Zelf heb ik ook best wat mentale problemen.
Ik heb al heel veel stappen gezet, echter kamp ik nog heel veel met nachtmerries, herbelevingen en kan ik bepaalde zaken niet loslaten. Ook kan ik heel slecht prikkels verdragen, iets wat ik eerst wel kon.
Als ik in een fase zit waarin ik mijzelf mentaal kwetsbaar voel, dan let ik heel er op dat de basis in orde is.
Hiermee bedoel ik:
- Ritme houden. Structureel dezelfde tijd naar bed en uit bed, dat je niet slaapt vanwege slaapproblemen oid mag geen reden zijn hiervan af te wijken.
- Sla je eten niet over. Ontbijten, lunchen en avondeten, zeer belangrijk. Zorg voor een geblanceerd dieet.
- Zoals
@annihilation al zegt, beweging! Zelf wandel ik elke dag een uur, en doe ik veel hardlopen.
Daarnaast, bewaak je persoonlijke grenzen, zorg voor balans.
Doe je de ene dag heel veel, zorg dan dat je de dag er na het wat rustiger aan doet, dit voorkomt overprikkeling.
Doe dingen waar je blij van word!
Zelf doe ik tegenwoordig veel creatieve dingen, heerlijk rustgevend.
En mischien nog wel de belangrijkste, praat er over. Dat lucht op, en helpt soms bepaalde dingen te relativeren.