Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAchteruitgaan van het beleid 🤔

Achteruitgaan van het beleid 🤔

66 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Relmuis zei:
www.vrt.be

Parket van Limburg wil nultolerantie voor drugs: "We willen alle feiten vervolgen" | VRT NWS Nieuws

Het parket van Limburg wil in de toekomst elk feit van drugsbezit en drugsgebruik vervolgen. De nultolerantie moet voor zwaardere straffen zorgen bij kleinere inbreuken die nu soms onbestraft blijven. Bij het Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en Drugs vreest men dat nultolerantie de...
www.vrt.be www.vrt.be
Klik om te vergroten...
Ze lijken daar in Belgisch Limburg volledig van het padje te zijn geraakt.
Tsjonge, wat een boetes...denken ze nou echt, dat de druk op justitiele vervolging minder gaat worden?! Tsssss wat een stupiditeit!
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vannacht stopte ik toevallig bij een tankstation in Heusden-Zolder om een capsule 6-APB af te wegen en wat Red Bull in te slaan bij het winkeltje. Omdat onze auto getinte ruiten heeft, besloot ik dit discreet op de achterbank te doen.

Precies op dat moment kwam er een politiebusje voorbij geslakt, dat niet bepaald subtiel schuin naar binnen zat te gluren. Gelukkig lag er naast me toevallig een net gekocht boek, dat voldoende cover bood om hen te doen optyfen.

Tijdens een momentje van zelfreflectie dacht ik even dat dit misschien not done is, mogelijks zelfs junkiegedrag. Maar hmm, het was discreet, ik was niet de chauffeur van dienst en viel niemand lastig.

Plots viel mijn Gulden.

Ooh, dit dorp ligt natuurlijk in Limburg.

1744611722732.gif

Ja, ik snap het nu wel, maar ga lekker iemand anders lastigvallen. Ik rij toch ook niet langs hun busje om te checken of ze hun ‘in beslag genomen’ cocaïne nasaal onderzoeken in plaats van laboratorisch? Niet omdat ik geen rijbewijs heb maar uit principe en privacy.

Een beetje begrip van alle kanten kan deze wereld trouwens prima gebruiken.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
MDMAutist zei:
Hebben zie die gast links al ravend, verkleed als politieman en strak van de pillen voor het soundsystem weg geplukt en meegenomen naar het bureau?
Klik om te vergroten...
1744612022755.jpeg
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Snuffelaar zei:
Vannacht stopte ik toevallig bij een tankstation in Heusden-Zolder om een capsule 6-APB af te wegen en wat Red Bull in te slaan bij het winkeltje. Omdat onze auto getinte ruiten heeft, besloot ik dit discreet op de achterbank te doen.

Precies op dat moment kwam er een politiebusje voorbij geslakt, dat niet bepaald subtiel schuin naar binnen zat te gluren. Gelukkig lag er naast me toevallig een net gekocht boek, dat voldoende cover bood om hen te doen optyfen.

Tijdens een momentje van zelfreflectie dacht ik even dat dit misschien not done is, mogelijks zelfs junkiegedrag. Maar hmm, het was discreet, ik was niet de chauffeur van dienst en viel niemand lastig.

Plots viel mijn Gulden.

Ooh, dit dorp ligt natuurlijk in Limburg.

Bekijk bijlage 65017

Ja, ik snap het nu wel, maar ga lekker iemand anders lastigvallen. Ik rij toch ook niet langs hun busje om te checken of ze hun ‘in beslag genomen’ cocaïne nasaal onderzoeken in plaats van laboratorisch? Niet omdat ik geen rijbewijs heb maar uit principe en privacy.

Een beetje begrip van alle kanten kan deze wereld trouwens prima gebruiken.
Klik om te vergroten...

Ik kwam zo eens terug met het openbaar vervoer met een zak vol...Gelukkig lagen er "comics" vanboven in mijn rugzak! Ik weet het mag niet, maar deden we vroeger (en nu) allemaal eens iets wat niet mocht 🤭🙃.

Toen kwamen we nog met geluk weg, nu zijn ze opzoek naar de gebruiker 😉. Dat is net mijn punt ivm het topic die ik gestart ben...

Is niet ok hoe het vroeger verliep (geen andere keus), maar het beleid dat men hier aan het voeren is gaat toch de verkeerde kant uit? Of ben ik nu helemaal aan het flippen zonder iets op...(toen ik blowde durfde ik wel eens flippen 🤭). En terecht, aankoop, smokkel is iets wat alles in stand houd, maar waar is de vrijheid die we jaren geleden (utopie) hadden 🫣🤔
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Snuffelaar zei:
Elke grootstad heeft zo zijn probleemwijken.
Volgens mij is Rotterdam station ook niet veel soeps.
Klik om te vergroten...
Probleemwijken? Als ik daar nu kom (bxl) , zie ik dat het "probleem" er meer aanwezig is dan de wijken die we vroeger kenden 😉. Zoals eerder vermeld moet je idd niet meer afstappen aan 't zuid om naar je favoriete discoteka te gaan en terug te keren de dag nadien rnd de middag... 9 op 10 wordt je lastiggevallen 🤮 . In mijn jeugdigere jaren gingen wij daar vaak uit, dit is verleden tijd 🙄. Bxl is de charme van de wijken verloren of stilletjes aan toch.... Net zoals andere steden. Waaraan ligt dit? Ik heb er mijn eigen visie over maar ben benieuwd naar de meningen van anderen 🤗
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Shivaz54 zei:
Waaraan ligt dit?
Klik om te vergroten...
Armoede.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rutte: bedáááánkt!!
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Straffen en verbieden werkt niet. Voorlichting is de beste optie denk ik.
[/QUOTE

Daar doel ik dus op 🙏
Klik om te vergroten...
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#9
FerdFatoehaus zei:
Kunnen jullie wat nieuws artikelen delen?
Klik om te vergroten...
hln onder andere...
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het enige dat helpt tegen drugscriminaliteit is om nieuwe drugs niet illegaal te maken en huidige verboden terug te draaien.

Ik vind echt dat criminaliteit een veel groter gevaar voor onze maatschappij oplevert dan drugsgebruik. Blijkbaar denkt de politiek hier anders over.
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik wou zeker niet hinken op het feit dat jullie beleid hetgeen is wat goed is, integendeel... Gaat mij over het beleid dat ze bij ons voeren 😉.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kunnen jullie wat nieuws artikelen delen?
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Las deze ochtend artikel hoe ze het drugsbeleid hier gaan aanpakken in Limburg (Belgïe).

Er werden deze week uitspraken gedaan op een rechtbank ivm met aangehouden of opgepakte gebruikers na een "freeparty" die daar in de streek werd gehouden een tijdje geleden.

Men neemt de gebruikers heel hard aan volgens mij, en vind dit persoonlijk een totaal verkeerde manier van aanpak! Maar ons klein landje doet natuurlijk de omgekeerde beweging inzake het drugsbeleid. Ipv van mee te gaan met vele Europese en Internationale landen doet men hier het tegenovergestelde en dit zat er aan te komen met de "nieuwe" regering die verkozen werd!

Even 2 vb van uitspraken die gedaan werden naar gebruikers toe:

# Boetes werden opgelegd en uitgesproken van minimaal 10000 euro! En dit als gebruiker? Wtf...

# Lichte gevangenisstraffen werden uitgesproken van 3 tot 5 maand!

Ik stel mij hier grote vragen bij waar dit naar toe gaat? Vinden jullie dit terecht dat je als gebruiker (al is het af en toe) zo zwaar worden aangepakt?
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hier heerst ook een zero tolerance beleid ,stoned over straat lopen kan al veel geld kosten als je ook nog iets op zak heb
De drugs criminaliteit is alleen maar toegenomen sinds de drooglegging in 2016 ,dus hun hele actie werkt hier juist averechts.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heb het artikel met verbazing gelezen.
Limburg he.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hippie Langwaus zei:
Het enige dat helpt tegen drugscriminaliteit is om nieuwe drugs niet illegaal te maken en huidige verboden terug te draaien.

Ik vind echt dat criminaliteit een veel groter gevaar voor onze maatschappij oplevert dan drugsgebruik. Blijkbaar denkt de politiek hier anders over.
Klik om te vergroten...
Het sluiten van de shops hier is het slechtste idee ooit om de drugs toerisme tegen te houden vanuit België en Frankrijk.
Ze rijden nu gewoon door naar de dichtst bij zijnde stad waar het wel legaal is .
En dan de hele shit in mijn stad waar je struikelt over dealers ,meer dealers dan gebruikers wat een ellende geeft die politiek
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Soulassasins zei:
Het sluiten van de shops hier is het slechtste idee ooit om de drugs toerisme tegen te houden vanuit België en Frankrijk.
Ze rijden nu gewoon door naar de dichtst bij zijnde stad waar het wel legaal is .
En dan de hele shit in mijn stad waar je struikelt over dealers ,meer dealers dan gebruikers wat een ellende geeft die politiek
Klik om te vergroten...
Inderdaad. Het lijkt wel of beleidsmakers blind zijn en blijven voor de overduidelijke negatieve verwoestende effecten die het beleid oplevert.

De enige logische verklaring is dat er een voordeel wordt behaald voor beleidsmakers of handlangers daarvan in het geval dat criminaliteit stijgt. Dat deze stijging in criminaliteit niet wordt gezien, geloof ik namelijk niet.

In Antwerpen is keihard medogenloze drugscriminaliteit en dit waait over naar Breda, Rotterdam etc.

In Roosendaal zal het inderdaad ook niet best zijn.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hippie Langwaus zei:
In Roosendaal zal het inderdaad ook niet best zijn.
Klik om te vergroten...
Het is hier een compleet distributie centrum voor de grote jongens ,alles vanuit hier gaat naar België Duitsland en Frankrijk en dat gaat niet om een kilotje.
Meer kan ik niet zeggen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Straffen en verbieden werkt niet. Voorlichting is de beste optie denk ik.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Shivaz54 zei:
Las deze ochtend artikel hoe ze het drugsbeleid hier gaan aanpakken in Limburg (Belgïe).

Er werden deze week uitspraken gedaan op een rechtbank ivm met aangehouden of opgepakte gebruikers na een "freeparty" die daar in de streek werd gehouden een tijdje geleden.

Men neemt de gebruikers heel hard aan volgens mij, en vind dit persoonlijk een totaal verkeerde manier van aanpak! Maar ons klein landje doet natuurlijk de omgekeerde beweging inzake het drugsbeleid. Ipv van mee te gaan met vele Europese en Internationale landen doet men hier het tegenovergestelde en dit zat er aan te komen met de "nieuwe" regering die verkozen werd!

Even 2 vb van uitspraken die gedaan werden naar gebruikers toe:

# Boetes werden opgelegd en uitgesproken van minimaal 10000 euro! En dit als gebruiker? Wtf...

# Lichte gevangenisstraffen werden uitgesproken van 3 tot 5 maand!

Ik stel mij hier grote vragen bij waar dit naar toe gaat? Vinden jullie dit terecht dat je als gebruiker (al is het af en toe) zo zwaar worden aangepakt?
Klik om te vergroten...
Ik kom met enige regelmatig in Brussel en Antwerpen, en ik vind daar sowieso een nare sfeer hangen altijd. Qua afstand is het niet zo ver van Nederland, maar het gaat er wel heel anders aan toe. Wat ik vooral opvallend vind is een soort hardheid naar elkaar toe, van mens tot mens. In België zijn de sociale verschillen veel tastbaarder. Mensen worden soms keihard beschimpt, en niks gegund. Ik snap nooit zo goed waar dat allemaal voor nodig is. Van ons Nederlanders wordt vaak gezegd dat we onbeschoft zijn, omdat we gewoon recht voor zijn raap zeggen wat we denken. Het klopt inderdaad ook wel dat we in Nederland maar weinig beleefdsheidsvormen kennen in ons taalgebruik. Maar wat we hier wel hebben is tolerantie: een diepgewortelde acceptatie dat er nu eenmaal verschillen zijn, en dat is ok, want ik ben uiteindelijk niet beter dan jij. Wat dat betreft vind ik het er in België een stuk onbeschofter aan toe gaan...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."