#1
Ik kom met enige regelmatig in Brussel en Antwerpen, en ik vind daar sowieso een nare sfeer hangen altijd. Qua afstand is het niet zo ver van Nederland, maar het gaat er wel heel anders aan toe. Wat ik vooral opvallend vind is een soort hardheid naar elkaar toe, van mens tot mens. In België zijn de sociale verschillen veel tastbaarder. Mensen worden soms keihard beschimpt, en niks gegund. Ik snap nooit zo goed waar dat allemaal voor nodig is. Van ons Nederlanders wordt vaak gezegd dat we onbeschoft zijn, omdat we gewoon recht voor zijn raap zeggen wat we denken. Het klopt inderdaad ook wel dat we in Nederland maar weinig beleefdsheidsvormen kennen in ons taalgebruik. Maar wat we hier wel hebben is tolerantie: een diepgewortelde acceptatie dat er nu eenmaal verschillen zijn, en dat is ok, want ik ben uiteindelijk niet beter dan jij. Wat dat betreft vind ik het er in België een stuk onbeschofter aan toe gaan...
Houd er wel rekening mee dat buitenlanders vaak beter worden behandeld dan inboorlingen.
Dat doen wij Nederlanders ook.
Heb vrienden in Antwerpen en ik kom regelmatig in Brussel om mijn vriend te ontmoeten. Drie van mijn Vlaamse vrienden zijn van Marokkaanse afkomst en twee van hen zeiden dat ze zich in Molenbeek (Brussel) onprettig voelden. (En één van hen ging vroeger nog weleens naar rip-deals kijken).
Ben zelf een keer door Brussel naar Bergen gefietst en tot mijn grote verbazing was zelfs ten zuiden van Brussel de voertaal Vlaams.
Wat me ook opviel dat velen het Nederlands in Brussel wel waarderen. Meer dan je zou denken.
