Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
153 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Volgens mij werkt het drugsverbod heel goed, maar dan om heel andere dingen te bereiken dan er wordt gepretendeerd.
  • De journalistiek haalt mooie klikcijfers met drug scare stories
  • Politie, recherche en NFI hebben steeds meer budget gekregen
  • Politici kunnen zichzelf profileren als 'tough on crime' en daarmee stemmen winnen
  • Subculturen kunnen onder de duim gehouden worden met steeds verregaandere surveillance en strafmaatregelen
  • We kunnen handel blijven drijven met andere landen die van Nederland eisen dat we soortgelijke strafbaarstelling van drugs hebben
  • We horen bij een internationale coalitie die voorkomt dat socialistisch bewind in landen zoals Colombia en Peru voet aan de grond krijgt door die politieke groeperingen weg te zetten als crimineel
  • Onze geheime diensten kunnen hun geldstromen verborgen houden door klassieke drugs-for-guns uitruilprogramma's met guerillabewegingen in het buitenland
Voor de machthebbers dus alleen maar redenen om op huidige voet verder te gaan. Dat er daardoor allerlei maatschappelijke problemen ontstaan doet er niet toe, want ze kunnen dan altijd weer drugs de schuld geven en pleiten voor meer van hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Mensen die een verzetje zoeken gaan misschien ipv naar de rc verkoper naar de slijter = lekker accijns vangen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...4142434445...57
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
"De fundamentele vraag is of burgers voldoende worden beschermd tegen de willekeur van de overheid. Straks kunnen mensen hoge straffen krijgen en kunnen woningen worden gesloten, zonder dat mensen zelfs maar een vermoeden hebben dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Is dat wat de overheid wil?"

www.parool.nl

Opinie: ‘Verbod op stofgroepen werkt niet in strijd tegen designerdrugs’

Woensdag buigt de Tweede Kamer zich over een nieuw voorstel om designerdrugs te weren, door stofgroepen te verbieden. Kaj Hollemans wijst erop dat ook deze wet niet sluitend is: zo is chocolade bijna verboden geraakt.
www.parool.nl www.parool.nl

Ik denk: ja. Dat is wat de overheid wil.

Totdat er weer een nieuw toeslagenschandaal ontstaat en ministers even voor de camera zeggen 'och nee wat erg. Ja nee dat hadden we beter kunnen doen. Wat vervelend nou dat ik nu ter verantwoording wordt geroepen.'
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoe zeer ik me ook zou willen inzetten voor meer verstand en ratio in deze materie. Ik moet er nu eigenlijk alleen een beetje van huilen. Ik denk ook niet dat deze domheid met steekhoudende argumenten kan worden overwonnen.

Ik ga mijn energie wel steken in ontwijken van handhaving van de wet i.p.v. mijn gelijk te willen krijgen.

Hoewel het me ook wel leuk lijkt om de absurditeit van een 'scheikundige sleepnetwet' met concrete voorbeelden in het daglicht te zetten. Zoals dat zo'n wet bijvoorbeeld cacaopoeder illegaal zou kunnen maken.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Hoe dit zo? Er zijn partijen heel ferm tegen het verbod? Probleem is alleen: die hebben geen meerderheid.
Ik ben helaas nog niet aan de rechtse en christelijke partijen toegekomen hoor, dus oprechte vraag😅
Klik om te vergroten...
Oké met het woord ‘schapen’ generaliseer ik wel….
Ik bedoel de voorstanders.
Heb die vooringenomen vrome CDA mevrouw beluisterd, althans geprobeerd. Zij presenteert zich als het orakel. Die arrogante toon van haar, ze snapt er gewoon geen kloot van.
Ik ben gestopt vanwege haar stigmatiserende geratel, dus het kan zijn dat ze daarna nog wel iets zinnigs gezegd heeft.

En dan die jonge dame. Weet niet meer van welke partij…Die was aan het praten en zei helemaal niets. Ja, dat ze het voorstel steunde natuurlijk.
Toen ze sterke vragen kreeg van PvdD gaf ze gewoon geen antwoord. Niet een keer maar meerdere keren! Ze zei iets van: ik blijf bij wat ik gezegd heb (maar ja, ze had niets gezegd).

Mensen, ik ben niet van de politiek, zoals jullie weten.
Dit zijn volksvertegenwoordigers die serieus zonder emotie wetgeving moeten beoordelen.
Dat is de taak van de eerste kamer.

Zijn de verboden stoffen in dit vergaande wetsvoorstel allemaal gevaarlijk?
Nee, slechts 4 van de 40.

Is het goede wetgeving?
Nee. Er ligt een kritisch rapport van de raad van state.
Burgers kunnen te goeder trouw niet schadelijke stoffen in hun bezit hebben die strafbaar worden.
Rechters moeten dit straks gaan beoordelen, die hebben gelukkig al zo weinig te doen

Is deze wetgeving proportioneel?
Nee, we hebben al een lijst 1 en 2 en spoedprocedures voor gevaarlijke stoffen.

Is deze wetgeving te handhaven?
Nee, daar is geen capaciteit in mensen voor (ze kunnen niet eens de huidige illegale drugs handhaven). En voor NPS is ook nog eens speciale apparatuur nodig die er niet is.
Het gaat bovendien om een relatief kleine groep gebruikers (niche)

Vermindert deze wetgeving het gebruik?
Nee, de vraag blijft bestaan, het verplaatst zich naar de illegaliteit waarbij er geen controle meer is.

3-mmc werd verboden, sindsdien is het gebruik verdrievoudigd volgens het Trimbos.

Maar we zijn schapen, we leren niets van het verleden met een verbod, we negeren alle adviezen van instanties uit de verslavingszorg.
We verbieden het, daarmee is alles opgelost.
Oh ja, we moeten nog harder straffen.
De war on drugs is een groot succes.
Schapen, domme schapen.

Ga alcohol dan eerst ff verbieden, dat is 100% vergif en schadelijk voor de volksgezondheid.
Nu even een wijntje tijdens de schorsing. Hypocrieten.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Of meer opgespoord dan je dacht.
Klik om te vergroten...

Ik vraag me af hoe een groot deel van die 3-cmc ze uiteindelijk terug hebbenmoeten geven aan de eigenaar. Het zijn immers cijfers uit 2022.

Wel bijzonder hoor. Ik bedoel als tweede drugs onderschept. Het was toen wel legaal, dus dat maakt het natuurlijk makkelijker er zoveel van te laten zijn. Maar als je kijkt naar het forum hoe er gekeken wordt naar 3-cmc. En ziet hoeveel 3-mmc (voor zover het echt 3-mmc is) gebruikt wordt in verhouding tot 3-cmc.

Niets is hier representatief aan elkaar, dus je kan nergens iets over zeggen zonder meer info te hebben.

Ik vond het een opmerkelijk feit. That's all!
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Even los van al het bovenstaande ben ik trouwens wel voor het aanpakken van rc-handelaren hoor. Dat zijn echt schurken die mega-winsten draaien op de misère van anderen. Dingen als ongevraagd gratis pyro's en benzo's meesturen met bestellingen, nergens verantwoordelijkheid voor nemen (zelfs niet de 99% zuiver claim), geen/nauwelijks leeftijdscontroles, mislabelling, noem het maar op.
Klik om te vergroten...
Ja dat geld dan evenzeer voor alle dealers van drugs/medicijnen die op de opiumlijst staan zoals X, LSD, K, alsook de tabaksindustrie, deze laatste heeft wel de controle, maar haalt de industrie en overheid pakken poen, voor puur kankerstokjes.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Nou, dat denk ik wel.
Nu is het heel makkelijk om aan RC te komen.
Vandaag bestellen morgen in huis is voor heel veel mensen makkelijk.

De stap om met een dealer een afspraak te maken, daar naar toe te gaan en dan je RC te kopen kan natuurlijk.
Maar denk wel dat het veel minder mensen doen.
Klik om te vergroten...
bij een dealer app ik en heb ik met 45-uurtje gewoon 4m coke speed etc
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Ik vraag me af hoe een groot deel van die 3-cmc ze uiteindelijk terug hebbenmoeten geven aan de eigenaar. Het zijn immers cijfers uit 2022.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, dat gebeurt wel eens.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/334249411/politie-moet-honderden-kilo-s-aan-grondstoffen-voor-designerdrugs-teruggeven-aan-eigenaar
LucidLucy zei:
Wel bijzonder hoor. Ik bedoel als tweede drugs onderschept. Het was toen wel legaal, dus dat maakt het natuurlijk makkelijker er zoveel van te laten zijn. Maar als je kijkt naar het forum hoe er gekeken wordt naar 3-cmc. En ziet hoeveel 3-mmc (voor zover het echt 3-mmc is) gebruikt wordt in verhouding tot 3-cmc.

Niets is hier representatief aan elkaar, dus je kan nergens iets over zeggen zonder meer info te hebben.

Ik vond het een opmerkelijk feit. That's all!
Klik om te vergroten...
Ja dat ben ik zeker met je eens! Dat het opvallend is.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9

Debat Direct

Volg de debatten van de Tweede Kamer live met extra debat- en sprekersinformatie via Debat Direct.
debatdirect.tweedekamer.nl debatdirect.tweedekamer.nl
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
MR_CHIP zei:
bij een dealer app ik en heb ik met 45-uurtje gewoon 4m coke speed etc
Klik om te vergroten...

Maar lang kent zo'n dame of heer
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hippie Langwaus zei:
Blijft cacao legaal verkrijgbaar? Hier zit immers een aanzienlijk aandeel phenylethylamine in.
Klik om te vergroten...
Als ze dat gaan verbieden, gaat mijn eindejaarsbonus op aan cacao
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Innerscoop zei:
Als ze dat gaan verbieden, gaat mijn eindejaarsbonus op aan cacao
Klik om te vergroten...
Ik heb net weer 3 kilo rauwe cacaopoeder bezorgd gekregen deze week. Daar zit meer phenylethylamine en theobromine in dan in donkerdere cacao.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ah goed om te weten.
Nu ben ik een liefhebber van pure chocolade, dus dat is het voornaamste.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een cacao "trip" ik heb daarvoor eens een halve kilo cacao pasta gekocht, nog niet geprobeerd, wel wat gebruikt voor "paddolade" maar ook die nog niet geconsumeerd.
Hoeveel rauwe cacao moet je dan nemen?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Nee ik denk dus inderdaad dat het netto niks oplevert vanuit een handhavingsperspectief. Sowieso zijn NPS-gebruikers bijna altijd mensen die ook harddrugs gebruiken. Het is aannemelijk dat de overgrote meerderheid van de NPS-gebruikers niet zal stoppen, maar zal overstappen op een andere drug. Uit het verleden is gebleken dat de meeste mensen weer overstappen op drugs die reeds verboden zijn. En een klein ander deel stapt over op nieuwe legale stoffen.

Dusja dat ze het zogenaamd doen om drugshandel tegen te gaan is sowieso lariekoek. Maarja, het hele drugsbeleid is aan elkaar gelogen dus what's new?
Klik om te vergroten...

Ik weet dat het een gevalletje ‘what else is new’ is, maar ik blijf me hier wild aan ergeren. Het is zo onwetenschappelijk allemaal. Hoe kan het toch dat mensen de dienst uitmaken die de boel maar wat bij elkaar lullen? Pain in the ass gewoon.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Ik weet dat het een gevalletje ‘what else is new’ is, maar ik blijf me hier wild aan ergeren. Het is zo onwetenschappelijk allemaal. Hoe kan het toch dat mensen de dienst uitmaken die de boel maar wat bij elkaar lullen? Pain in the ass gewoon.
Klik om te vergroten...
Omdat ze ermee wegkomen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik zat me net ook aan deze uitzending te ergeren.
www.nporadio1.nl

Is verbod op designerdrugs wel verstandig?

De Tweede Kamer debatteerde vandaag over een nieuwe wet die het gebruik van designerdrugs aan banden moet leggen. De ministers Yeşilgöz en Kuipers willen in een klap honderden van dit soort drugs verbieden. Er lijkt een meerderheid te zijn voor dit plan in de nieuwe Tweede Kamer.
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Xander Simonis van politievakbond ANPV wordt uitgenodigd om in de uitzending wat te komen vertellen over het stofgroepenverbod. Die man weet gewoon totaal niet waar hij over praat, dat is duidelijk. Wel weet hij te melden dat drugs 'gewoon niet goed' zijn. Aan hem wordt dan gevraagd wat het effect van Audi-pillen is. Dat het hem wordt gevraagd lijkt hem ook zeer te verbazen. Maar hij weet wel te melden dat je 'er echt totaal van de wereld' van raakt, en dat 'als het goed is' ook mensen eraan zijn overleden. Dan verwijst hij nog even naar Amerika waar ze iets hebben wat nog veel erger is. Wat dat dan is weet hij even niet meer. Maar de beelden waren heel erg.
Vervolgens spreekt hij zichzelf heel erg tegen: dat hij vindt dat de politie een uitvoerende instantie is die geen belang heeft bij het aanscherpen van de wet. Maar hij spreekt wel namens politieagenten door te zeggen dat hij voor een verbod is.

Het allerergste is: DIT IS GEEN UITZONDERING. Het hele Tweede Kamerdebat was ook al aan elkaar geregen met dit soort onzin.

We hebben te maken met echt complete koekwousen die nog geen 5 konden halen voor hun havo scheikunde. Maar dan wordt wel van hen geacht dat ze, zonder hun huiswerk goed te doen, besluiten kunnen nemen over drugs in het algemeen belang. Terwijl ze dus overduidelijk geen flauw benul hebben waar ze het over hebben, en ook niet erg geïnteresseerd lijken om meer te leren over hoe het dan wel zit. En als ze dan een besluit nemen dan moet je de rest van Nederland daar voor altijd naar blijven gaan luisteren, 'want dat is nou eenmaal besloten'.

Ik kreeg echt idiocracy vibes.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Ik zat me net ook aan deze uitzending te ergeren.
www.nporadio1.nl

Is verbod op designerdrugs wel verstandig?

De Tweede Kamer debatteerde vandaag over een nieuwe wet die het gebruik van designerdrugs aan banden moet leggen. De ministers Yeşilgöz en Kuipers willen in een klap honderden van dit soort drugs verbieden. Er lijkt een meerderheid te zijn voor dit plan in de nieuwe Tweede Kamer.
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Xander Simonis van politievakbond ANPV wordt uitgenodigd om in de uitzending wat te komen vertellen over het stofgroepenverbod. Die man weet gewoon totaal niet waar hij over praat, dat is duidelijk. Wel weet hij te melden dat drugs 'gewoon niet goed' zijn. Aan hem wordt dan gevraagd wat het effect van Audi-pillen is. Dat het hem wordt gevraagd lijkt hem ook zeer te verbazen. Maar hij weet wel te melden dat je 'er echt totaal van de wereld' van raakt, en dat 'als het goed is' ook mensen eraan zijn overleden. Dan verwijst hij nog even naar Amerika waar ze iets hebben wat nog veel erger is. Wat dat dan is weet hij even niet meer. Maar de beelden waren heel erg.
Vervolgens spreekt hij zichzelf heel erg tegen: dat hij vindt dat de politie een uitvoerende instantie is die geen belang heeft bij het aanscherpen van de wet. Maar hij spreekt wel namens politieagenten door te zeggen dat hij voor een verbod is.

Het allerergste is: DIT IS GEEN UITZONDERING. Het hele Tweede Kamerdebat was ook al aan elkaar geregen met dit soort onzin.

We hebben te maken met echt complete koekwousen die nog geen 5 konden halen voor hun havo scheikunde. Maar dan wordt wel van hen geacht dat ze, zonder hun huiswerk goed te doen, besluiten kunnen nemen over drugs in het algemeen belang. Terwijl ze dus overduidelijk geen flauw benul hebben waar ze het over hebben, en ook niet erg geïnteresseerd lijken om meer te leren over hoe het dan wel zit. En als ze dan een besluit nemen dan moet je de rest van Nederland daar voor altijd naar blijven gaan luisteren, 'want dat is nou eenmaal besloten'.

Ik kreeg echt idiocracy vibes.
Klik om te vergroten...
Dit is wat stigmatisering met mensen doet.

De mensen die er over gaan zijn echt niet zo slim als wij soms denken, het valt echt heel erg tegen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
De mensen die er over gaan zijn echt niet zo slim als wij soms denken, het valt echt heel erg tegen.
Klik om te vergroten...
Ik heb dat nooit gedacht.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
en ook niet erg geïnteresseerd lijken om meer te leren over hoe het dan wel zit.
Klik om te vergroten...
Dit is helaas wel zorgelijk.

Maar daarom is een verbod ook geen goede oplossing. Komen ze later wel weer achter.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Ik zat me net ook aan deze uitzending te ergeren.
www.nporadio1.nl

Is verbod op designerdrugs wel verstandig?

De Tweede Kamer debatteerde vandaag over een nieuwe wet die het gebruik van designerdrugs aan banden moet leggen. De ministers Yeşilgöz en Kuipers willen in een klap honderden van dit soort drugs verbieden. Er lijkt een meerderheid te zijn voor dit plan in de nieuwe Tweede Kamer.
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Xander Simonis van politievakbond ANPV wordt uitgenodigd om in de uitzending wat te komen vertellen over het stofgroepenverbod. Die man weet gewoon totaal niet waar hij over praat, dat is duidelijk. Wel weet hij te melden dat drugs 'gewoon niet goed' zijn. Aan hem wordt dan gevraagd wat het effect van Audi-pillen is. Dat het hem wordt gevraagd lijkt hem ook zeer te verbazen. Maar hij weet wel te melden dat je 'er echt totaal van de wereld' van raakt, en dat 'als het goed is' ook mensen eraan zijn overleden. Dan verwijst hij nog even naar Amerika waar ze iets hebben wat nog veel erger is. Wat dat dan is weet hij even niet meer. Maar de beelden waren heel erg.
Vervolgens spreekt hij zichzelf heel erg tegen: dat hij vindt dat de politie een uitvoerende instantie is die geen belang heeft bij het aanscherpen van de wet. Maar hij spreekt wel namens politieagenten door te zeggen dat hij voor een verbod is.

Het allerergste is: DIT IS GEEN UITZONDERING. Het hele Tweede Kamerdebat was ook al aan elkaar geregen met dit soort onzin.

We hebben te maken met echt complete koekwousen die nog geen 5 konden halen voor hun havo scheikunde. Maar dan wordt wel van hen geacht dat ze, zonder hun huiswerk goed te doen, besluiten kunnen nemen over drugs in het algemeen belang. Terwijl ze dus overduidelijk geen flauw benul hebben waar ze het over hebben, en ook niet erg geïnteresseerd lijken om meer te leren over hoe het dan wel zit. En als ze dan een besluit nemen dan moet je de rest van Nederland daar voor altijd naar blijven gaan luisteren, 'want dat is nou eenmaal besloten'.

Ik kreeg echt idiocracy vibes.
Klik om te vergroten...

Aaaargh, wat schaamtelijk frustrerend weer.

‘Volgens mij…’ ‘Er schijnt…’ ‘Ik weet even niet meer hoe het heette…’ ‘Kan even niet meer op de naam komen…’

Hij heeft er geen last van, de politie heeft er geen belang bij en is slechts uitvoerend, maar hij is wel VOOR (het verbod) namens ‘een aantal politie-agenten’. 😂

Goed verhaal maat. 👍🏻
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."