Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAchteruitgaan van het beleid šŸ¤”

Achteruitgaan van het beleid šŸ¤”

66 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
āš ļøDISCLAIMER HIER KOMEN VEEL WOORDEN AAAAH ENG SPANNENDāš ļø
Oke, hiervoor heb ik echt wat Belgen nodig die me kunnen aanvullen en verbeteren. Maar… er worden volgens mij wel echt dingen door elkaar gehaald. Vooral verwarrend voor de NLers onder ons, en correct me if im wrong maar:

Het Parket (vergelijkbaar met het OM in Nederland) is NIET ā€œde politiekā€ en bepaalt niet ā€œhet beleidā€. Wel bepalen zij hoe het beleid wordt uitgevoerd, en het parket Limburg wil dus eigenlijk vooral de bestaande wetten strenger handhaven.
Het parket, net als het OM in Nederland, doet uiteindelijk geen strafrechtelijke uitspraken. Of iemand daadwerkelijk wordt bestraft, beslist een rechter.
Volgens mij is er in deze zaken heeeeeel weinig en/of zwakke verdediging geweest… Veel verdachten zijn niet eens op komen dagen. Dat helpt een veroordeling snel in de hand. Daarnaast: zo’n illegale rave kan ook zĆ©ker een verzwarende maatregel zijn…

Ik denk dat je best een goede verdediging kan pleiten…
Daar komt ook het gelijkheidsprincipe op: Ook in Belgie moeten gelijke gevallen gelijk behandeld worden. Rechters toetsen aan de wet: al het drugsgebruik is in Belgie verboden. Maar volgens mij is het landelijke drugsbeleid in Belgiƫ*, in verhouding tot, eigenlijk progressiever dan in NL: het is gericht op preventie, hulp verlenen en minder straffen. Afhankelijk van de jurisprudentie (uitkomsten uit eerdere strafzaken): Als in een groot deel van Belgie geen straf wordt gegeven aan recreatieve gebruikers, is de kans groot dat verdachten in het Parket Limburg uiteindelijk worden geseponeerd/vrijgesproken, ondanks de eis van het parket. Wanneer in andere districten/provincies mensen veel zachter worden aangepakt maar 1 district veul strenger is, gaat dat in tegen de Grondwet Ʃn internationale verdragen. Het gelijkheidsprincipe/ wordt daarmee overschreden. Je hebt nog meer van zulke principes waarop een straf wordt bepaald en twee belangrijke zijn doelmatigheid en doeltreffendheid (weten jullie nog: de Eerste Kamer in Nederland moet nieuwe wetten hierop toetsen).
Het Parket geeft aan als doel te hebben om de volksgezondheid van Limburg te beschermen en hun veiligheid te waarborgen. Extreme drugsproblematiek kan best een goede reden zijn om zwaarder te handhaven… Maar zij moeten bij de rechter kunnen beargumenteren dat strenger straffen van de recreatieve gebruiker de volksgezondheid verbetert en drugscriminaliteit tegengaat (=doeltreffendheid). Of dat de problemen zo groot en urgent zijn dat er geen alternatieven zijn dan strenger straffen (=doelmatigheid). Proportionaliteit is er trouwens nog een: de straf mag niet te zwaar zijn tov het misdrijf (ā€œzwaarder dan nodig om het doel te bereikenā€). Het is gissen natuurlijk, maar volgens mij zijn dit allemaal best duidelijke tekenen dat ā€œhet Parketā€ dit wel kan willen, maar dat dit niet meteen resulteert in strengere straffen voor gebruikers. Tel daar nog bij op dat de rechterlijke macht het helemaal niet aankan om zoveel kleine vergrijpen in behandeling te nemen…

* Zowel de Federale Drugsnota uit 2001 als de Gemeenschappelijke Verklaring van de InterministeriĆ«le Conferentie Drugs uit 2010 bepleit dat straffen echt als laatste optie moet worden gezien. De Interfederale Strategie voor een Globaal en GeĆÆntegreerd Drugsbeleid 2024–2025 benadrukt dit nogmaals… Wel heeft de nieuwe regering in het regeerakkoord opgenomen dat ā€œdrugs altijd schadelijk zijn en er geen stappen worden gezet tot legaliseringā€. Daardoor kĆŗnnen parketten ook zo streng optreden. Nederland kent maar 1 ā€œparketā€, het OM. Hun uitvoeringsstrategie is niet het nultolerantiebeleid, maar het gedoogdbeleid. Parketten hebben dus veel meer vrijheid om binnen de kaders van de wet uitvoeringsstrategien te bepalen… De lokale context weegt daarin zwaar.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Pffff echt hoe meer ik er over lees: wat een verwarrend, tegenstrijdig en verdeeld beleid in BelgiĆ« zegšŸ˜‚ Zo waar nog een grotere zooi dan in Nederland: chapeau!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Soulassasins zei:
Precies dit voor de rest ga ik dit niet verder uitweiden.
Klik om te vergroten...
Dat betekent dus dat je in NL niet veroordeeld wordt voor een grammetje wiet. Wel heeft het Nederlandse Limburg gezegd dat ze sneller tot inbeslagname van gebruikershoeveelheden zullen overgaan.

Dusseeeeh: ofwel verzwarende omstandigheden in jouw geval, ofwel je lult. Maar andere Nederlanders bangmaken voor een strafblad als ze minder dan 5 gram op zak hebben is bullshit en onnodigšŸ¤·šŸ»ā€ā™€ļø
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
ofwel je lult.
Klik om te vergroten...
Ik mag geen getallen noemen maar ik heb ongeveer 2x de huur van me huis moeten betalen ,en ik maak niemand bang haha
Wie wil er nou in roosendaal komen voor een jointje ?
Jij kent niks van wat er hier afspeelt
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Same, I call bullshit. Tot 5 gram is gedoogd en gemeenten hebben geen bevoegdheid dit maximum te verlagen.
Let wel: het gaat om het GEDOOGDbeleid, dus dit betekent dat het in beginsel nogsteeds niet legaal is. Maar het is landelijk beleid waar gemeenten niet vanaf kunnen stappen.

Wat wel kan verschillen per regio is hoe streng een gemeente dit beleid handhaaft, en in grens gebieden is dat aanzienlijk strenger.
Klik om te vergroten...
In de APV kunnen gemeenten wel een boete zetten op gebruik van cannabis in de openbare ruimte. Dat moet dan wel gekoppeld zijn aan verstoringen van de openbare orde, m.a.w.: er moet sprake zijn van "overlast". Bezit kan dan door handhavers worden gezien als bewijsmiddel dat je overlast aan het veroorzaken was. Bijvoorbeeld als omwonenden hebben geklaagd of als het gaat om een probleemgebied. Krijg je nou zo'n boete opgelegd vanwege bezit (en was je niet aan het blowen), dan kun je het best bezwaar aantekenen. Best kans dat de boete wordt kwijtgescholden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Soulassasins zei:
Ik mag geen getallen noemen maar ik heb ongeveer 2x de huur van me huis moeten betalen ,en ik maak niemand bang haha
Wie wil er nou in roosendaal komen voor een jointje ?
Klik om te vergroten...
Dan zul je wel iets anders strafbaars hebben begaan. Het roken van een jointje in het openbaar is volgens de APV verboden, net als in de meeste andere NLse gemeenten, maar verder is het gewoon onderhevig aan Nederlandse wetgeving. Die stelt dat bezit van softdrugs tot 5 gram niet beboet of vervolgd wordt.

Soulassasins zei:
Jij kent niks van wat er hier afspeelt
Klik om te vergroten...
šŸ‘ŒšŸ»
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
In de APV kunnen gemeenten wel een boete zetten op gebruik van cannabis in de openbare ruimte. Dat moet dan wel gekoppeld zijn aan verstoringen van de openbare orde, m.a.w.: er moet sprake zijn van "overlast". Bezit kan dan door handhavers worden gezien als bewijsmiddel dat je overlast aan het veroorzaken was. Bijvoorbeeld als omwonenden hebben geklaagd of als het gaat om een probleemgebied. Krijg je nou zo'n boete opgelegd vanwege bezit (en was je niet aan het blowen), dan kun je het best bezwaar aantekenen. Best kans dat de boete wordt kwijtgescholden.
Klik om te vergroten...
Volgens mij ging het hier over bezit: ā€œiets meer dan een grammetje wiet op zakā€. Niet over gebruik.
In de meeste gemeenten is de boete voor het gebruiken van softdrugs op plekken waar dat niet mag zelfs onder de €130 en krijg je geen aantekening op je strafblad. Laat staan een proces verbaal of vervolging…

Is gewoon niet het eerlijke verhaal, óók niet in Roosendaal.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."