Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Denk je dat hierdoor meer illegaal buitenlands vuurwerk gaat worden geimporteerd? En zelf maken van vuurwerk zou ook een groei kunnen krijgen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het was een leuke traditie 🥲
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Deze jaarwisseling nog wel een laatste 'vuurwerk' verkoop in Nederland dan toch?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
We zullen zien wat er gebeurt.

En hoe lang dit kabinet meegaat.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kan wel janken. Liefhebber en ondernemer in de vuurwerkbranche. Als kleine jongen is deze passie ooit ontstaan en nooit meer weg geweest. 8 uurtjes per jaar hadden we nog maar, vele producten waren al verboden en dan toch is het niet gelukt de traditie in stand te houden. Mede mogelijk gemaakt door illegaal vuurwerk en een hoop mensen die het niet op een gezonde veilige manier kunnen afsteken.

Eeuwig zonde. Gelukkig hebben we de herrineringen nog.

Vandaag gestemd in de 1e kamer.

www.eerstekamer.nl

Eerste Kamer stemt voor vuurwerkverbod

www.eerstekamer.nl www.eerstekamer.nl
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hippie Langwaus zei:
Denk je dat hierdoor meer illegaal buitenlands vuurwerk gaat worden geimporteerd? En zelf maken van vuurwerk zou ook een groei kunnen krijgen.
Klik om te vergroten...

Waarschijnlijk ga je wel een explosieve groei zien in illegaal vuurwerk, en vermoedelijk gaan er ook mensen die normaliter legaal vuurwerk kochten nu de overstap maken naar illegaal vuurwerk. Sowieso hebben we nog buurlanden waar het wel is toegestaan. Dus vuurwerk zal zeker de aankomende jaren nog een duidelijke stempel drukken in de decembermaand en oudjaarsavond. De mensen die ik ken binnen de branche zullen in ieder geval niet stoppen met afsteken. Deze verandering gaat tijd kosten, en vuurwerk is onlosmakelijk verbonden met plezier en feest. Dat zie je terug bij bijvoorbeeld voetbal, verjaardagen, kermissen en festivals.

Zelf maken zal ook toenemen. Vooral zelfgemaakte flashbangers tot meer dan 100 a 200 gram. Dat zijn écht overlastgevers. Niet de sierpot die wij verkopen in de winkel.

_shikantaza zei:
Het was een leuke traditie 🥲
Klik om te vergroten...

Absoluut. Uniek , heel Nederland in vuur en vlam.. Dat uiteindelijk ook de ondergang geweest.

Casrus zei:
We zullen zien wat er gebeurt.

En hoe lang dit kabinet meegaat.
Klik om te vergroten...

Ik weet wel wat er gebeurd, het is klaar met de traditie. Denk dat er nu een point of no return is bereikt. Of de chaos moet zo extreem worden tijdens oudjaarsavond dat toch blijkt dat vuurwerk toestaan de betere optie is.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hippie Langwaus zei:
Deze jaarwisseling nog wel een laatste 'vuurwerk' verkoop in Nederland dan toch?
Klik om te vergroten...

Laatste legale verkoop.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hippie Langwaus zei:
Deze jaarwisseling nog wel een laatste 'vuurwerk' verkoop in Nederland dan toch?
Klik om te vergroten...

Ja. Gaat in vanaf 2026 mogelijkerwijs. Dus jaarwisseling 2026/2027.

Ik vind het sneu voor de echte vuurwerk liefhebbers. Een traditioneel gebeuren wat mijn inziens echt kapot gemaakt is door de illegale vuurwerk handel.
Het standaard vuurwerk hier was niet eens zo slecht (en dat uit mijn mond).
Maar er zijn zoveel bommen die schade en letsel aanrichten uit de illegaliteit.

Maar hoe gaan ze het handhaven?
Ik vrees dat dit vrijwel niet mogelijk is.

En ik ben heel blij.
Ik sta doodsangsten uit wekenlang ivm de ptss. Ik hoor echte bommen die me terug werpen in een bizarre geschiedenis. Maar let wel,; ik heb het dan over het zware illegale vuurwerk
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Het standaard vuurwerk hier was niet eens zo slecht (en dat uit mijn mond).
Maar er zijn zoveel bommen die schade en letsel aanrichten uit de illegaliteit.
Klik om te vergroten...

Precies om deze rede vind ik de keuze voor een volledig verbod frustrerend. Wetende dat het werkelijke probleem niet ligt bij de producten die er in Nederland worden verkocht.

Kordie zei:
Maar hoe gaan ze het handhaven?
Ik vrees dat dit vrijwel niet mogelijk is.
Klik om te vergroten...

Ben er ook bang voor.... Ik volg een beetje de ontwikkelingen. Er zijn teveel liefhebbers, te weinig politie en teveel (illegaal) vuurwerk aanbod en kennis.

Kordie zei:
En ik ben heel blij.
Ik sta doodsangsten uit wekenlang ivm de ptss. Ik hoor echte bommen die me terug werpen in een bizarre geschiedenis. Maar let wel,; ik heb het dan over het zware illegale vuurwerk
Klik om te vergroten...

Dat is ook verschrikkelijk voor je man. Had graag gezien dat je er niet zo'n last van had gehad. Helaas is dat wel de realiteit. Maar je geeft het zelf al aan, het is al zwaar illegaal. Dus dat zal jammer genoeg de eerste jaren vermoedelijk alleen maar toenemen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Precies om deze rede vind ik de keuze voor een volledig verbod frustrerend. Wetende dat het werkelijke probleem niet ligt bij de producten die er in Nederland worden verkocht.
Klik om te vergroten...

Daarom vind ik het lullig voor bv jou.
Mensen met medische klachten als mij hebben veel minder last van Nederlands vuurwerk. Daardoor zal ook niet de SEH overlopen.

Wordt er nu niet gesproken over Europees verbod? Dat je het ook niet in de buurlanden kan kopen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Daarom vind ik het lullig voor bv jou.
Mensen met medische klachten als mij hebben veel minder last van Nederlands vuurwerk. Daardoor zal ook niet de SEH overlopen.

Wordt er nu niet gesproken over Europees verbod? Dat je het ook niet in de buurlanden kan kopen?
Klik om te vergroten...

Een aanzienlijk deel van de vuurwerkslachtoffers is getroffen door legaal vuurwerk.

Schermafbeelding 2025-07-02 om 09.00.23.png
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Raver zei:
Precies om deze rede vind ik de keuze voor een volledig verbod frustrerend. Wetende dat het werkelijke probleem niet ligt bij de producten die er in Nederland worden verkocht.
Klik om te vergroten...
Ik ben ook hoogst verbaasd over waarom die internationale handel niet meer prioriteit krijgt. Ik bedoel, mensen rijden in principe rond met bomauto's. Ondertussen gaat het leeuwendeel van de politie-capaciteit op aan drugstransporten, en zie ik ook heel weinig diplomatieke druk vanuit Den Haag op andere EU-lidstaten om hun vuurwerkverkoop aan te pakken. Terwijl cobra's gebruikt worden voor allerlei aanslagen, dus je zou best terrorismewetgeving kunnen gebruiken ter onderbouwing waarom je assistentie nodig hebt van je buurlanden. Nou is in het geval van de cobra's de Italiaanse producent wel zo aangepakt (zij het veel te laat). Maar die Belgische winkels zijn ook nogal raar dat dat zo mag bestaan. Dan kan België wel steen en been klagen over de drugs uit Nederland. Laten wij dan eens klagen over die Belgische bommen.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Ik ben ook hoogst verbaasd over waarom die internationale handel niet meer prioriteit krijgt. Ik bedoel, mensen rijden in principe rond met bomauto's. Ondertussen gaat het leeuwendeel van de politie-capaciteit op aan drugstransporten, en zie ik ook heel weinig diplomatieke druk vanuit Den Haag op andere EU-lidstaten om hun vuurwerkverkoop aan te pakken. Terwijl cobra's gebruikt worden voor allerlei aanslagen, dus je zou best terrorismewetgeving kunnen gebruiken ter onderbouwing waarom je assistentie nodig hebt van je buurlanden. Nou is in het geval van de cobra's de Italiaanse producent wel zo aangepakt (zij het veel te laat). Maar die Belgische winkels zijn ook nogal raar dat dat zo mag bestaan. Dan kan België wel steen en been klagen over de drugs uit Nederland. Laten wij dan eens klagen over die Belgische bommen.
Klik om te vergroten...


Bomauto's? Tesla's?
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#14
Btw heb ik voor
ljuv zei:
Klinkt bijna als een dreigement…

In ons Nederland moeten bepaalde rechtse mensen zich óók gewoon aan de wet houden en kunnen ervoor vervolgd worden als ze dat niet doen.


Onzin😂 Alleen Duitsland is momenteel minder streng dan wij.
Tis een wat ouder artikel maar bij dezen: https://www.grootvuurwerk.nl/blog/v...t-zijn-de-regels-in-andere-europese-landen-21

Ik snap je teleurstelling en frustratie… Maar het klopt niet dat in de rest van de EU “volgas” vuurwerk wordt afgestoken. Dat is überhaupt niet zo populair behalve in NL, Belgie en Duitsland. Laatst genoemden hebben hier óók gewoon strenge regelgeving en plaatselijke verboden voor.
Klik om te vergroten...
Haha. Ik weet dat je politiek je puntjes op de i hebt en de meeste dingen kloppen bij je hoor. Maar geloof niet alles wat internet je zegt.. in Oost Europa is het idd ook sinds dit jaar verboden om illegaal vuurwerk te verkopen op markten.
Maar nog steeds kun je het overal onder de toonbank krijgen.

Wat jij zei,
Laatste bovengenoemde landen hebben hier inderdaad strenge regels op.
Maar ik haal wel zonder problemen mijn vuurwerk in Duitsland op. #Legaal. Maar toch niet te koop in Nederland. 😂

Denk dat je toch dat je even je research beter moet doen w.b.t inderdaad je lijnen kloppen met de wet.
Omgedraaid..
Tegendraads.. láng niet iedereen en zeker niet in de vuurwerk wereld volstaat aan de wet.

En ik weetniet of je bekend bent met Fallas in Spanje?
Hier van af begin Maart tot eind Maart geweest..

Ik praat over waar mijn ogen geweest zijn..

Je kan hier het hele jaar rond gewoon overal midden in de binnenstad van Valencia vuurwerk kopen én afsteken.
Hier lopen kleine kinderen van 6 jaar met houten kistjes vol vlinderbommen door de straten omdat ze dat hier van kinds af aan niet anders gewend zijn.
Daar kán het gewoon veilig. Zelfs met gigantisch hard vuurwerk.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb hier over mijn tuin al drones vliegen. Waarschijnlijk van buren. Heb ik iets te verbergen? Ja. Er groeien soms verboden planten.

Ben ik een gevaar? Nee.

Heb ik recht op privacy? Ja.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
mandragora zei:
Zeker en ik benadruk hier nogmaals dat het ook de dieren schaadt.
Elk dier dat in een paniek/angstreactie schiet is er voor mij persoonlijk 1 teveel. (Zeker omdat het puur voor entertainment is en niet noodzakelijk)
Ik heb het tevaak zien gebeuren. Kortbij, mijn hond die tegelijk ook m´n soulmate is en waar ik eerlijk gezegd meer aan heb dan aan de meeste mensen, om dat beestje te zien rillen met een panische blik in z´n ogen die niet weet waar hij kruipen moet en niet te kalmeren of te troosten is, daar bloed m´n hart van.
En dan heb je natuurlijk ook de dieren die je niet ziet maar er wel zijn, waar eigenlijk niemand bij in de buurt is om ze gerust proberen te stellen.
En waarom?
Om een hoop irritante knallen en wat kleurtjes in de lucht?
Terwijl er alternatieven zijn zoals ik vermelde als geluidloos vuurwerk.
Ik vind het allemaal nogal menselijk egoïsme.
Klik om te vergroten...
Ugh ja... Die beestjes hebben geen idee wat er gebeurt.

Het is inderdaad menselijk egoïsme maar ik denk ook gewoon onwetendheid/onbewustheid. Als klein jochie dacht ik er bijvoorbeeld niet aan dat er door mij allemaal dieren binnen en buiten waren met angst/stress reacties. Egoïstisch? Zeker, maar vooral denk ik gewoon het er niet bij stilstaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk vooral aan huisdieren zat te denken, maar wat met de wilde dieren? De vogels, de egeltjes, etc.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
N3K0 zei:
Kheb 360 vieuw over een groot deel vande stad waar ik woon.
Is 1 grote show die +/- 2 uur duurt. En kan voor mij geen georganiseerde show tegenop.

Is echt ontzettend gaaf omte zien hoe om 00:00 iedereen vuurwerk afsteekt.
En hoe het 1 geheel vormt en hoe wij met zijn alle oud en nieuw vieren.
Klik om te vergroten...
Ja dit begrijp ik dan ook wel weer. Vooral als je in een grote stad zit.

N3K0 zei:
Ik zou het zelf echt heel erg jammer vinden als deze traditie van met zijn alle vuurwerk afsteken om 00:00 stopt.

Ik hoop dan ook dat veel mensen schijt hebben en gewoon blijven knallen 😇
Klik om te vergroten...
Mja, ik ergens ook, maar als je alle plus en minpunten tegenover elkaar zet concludeer ik persoonlijk dat de minpunten buitenproportioneel zijn. Komt imo niet eens in de buurt.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als we zien bij Tomorrow land wat vuurwerk kan aanrichten kunnen we wel concluderen dat het gevaarlijk spul is.
En dan was dit nog professioneel vuurwerk
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Als we zien bij Tomorrow land wat vuurwerk kan aanrichten kunnen we wel concluderen dat het gevaarlijk spul is.
En dan was dit nog professioneel vuurwerk
Klik om te vergroten...

Is dat niet juist veel heftiger dan toegestaan privé vuurwerk?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
It's all fun and games tot die fietsbel waar je een strijker onder hebt gelegd in je oog schiet en je met 1 oog verder moet.

Heb dit meegemaakt met een buurjongen. En alsnog vele jaren daarna zelf met vuurwerk gestunt. Ikzelf ben lucky geweest (ook niemand anders ermee geschaad) maar zo blijkt wel dat een vuurwerk verbod ook goed zal gaan doen, want op die leeftijd denk je echt dat jij altijd degene zal zijn die niets overkomt.

Maar dat dacht die ene man die hier twee jaar geleden zijn hele zicht én gehoor kwijt is geraakt door legaal particulier vuurwerk waarschijnlijk ook. Zal zijn eigen kinderen nooit weer zien of horen.
Klik om te vergroten...
Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.

Mooie reclames van vroeger.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."