Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
149 weergaven
18-5-2026
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hebbenze? zei:
Miauw? Of gewoon 4-mmc? Schijnt heel makkelijk te produceren zijn, en gewoon te lezen hoe dat gaat op een bepaalde clearnet site😆
Klik om te vergroten...
Doe dan

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...4546474849...57
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hebbenze? zei:
Affirmative! Silos needed
Klik om te vergroten...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
MR_CHIP zei:
en de week daarna zal erover worden gestemd.
Klik om te vergroten...

En wat gebeurd er na zo'n stemming?
Is het dan streep eronder en klaar? of moet dan nog gesleuteld worden aan een wet om ze groen licht te geven?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
En wat gebeurd er na zo'n stemming?
Is het dan streep eronder en klaar? of moet dan nog gesleuteld worden aan een wet om ze groen licht te geven?
Klik om te vergroten...
Gevraagd
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeebats zei:
Dat artikel is mooie reclame voor een specifieke vendor 😂
Klik om te vergroten...
“In de Eerste Kamer ligt momenteel wetgeving voor een nieuwe lijst van Nieuwe Psychoactieve Stoffen waarop meteen hele groepen stoffen worden verboden. De behandeling is meermaals vertraagd. Van der Gouwe maant tot tempo. „Want zolang een drug legaal is, denken toch veel gebruikers: dan zal het ook wel niet gevaarlijk zijn.””

zal zelf ook eens even zoeken, maar weet iemand of het Trimboos hier onderzoek naar heeft gedaan?
Of: heeft íémand van jullie bij designer drugs wel eens gedacht “haha het is legaal dus zal wel minder erg zijn dan reguliere drugs”? Want I call bullshit maar zal niet de eerste keer zijn dat ik m’n medemens overschat.

Kordie zei:
Einde van de rc vendors. Totaalverbod van rc's denk ik.
Dus ook wat na aankomend verbod nog legaal is.
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me niet, er is nog zóveel legaal wat best populair is en waar goed op te verdienen is.

Kordie zei:
En wat gebeurd er na zo'n stemming?
Is het dan streep eronder en klaar? of moet dan nog gesleuteld worden aan een wet om ze groen licht te geven?
Klik om te vergroten...
Na zo’n stemming is het afwachten tot het in de staatscourant staat. Ténzij ze in het debat een invoerdatum bespreken maar daar zie ik geen aanleiding toe. In de tussentijd zullen ambtenaren de wet verder voorbereiden, zodat wanneer deze in werking treedt hij ook echt toepasbaar is. Vermoedelijk zullen vendors hetzelfde doen.

(Edit: ) Dus: nee, aan de wet zelf wordt niet meer gesleuteld vanaf dat moment. Dan zou die ook weer door beiden Kamers moeten (daarom mag de Eerste Kamer ook geen amendement (=wijziging van een wet) voorstellen: dan zou de wet eerst weer terugmoeten naar de Tweede Kamer). Maar nee, het is ook niet streep eronder en klaar😜
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
En wat gebeurd er na zo'n stemming?
Is het dan streep eronder en klaar? of moet dan nog gesleuteld worden aan een wet om ze groen licht te geven?
Klik om te vergroten...
Als de meerderheid van de Eerste Kamer vóór de wet stemt, dan is het daarna voor de volksvertegenwoordiging klaar.

Tegelijkertijd wordt er gestemd over een aanpassing van de wet, die er twee stoffen uithaalt (aspartaam en penconazool).

Als ook die wijziging door de Eerste Kamer wordt goedgekeurd, dan kan de wet gepubliceerd worden in het Staatsblad. Daarin staat ook wanneer de wet in werking tre
edt.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Misschien dat ik een gooi ga doen naar het premierschap zodat ik deze wet weer terug kan draaien
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeebats zei:
Misschien dat ik een gooi ga doen naar het premierschap zodat ik deze wet weer terug kan draaien
Klik om te vergroten...
Wetten worden bijna nooit teruggedraaid.
Als een wet er eenmaal is dan gaat er bijna nooit meer teruggekeken worden om iets te veranderen
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
1000041469.jpg
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
MR_CHIP zei:
Bekijk bijlage 61918
Klik om te vergroten...

Je hebt lekker contact met hem.
Top.

Zou je hem eens willen vragen of er ook korte termijn wordt gedacht aan een verbod op stoffen die nu nog niet verboden worden? Of dat dat niet in de pijplijn der verwachting zit voorlopig?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Je hebt lekker contact met hem.
Top.

Zou je hem eens willen vragen of er ook korte termijn wordt gedacht aan een verbod op stoffen die nu nog niet verboden worden? Of dat dat niet in de pijplijn der verwachting zit voorlopig?
Klik om te vergroten...
Dat zie ik op korte termijn niet gebeuren. Er is volgens mij geen wetsvoorstel in die richting in voorbereiding.
Bij spoedprocedure kan een stof die opduikt en erg gevaarlijk blijkt te zijn altijd verboden worden natuurlijk.
Voor het overige voor zo ver ik weet op dit moment geen verdere planne
n.
r
ronjaLid
01-01-2024, 00:00
#12
En kunnen nu al die stofjes weer aan een andere soort zout worden gebonden? Dat is toch het idee van bijvoorbeeld die fluoride (natriumfluoride) aan die stofjes binden, om ze geschikt te maken voor ons, de gebruikers?

Als ik dan denk aan bijvoorbeeld al die schlusser celzouten, dan kan die strijd tegen rc's nog wel even doorgaan. Of andere natrium- of calciumverbindingen, die eetbaar zijn.

Of zie ik dat te simplistisch?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bekende vendor schrijft dit:

Vandaag had de Eerste Kamer meer discussies over het nieuwe verbod. Er is besloten dat er aanvullende vragen moeten worden voorbereid en ingediend voor 25 oktober 2024. Deze vragen gaan dan naar externe deskundigen, die twee weken de tijd hebben om te reageren. Daarna zal de Eerste Kamer opnieuw bijeenkomen om te beslissen of ze verder kunnen gaan met het plenaire debat.
Als gevolg hiervan zal er geen verbod van ingevoerd worden vóór half november en zal het waarschijnlijk ook niet worden geïmplementeerd vóór 1 januari 2025. Dit staat echter niet vast. Om deze reden zijn we gestopt met het bestellen van nieuwe voorraden van producten die worden beïnvloed door het verbod.
Klik om te vergroten...

Ondanks dat het verbod er mogelijk nog niet is in 2024 wordt wel, logischerwijs ook, al minder tot niet ingekocht van betreffende stoffen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Bekende vendor schrijft dit:



Ondanks dat het verbod er mogelijk nog niet is in 2024 wordt wel, logischerwijs ook, al minder tot niet ingekocht van betreffende stoffen.
Klik om te vergroten...
Ik ben benieuwd heb het gemaild


Kunt u commentaar geven op nieuws van een vendor bevat dit een kern van waarheid??
k
kipzonderkopzoektkopLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heb de adviezen doorgenomen, en de GPT opsomming komt best overeen met wat er in staat. Ik moet wel zeggen dat ik de volgende paragraaf uit het advies van Dr. Nabben wel erg sterk vindt en dat ik hoop dat deze gedachtestroming (drugsgebruikers zijn niet per definitie "verslaafde junks", maar bij uitzondering) verder genormaliseerd zal worden met als gevolg logischere wetgeving. Alhoewel ik verwacht dat deze gedachten helaas niet uit zal komen...

Het besef bij beleidsmakers daalt nog onvoldoende in dat er sinds de jaren negentig een substantiële
gebruikersgroep is ontstaan die het middelengebruik (periodiek) in hun leefstijl geïntegreerd heeft
en/of graag experimenteert met drugs. Deze ontwikkeling volg ik nu enige decennia van dichtbij in
Amsterdam11 onder voornamelijk hoog/theoretisch opgeleide jongvolwassen ‘agendahedonisten’
met een hybride leefstijl die laveert tussen studie/werk, sport, gezonde voeding, activisme,
hedonisme en periodiek middelengebruik. Deze grootstedelijke leefstijlen doen zich naar
verwachting ook elders voor in Nederlandse steden. Deze groep ziet zichzelf niet als outcasts maar
als volwaardige burgers die het echter onbegrijpelijk vinden dat door toedoen van de overheid
worden overgeleverd aan de grillen van de illegale drugsmarkt. Het optuigen van een generiek
verbod zal daar geen verbetering in brengen.
Klik om te vergroten...
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#16
Goeie tips over AI.
Moest hier wel even om lachen:
ljuv zei:
AI is niet zo’n kritisch denker.
Klik om te vergroten...
AI is géén denker. AI kan alleen putten uit alles wat er al is, dat mixen en shuffelen en hele handige dingen mee doen zoals samenvattingen van maken. Maar verwacht geen magie.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
wolftrance zei:
AI is géén denker. AI kan alleen putten uit alles wat er al is, dat mixen en shuffelen en hele handige dingen mee doen zoals samenvattingen van maken. Maar verwacht geen magie.
Klik om te vergroten...
Hahaha ja precies wat ik bedoel, en zo wordt t door velen helaasj nog wel gebruikt. Terwijl er gewoon écht fouten instaan als je niet de goede vraag stelt.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Hahaha ja precies wat ik bedoel, en zo wordt t door velen helaasj nog wel gebruikt. Terwijl er gewoon écht fouten instaan als je niet de goede vraag stelt.
Klik om te vergroten...
Da's dan weer een menselijke eigenschap.

Stel aan een mens de verkeerde vraag, en je krijgt ook subiet het verkeerde antwoord ...(in het beste geval)

Ik snap natuurlijk wat je bedoelt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
kipzonderkopzoektkop zei:
Heb de adviezen doorgenomen, en de GPT opsomming komt best overeen met wat er in staat. Ik moet wel zeggen dat ik de volgende paragraaf uit het advies van Dr. Nabben wel erg sterk vindt en dat ik hoop dat deze gedachtestroming (drugsgebruikers zijn niet per definitie "verslaafde junks", maar bij uitzondering) verder genormaliseerd zal worden met als gevolg logischere wetgeving. Alhoewel ik verwacht dat deze gedachten helaas niet uit zal komen...
Klik om te vergroten...

Love het begrip ‘agendahedonisten’. 😍🙃 Die houden we d’rin!

Oh en thanks @ljuv voor de documenten en samenvatting! Ik ben echt een ouwe taart met ChatGTP enzo (maar God Allemachtig wat had ik die shit goed kunnen gebruiken als steuntje in de rug ten tijde van De Proefschrift-Lijdensweg!). 💀
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Ik ben echt een ouwe taart
Klik om te vergroten...

Klopt
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."