Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol is een van de minst leuke drugs!

Alcohol is een van de minst leuke drugs!

91 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#1
De hypocrisie van de maatschappij mbt alcohol in contrast met andere drugs is groot. Alcohol is geaccepteerd maar heeft een hele rits ongewenste effecten:

- bewezen carcinogeen en neurotoxisch
- significante kans op verslaving
- gebruikers "redosen" tot ze naar huis gaan of in slaap vallen of vervelend worden
- herinneringen aan de ervaring worden bij hoge consumptie onderdrukt

En toch drink ik :upsidedown:
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#2
ATGC zei:
De hypocrisie van de maatschappij mbt alcohol in contrast met andere drugs is groot. Alcohol is geaccepteerd maar heeft een hele rits ongewenste effecten:

- bewezen carcinogeen en neurotoxisch
- significante kans op verslaving
- gebruikers "redosen" tot ze naar huis gaan of in slaap vallen of vervelend worden
- herinneringen aan de ervaring worden bij hoge consumptie onderdrukt

En toch drink ik :upsidedown:
Klik om te vergroten...

Het is een erg sociale drug. Ik kan ook erg genieten van een borreltje met een hapje voor het avondeten.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ga nu meestal naar feestjes waar iedereen water drinkt en cola.
Mensen zijn liever voor elkaar.
Intense gesprekken met onbekende.
Gekke situaties.
Daarom leveren die techno feestjes maar weinig op bij de bar omdat iedereen zijn eigen drugs mee heeft, tenzij je ballonetjes verkoopt :tearsofjoy:

Dan ga ik naar zo'n R&B party waar mensen allemaal hun eigen tafel hebben met flessen sterke drank. Is er altijd gezeik en ruzie in de tent om een meisje of eigelijk helemaal niks! Gewoon teveel gezopen.

Ik hou niet meer van feesten waar iedereen alleen maar aan het zuipen is.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben het er helemaal mee eens dat alcohol een hard-drug is. Alcohol is namelijk gevaarlijker, verslavender en schadelijker voor de maatschappij dan de meeste "drugs". Toch vind ik een drankje op zijn tijd best lekker en gezellig. Alcohol heeft een aantal voordelen... het smaakt goed, het effect is sociaal (in bepertke dosis) en het is sociaal geaccepteerd. De eerste twee van deze voordelen hebben echt met alcohol te maken, de laatste heeft te maken met het onzinnige taboe dat nog steeds op andere drugs rust.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eik zei:
Ik ben het er helemaal mee eens dat alcohol een hard-drug is. Alcohol is namelijk gevaarlijker, verslavender en schadelijker voor de maatschappij dan de meeste "drugs". Toch vind ik een drankje op zijn tijd best lekker en gezellig. Alcohol heeft een aantal voordelen... het smaakt goed, het effect is sociaal (in bepertke dosis) en het is sociaal geaccepteerd. De eerste twee van deze voordelen hebben echt met alcohol te maken, de laatste heeft te maken met het onzinnige taboe dat nog steeds op andere drugs rust.
Klik om te vergroten...

P.S. Ik denk dat als we als "drugsliefhebbers" drugs willen destigmatiseren en de algemene bevolking willen informeren over verantwoord drugsgebruik we alcohol niet helemaal moeten verguisen. We kunnen beter gewoon aangeven dat de meeste drugs minder schadelijk en verslavend zijn.
M
MalafideLid
01-01-2024, 00:00
#6
De keren dat ik een kater heb gehad zijn echt maximaal op 2 handen te tellen. Op de een of andere manier ben ik katerproof, het maakt echt niet uit hoeveel ik drink een kater komt er bijna nooit.
S
StailozLid
01-01-2024, 00:00
#7
Eik zei:
P.S. Ik denk dat als we als "drugsliefhebbers" drugs willen destigmatiseren en de algemene bevolking willen informeren over verantwoord drugsgebruik we alcohol niet helemaal moeten verguisen. We kunnen beter gewoon aangeven dat de meeste drugs minder schadelijk en verslavend zijn.
Klik om te vergroten...

Al drink ik zelf helemaal geen alcohol, ben ik het wel met je eens. Alcohol heeft juist bewezen dat ook hardrugs een plek in de samenleving kan hebben. Miljoenen mensen in Nederland gebruiken het, hebben er veel plezier aan en zijn niet verslaafd of miserabel. Het zou zonde zijn als alcohol verboden zou raken en dus dit pleziertje ontnomen zou worden van al die mensen. Net zoals het zonde is dat andere drugs ontnomen word van zoveel mensen.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Stailoz zei:
Al drink ik zelf helemaal geen alcohol, ben ik het wel met je eens. Alcohol heeft juist bewezen dat ook hardrugs een plek in de samenleving kan hebben. Miljoenen mensen in Nederland gebruiken het, hebben er veel plezier aan en zijn niet verslaafd of miserabel. Het zou zonde zijn als alcohol verboden zou raken en dus dit pleziertje ontnomen zou worden van al die mensen. Net zoals het zonde is dat andere drugs ontnomen word van zoveel mensen.
Klik om te vergroten...
Hoezeer je ook gelijk hebt is de sociale acceptatie van alcohol juist het probleem van veel alcoholisten. Afstand nemen van alcohol is vrijwel onmogelijk aangezien je er overal mee geconfronteerd wordt. Sterker nog, het niet drinken van alcohol wordt gezien als niet sociaal. Daar heb je zelf misschien mee te maken als niet drinker, dat je steeds opnieuw moet uitleggen waarom je niet drinkt. Voor een (ex)alcoholist is dit iedere keer een nieuw gevecht tegen zijn verslaving.
S
StailozLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casaan zei:
Hoezeer je ook gelijk hebt is de sociale acceptatie van alcohol juist het probleem van veel alcoholisten. Afstand nemen van alcohol is vrijwel onmogelijk aangezien je er overal mee geconfronteerd wordt. Sterker nog, het niet drinken van alcohol wordt gezien als niet sociaal. Daar heb je zelf misschien mee te maken als niet drinker, dat je steeds opnieuw moet uitleggen waarom je niet drinkt. Voor een (ex)alcoholist is dit iedere keer een nieuw gevecht tegen zijn verslaving.
Klik om te vergroten...

Ik vind dan ook dat men te ver is gegaan met alcohol. Ik pleit niet als andere hard drugs legaal worden ze gewoon in de supermarkt te koop zullen zijn. Alle hardrugs, net zoals alcohol en sigaretten horen in een speciale winkel thuis waar je alleen naar binnen mag als je ouder dan bijv. 18 bent. Alcohol is inderdaad iets te vrij verkrijgbaar en iets te geaccepteerd. Maar misschien komt dat juist doordat alcohol naast tabak de enige harddrug is die te verkrijgen is, maar zodra de alcoholdrinkers drugs proberen is de hype rondom alcohol volgens mij direct een stuk minder.
G
Generaal_GrafsteenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind dat alcohol mij op het moment zo doodziek maakt, misselijk, wazig, niet leuk, down, emotioneel. nee dankje, ik hou het maar bij de oppeppers en uppers.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#11
Saaiste drug, en ergste kater. Waardeloze drug
I
InguzLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
Ik ben blij dat er tenminste nog een drug is waar niet moeilijk over wordt gedaan.

Dan is alcohol ook nog lekker, in tegenstelling tot de meeste andere drugs.

waar het fout gaat bij sommige mensen is gewoon simpele overdosering. Voor de rest vind ik het allemaal best meevallen, i like my alcohol en heb bijna nooit een kater, en ik heb al helemaal nooit ruzie gehad in het uitgaansleven, zowel onder invloed van alcohol of andere drugs.
Klik om te vergroten...

Eens. Ik houd van speciaal bier, whisky en een goede rode wijn! Witte wijn vind ik ook erg lekker maar heeft vreemde uitwerking op mij plus de kater ervan is verschrikkelijk.

Twee keer geprobeerd een ruzie te sussen tussen dronken mensen waarbij ik degene was die klappen kreeg :')

Rebell zei:
Ik ga nu meestal naar feestjes waar iedereen water drinkt en cola.

Mensen zijn liever voor elkaar.

Intense gesprekken met onbekende.

Gekke situaties.

Daarom leveren die techno feestjes maar weinig op bij de bar omdat iedereen zijn eigen drugs mee heeft, tenzij je ballonetjes verkoopt
Klik om te vergroten...

Ik heb nu twee van dit soort feesten bezocht en dat was idd alleen maar liefde ❤
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#13
Leuk is het wel, maar te makkelijk om over je limiet te gaan.. tenminste dit is wat ik ervaar, ik lees hier ook dat mensen hier helemaal geen problemen mee hebben.

Als ik uit ga begin ik de avond met een whiskey, dan een biertje en weer een whiskey, zo voort.. Als ik echt geen zin heb om dronken te worden die avond dan stop ik er al gauw mee, maar als ik eenmaal een beetje aangeschoten ben dan gooi ik het zo naar binnen tot op het punt dat ik zwaar misselijk begin te worden, dan stop ik. Vaak krijg ik dan ook al niks meer bij de plekken waar ik heen ga, dan worden vrienden geinformeerd dat het mijn laatste drankje is en anders moeten zij het opruimen haha. Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dan het verstand op dat moment niet meer hebben om er mee op te houden en dan word het gevaarlijk. Ik weet niet zo goed wat ik over alcohol moet denken, of het nou wel of niet legaal moet wezen.

Maar als je echt 1 van de minst leuke drugs wil noemen is het wel Nicotine :wink: weg met die zooi, wereldwijd verbieden en zo snel mogelijk, alleen nog in combinatie met een gram wiet verkopen in de shop. En in clubs mag XTC wel achter de toonbank worden verkocht imo, flesjes water en een pakkie kauwgum erbij.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Alcohol heeft een hoop verpest voor mij. Ik heb grenzen overschreden, verkeerde inschattingen gemaakt, gewond geraakt, geliefden pijn gedaan, mezelf in gevaar gebracht. Over het algemeen lijkt alcohol toch een positief effect te hebben om mensen.

Positieve effecten:
- Ontspanning lichamelijk en geestelijk
- Socialer en geïnteresseerd in anderen

Negatieve effecten:
- Grenzen vervagen (in eerste instantie is dit leuk maar is in feite erg gevaarlijk)
- Uitdroging
- Slechter slapen
- Impotentie/erectieproblemen
- Slechtste seks ooits(uitgedroogd en lichaam totaal niet fit of in staat om zich zo in te spannen)
- Verslechterde algemene fitheid(snel buiten adem bij bijvoorbeeld rennen of traplopen)
- Kankerverwekkend en neurotoxisch
- Duizelig en/of misselijk
- Gevoel dat de wereld draait
- Verminderde concentratie
- Verschrikkelijk slecht en gestrest gevoel de dag erna
- Slaapverlamming
- Stinkt
- Agressief en geweldadig
- Onlogische gedachten

Je zou wel kunnen zeggen dat ik geen voorstander ben van alcohol .
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik kom even op dit topic terug want ik heb in de tussentijd meerdere andere ‘verdovers’ uitgeprobeerd (benzo’s, GHB, oxycodon) en ik moet zeggen: ik vind alcohol eigenlijk toch - als je het niet misbruikt - een van de leukere downers. De rest van de downers eindigt bij mij echt achteraan op de favorietenlijst. Alle negatieve effecten van alcohol zoals hierboven genoemd ken ik helaas ook als de beste, maar treden eigenlijk alleen op wanneer je teveel zuipt, dus in overdosis. Een drug daarop beoordelen is eigenlijk niet eerlijk.

Dus onpopulaire mening in drugsgebruikersland: alcohol = best oké.

Geef wel toe dat het soms wat lastig kan zijn om maat te houden en héél boeiend is het in in de vergelijking met sommige andere drugs gewoon niet. Maar het is wel lekker. :tongueout:
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Roze olifant ik vind benzos en GHB beter dan alcohol. Benzodiazepinen zijn niet echt euforisch maar wel ontspannend en geen kater. GHB wel euforisch, maar erg moeilijk te doseren. Dat is bij alcohol weer iets makkelijker.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tevil19 zei:
@Roze olifant ik vind benzos en GHB beter dan alcohol. Benzodiazepinen zijn niet echt euforisch maar wel ontspannend en geen kater. GHB wel euforisch, maar erg moeilijk te doseren. Dat is bij alcohol weer iets makkelijker.
Klik om te vergroten...

Benzo’s vind ik chill en cosy maar meer op functionele manier, dus om mee te gaan slapen. GHB persoonlijk nog geen euforie op ervaren, maar kan misschien aan de context hebben gelegen. En erg moeilijk doseren inderdaad. Vond het op (te) dronken zijn lijken.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze olifant zei:
Dus onpopulaire mening in drugsgebruikersland: alcohol = best oké.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je echt niet de enige bent op het forum die alcohol kan waarderen hoor. Zelf vind ik alcohol gezellig en lekker! Hetgene waar veel mensen tegen ageren op dit forum is de hypocriete houding waarmee de samenleving tegen alcohol en (andere) drugs aankijkt. Waarbij het negatieve effect van alcohol op gezondheid en maatschappij zwaar wordt onderschat terwijl dat bij andere drugs in de regel zwaar wordt overschat.

Volgens mij kunnen we prima het meten met twee maten ter discussie stellen terwijl we af en toe genieten van een lekker drankje :sunglasses:
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze olifant zei:
Benzo’s vind ik chill en cosy maar meer op functionele manier, dus om mee te gaan slapen. GHB persoonlijk nog geen euforie op ervaren, maar kan misschien aan de context hebben gelegen. En erg moeilijk doseren inderdaad. Vond het op (te) dronken zijn lijken.
Klik om te vergroten...


Ja precies, benzo's zijn functioneler en hebben weinig recreatieve doeleinden voor mij.

Hm het kan zijn dat je te weinig GHB op had. De dosering tussen helemaal euforisch voelen en out gaat is klein. Heb vaker gehad dat ik me helemaal geweldig voelde en kort daarna out ging. Nu weet ik het ook, als dat euforisch gevoel heel erg aanwezig is, ik rustig ergens moet gaan zitten of liggen want de kans bestaat dat ik out zal gaan.

Maar goed on topic:

Ik drink tegenwoordig geen alcohol meer. Dat komt ook doordat ik nu voor GHB kies en daarbij niet ga drinken.

Overigens heb ik ook dat als ik met alcohol drinken vroegtijdig stop (heel vroegtijdig op een feest rond 8 uur) dan begint het allemaal uit te werken rond 11 uur en dan voel ik me vaak ook al slecht, in de zin van beetje gestrest en ongemakkelijk in mijn vel en geen houding weten te geven. Dat heb ik na twee biertjes al. Iemand anders die dat ervaart?
M
MeshLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tevil19 zei:
Hm het kan zijn dat je te weinig GHB op had. De dosering tussen helemaal euforisch voelen en out gaat is klein. Heb vaker gehad dat ik me helemaal geweldig voelde en kort daarna out ging. Nu weet ik het ook, als dat euforisch gevoel heel erg aanwezig is, ik rustig ergens moet gaan zitten of

Overigens heb ik ook dat als ik met alcohol drinken vroegtijdig stop (heel vroegtijdig op een feest rond 8 uur) dan begint het allemaal uit te werken rond 11 uur en dan voel ik me vaak ook al slecht, in de zin van beetje gestrest en ongemakkelijk in mijn vel en geen houding weten te geven. Dat heb ik na twee biertjes al. Iemand anders die dat ervaart?
Klik om te vergroten...

Dit is opzich wel logisch, je lichaam krijgt best een klap als drugs uitwerken en in mijn ervaring is alcohol hier het meeste rotte in. (Overgeven, in slaap vallen, agressie)

Ieder lichaam gaat hier anders mee om.

Offtopic: Euforisch van ghb? Ik voel juist meestal weinig emotie op ghb, combineer je t dan met iets anders?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."