Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
200 weergaven
18-5-2026
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
In het laatste besteluur toch nog "wat" 2-MMC en 3-FA gekocht.
d
dissoliefhebber

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...57
Lid
Er is vandaag een vergadering geweest over de ban van RC's. Maar ik kan niets vinden of ze iets besloten hebben, lijkt mij niet.
S
SnuffelaarLid
De Afdeling advisering van de Raad van State begrijpt de wens om nieuwe psychoactieve stoffen (NPS-en) sneller en eenvoudiger onder het bereik van de Opiumwet te brengen. Tegelijkertijd gaat het om een ingrijpende wijziging van de Opiumwet. Een dergelijke ingrijpende wijziging kan te rechtvaardigen zijn als aannemelijk is dat de wijziging effectief zal zijn en ook doelmatig is. De Afdeling wijst in dat verband erop dat een verbod op stofgroepen een doelmatige selectie vereist van de te verbieden stofgroepen. Ook dient de burger op passende wijze te worden voorgelicht over de stoffen die onder het verbod vallen. De toelichting motiveert niet hoe aan deze voorwaarden zal worden voldaan. Daarnaast maakt de Afdeling opmerkingen over de relevantie van eerdere conclusies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) over een generiek verbod op NPS-en, de motivering van het voorstel in het licht van het EU-recht, de regeling voor het schrappen van een stofgroep van de lijst IA en het opnemen van een evaluatiebepaling. De Afdeling adviseert het voorstel en de toelichting aan te passen.
Klik om te vergroten...

Maar in feite komt het neer op:

De monitoring door het Trimbos instituut zou daarvoor van betekenis kunnen zijn.
De Afdeling adviseert om het voorstel na vijf jaar te evalueren en hiertoe een evaluatiebepaling op te nemen.
Naar aanleiding van deze opmerking is een evaluatiebepaling opgenomen in het wetsvoorstel.

De Afdeling verwijst naar de bij dit advies behorende redactionele bijlage.
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal opmerkingen bij het voorstel en adviseert daarmee rekening te houden voordat het voorstel bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal wordt ingediend.
Klik om te vergroten...

Beetje rond de pot draaien.

Wijziging van de Opiumwet in verband met het toevoegen van een derde lijst met als doel het tegengaan van de productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen en enkele andere wijzigingen | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

We zijn terug bij af.

1664403332482.png
d
dissoliefhebberLid
Heeft iemand wel idee wanneer de debat gaat plaatsvinden. Want ik kan het niet vinden.
D
De ZandmanLid
nausea zei:
@LucidLucy zei de meeste batches zijn versneden, heb niet 1 keer een middel opgestuurd gekregen wat precies hetzelfde voelde als de batch daarvoor.
Klik om te vergroten...
Opm.
En deze ervaring had ik dus ook, soms bestelde ik meerdere zakjes tegelijk en zaten er al verschillen in werking tussen die zakjes...en dan nog durven beweren dat al hun stoffen 99% zuiver zijn ook nog eens op de koop toe!
Als dat zo zou zijn, dan zouden van alle vendors de effecten van hun materiaal hetzelfde moeten zijn en dat zijn ze dus domweg niet!
Dus is het altijd maar afwachten of je uit een goede batch je je materiaal krijgt.
Het verhaal van de zuiverheid verwijs ik naar het rijk der fabelen.
S
SnuffelaarLid
De Zandman zei:
Opm.
En deze ervaring had ik dus ook, soms bestelde ik meerdere zakjes tegelijk en zaten er al verschillen in werking tussen die zakjes...en dan nog durven beweren dat al hun stoffen 99% zuiver zijn ook nog eens op de koop toe!
Als dat zo zou zijn, dan zouden van alle vendors de effecten van hun materiaal hetzelfde moeten zijn en dat zijn ze dus domweg niet!
Dus is het altijd maar afwachten of je uit een goede batch je je materiaal krijgt.
Het verhaal van de zuiverheid verwijs ik naar het rijk der fabelen.
Klik om te vergroten...
De meeste vendors beweren 98% zuiverheid te verkopen, wat niet altijd in werkelijkheid de waarheid is.

Maar die 2% is 20mg op 1 gram.
Als je weet dat sommige stofjes al werkzaam zijn in de micrograms wie weet wat die impure shit is.

En batches verschillen vaak en snel van sterkte en effect.
D
De ZandmanLid
Ja, de ene batch is de andere niet...dus klopt er geen donder van die 98 of 99% zuivere materialen. Simpelweg niet.
Best wel jammer, ik heb ooit een wel zo ontzettend goede 2fdck gehad, dat als ik deze van die kwaliteit nog tegen zou komen, ik alsnog een flinke hoeveelheid zou inslaan, ook al ben ik nu gestopt met gebruiken....
S
SnuffelaarLid
De Zandman zei:
Ja, de ene batch is de andere niet...dus klopt er geen donder van die 98 of 99% zuivere materialen. Simpelweg niet.
Best wel jammer, ik heb ooit een wel zo ontzettend goede 2fdck gehad, dat als ik deze van die kwaliteit nog tegen zou komen, ik alsnog een flinke hoeveelheid zou inslaan, ook al ben ik nu gestopt met gebruiken....
Klik om te vergroten...
Die 98% is ook niet altijd de waarheid. Gewoon een smoes als zelfverdediging als er iets anders bij gevonden wordt wat vaker gebeurt dan gedacht.
S
SnuffelaarLid
Dirkjan zei:
We kunnen wetenschappelijke bewijzen aantonen maar die heb ik helaas niet. Wel is een RC boer, in principe en logischerwijs gezien wel veiliger. Maar er is een mantra die je altijd moet onthouden, de mantra van de RC boer:

“we just don’t care”.

En zo is het. Ze verkopen drugs, dat is een ontzettend gecompliceerde stuk scheikunde, onbegrijpelijk voor een amateur. Dan kan niet anders dan af en toe oogkleppen op te doen.
Klik om te vergroten...
B3B10D70-4B15-494E-A9F9-146766427B19.jpeg
En ook:

50CE1F48-58A7-4BFC-BDFF-69761D8B4D74.jpeg

Bron: https://www.emcdda.europa.eu/system...CDDA-initial-report-3-CMC-advance-release.pdf
D
De ZandmanLid
Snuffelaar zei:
Die 98% is ook niet altijd de waarheid. Gewoon een smoes als zelfverdediging als er iets anders bij gevonden wordt wat vaker gebeurt dan gedacht.
Klik om te vergroten...
Dat klopt.
Je hoort wel eens dat er bij 6apb wat anders is bijgemixt....en zo zullen er nog wel meer onzuiverheden in rc's te vinden zijn.
N
Nihilist88Lid
Alvast ferm bestellingske gedaan, waarvan enkele nieuwe vr mij (en tijdelijke korting, lekker meegenomen 😜):

6-APB
5-MAPB (nieuw)
5-APB (nieuw)
4-FMA
3-FA
3-CMC
Flubromazepam
Pyrazolam (nieuw)

Dat ze die nieuwe wet nog maar wat op de lange baan schuiven 🙂
C
CasrusLid
De Zandman zei:
Dat klopt.
Je hoort wel eens dat er bij 6apb wat anders is bijgemixt....en zo zullen er nog wel meer onzuiverheden in rc's te vinden zijn.
Klik om te vergroten...
Toch zijn RC´s over het algemeen veel beter van kwaliteit dan illegale drugs.
S
SnuffelaarLid
Casrus zei:
Klik om te vergroten...
Dat weet jij niet.

Er wordt heus wel gemengd met andere stoffen en batches verschillen heel snel. Er is geen regulatie hoor.
D
DirkdirkLid
Casrus zei:
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dit wel klopt, dat straatdealers over het algemeen vaker besodemieteren itt RC-vendors. ,maar die maken ook vaak grote fouten en zijn ook nooit helemaal eerlijk.

Hoe vaak ik vroeger wel niet speed kocht dat leek alsof hij net was klaargekomen in het gripzakje. Een soort witte smurrie die NIET droogde en gewoon niet te snuiven was.
D
De ZandmanLid
Ambtelijke molens draaien langzaam.
Maar ze draaien wel steeds door....en door, en door!
Op een slechte dag zal die nieuwe wetgeving gegarandeerd van kracht worden....maak de borst maar nat!
C
CasrusLid
De Zandman zei:
Op een slechte dag zal die nieuwe wetgeving gegarandeerd van kracht worden....maak de borst maar nat!
Klik om te vergroten...
Als het in huis is, wordt het gebruikt. Kan nog meer gaan inslaan (maar dan vinden ze het ook gemakkelijker en) dan gaat het ook vrijwel meteen op.
N
Nihilist88Lid
De Zandman zei:
Klik om te vergroten...
Ik denk dat er eerst andere grotere en échte problemen aangepakt mogen worden, maar zoals je zegt, komen zal het. Reeds alternatief zoeken en in mijn geval zal dat via DW zijn. Alleen is dit blijkbaar ook niet meer zo vlot als 5j terug🙃
N
Nihilist88Lid
Casrus zei:
Als het in huis is, wordt het gebruikt. Kan nog meer gaan inslaan (maar dan vinden ze het ook gemakkelijker en) dan gaat het ook vrijwel meteen op.
Klik om te vergroten...
Goh dat is niet persé waar, ik heb vb steeds stock benzo's in huis, maar gebruik dit eerder sporadisch, na een stim, maar vb tijdens werkweek zelden of nooit. Ook van stims voldoende stock, maar daar kom ik tijdens werkweek niet aan, net zoals ik ervan af blijf in een kort weekend (van late naar vroege).
Ik vind alcohol en sigaretten veel smeriger spul en dat gebruiken velen dagelijks 🤷
C
CasrusLid
Nihilist88 zei:
Goh dat is niet persé waar, ik heb vb steeds stock benzo's in huis, maar gebruik dit eerder sporadisch, na een stim, maar vb tijdens werkweek zelden of nooit. Ook van stims voldoende stock, maar daar kom ik tijdens werkweek niet aan, net zoals ik ervan af blijf in een kort weekend (van late naar vroege).
Ik vind alcohol en sigaretten veel smeriger spul en dat gebruiken velen dagelijks 🤷
Klik om te vergroten...
Kan dat doen, maar zit in een huis wat niet van mij is met twee dames die altijd alles vinden.
A
AardappelknaapLid
ljuv zei:
Lekker peertje, dr let er eentje op😍

Maar… ik heb wel het laatste verslag vergeten te delen: https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20240716/tweede_verslag_2/document3/f=/vmf0cxvm36zd.pdf Hier staan de nieuwe vragen van de Kamerleden in. Om het goed te maken heb ik t samengevat in normale mensentaal:

PvdA-GL, D66 en Volt:
  • Vraagt te reflecteren op het volgende: er is geen bewijs dat dit verbod een positief effect heeft op de volksgezondheid. De verboden uit andere landen hebben vooralsnog geen positieve resultaten opgeleverd —> dit is belangrijk omdat de eerste kamer moet toetsen op de effectieviteit van wetten. Een wet aannemen en handhaven kost ons veel geld, dus: waarom zouden we een wet aan nemen die niet oplevert wat je er mee wil bereiken. Ze vragen waarom de regering verwacht dat dit in NL anders is.
  • Ze halen de verdubbeling aan 3mmc vergiftigingen aan en vragen hierop te reflecteren —> met andere woorden: het laatste verbod had een tegengesteld effect, waarom zou dat met dit verbod anders zijn? PvdD stelt vergelijkbare vragen en vergelijkt dit ook met mdma.
  • Ze vragen hoe ze denken te werken aan preventie (zoals in het regeerakkoord is beloofd) als ze bezuinigen op het budget hiervoor ten opzichte van voriger regeringen. (PvdD
  • Ze vragen waarom er niet meer naar het Portugese model wordt gekeken, waar wél positieve effecten op de volksgezondheid te zien zijn.

De PvdD:
  • Haalt de regerings mening aan dat NL geen keuzes moet maken obv de belangen van andere landen en zegt dat hun antwoorden over legalisering hypocriet zijn (want dit willen ze niet doen wat internationale belangen)
  • Ze vragen of deze wet niet een pressiemiddel is van het buitenland
  • Er wordt gevraagd hoe gebruikers moeten weten dat de ene pil wel en de andere niet verboden stoffen bevat, als ze een (door de verkoper benoemde) legale drug kopen. Daarbij wordt ook gevraagd en of zij voldoende beschermd (lees: vrijgesproken) kunnen worden áls ze het niet wisten —> dit is belangrijk omdat de wet alleen zegt “bezit van verboden middelen = strafbaar” en niet “als je weet dat je verboden middelen bezit is het strafbaar”. De eerste kamer moet namelijk ook toetsen op rechtmatigheid, dus of een wet wel eerlijk is.
  • Ze vragen hoe ze zeker weten of de douane en politie bij (grens)controles in staat zijn om te testen of de stof binnen het verbod valt.
  • Ze vragen (wetenschappelijke gegronde) redenen om tegen de adviezen van het RIVM in te gaan (die adviseerden om niet een generiek/algemeen verbod door te voeren omdat dit misschien efficiënt zou zijn tegen criminaliteit, maar veel nadelige gevolgen heeft). Deze vraag is vorige ronde ook gesteld maar genegeerd.
  • Ze vragen op welk (wetenschappelijk) bewijs de regering hun antwoord baseert dat alle stofgroepen schade aanrichten aan de volksgezondheid. Ook vragen ze of deze risico’s groter zijn dan bijvoorbeeld bij (het verkeerd gebruiken van) ibuprofen (en: waarom zouden NSA dan niet een bijsluiter ipv verbod moeten hebben zoals pijnstillers).
  • Ze vragen of het mogelijk is om aan te tonen dat achter de rc industrie dezelfde koppen zitten als het illegale drugscircuit, gezien er aanwijzingen zijn dat hier juist geen link is te leggen. (ik ben eigenlijk wel benieuwd of forummers dit weten en daar een boekje of druven/willen/kunnen opendoen, ik heb t zelf niet gefactcheckt)
  • Ze vragen naar aanwijzingen dat de rc’s niet zullen worden aangeboden door illegale dealers na een verbod of dat het gebruik van traditionele drugs zal niet zal toenemen (zoals in andere landen wel het geval)

Ja21:
  • Vraagt hoe ze de effectiviteit van het verbod willen monitoren
  • Vraagt hoe de regering zorgt dat de verschillende internationale samenwerkingen elkaar niet voor de voeten lopen/tegenwerken
  • Vraagt of de regering erkent dat met het huidige gebrek aan politie capaciteit de wet de komende jaren niet te handhaven is
Honestly als je dit heel erg belangrijk vindt en nogsteeds rechts stemt moet je echt je paasei uit je anus halen kom op zeg😂
Ze hebben gevraagd uiterlijk 5 september antwoorden te ontvangen.

Ik vermoed daarnaast dat de eerste kamercommissie wacht op de bespreking van de toevoeging/wijziging van de wet in de tweede kamer. Die wordt dus wss direct na het reces (=pauze/zomervakantie), in september, besproken. Het is natuurlijk makkelijker en veul handiger om daar samen over te stemmen.
Klik om te vergroten...
Perfect uitgelegd, dank hiervoor. Ben buiten 3-mmc niet meer van rc’s (op 1p-lsd na) en je hebt mij toch weten te boeien, dat vind ik knap van Je.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."