Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDocumentaireserie over drug flakka met Tygo Gernandt vanaf oktober te zien

Documentaireserie over drug flakka met Tygo Gernandt vanaf oktober te zien

107 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nee ik heb gelukkig een happy leventje met huisje boompje beestje, vrouwtje en kinderen. Dus ik heb uiteindelijk geen idee hoe het is om in een uitzichtloze situatie te zitten. Lijkt me ontzettend moeilijk en ellendig iig.
B

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
Brakka Mang
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
FerdFatoehaus zei:
De ontwenning van opiaten en crack is een stuk heftiger dan bij tabak. Plus jij bent niet dakloos en heb geen uitzichtloos leven zonder iets te verliezen (denk ik). Dan veranderd de situatie nogal. Veel daklozen drinken vaak ook nogal stevig, wat ook weer extra shit veroorzaakt.
Klik om te vergroten...
Crackgebruikers zijn vaak bodemloos, je kan steeds dieper vallen maar gaan wel gruwelijk uit hun dak. Zou dakoosheid dan een bijkomend voordeel zijn zodat het allemaal een beetje heel blijft? Questions questions....😜
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#3
interessant dat hier een docu over gemaakt is. goed dat er aandacht aan wordt besteed. het is echt troep vergeleken met andere drugs, zelfs meth en crack zijn er babies bij. ook is het steeds makkelijker verkrijgbaar, niet alleen bij dealers maar ook online zoals andere ook al zeggen. zelf heb ik ook wel eens a-pvp gebruikt maar dit was nog de minst plezierige pyrro. een rush van 6 minuten wanneer het gevaped wordt en bij herhaaldelijk herdoseren een halve hartaanval, alleen bij tolerantie is het normaal te vapen.

dat gezegd hebbende is het gebruik van pyrros een geragandeerde ticket naar (ernstige) mentale en fysieke problemen, is het niet de belasting op je hart danwel de paranoia en psychoses die je er geheid door gaat krijgen. heb dit helaas zelf mogen ervaren met een periode van dagelijks mdphp gebruik. ik ben blij dat ik altijd beschikking had tot antipsychotica, benzo's en nitraatpillen om de negatieve effecten te verminderen/weg te halen, ondanks dat heb ik alsnog meerdere psychoses gehad. dat deze hulpmiddelen uberhaupt nodig zijn om "normaal" pyrros te kunnen gebruiken zegt al genoeg over pyrros... ben blij dat ik ermee gestopt ben en raak het ook zeker niet meer aan. toen ik ermee stopte had ik het geluk dat het slechts een paar dagen duurde om erboven op te komen na een half jaar gebruiken. dat had ik niet verwacht bij zo'n sterk stimulant. denk echter dat veel mensen er niet zo gemakkelijk vanaf komen.

echter snap ik de hypeterm "zombiedrug" niet. de videos die je ziet uit amerika van mensen die voorover hangen als zombies wordt veroorzaakt door fentanyl en/of xyalazine. dit krijg je niet door t vapen van pyrros voor zover ik weet.

het is maar goed dat pyrros verboden zijn geworden, maar zoals de docu doet blijken heeft dat niet veel uitgehaald. sterker nog het gebruik is veel meer geworden dan toen het nog legaal was. tot slot, veel sterkte aan de mensen die nog dagelijks pyrros gebruiken. ermee stoppen kan makkelijker zijn dan je denkt, vergelijkbaar met traditionele stimulanten. dus probeer dat!

inmiddels bij aflevering 3. interessante docu die ik in een ruk ga afkijken.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dank je voor je bericht ,het is informatie wat sommige erg weten te waarderen.
Ik hoop ook dat dit een doorslaggevende waarschuwing is voor degen die op df erna zoekt ,de zogenaamde interesse
Dus dank je @ILoveRCs !
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#5
SoulAssassins zei:
Dank je voor je bericht ,het is informatie wat sommige erg weten te waarderen.
Ik hoop ook dat dit een doorslaggevende waarschuwing is voor degen die op df erna zoekt ,de zogenaamde interesse
Dus dank je @ILoveRCs !
Klik om te vergroten...
geen dank! hoop inderdaad dat het geïnteresseerde afschrikt, dat zou heel mooi zijn. :grin:
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#6
DFer gespot 👀
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
De hele serie staat nu online op NPO Start.
Ook komt de serie vanaf vanavond elke woensdag op TV op NPO 3 om 21:25.


npo.nl

Tygo | NPO Start

Tygo Gernandt duikt in de wereld van excessief druggebruik, in de complexe en gesloten wereld van de psychiatrie en in de wereld van de jeugdcriminaliteit.
npo.nl npo.nl
Klik om te vergroten...

Damn. Hier ook in één keer uitgekeken. Al hebben we hier al veel van jou gelezen en was al duidelijk hoe link die pyro’s zijn, toch aangrijpend om het zo te zien op beeld.

Ook hoe deze mensen haast ‘casual’ lijken om te gaan met hun eigen psychotische toestand. Wat een ellende.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb pas aflevering 1 gezien en zie eigenlijk tot nu toe vooral de verslavende effecten.
Zoals Eric die bij z'n moeder om geld staat te schreeuwen, mensen die alle contact verloren zijn en ga zo door. Ook andere dingen kunnen dit veroorzaken en vind ik niet persé flakka gerelateerd.
Dat het sneller gebeurd dan bijvoorbeeld een gok probleem kan ik me wel voorstellen.
Ik ga van de week de rest kijken.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik kijk 'm op de gewone tv, vond aflevering 1 al behoorlijk heftig. Bij dat vrouwtje kon je goed zien dat ze heel bang was.
Echt bizar eigenlijk dat er zulke destructieve drugs bestaan, dat zelfs crack en heroïne overtroffen kunnen worden...
Ja, bepaalde drugs zijn toch echt rotzooi in mijn ogen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Innerscoop zei:
Ik kijk 'm op de gewone tv, vond aflevering 1 al behoorlijk heftig. Bij dat vrouwtje kon je goed zien dat ze heel bang was.
Echt bizar eigenlijk dat er zulke destructieve drugs bestaan, dat zelfs crack en heroïne overtroffen kunnen worden...
Ja, bepaalde drugs zijn toch echt rotzooi in mijn ogen.
Klik om te vergroten...
Meedogenloze handel..zolang er grof geld gemaakt kan worden gaan ze over lijken.
Kijk ook maar de USA en de Fentanyl crisis.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ei-Salade zei:
Ik heb pas aflevering 1 gezien en zie eigenlijk tot nu toe vooral de verslavende effecten.
Zoals Eric die bij z'n moeder om geld staat te schreeuwen, mensen die alle contact verloren zijn en ga zo door. Ook andere dingen kunnen dit veroorzaken en vind ik niet persé flakka gerelateerd.
Dat het sneller gebeurd dan bijvoorbeeld een gok probleem kan ik me wel voorstellen.
Ik ga van de week de rest kijken.
Klik om te vergroten...

Ik kom er dus nu achter dat er meerdere afleveringen zijn.

Joe, goeiemorgen. 😂

Heb nog wat afleveringen te gaan, blijkbaar alleen 2 gezien.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
ILoveRCs zei:
echter snap ik de hypeterm "zombiedrug" niet. de videos die je ziet uit amerika van mensen die voorover hangen als zombies wordt veroorzaakt door fentanyl en/of xyalazine. dit krijg je niet door t vapen van pyrros voor zover ik weet.
Klik om te vergroten...

Inderdaad opiaten en xylazine. Ook wel bekend als 'tranq'.

Ik herken mezelf überhaupt niet in die schok bewegingen en dergelijke. Als ik kijk naar de uitwerking van flakka, herken ik mezelf vooral hoe het bij Gerben en Mark werkt.

Dat echt losgeslagen alsof je door de duivel bezeten bent, ken ik niet. Wel vaak gehad dat er wel licht brand maar niemand thuis is. Op hoge doseringen IV ook wel gehad dat ik nergens op kon reageren. Ik begon dan ook, naast de psychotische geesten, visuals te zien zoals we kennen van lsd/2cb achtige drugs. Gekleurde patroontjes. Maar echt als een zombie rondlopen heb ik nooit gedaan.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeebats zei:
DFer gespot 👀
Klik om te vergroten...

Oh ja? 😋
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
den hun flakka al bij straat dealers, niet meer bij vendors. Daarnaast zijn er ook enkele labs opgerold, dus wordt het ook lokaal geproduceerd.

Dat het niet meer te krijgen is, is echt een misvatting denk ik. De vraag is misschien nog voor hoe lang, welke soorten en welke kwaliteit. Maar vooralsnog is er onder de gebruikers geen verandering te merken.
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal maar daarom zei ik ook bewust "praktisch" niet meer te krijgen. Dit is dan alsnog teveel nadruk op het dat het niet te verkrijgen is maar in ieder geval niet meer zo makkelijk als toen het nog gewoon via de bekende vendoren verkocht mocht worden. Hierdoor is de toestroom van nieuwe gebruikers van deze stoffen wel aanzienlijk geremd in mijn beleving.
LucidLucy zei:
Ik kan me dit goed voorstellen overigens. Ik weet nog een keer dat mijn pakketje één dag te laat kwam. Ik werd he-le-maal gek. Ik zocht allerlei manieren om diezelfde dag nog bij een magazijn van vendors af te kunnen halen. Minstens 3 uur rijden, etc. Maar ik kreeg dat niet meer voor elkaar.

Ik ben toen naar mijn eigen dealer gegaan en heb in een keer €300+ aan zooi gehaald om te kunnen overbruggen. Coke, 3m en keta. Het kon de honger niet echt stillen, maar ik had iets. Ik heb toen wel echt gevaarlijke hoeveelheden gebruikt.
Klik om te vergroten...
Ja geloof ik meteen en heb het hier ook letterlijk gezien. Ik kon niet geloven dat iemand zoveel weg kon krijgen want ik had hier toen iemand over de vloer die het naar binnen werkte door middel van het te hotrailen (pijpje verhitten en snuiven dus soort vape en snuiven tegelijk) en zo over een nacht 7 a 8 gr A-PiHP weg wist te werken. Als lopende band werk met drie pijpjes zodat als de 1 in gebruik was hij de ander ondertussen kon schoonmaken. Ik denk soms nog dat ik het gedroomd heb maar het is toch echt gebeurd..... in vergelijking tot Mezelf nam ik in die tijd ook wel eens of eigenlijk researchte het en kwam met 50 tot 75mg de nacht al door. Ongelofelijk ook hoe hoog en snel die tolerantie op kan lopen.... 7 GRAM minsten op 1 nachtje !! Koekoek...........leeft nog trouwens en is als het goed clean, in iedergeval wel van deze bende.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wow! Wat een ellende brengt deze drugs met zich mee als je het eenmaal begint te roken lijkt er geen enkele weg terug.
Heb ze alle 4 gezien.

Behoorlijk wat indrukken achtergelaten, 2 jaar geleden ben ik in detentie beland waarbij iemand bij mij op cel zat samen in 'n duo cel. Mijn celgenoot, die gesmokkeld aphip rookte, die had binnen 2 uur een gram op verder bleef die uren lang door zoeken naar een stukje op een blikje om door te roken.

Een handvol rol aanstekers waren opgerold en stukgerold, door het blijven willen verhitten van n blikje.
Zeer heftig om te zien van zo dichtbij.
Gelijk voor mij een duidelijk signaal.

Wel zeer tof van de mensen die een kijkje laten nemen in hun gebruikersleven,

Als je evengoed op deze manier in gebruik alsnog een veilige waarschuwende boodschap kan doorgeven, en dat via televisie. Chapeau
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Toch is er een redelijk duidelijke definitie aan gegeven. En in elk geval in de artikelen die ik lees, wordt het woord flakka correct gebruikt volgens die definitie.

In de comments onder die artikelen niet altijd. Mensen die denken dat flakka en miauw hetzelfde zijn bijvoorbeeld.

Overigens is flakka onder de normale Nederlander ontzettend onbekend. Een woord als dit genereert dus niet per definitie veel clicks.

Een woord dat wèl te pas en te onpas wordt gebruikt om clicks te genereren is het woord 'zombiedrug'. Maar flakka wordt gewoon in context gebruikt.
Klik om te vergroten...
Dat is een goede verandering dan. Aantal jaar terug werd de term flakka gebruikt voor alles wat niet bekend was bij de media. Een goede ontwikkeling vind ik.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Dit lijkt de meest verslavende stof van deze tijd, omdat je er zolang wakker van blijft, en psychoses ervan krijgt.

Ik kijk met grote belangstelling!
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze Olifant zei:
Ook hoe deze mensen haast ‘casual’ lijken om te gaan met hun eigen psychotische toestand. Wat een ellende.
Klik om te vergroten...
Tja en hoe lang hou je zo’n ellendig leven lichamelijk en mentaal vol..
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Deadwing zei:
Tja en hoe lang hou je zo’n ellendig leven lichamelijk en mentaal vol..
Klik om te vergroten...
Zolang je dat spul hebt lang vermoed ik....
Of de dood.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Enigszins off-topic: kent iemand soortgelijke documentaires die aan te raden zijn?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."