Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
82 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Utrecht84 zei:
Dag allen, ik ben net nieuw hier dus ik hoop dat ik op de goede plek dit bericht schrijf. Ik wist niet of ik een nieuw topic aan moest maken.

Ik heb een afbouwschema diazepam opgesteld met mijn hulpverlener en zou graag wat ervaringen / adviezen krijgen van ervaringsdeskundigen met een soortgelijk schema. Ik heb 5,5 maand diazepam gebruikt: 4 tot 5mg, ongeveer 5 tot 6 avonden in de week. Een enkele keer (2x per maand 10mg op een avond). Een dag overslaan lukt me nu al, dus dat wil ik blijven volhouden.

Wat is jullie reactie op onderstaand schema?
Week 1 en 2 (di, vr, zo) > 4mg avond
Week 3 en 4 (di, vr, zo) > 3,5mg avond
Week 5 en 6 (di, vr, zo) > 3mg avond
Week 7 en 8 (di, vr, zo) > 2,5mg avond
Etc tot 0. Dan ben ik half mei klaar als het meezit.

Een andere optie was om steeds zo lang mogelijk uit te stellen en dan weer iets te pakken, maar dat voelt riskant en geeft me te weinig structuur.
Alvast dank voor jullie reacties!
Klik om te vergroten...
Interessant :) .. hmm, ziet er goed uit al zullen de eerste stappen makkelijker zijn en naarmate je dichter naar 0 gaat, voelt een 0,5 mg daling steeds zwaarder aan waarschijnlijk.
Plan moet je kunnen herzien, mocht je veel last ondervinden of geheel geen last hebben.
Sommige mensen bouwen af in een paar weken en doen dat zonder pijn, anderen hebben eerder maanden nodig.

Niet een idee om om de 2 dagen je dosis te nemen? Dan kun je misschien gelijk beginnen bij 3,5 mg om de twee dagen. (Of pak eerst een weer 4mg/ 48 uur en als dat soepel gaat kun je snel naar 3,5mg)

Probeer eerste stappen zo snel mogelijk te doorlopen en zodra je merkt dat je te snel gaat, begin je meerdere weken te stabiliseren..

Maar natuurlijk, verder geen haast hebben en dan kom je er wel!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gehaaste spoed is zelden goed. Afbouwen terwijl je nog ontwenningsverschijnselen hebt is echt uit ten boze. :)
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Raver zei:
Gehaaste spoed is zelden goed. Afbouwen terwijl je nog ontwenningsverschijnselen hebt is echt uit ten boze. :)
Klik om te vergroten...
Zegt de snelste afbouwer van Nederland!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zorg, dat je afleiding hebt! Als je het moeilijk krijgt, is afleiding oooo zo belangrijk!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Zegt de snelste afbouwer van Nederland!
Klik om te vergroten...

Ik ben van alle markten thuis. Snel, langzaam en medium. đŸ€Ł
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Utrecht84 zei:
Dag allen, ik ben net nieuw hier dus ik hoop dat ik op de goede plek dit bericht schrijf. Ik wist niet of ik een nieuw topic aan moest maken.

Ik heb een afbouwschema diazepam opgesteld met mijn hulpverlener en zou graag wat ervaringen / adviezen krijgen van ervaringsdeskundigen met een soortgelijk schema. Ik heb 5,5 maand diazepam gebruikt: 4 tot 5mg, ongeveer 5 tot 6 avonden in de week. Een enkele keer (2x per maand 10mg op een avond). Een dag overslaan lukt me nu al, dus dat wil ik blijven volhouden.

Wat is jullie reactie op onderstaand schema?
Week 1 en 2 (di, vr, zo) > 4mg avond
Week 3 en 4 (di, vr, zo) > 3,5mg avond
Week 5 en 6 (di, vr, zo) > 3mg avond
Week 7 en 8 (di, vr, zo) > 2,5mg avond
Etc tot 0. Dan ben ik half mei klaar als het meezit.

Een andere optie was om steeds zo lang mogelijk uit te stellen en dan weer iets te pakken, maar dat voelt riskant en geeft me te weinig structuur.
Alvast dank voor jullie reacties!
Klik om te vergroten...
Dat komt op mij over als een uitstekend plan. Bespreek wel of het flexibel gehouden kan worden (als je dat nog niet hebt gedaan) zodat je een weekje langer op een dosis kan zitten als het even tegen zit.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Enorm bedankt allemaal voor jullie positieve reacties. Dat is heel fijn, want het internet staat vol met horrorverhalen. Ik ga het aan en ga zien wat me te wachten staat :wink: Fijne avond.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Utrecht84 zei:
Enorm bedankt allemaal voor jullie positieve reacties. Dat is heel fijn, want het internet staat vol met horrorverhalen. Ik ga het aan en ga zien wat me te wachten staat :wink: Fijne avond.
Klik om te vergroten...
@Utrecht84 Heel veel succes en houd ons op de hoogte als je daar behoefte aan hebt :). Je kunt ook een eigen topic openen. En daar gewoon van je afschrijven. Soms helpt dat op zichzelf al als het even tegenzit. En je kunt dan ook een extra steuntje in je rug verwachten van de forumleden wanneer je dat nodig hebt.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Damius zei:
@Utrecht84 Heel veel succes en houd ons op de hoogte als je daar behoefte aan hebt :). Je kunt ook een eigen topic openen. En daar gewoon van je afschrijven. Soms helpt dat op zichzelf al als het even tegenzit. En je kunt dan ook een extra steuntje in je rug verwachten van de forumleden wanneer je dat nodig hebt.
Klik om te vergroten...
Thanks voor de tip. Waar kan ik dat doen? Gewoon bij 'Farmaceutische drugs'?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mijn psychiater geeft aan dat ik zelf kan gaan afbouwen met huidige medicatie. Bv eens beginnen met nog halve zolpidem, en 1x per dag 3 mg Bromazepam. Afgelopen nacht gestart met halve zolpidem, om drie uur klaar wakker niet meer verder kunnen slapen (hoort er bij zij de psychiater duurt Max twee weekjes, zucht). Vanochtend verder niets ingenomen eens kijken hoe ik me ging voelen, om 11u was het niet meer te doen. Angst, depressies, piep in hoofd, trillerig. Toen toch maar weer 3 mg Bromazepam genomen, en klachten nemen nu af. Dit wordt een pijnlijke weg! Misschien eerst die Zolpidem maar afbouwen.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Vince1984 zei:
Mijn psychiater geeft aan dat ik zelf kan gaan afbouwen met huidige medicatie. Bv eens beginnen met nog halve zolpidem, en 1x per dag 3 mg Bromazepam. Afgelopen nacht gestart met halve zolpidem, om drie uur klaar wakker niet meer verder kunnen slapen (hoort er bij zij de psychiater duurt Max twee weekjes, zucht). Vanochtend verder niets ingenomen eens kijken hoe ik me ging voelen, om 11u was het niet meer te doen. Angst, depressies, piep in hoofd, trillerig. Toen toch maar weer 3 mg Bromazepam genomen, en klachten nemen nu af. Dit wordt een pijnlijke weg! Misschien eerst die Zolpidem maar afbouwen.
Klik om te vergroten...
Tja, gaat niet makkelijk worden. Misschien kun je pillen tot poeder verbrijzelen en dan kun je misschien langzamer afbouwen? Of in plaats van halve pillen, kleinere stukjes afbijten?
Succes en zeker, iets aan ontwenningsverschijnselen hoort er zeker bij, maar hoe langzamer je afbouwt hoe minder in principe.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vince1984 zei:
Mijn psychiater geeft aan dat ik zelf kan gaan afbouwen met huidige medicatie. Bv eens beginnen met nog halve zolpidem, en 1x per dag 3 mg Bromazepam. Afgelopen nacht gestart met halve zolpidem, om drie uur klaar wakker niet meer verder kunnen slapen (hoort er bij zij de psychiater duurt Max twee weekjes, zucht). Vanochtend verder niets ingenomen eens kijken hoe ik me ging voelen, om 11u was het niet meer te doen. Angst, depressies, piep in hoofd, trillerig. Toen toch maar weer 3 mg Bromazepam genomen, en klachten nemen nu af. Dit wordt een pijnlijke weg! Misschien eerst die Zolpidem maar afbouwen.
Klik om te vergroten...
Ik zou toch aandringen op overzetten op Diazepam. Met de tabletjes van 2mg kun je heel geleidelijk omlaag. Meteen de helft eraf is ook bestwel veel. Psychiaters zijn er in mijn ervaring over het algemeen heel luchtig over. Geef in ieder geval aan dat het met een halve Zolpidem eraf niet goed ging met je.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Is er ook toevallig iemand in het topic die de benzo-afbouw (bij mij is dat nu gezet op: in drie weken afbouwen van 2.5 mg bromazolam naar 0 met behulp van mirtazapine, eerst 7 mg en vanaf de tweede week indien nodig 15 mg) combineert met ADHD-medicatie?

Ik heb ADD. Ben recent gediagnosticeerd, maar kreeg hier al enkele jaren medicatie op recept voor (klinkt weird, maar dat verhaal is voor dit topic irrelevant). Ik neem al langere tijd 30 mg lisdexamfetamine en ik heb gevraagd of ik hier in het kader van de afbouw tijdelijk mee moet stoppen (omdat het natuurlijk wel stimulerende medicatie is die angst- en insomniaversterkend kan werken, was mijn redenatie), maar de psychiater heeft gezegd dat ik dit beter kan blijven nemen.

Ik heb dit gisteren, eerste dag afbouw, niet gedaan vanwege migraine. Die staat overigens los van deze hele afbouw, it’s the time of the month. Bij migraine sla ik standaard de lisdex over, want dan is m’n dag toch al stuk en dan werkt iedere vorm van stimulatie, hoe mild ook, alleen maar tegen me.

Nu, op de tweede dag geen migraine meer, en zoals geadviseerd de lisdex genomen. Heb het idee dat het effect hiervan op dit prille moment nog in mijn voordeel werkt. Omdat de 7 mg mirtazapine sederender werkt dan het 1.25 mg halfje bromazolam dat eraf is gegaan (ik ga er vanuit: door nog geen tolerantie voor de eerste en wel tolerantie voor de tweede) word ik duffer wakker dan gewoonlijk. En de lisdex heft dat overgesedeerde weer min of meer op richting ‘normaal’.

Maar ik besef dat de echte benzo-ontwenning nog niet gestart is. En ook dat week twee (nog een kwartje broma eraf) en drie (naar 0 broma toe) zwaarder gaan worden dan week één. Hoe dichter bij nul, hoe moeilijker zoals bekend
 De mirtazapine mag in week twee en drie dan ook indien nodig verhoogd worden naar 15 mg.

Maar ik kan me niet echt iets voorstellen bij de rol van de lisdex in dit proces. Het lijkt me namelijk nogal onnatuurlijk om, zou ik de symptomen van benzo-ontwenning krijgen zoals ik ze ken en hier lees (complete overprikkeling, tremoren, angst, flitsen, etc.), stimulerende medicatie in te gaan nemen. Al helemaal omdat ik afkickloos al bekend ben met een angststoornis.

De lisdex is geen ‘must’, ik heb nog geen werk (laatste maanden ziektewet, zit hierdoor wel in een onsuccesvol en daardoor stressvol Tweede Spoor-traject met nog stressvollere UWV-bemoeienis/WIA-keuring op komst), het is dus geen ramp om het over te slaan maar het advies was dus in principe wel doornemen.

Ik moet het waarschijnlijk gewoon afwachten en in het moment een beetje beslissen wat ik doe. Maar ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. Zo niet, dan wordt het nog wat meer proefkonijnen. 🐰

P.S. Update 1: Tot nu toe weinig opvallends behalve veel meer dromen dan normaal en, door de mirta, meer gesedeerd wakker worden. Maar again: ik ben me er terdege van bewust dat de broma-ontwenning nog moet beginnen, dus dat ik nog in de brace-for-impact-comfortzone zit.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Vince1984 zei:
Hoe gaat het met mij? Redelijk goed. Ben stabiel overgezet nu naar 12 mg diazepam per dag. Slapen gaat niet zo goed, maar accepteer ik maar. De Zolpidem is er nu helemaal uit. Vanaf volgende week wil ik de eerste afbouw gaan doen, 2 mg. Neem alle tijd! Stress is een trigger voor extra ‘klachten’, dus werk tijdelijk even wat minder. Doe vooral de leuke klussen, waar ik voldoening uit haal. Gisteren verjaardag gehad, normaal gesproken neem ik dan een biertje met de club mannen, maar ben aan de rivella gegaan, bevalt prima. Heb begrepen dat je absoluut geen alcohol moet drinken in de afbouw.
Klik om te vergroten...
Klinkt alsof je supergoed bezig bent man!! Knap van je!
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#15
heftig verhaal, ik kan me voorstellen dat dit erg moeilijk is.
Respect dat je weet te functioneren bij zulke doseringen benzos dagelijks.
succes en sterkte hiermee!
Hou vol.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Yes!
Klik om te vergroten...
Done. Heb mijn plan iets aangepast, nav o.a. Ashton Manual, zie nieuw topic.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Volgende week woensdag gesprek bij psychiater. Tot die tijd proberen wat te minderen met huidige medicatie. Zal volgende week weer aangeven graag overstap te willem maken op Diazepam, en dan inderdaad met tabletten van 2 mg afbouwen. Wat heb ik een respect voor mensen die jarenlang extreme dosissen hebben geslikt (las laatst van iemand, jarenlang op 160 mg diazepam, en gelukt met afbouwen). Dan ben je echt een beest! Mijn zus slikt al jarenlang 3 mg lorazepam voor de nacht (slaapt 10u per nacht) en 100 mg oxazepam overdag (PTSS). 1x geprobeerd te stoppen, was niet te doen. Hopelijk gaat het mij lukken, en vindt ze daar wat vertrouwen uit.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vince1984 zei:
Volgende week woensdag gesprek bij psychiater. Tot die tijd proberen wat te minderen met huidige medicatie. Zal volgende week weer aangeven graag overstap te willem maken op Diazepam, en dan inderdaad met tabletten van 2 mg afbouwen. Wat heb ik een respect voor mensen die jarenlang extreme dosissen hebben geslikt (las laatst van iemand, jarenlang op 160 mg diazepam, en gelukt met afbouwen). Dan ben je echt een beest! Mijn zus slikt al jarenlang 3 mg lorazepam voor de nacht (slaapt 10u per nacht) en 100 mg oxazepam overdag (PTSS). 1x geprobeerd te stoppen, was niet te doen. Hopelijk gaat het mij lukken, en vindt ze daar wat vertrouwen uit.
Klik om te vergroten...
Slow and steady wins the race.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vince1984 zei:
Dit wordt een pijnlijke weg!
Klik om te vergroten...

Zolang je niet overgezet wordt op Diazepam kan het onnodig lastig worden. Ik zou toch aandringen bij de psychiater. Uiteraard met een sociaal geaccepteerde toon natuurlijk. Laatste wat je wilt is over komen als iemand die niet wilt luisteren oid. Maar ik vind dat je best voor je eigen proces mag opkomen. Benzodiazepine afbouw hoort niet overhaast te worden of gemakkelijk over nagedacht. Bovendien hoort de regie hierin ook grotendeels bij de patiënt te liggen. Jij bent immers de gene die er doorheen moet.

Een psychiater zijn betekend niet dat die gene dan ook meteen iets af weet van benzodiazepine afbouw. Helaas is het tegenwoordig eerder een uitzondering op de regel als een arts hier veel vanaf weet.

Ik ben ook vaak verkeerd benaderd door artsen/psychiaters over medicijnen etc. Als je zelf wat inleest en dit op een normaals normale toon overbrengt hebben artsen daar vaak wel begrip voor.

Succes man. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. Neem de Ashton Manual eventueel mee, schrijf wat op. Ik zou zelf gewoon terug gaan naar de oude dosis, even niet kloten en aangeven dat het zo niet gaat! Het laatste wat je wilt is uiteindelijk met een hele nare PAWS eindigen door een verkeerde afbouw.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Utrecht84 zei:
Thanks voor de tip. Waar kan ik dat doen? Gewoon bij 'Farmaceutische drugs'?
Klik om te vergroten...

Yes!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1314151617...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."