mag er dan voor geleerd hebben. In de praktijk worden ze ingezet om medicatie voor te schrijven. En naar mijn mening gebeurt dat regelmatig te snel zonder eerst goede niet-medicatieve behandeling in te zetten.
(Nogmaals, kortdurend om om te gaan met een crisis vind ik een ander verhaal)
Wat mij persoonlijk wel raakt is dit stukje:
zodat alle emoties die op me af gaan komen me niet teveel worden waardoor ik naar drugs wil grijpen
Dit is precies drugs pakken om geen drugs te hoeven pakken.
Je hebt jezelf verdoofd om niet met emoties te hoeven dealen. Maar die emoties die zijn er nu eenmaal. Dat is menselijk. En in herstel zal je daarmee moeten leren dealen. Dat gaat langzaamaan ook steeds beter, mits je actief leert om emoties goed te doorvoelen (met je lijf dus, niet met je hoofd) en ook je emoties uit naar anderen.
@MR_CHIP ik ga het gewoon nog een keer zeggen: ga eens een keer naar een NA of CA meeting.
Daar leer je met dit soort dingen omgaan.
Voor mij helpt ook Zen meditatie om beter te leren voelen en emoties te kunnen plaatsen en op een kalme manier toe te kunnen laten zonder er gelijk naar te oordelen of te handelen.
Ik doe dat in een Zendo op een van de locatie via
www.zen.nl