Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs op “oudere” leeftijd, extra risicovol?

Drugs op “oudere” leeftijd, extra risicovol?

174 antwoorden
54 weergaven
18-5-2026
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#1
Interresante vraag is dit en ook mooi uitgebreid ant ..!!:handok1::thumbsup1:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goeden dag.
Al een poosje loop ik met de vraag hoeveel invloed een hogere leeftijd heeft op drugsgebruik.
Er is een hele hoop te vinden over drugsgebruik als je (te) jong bent maar haast niks over als je al wat ouder bent. Hier op het forum en ook wel om mij heen zijn ook wel gebruikers van 40+. Of misschien zelfs 50+ ?
Zelf zit ik er tussen in qua leeftijd.
Het zal natuurlijk ook afhangen van je leefstijl, gezondheid, drugsverleden etc. Bv iemand die 30 jaar al rookt, overgewicht heeft, vrij ongezond leeft, regelmatig drugs gebruikt (uiterste scenario) etc zal waarschijnlijk ook sneller “klachten” of een verhoogd rioco hebben daarop. Maar puur de leeftijd bedoel ik.
Als voorbeeld:
Je neemt twee volledig gezonde personen, gezond geleefd etc, de ene is 25 jaar oud de ander is 55 jaat oud. Is drugs dan voor de persoon van 55 jaar slechter, gevaarlijker en risicovoller dan voor diegene van 25 jaar? Andere factoren even niet meegeteld.
En vanaf welke leeftijd kun je dat zeggen? Drugsgebruik word eigenlijk pas vanaf minimaal 18 jaar of het liefst zelfs pas na je 24e “geadviseerd” mee te beginnen. Jonger dan dat maakt het risicovoller en schadelijker.
Vanaf welke leeftijd ongeveer kun je zeggen dat drugs gebruik schadelijker en risicovoller wordt naarmate de leeftijd stijgt?
Op Drugs Info Team vond ik dit: https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/antwoord/30000
Dit gaat puur over xtc maar mijn vraag geldt voor alle drugs, amfetamine, cannabis, psychedelica, alcohol, speed, coke etc etc.

Ps: de poll hierboven mag verwijderd.
Per ongeluk in het verkeerde topic geplaatst. Het lukt niet de poll zelf te verwijderen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Interessante vraag,

Ik denk zelf dat frequentie (hoe vaak) en hoe veel het meest uitmaakt, samen met hoe jonger je begint hoe meer schade je ontwikkelt.

Als ik dan naar mezelf kijk, dan spelen er een aantal factoren. Ik ben (a) ouwere lul (42 jaar) en ben (b) erg vroeg begonnen met drugs. (13e blowen, 15e XTC en speed, 16e coke)

Dan heb ik ook nog eens te veel en te vaak gebruikt in mijn jeugd met als resultaat dat ik zo rond mijn 19e de inmiddels bekende klachten ontwikkelde, depressief, angst en paniekaanvallen en derealisatie/depersonalisatie. Het zag er op dat moment dus niet echt goed voor me uit.

Maar goed, toen is mijn gebruik zo goed als gestopt (op blowen en wat alcohol in t weekend na) en heb ik kunnen herstellen. Er is nog een tijd geweest zo tot mijn 30ste dat ik 1 keer per jaar, meestal met oud en nieuw nog eens gebruikte maar ook daar ben ik mee gestopt. Tot ik zo'n anderhalf jaar geleden mijn gebruik weer heb opgepakt, nu wel voorzichtigheid in acht nemend. En ik heb het gevoel dat ik er zo goed als niks onder lijd.

Ik denk dat vooral roekeloosheid de grootste factor is, en dat vind je dus vooral bij beginnende gebruikers. En als je nog heel jong bent en nog volop in ontwikkeling en dan ook nog roekeloos bent dat er dan de grootste schade ontstaat. Maar dan heb je ook nog de meeste kans op herstel met een nog jong lichaam. Als je op latere leeftijd roekeloos bent, al dan niet als beginnende gebruiker, denk ik wel dat je lichaam slechter kan herstellen bij eventuele problemen omdat het herstelvermogen van je lichaam dan een stuk minder is.

Dat gezegd hebbende denk ik wel dat ook voorzichtig gebruik steeds belastender gaat worden als je echt oud wordt. Want je herstelvermogen gaat dus achteruit bij een bepaalde leeftijd tot het moment dat je echt gaat aftakelen en het herstelvermogen nog maar heel laag is, wellicht lager dan de aangerichte schade, Maar op welke leeftijd dat is daar moet ik het antwoord op schuldig blijven.
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja, als je ouder bent, zal middelengebruik een extra belasting voor je gezondheid betekenen. Dat is bij het ene middel ernstiger dan bij het andere middel. Eerst wat algemene zaken die te maken hebben met het ouder worden. De meest voorkomende ouderdomsklachten, die betrekking hebben op dit onderwerp, zijn verslechtering van de bloedvaten, verhoging van de bloeddruk, verhoogde kans op kanker, cholesterolafzettingen in de vaten, suikerziekte en hartaandoeningen. De organen die betrokken zijn bij afbraak en uitscheiding van drugs en alcohol, zijn de lever en de nieren. De lever verliest naarmate men ouder wordt wat regeneratie vermogen, maar blijft zolang iemand in goede gezondheid verkeert nog lang in staat om goed te functioneren. Als er echter infecties of andere ziekten optreden, kan de activiteit van de lever wel op hogere leeftijd verminderen. De nieren zijn echter gevoeliger voor verouderen. Zowel het totaal volume aan nierweefsel, alsook het aantal actieve filters verminderen tijdens het ouder worden. Daardoor kunnen middelen en afbraakstoffen langer in het lichaam blijven. Berucht is de bloedspiegel aan benzodiazepinen die bij oudere mensen steeds hoger kan worden, ondanks dezelfde dosering. Een groot probleem bij verouderen zijn de bloedvaten. Die kunnen makkelijk stugger worden en zodoende minder bloed naar de juiste plaatsen vervoeren. De longen worden bij het verouderen gevoeliger voor verontreiniging (roken van tabak en cannabis). Ook vermindert de weerstand ten gevolge van verouderde longen.

Wat heeft dit nu allemaal voor gevolgen en voor welke middelen?

De groep middelen die het minst samengaan met verouderen zijn de stimulantia (coke, speed, XTC). Die geven een extra belasting voor het hart en de bloedvaten. Je hebt dan een grotere kans op een hersenbloeding of hartritmestoornissen doordat deze middelen de bloedvaten vernauwen en de bloeddruk flink doet stijgen.

Als je kijkt naar cannabis en tabak, dan steekt de toenemende gevoeligheid voor kanker (longkanker) de kop op. De longen hebben op hogere leeftijd een verminderd vermogen om zichzelf te reinigen.

Wat betreft hallucinogenen (paddo’s, LSD, 2C-B etc.) zit je ook met een bloeddrukstijging, toch lijkt dat minder ernstig dan de stimulanten.

Opiaten e.d. kunnen op latere leeftijd makkelijker een ademhalingsdepressie veroorzaken, met kans op overlijden.

Voor alcohol geldt o.a. een verhoogd risico op kanker.

Dit is in een notendop een korte omschrijving van extra gevaren als je drugs gebruikt op latere leeftijd. Op welke leeftijd dat precies is kunnen wij niet zeggen; over het algemeen kun je zeggen hoe ouder, des te meer kans op complicaties. Ook de leefstijl is van groot belang. Boven de 40-50 jaar is het eigenlijk ontzetten belangrijk om elk jaar je lichaam te laten checken op blok, suiker, cholesterol en eventueel hartfunctie. Veel van deze klachten merk je niet, of breng je niet in verband met andere klachten die je hebt. Je leefstijl zal ook heel bepalend zijn voor jouw lichamelijke gezondheid. Zaken als gezond en matig eten, voldoende beweging en stress beperken, geven veel minder kans op drugs gerelateerde aandoeningen.

Naast deze extra “gevaren” is het ook belangrijk om naar de hersenen te kijken. Neurotransmitters zoals serotonine en dopamine zijn naarmate je ouder wordt steeds minder aanwezig. Enzymen om die stoffen af te breken zijn er juist meer. Het hele effect van de middelen die je gebruikt verandert ook per leeftijdsfase. Een ouder iemand zal niet zo’n grote “boost” meer krijgen van coke als iemand van 20 jaar oud. Een jonger lichaam kan veel actiever reageren op middelen. Het effect van een middel is niet het middel zelf, maar vooral hoe onze hersenen reageren op de aanwezigheid van die stof. Onze hersenen bepalen het effect en onze hersen veranderen ook naarmate we verouderen.

Al met al is het advies om, zeker met stimulantia, voorzichtiger om te gaan met middelengebruik naarmate je ouder bent. Leefstijl is uitermate belangrijk, net als je jaarlijkse check-up.
M
MaximusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi beste leden,
Mijn persoonlijke ervaring als decenia lange gebruiker van cocaïne
(Laatste jaren base coke)
Is dat ik als 47 jarige langer moet bijkomen na nachtje doorhalen
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een koter??
Nee, niet bij mij.
Al gooien ze er vloeibaar goud in...
Definitief. n e e.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
dat niet alleen,
Maar deze drugs zijn volledig legaal!
( voorlopig)
En er zitten stoffen bij, die in wezen keiharde harddrugs zijn...
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Om het maar niet over hormonen te hebben. Zijn drugs niks bij. Paar hormoontjes en er staat al weer een koter,
dertig jaar van je tijd kwijt. Dertig jaar!
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Spyro zei:
Verschillende soorten drugs die online te verkrijgen zijn waar nog weinig onderzoek naar gedaan is. Je bent je eigen proef konijn.
Klik om te vergroten...
Oke bedankt
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
joetsie zei:
rc zijn dat pijnstillers of opiaten?
Klik om te vergroten...
Etizolam is een RC onder andere.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
joetsie zei:
rc zijn dat pijnstillers of opiaten?
Klik om te vergroten...

www.drugsinfoteam.nl

Research Chemicals Soorten | drugsinfoteam.nl

Wat zijn Research Chemicals, of Nieuwe Psychoactieve Stoffen? Lees de feiten over Research Chemicals
www.drugsinfoteam.nl
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat een junk!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kwatzakottel zei:
Wat een junk!
Klik om te vergroten...
Wie? We zijn allemaal junks hiero
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Wie? We zijn allemaal junks hiero
Klik om te vergroten...
Die gast van de koffiemelk. Koffiemelk!
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ganggang💯 zei:
Etizolam is een RC onder andere.
Klik om te vergroten...
Etizolam heb ik gekocht,maar doen niet veel
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Legio Patria Nostra zei:
Moet je eens als je op een terrasje zit, om een glas koeienmelk vragen....
Hoe schaapachtig de ober je dan aankijkt!
Op zich een volkomen logische vraag.
Er bestaat toch ook paardenmelk, geitenmelk, enz. enz. Toch?
Klik om te vergroten...
Lig in een deuk hoe jij dat verteld prachtig!
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Kwatzakottel zei:
Om het maar niet over hormonen te hebben. Zijn drugs niks bij. Paar hormoontjes en er staat al weer een koter,
dertig jaar van je tijd kwijt. Dertig jaar!
Klik om te vergroten...
Daarom ben ik gestopt met de pil. Wat een rommel zeg! Geen libido, moods wings, en een vetrol gekregen!
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#18
joetsie zei:
Etizolam heb ik gekocht,maar doen niet veel
Klik om te vergroten...

Benzo's zijn erg verslavend en nauwelijks recreatief en al helemaal niet leerzaam, dus waarom zou je juist dat gaan kopen?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kwatzakottel zei:
Benzo's zijn erg verslavend en nauwelijks recreatief en al helemaal niet leerzaam, dus waarom zou je juist dat gaan kopen?
Klik om te vergroten...
Verdoving van emoties en fysieke pijn.
C
CocosLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben 50 en hou wel van een feestje.
Wat me opbreekt zijn de nachten doorhalen, niet zozeer de middelen waarmee ik dat doe.

Ik denk er zelfs over om eens de dag te starten met een volgende truffeltrip. Of vroeg in de middag.
Dan kan ik in de avond weer op aarde landen en gewoon op tijd naar bed. Dus het feestje overdag in plaats van snachts.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."