Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAchteruitgaan van het beleid 🤔

Achteruitgaan van het beleid 🤔

66 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Straffen en verbieden werkt niet. Voorlichting is de beste optie denk ik.
[/QUOTE

Daar doel ik dus op 🙏
Klik om te vergroten...
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#2
FerdFatoehaus zei:
Kunnen jullie wat nieuws artikelen delen?
Klik om te vergroten...
hln onder andere...
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
óók niet in Roosendaal.
Klik om te vergroten...
Kom het uitproberen zou ik zeggen ,fijne dag verder no offence !
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Snuffelaar zei:
Zolang je niet dealt pakken ze het meestal gewoon af en laten ze je met rust. We hebben ook een naalden ruil centrum in Brussel voor dakloze heroine gebruikers. Ze delen ook schone meth pijpjes gratis uit. Er is ook een publieke ruimte waar je openlijk mag gebruiken waar politie niet binnen mag. Zo kunnen zorgverleners hun in het oog houden.
Klik om te vergroten...
Dus… mijn beeld dat het federale beleid eigenlijk relatief progressief is klopt wel een beetje?
Maar omdat jullie “Parketten” best veel invloed hebben op hoe het beleid wordt gehandhaafd, kan het in praktische zin in België enorm verschillen?

Ik las ook iets over “gebruikersruimten” in Luik en nog een stad, weet jij daar meer van? Of is dat dat laatste waar je op doelde.

Best goeie zaak dan. En wat me ook opviel: het federale beleid baseert zich véél meer op onafhankelijk onderzoek dan het NLse drugsbeleid. Dat laat zich veel meer leiden door de politieke opinie.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#5
De schietpartij in Roosendaal zaterdagavond heeft voor veel onrust in de buurt gezorgd. - Omroep Brabant
Man: Het word eigenlijk normaal ,je moet er mee leven

Schietpartij Roosendaal - Omroep Brabant
Wilde westen vind je hier in onze mooie stad!

Welkom in Roosendaal met zero zero zero tolerance
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Soulassasins zei:
De schietpartij in Roosendaal zaterdagavond heeft voor veel onrust in de buurt gezorgd. - Omroep Brabant
Man: Het word eigenlijk normaal ,je moet er mee leven

Schietpartij Roosendaal - Omroep Brabant
Wilde westen vind je hier in onze mooie stad!

Welkom in Roosendaal met zero zero zero tolerance
Klik om te vergroten...
… dit is toch echt iets compleet anders dan jouw voorbeeld waarin je een boete van duizende euros moet betalen omdat je “iets meer dan een gram wiet opzak had”?
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
… dit is toch echt iets compleet anders dan jouw voorbeeld waarin je een boete van duizende euros moet betalen omdat je “iets meer dan een gram wiet opzak had”?
Klik om te vergroten...
Dat klopt helemaal,met die post wil ik duidelijk maken dat heb beleid qua drugs echt afhankelijk is van de gemeente.
Het resultaat is dat ze niets dulden hier.
Vooral betreft het geweld op straat worden we kijkhard aangepakt ,in me slechte jaren kreeg ik openbaar slaag van de politie omdat ik een sleuteltje coke nakte in een hoekje.
Politie hier is best een flinke Caliber en next level.
No Mercy en ik lieg geen woord
Geen duizenden euros boete maar wel zeer dicht bij 1000 voor iets meer dan 5 gram ,ik 24 uur vast, auto in beslag ,sleutels en telefoon in beslag en daarna de rekening
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Soulassasins zei:
Dat klopt helemaal,met die post wil ik duidelijk maken dat heb beleid qua drugs echt afhankelijk is van de gemeente.
Klik om te vergroten...
Dat valt dus best mee.

Soulassasins zei:
voor iets meer dan 5 gram
Klik om te vergroten...
En dit is ook al heel iets anders dan “iets meer dan een grammetje in bezit hebben”, het verhaal dat je eerst aangaf. Zelfs dan is de boete geen bijna duizend, maar €75 (5-30g).
Ténzij… ze je vaker hebben gepakt met deze overtreding, je het niet alleen bij je had maar het prepareerde of rookte en daarbij overlast veroorzaakte. Iemand zonder dergelijke “slechte jaren” hoeft zich hier geen zorgen om te maken heur.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Dat valt dus best mee.


En dit is ook al heel iets anders dan “iets meer dan een grammetje in bezit hebben”, het verhaal dat je eerst aangaf. Zelfs dan is de boete geen bijna duizend, maar €75 (5-30g).
Ténzij… ze je vaker hebben gepakt met deze overtreding, je het niet alleen bij je had maar het prepareerde of rookte en daarbij overlast veroorzaakte. Iemand zonder dergelijke “slechte jaren” hoeft zich hier geen zorgen om te maken heur.
Klik om te vergroten...
Het hele grapje koste me 800 euro incl cursus die je verplicht moet volgen.
Maargoed degene die hier de boel heb dichtgegooid zaaide niks anders dan ellende.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Relmuis zei:
www.vrt.be

Parket van Limburg wil nultolerantie voor drugs: "We willen alle feiten vervolgen" | VRT NWS Nieuws

Het parket van Limburg wil in de toekomst elk feit van drugsbezit en drugsgebruik vervolgen. De nultolerantie moet voor zwaardere straffen zorgen bij kleinere inbreuken die nu soms onbestraft blijven. Bij het Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en Drugs vreest men dat nultolerantie de...
www.vrt.be www.vrt.be
Klik om te vergroten...
Wat bijzonder triest dit
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
FerdFatoehaus zei:
Wat bijzonder triest dit
Klik om te vergroten...
Iedere beschuldiging is een bekentenis. Zitten zelf de halve dag met de neus in een envelop.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
@ljuv

Het onoplosbare probleem van België is dat Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Gewest ieder z’n eigen wetten kunnen stellen. Daarbovenop kan elke provincie dit ook, en zelfs hun deelgemeenten. Heel verwarrend en conflicterend.

Voorbeeldje: ik draai shiften als vrijwillige peer support op technofeestjes en EDM-festivals. We bieden folders met informatie over allerlei soorten drugs aan, maar ook fysiologisch water, wegwerp-snuifbuisjes, plastic kaarten om je poeder fijn te hakken, condooms, etc.

In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het “aanzet tot gebruik”.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.

GHB-kits en pillensnijders mogen nergens te zien zijn, maar staan onder de stand, voor als iemand het oprecht zou kunnen gebruiken.

Maar het hangt echt af van de regio en de organisatie.
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Soulassasins zei:
Jullie politiek belijd gaat richting het onzo ,ik betaal me ook blauw als ik meer wiet op zak heb dan een grammetje.
En dan nog voorkomen omdat je natuurlijk een proces verbaal heb ,met wat geluk kan je de eerste keer 3 maanden schoffelen
Klik om te vergroten...

Btw hier bestraffen ze je heus niet hoor met 3 gr wiet opzak!
FerdFatoehaus zei:
Wat bijzonder triest dit
Klik om te vergroten...
Dit was het artikel waarover ik het had 😉.

Wel leerrijk om hier nu over mee te lezen 🤗
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Snuffelaar zei:
@ljuv

Het onoplosbare probleem van België is dat Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Gewest ieder z’n eigen wetten kunnen stellen. Daarbovenop kan elke provincie dit ook, en zelfs hun deelgemeenten. Heel verwarrend en conflicterend.

Voorbeeldje: ik draai shiften als vrijwillige peer support op technofeestjes en EDM-festivals. We bieden folders met informatie over allerlei soorten drugs aan, maar ook fysiologisch water, wegwerp-snuifbuisjes, plastic kaarten om je poeder fijn te hakken, condooms, etc.

In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het “aanzet tot gebruik”.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.

GHB-kits en pillensnijders mogen nergens te zien zijn, maar staan onder de stand, voor als iemand het oprecht zou kunnen gebruiken.

Maar het hangt echt af van de regio en de organisatie.
Klik om te vergroten...
Hier kunnen de veroordelingen of uitspraken op 50 km op een andere rechtbank dag en nacht schelen... Te zot voor woorden toch 🙄
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Snuffelaar zei:
@ljuv

Het onoplosbare probleem van België is dat Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Gewest ieder z’n eigen wetten kunnen stellen. Daarbovenop kan elke provincie dit ook, en zelfs hun deelgemeenten. Heel verwarrend en conflicterend.

Voorbeeldje: ik draai shiften als vrijwillige peer support op technofeestjes en EDM-festivals. We bieden folders met informatie over allerlei soorten drugs aan, maar ook fysiologisch water, wegwerp-snuifbuisjes, plastic kaarten om je poeder fijn te hakken, condooms, etc.

In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het “aanzet tot gebruik”.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.

GHB-kits en pillensnijders mogen nergens te zien zijn, maar staan onder de stand, voor als iemand het oprecht zou kunnen gebruiken.

Maar het hangt echt af van de regio en de organisatie.
Klik om te vergroten...
ja maat maak gewoon 1 Parket en laat die het landelijke beleid uitvoeren en dan zijn ze er.

maar indd ook wel heel triest. Vooral het ff lekker 🍔tjes pesten die toevallig op een feest waren om een punt te maken…
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Klinkt overigens als fantastisch vrijwilligerswerk
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
ja maat maak gewoon 1 Parket en laat die het landelijke beleid uitvoeren en dan zijn ze er.

maar indd ook wel heel triest. Vooral het ff lekker 🍔tjes pesten die toevallig op een feest waren om een punt te maken…
Klik om te vergroten...
@ljuv ik volg je hier volledig in. Wat een zootje 🙃
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
landelijke beleid
Klik om te vergroten...
In Belgie?
LOL
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
ja maat maak gewoon 1 Parket en laat die het landelijke beleid uitvoeren en dan zijn ze er.

maar indd ook wel heel triest. Vooral het ff lekker 🍔tjes pesten die toevallig op een feest waren om een punt te maken…
Klik om te vergroten...
Moet je dit eens lezen:

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/bijna-80-000-euro-aan-drugsboetes-na-optredens-dj-s-amelie-lens-en-charlotte-de-witte-in-gent/10586882.html


ljuv zei:
Klinkt overigens als fantastisch vrijwilligerswerk
Klik om te vergroten...
Absoluut. Vorige week ook geslaagd voor mijn opleiding EHBDu (Eerste Hulp Bij Drank- en Drugsgerelateerde Ongevallen).

We zetten een prikkelvrije chillzone op, afgezonderd van de rest, met zitzakken, psychedelische decoratie, enzovoort. We geven ook fruit, of we luisteren, viben. Er staan ook veldbedjes voor mensen die bad gaan, waar we op letten.

Het is een laagdrempelige en anonieme bufferzone tussen de EHBO, waarmee we samenwerken om ook de minder serieuze gevallen te filteren of eventueel door te verwijzen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#20
Snuffelaar zei:
In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het “aanzet tot gebruik”.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.
Klik om te vergroten...
Dat weten Limburgers ook wel, ben er zelf opgegroeid, maar je moet het niet te letterlijk in beeld brengen, of al te expliciet benoemen, daar houden ze niet van.
Daarentegen, als er ergens een jeneverfeestje is staan de ambulances al stand-by. :thinking:

Moet er voor de eerlijkheid bij zeggen dat ik een paar jaar geleden in een tent in Limburg was waar openlijk heel veel drugs gebruikt werden.
De politie wist daar natuurlijk van maar die grepen nooit in als je je maar fatsoenlijk gedroeg op straat.
Een grote bek opzetten is een echte afrader want dan gaat het mis.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."