Ik kan mij dit levendig voorstellen..
Wat moet je een moeilijke tijd doormaken!
De grootste ellende is wel het feit dat deze toestand blijvend is, Korsakov is ongeneeslijk.
Ik was volkomen overdonderd toen men mij deze mensen liet zien. Deze waren dus opgenomen in een gesloten afdeling en zonder begeleiding komen ze niet meer buiten...
Toen ik in de ontwenningskliniek zat, was daar ook iemand die haar korte termijn geheugen volkomen kwijt was geraakt door de drank.
Om ervoor te kunnen zorgen dat zij (in een rolstoel gezeten) de weg naar haar kamer kon vinden, hingen er om de 3 meter ongeveer een bordje aan de muren, met haar naam erop en een pijl die de richting aangaf, waar ze naartoe moest rolstoelen.
En zo kon zij haar kamer terugvinden...
Zoiets vergeet je dus nooit meer!
Het was een shock therapie a.h.w., voor mij speciaal bedoeld, en in mijn geval heeft die " wake up shock zeer goed gewerkt.
Want deze beelden blijvend in mijn hoofd, ik ben ervan af.
In zoverre, ik drink dus niets meer waar alcohol in zit.
Ook geen "alcoholvrij" bier. Dat is geen bier overigens, maar toch.
Nee, ook dit niet , want ik wil niet iets nemen wat er zelfs maar op lijkt .
Absoluut nul is de boodschap.
Al die aparte ziektes die je ervan krijgen kunt, abah ..zoals Korsakov.
En zoals ik eerder aangaf, Korsakov is een soort van eindstation.
De weg hierheen is er eentje van jarenlang overmatig alcoholgebruik, i.c.m slechte voeding. Dut leidt onontkoombaar tot een vitaminetekort.
Een chronisch vitaminestekort B12 complex met name.
Het is deze, die je met een injectie toegediend krijgt in de kliniek.
De reden hiervoor is de navolgende :
Alcohol is een vitamine rover bij uitstek, als je er te weinig van binnenkrijgt, dan ben je al vrij snel " en route" richting Korsakov.
( en de 64 andere alcoholgerelateerde ziektes ! ) maar nu dus genoeg hierover.
U moet echt heel erg veel hebben meegemaakt , dat staat wel vast.
Ikzelf ben in mijn dranktijd een heel moeilijk mens te zijn geweest.
Heel vervelend i.i.g. en soms een zeer kort lontje...
Ik heb o.a. nogal vaak naar het schijnt, van allerlei beroeps vaardigheden gebruik te hebben gemaakt. Daar word je dan achteraf beslist niet vrolijk van.....
Drank kan mensen totaal doen veranderen.
In mijn geval konden cocktails bij mij ontzaglijk verkeerd vallen.
Ik heb iemand gekend, die in scheiding lag, en een echte vechtscheiding was dat, die zeer veel dronk en dan werkelijk zeer kwaadaardig werd.
Drinken en al toch achter het stuur, naar die ex toe, om wie weet wat voor rottigheid te gaan uithalen...en met alle macht moesten wij met minstens drie man deze demon van de bovenste plank zien tegen te houden...
Gillende vrouwen in paniek er omheen..en uiteindelijk dan maar een stevige muilpeer, dat hielp...
Maar genoeg over mij.
En nu bent u dus de persoon die alle ballen in de lucht moet blijven houden.
Ik weet niet in welke mate je man dat. Syndroom heeft, maar zoals ik het lees, staat er "jij heeft de zware vorm" , hetgeen aldus i.i.g. geen griepje te noemen is!
Nee.
Als ik vragen mag, is deze toestand van nu er een van blijvende aard?
Maw blijf je mantelzorger?
De vraag zou kunnen rijzen, hoe lang iemand die niet beroepsmatig deze 24-7/365 zorg moet verlenen, dit aankan?
In elk geval:
Nogmaals mijn respect!