Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGewoontes die je (mentale) gezondheid op 1 zetten

Gewoontes die je (mentale) gezondheid op 1 zetten

35 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Én, juist als ik er ontzettend geen zin in heb: de verbinding opzoeken met andere mensen. Mezelf isoleren is echt het domste wat ik kan doen. Ik ben in slecht gezelschap met mijn eigen hoofd.
Klik om te vergroten...
Dit problem heb ik ook. Heb ook sterk de neiging mezelf te isoleren. Gelukkig heb ik mijn parttime baan nog en soms spreek ik af met vrienden. Maar ik ben ook heel vaak alleen en vroeg of laat gaat het dan verkeerd in mijn hoofd..
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deadwing zei:
Dit problem heb ik ook. Heb ook sterk de neiging mezelf te isoleren. Gelukkig heb ik mijn parttime baan nog en soms spreek ik af met vrienden. Maar ik ben ook heel vaak alleen en vroeg of laat gaat het dan verkeerd in mijn hoofd..
Klik om te vergroten...
Ik heb mezelf 10 jaar lang opgesloten naar de breuk van me jeugd liefde ,ik had naast mannen ook geen vertrouwen meer gekregen bij vrouwen.
Ik gunde me eigen niets meer dan gewoon keihard werken te eten en dan slapen ,en dan me eigen terug trekken op me kamer bij me ouders als een kluizenaar
Daarmee heb ik 10 jaar van me leven verknalt echt..

Ik had net zo goed in de bajes kunnen zitten en dan wasknijpers maken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Én, juist als ik er ontzettend geen zin in heb: de verbinding opzoeken met andere mensen. Mezelf isoleren is echt het domste wat ik kan doen. Ik ben in slecht gezelschap met mijn eigen hoofd.
Klik om te vergroten...
Klopt wel dat verbinding zoeken goed is, maar als je in je eentje in slecht gezelschap bent, is de echte oplossing om een goede vriend van jezelf te worden zodat je ook in je eentje in goed gezelschap bent.

Zelfs verbinding zoeken bij anderen kan een vlucht zijn (van jezelf).
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Klopt wel dat verbinding zoeken goed is, maar als je in je eentje in slecht gezelschap bent, is de echte oplossing om een goede vriend van jezelf te worden zodat je ook in je eentje in goed gezelschap bent.

Zelfs verbinding zoeken bij anderen kan een vlucht zijn (van jezelf).
Klik om te vergroten...
Klopt, maar dat zijn we dus zelden of nooit in de realiteit, echte goede vrienden van onszelf..misschien dat vrouwen dat wat minder hebben dan mannen. Dat denk ik misschien ook maar.

Verbinding zoeken is belangrijk. We zijn van nature geen loners. Wel wordt het steeds moeilijker om de juiste personen te ontmoeten. Ik ben ook veel wantrouwender geworden. En dat is lang niet altijd terecht.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Klopt wel dat verbinding zoeken goed is, maar als je in je eentje in slecht gezelschap bent, is de echte oplossing om een goede vriend van jezelf te worden zodat je ook in je eentje in goed gezelschap bent.

Zelfs verbinding zoeken bij anderen kan een vlucht zijn (van jezelf).
Klik om te vergroten...

Ik geloof erin dat we groepsdieren zijn. Ik denk dat het juist heel gezond is om tegen die weerstand in te gaan en verbinding te zoeken op het moment dat dit het laatste is waar je behoefte aan hebt.

Uiteindelijk komt het neer op wat je zelf nodig hebt. Vaak in deze momenten als ik me wil isoleren, voel ik me geïrriteerd of juist angstig. En dan heb ik eigenlijk troost nodig. Iemand die me vertelt dat het wel goedkomt. En die troost ga ik op dat moment niet bij mezelf vinden.

Voor mentale weerbaarheid ben ik het wel eens dat dat in jezelf ligt. Maar emotionele behoeftes heb ik gewoon anderen bij nodig.

Gelukkig maar, anders zou het leven wel saai en eenzaam worden. Voor mij draait het in het leven wel om menselijke connectie. Van gezelligheid ouwehoeren, tot de longen uit je lijf lachen, van kwetsbare gesprekken tot irritaties en dat weer uit kunnen praten. Alles wat daarbij hoort.

En tegelijkertijd leer ik daardoor veel over mezelf en mijn gedragingen. Die had ik alleen nooit leren kennen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Deadwing zei:
Klopt, maar dat zijn we dus zelden of nooit in de realiteit, echte goede vrienden van onszelf.
Klik om te vergroten...
Gelukkig kun je daar iets aan doen he. Je hebt jezelf altijd bij en vrienden worden//zijn of niet is ook een keuze.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt voor alle reacties! Ik probeer nu te focussen op elke dag 20 minuten te mediteren, 1 rondje buiten lopen en niet me middag eten overslaan. (Het ontbijt en avond eten zitten er goed in maar middag eten vergat ik vaak of haalde ik snel wat onderwegs meestal iets ongezonds)

Ik probeer mezelf dit 30 dagen vol te houden voordat ik andere gezonde gewoontes probeer op te pakken anders is het niet te overzien
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#8
SoulAssassins zei:
Ik heb mezelf 10 jaar lang opgesloten naar de breuk van me jeugd liefde ,ik had naast mannen ook geen vertrouwen meer gekregen bij vrouwen.
Ik gunde me eigen niets meer dan gewoon keihard werken te eten en dan slapen ,en dan me eigen terug trekken op me kamer bij me ouders als een kluizenaar
Daarmee heb ik 10 jaar van me leven verknalt echt..

Ik had net zo goed in de bajes kunnen zitten en dan wasknijpers maken.
Klik om te vergroten...
Erg hoor en in minder extreme mate voor mij ook wel herkenbaar. Ik heb voor mijn gevoel ook vele jaren verknald door te weinig doen.

Het is voor mij moeilijk voor te stellen hoe iemand zo’n leven 10 jaar vol kan houden, maar ik geloof je zonder meer. Ik heb vaker dit soort verhalen gehoord.

Knap ook dat je toch na zoveel jaren een punt nog kon bereiken om het roer helemaal om te gooien.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deadwing zei:
Knap ook dat je toch na zoveel jaren een punt nog kon bereiken om het roer helemaal om te gooien.
Klik om te vergroten...

Inderdaad.
Hoe heb je die knop omgezet @SoulAssassins ?
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Inderdaad.
Hoe heb je die knop omgezet @SoulAssassins ?
Klik om te vergroten...
Heel vreemd maar toch logisch,liefde terug krijgen door me muur af te breken voor vrouwen.
Na het treffen van de juiste vrouw voor mij ben ik uit me hol gekomen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
Ik geloof erin dat we groepsdieren zijn. Ik denk dat het juist heel gezond is om tegen die weerstand in te gaan en verbinding te zoeken op het moment dat dit het laatste is waar je behoefte aan hebt.

Uiteindelijk komt het neer op wat je zelf nodig hebt. Vaak in deze momenten als ik me wil isoleren, voel ik me geïrriteerd of juist angstig. En dan heb ik eigenlijk troost nodig. Iemand die me vertelt dat het wel goedkomt. En die troost ga ik op dat moment niet bij mezelf vinden.

Voor mentale weerbaarheid ben ik het wel eens dat dat in jezelf ligt. Maar emotionele behoeftes heb ik gewoon anderen bij nodig.

Gelukkig maar, anders zou het leven wel saai en eenzaam worden. Voor mij draait het in het leven wel om menselijke connectie. Van gezelligheid ouwehoeren, tot de longen uit je lijf lachen, van kwetsbare gesprekken tot irritaties en dat weer uit kunnen praten. Alles wat daarbij hoort.

En tegelijkertijd leer ik daardoor veel over mezelf en mijn gedragingen. Die had ik alleen nooit leren kennen.
Klik om te vergroten...
Dit bedoel ik eigenlijk niet.

Ik heb nu ook een vrij sociaal leven en hecht daar veel waarde aan. Maar als ik op mezelf ben en ik merk dat ik dan slecht gezelschap ben voor mezelf, dan is dat wel een puntje om aan te werken. Niet alleen maar door eraan te ontsnappen.

Je wilt naast goede sociale contacten toch ook je eigen beste vriend zijn? Immers, anderen komen en gaan maar je zult altijd met jezelf zijn. Wat als de situatie het niet toelaat om elk moment op te vullen met sociaal contact? Bijvoorbeeld op latere leeftijd. Wat als je noodgedwongen door omstandigheden veel tijd met jezelf door moet brengen. Dan wil je je eigen beste vriend zijn, niet je ergste vijand.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
Klopt, maar dat zijn we dus zelden of nooit in de realiteit, echte goede vrienden van onszelf..misschien dat vrouwen dat wat minder hebben dan mannen. Dat denk ik misschien ook maar.

Verbinding zoeken is belangrijk. We zijn van nature geen loners. Wel wordt het steeds moeilijker om de juiste personen te ontmoeten. Ik ben ook veel wantrouwender geworden. En dat is lang niet altijd terecht.
Klik om te vergroten...
Ik haatte mezelf.

Toen kwam heeeel langzaam en stapsgewijs acceptatie van mezelf. En nu met momenten liefde.

Het is relatief makkelijk om van anderen te houden want anderen zijn een relatief mysterie. Jezelf ken je door en door, ook je schaduwzijde. Van jezelf houden moet vaak geleerd worden.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eiwitrijk en gezonde vetten en groenten eten naast lichamelijke beweging en gemiddeld 8 uur slaap per nacht en elke dag éven buiten zijn doet wonderen voor mij.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Dit bedoel ik eigenlijk niet.

Ik heb nu ook een vrij sociaal leven en hecht daar veel waarde aan. Maar als ik op mezelf ben en ik merk dat ik dan slecht gezelschap ben voor mezelf, dan is dat wel een puntje om aan te werken. Niet alleen maar door eraan te ontsnappen.

Je wilt naast goede sociale contacten toch ook je eigen beste vriend zijn? Immers, anderen komen en gaan maar je zult altijd met jezelf zijn. Wat als de situatie het niet toelaat om elk moment op te vullen met sociaal contact? Bijvoorbeeld op latere leeftijd. Wat als je noodgedwongen door omstandigheden veel tijd met jezelf door moet brengen. Dan wil je je eigen beste vriend zijn, niet je ergste vijand.
Klik om te vergroten...

Wie weet, ooit...
Maar op dit moment heb ik vaak anderen nodig om mijn eigen gedachtes te checken, te relativeren of te spiegelen.

Het gaat ook heel vaak goed. En als ik drie dagen alleen ben, betekent dat niet dat ik ineens in een depressieve neerwaartse spiraal zit van gedachten die me de grond in trappen. In tegendeel.

Maar ik zit wel vol met onzekerheden en twijfels en door daar met anderen over te spreken, kan ik beter met m'n eigen hoofd omgaan.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Wie weet, ooit...
Maar op dit moment heb ik vaak anderen nodig om mijn eigen gedachtes te checken, te relativeren of te spiegelen.

Het gaat ook heel vaak goed. En als ik drie dagen alleen ben, betekent dat niet dat ik ineens in een depressieve neerwaartse spiraal zit van gedachten die me de grond in trappen. In tegendeel.

Maar ik zit wel vol met onzekerheden en twijfels en door daar met anderen over te spreken, kan ik beter met m'n eigen hoofd omgaan.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Ik haatte mezelf.

Toen kwam heeeel langzaam en stapsgewijs acceptatie van mezelf. En nu met momenten liefde.

Het is relatief makkelijk om van anderen te houden want anderen zijn een relatief mysterie. Jezelf ken je door en door, ook je schaduwzijde. Van jezelf houden moet vaak geleerd worden.
Klik om te vergroten...
Niet iedereen kent zichzelf door en door.

Het is volgens mij juist vaak door dat gebrek aan zelfkennis en inzicht waarom mensen zichzelf haten of niet accepteren. Ik begrijp bijvoorbeeld soms mijn eigen gedrag of gedachten ook niet eens en ik ben al een eind in de 50..die schaduwzijden beseffen de meeste mensen volgens mij ook niet echt.

Er zijn veel redenen waarom mensen therapie volgen. Een doelstelling is zeker zichzelf te verbeteren en dat doe je meestal door jezelf beter te begrijpen.

Kortom, ik ben zelfs van mening dat als we op de eerste plaats onszelf beter zouden begrijpen, er ook minder problemen in onze maatschappij zouden zijn. We zijn dan niet alleen ons meer bewust wie we zelf zijn, we staan dan tegelijkertijd ook meer open voor onze medemens.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."