Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
81 weergaven
18-5-2026
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Psychiater belde me nog, stond verbaasd dat ik zo snel heb weten af te bouwen, zonder veel ontwenning. Dat slapen heeft tijd nodig zei hij! Je lichaam/geest hebben een aantal weken nodig om natuurlijk te herstellen. Dus de slapeloosheid hoort erbij helaas, en af en toe wat Zolpidem, als je een drukke dag voor de boeg hebt, moet ik niet te zwaar aan tillen.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Zit nu in de sportschool, geen lekkere dag. Die Zolpidem moet ik echt niet meer nemen, angstklachten, geheugenproblemen. Dom, dom. Dan maar accepteren een nacht geen slaap. Gelukkig is sporten een goede uitlaatklep en voel me al wat beter. Op naar een betere nacht.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Vinidi84 zei:
Zit nu in de sportschool, geen lekkere dag. Die Zolpidem moet ik echt niet meer nemen, angstklachten, geheugenproblemen. Dom, dom. Dan maar accepteren een nacht geen slaap. Gelukkig is sporten een goede uitlaatklep en voel me al wat beter. Op naar een betere nacht.
Klik om te vergroten...
Ga jezelf niet straffen hè. Je bent hartstikke goed bezig!!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Denk ook maar aan wat de psychiater zei. Jij denkt misschien: grote stappen snel thuis. Maar soms mag je ook best even vooruit schuifelen.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Jazz35 zei:
Denk ook maar aan wat de psychiater zei. Jij denkt misschien: grote stappen snel thuis. Maar soms mag je ook best even vooruit schuifelen.
Klik om te vergroten...
Mee eens, hij schrijft wat Zopiclon voor ipv Zolpidem (ik reageer daar niet goed meer op), psych denkt echt mee. Temazepam 20 mg kon ook wel, maar pammen is hij niet happig op. Stel je hebt twee slechte nachten, dan neem je 3e nacht Zopiclon, naast de diazepam. Na een goede nacht op deze manier natuurlijk slaapritme te ontwikkelen. Dank voor je steun ❤️. Heb deze week wel twee topdagen gehad, daar houd ik aan vast.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Vinidi84 zei:
Mee eens, hij schrijft wat Zopiclon voor ipv Zolpidem (ik reageer daar niet goed meer op), psych denkt echt mee. Temazepam 20 mg kon ook wel, maar pammen is hij niet happig op. Stel je hebt twee slechte nachten, dan neem je 3e nacht Zopiclon, naast de diazepam. Na een goede nacht op deze manier natuurlijk slaapritme te ontwikkelen. Dank voor je steun ❤️. Heb deze week wel twee topdagen gehad, daar houd ik aan vast.
Klik om te vergroten...
Precies! Cherish what you have. Je bent op de goede weg, en topdagen zullen steeds vaker voorkomen ♥️
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ben jaloers op mensen die goed kunnen slapen. Wat lijkt me dat heerlijk, gewoon 8 uur aan 1 stuk door. Weet zelf al niet meer wat het is. Slaapproblemen zitten in mijn familie, mijn vader had vroeger hetzelfde, was hele nachten op. Hij kreeg Rohypnol, 2 jaar lang geslikt, hij sliep er 6 uur op. Totdat hij black-outs en geheugen problemen kreeg. Toen is hij CT gestopt en ook nachten wakker geweest. Hij zat dan achter zijn typemachine boeken over te typen over cognitieve gedragstherapie, en overdag werkte hij gewoon 8 uur. Slikt nu 1 mg lorazepam per nacht al 15 jaar, slaapt er goed op zegt ie.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Vinidi84 zei:
Alles gedaan… slaaphygiene zelfs daarvoor therapie gehad. Inderdaad meditatie, avond wandeling, geen stimulanten meer in de avond, een boek ipv scherm, een bad/douche nemen, dingen opschrijven zodat deze uit je hoofd zijn, geen eten meer laat op de avond. Dit soort dingen moet ik goed blijven doen, dan gaat de slaap ook beter.
Klik om te vergroten...
Update, gisteravond 2,5 mg diazepam en een half tabletje Zopiclon. Goede nacht gehad, ca 7 uur, 3x even wakker geweest (maar daarna zelf weer in slaap gevallen). Daar blijf ik even op deze week, vanaf maandag langzaam ga ik verder taperen, heb taperstrips via de apotheek besteld.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Vinidi84 zei:
Ben jaloers op mensen die goed kunnen slapen. Wat lijkt me dat heerlijk, gewoon 8 uur aan 1 stuk door. Weet zelf al niet meer wat het is. Slaapproblemen zitten in mijn familie, mijn vader had vroeger hetzelfde, was hele nachten op. Hij kreeg Rohypnol, 2 jaar lang geslikt, hij sliep er 6 uur op. Totdat hij black-outs en geheugen problemen kreeg. Toen is hij CT gestopt en ook nachten wakker geweest. Hij zat dan achter zijn typemachine boeken over te typen over cognitieve gedragstherapie, en overdag werkte hij gewoon 8 uur. Slikt nu 1 mg lorazepam per nacht al 15 jaar, slaapt er goed op zegt ie.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar, hier zit het ook in de familie. Het is sommigen niet gegund helaas. Zelf heb ik jarenlang wanhopig gevochten tegen de insomnia. Één belangrijke vooruitgang heb ik geboekt: de nacht jaagt me geen angst meer aan. Ik ben niet meer bang voor het insomniamonster, dat soms onverwacht miin slaapkamer binnen banjert. Ik ga de strijd niet meer aan. Dat scheelt. Acht uur achter elkaar slapen. Wow, dat kan ik me niet herinneren ooit gedaan te hebben. Als kind vást, maar daar heb ik geen actieve herinneringen meer aan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vinidi84 zei:
Ben jaloers op mensen die goed kunnen slapen. Wat lijkt me dat heerlijk, gewoon 8 uur aan 1 stuk door. Weet zelf al niet meer wat het is.
Klik om te vergroten...
Wat heb je al geprobeerd op het vlak van mindfulness achtige dingen zoals meditatie, yoga, dagboek bijhouden, dat soort dingen?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Wat heb je al geprobeerd op het vlak van mindfulness achtige dingen zoals meditatie, yoga, dagboek bijhouden, dat soort dingen?
Klik om te vergroten...
Alles gedaan… slaaphygiene zelfs daarvoor therapie gehad. Inderdaad meditatie, avond wandeling, geen stimulanten meer in de avond, een boek ipv scherm, een bad/douche nemen, dingen opschrijven zodat deze uit je hoofd zijn, geen eten meer laat op de avond. Dit soort dingen moet ik goed blijven doen, dan gaat de slaap ook beter.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Thanks. Ik kon ze zelf niet meer in huis hebben, alles moest op dan. Dus nu op 0, ik had dat nooit verwacht. Supplementen geven discussie in de kliniek maar misschien kan ik af en toe een potje naar binnen smokkelen.
Heb thuis nog oa magnesium.

Heb veel last gehad van felle lichten en heb problemen met emotie-regulatie maar dat had ik
Perenijsje zei:
Nou de apotheek belde net dat de psychiater de apotheek had gebeld. Normaal krijg ik mijn medicatie altijd per maand dus ik had vanochtend gezegd dat ik nog tot volgende week heb. Daarna hebben wij dus vanaf de week daarna alles uit zitten rekenen hoeveel ik nog nodig heb. Maar blijkbaar hebben ze de vorige keer een foutje gemaakt en heeft de apotheek al een gedeelte meegegeven wat ze eigenlijk pas vanaf 5 mei hadden mogen geven🙈

Ik heb wel dat afbouwschema maar ik ga echt niet bijhouden hoeveel pillen ik per maand slik, dus ik had er zelf verder ook niet bij nagedacht ofzo. Dus zo'n beetje al het rekenwerk vanochtend voor niks gedaan, want ik krijg alleen nog 1 doosje van 2 mg en blijkbaar moet ik het dus met de rest redden wat ik al had om tot 0 te komen.
Klik om te vergroten...
Alinde zei:
Thanks. Ik kon ze zelf niet meer in huis hebben, alles moest op dan. Dus nu op 0, ik had dat nooit verwacht. Supplementen geven discussie in de kliniek maar misschien kan ik af en toe een potje naar binnen smokkelen.
Heb thuis nog oa magnesium.

Heb veel last gehad van felle lichten en heb problemen met emotie-regulatie maar dat had ik in feite al voor ik begon met medicatie. Nogmaals sterkte, houd vol!
Klik om te vergroten...
Bizar de supplementen een discussie zijn, terwijl die juist op een natuurlijke manier opbouwend (lees; tekorten aanvult) zijn en je immuunsysteem versterken.
Klik om te vergroten...
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Perenijsje zei:
@Vinidi84 Ik snap jou helemaal hoor, maar ieder persoon/lichaam is anders en ik was/ben niet alleen maar benzo-verslaafd. Heel veel dingen die jij opnoemt doe ik ook wel al.

Maar goed, even kort want ik ben kapot. Vannacht amper geslapen, koppijn en na het gesprek ook nog een uur gewerkt, maar toen maar naar huis gegaan.

Heb moeten lullen als Brugman maar de psychiater is gelukkig akkoord👍
Ik moest alleen zelf uit tellen hoeveel pillen ik de komende 10 weken nog nodig heb van de 2 verschillende dosissen die ik dan nodig heb (2/5mg)😩 Dus dat was een hele berekening op de vroege ochtend🤯
Maar goed, hopelijk ligt het vanmiddag bij de apotheek klaar en kan ik vanavond voor het eten kijken hoe het op 1 mg gaat de rest van de avond.
Klik om te vergroten...
Zet hem op! Eindstreepje bijna in zicht. En je hebt gelijk; ieder lichaam / psyche is weer anders. Ik zit nu op 1,5 mg diazepam en bijna geen klachten. Kan morgen weer anders zijn.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vinidi84 zei:
Zet hem op! Eindstreepje bijna in zicht. En je hebt gelijk; ieder lichaam / psyche is weer anders. Ik zit nu op 1,5 mg diazepam en bijna geen klachten. Kan morgen weer anders zijn.
Klik om te vergroten...

Nouja het duurt nog 10 weken, dus die eindstreep duurt nog wel even. Totaal ruim 5 maanden over gedaan dan.
Ik had vanmiddag die apothekersassistente aan de lijn, 2 mg was op voorraad en zou ze in de automaat doen. Maar apotheek is tot half 6 open en ik had nog steeds geen code. Dus toch maar voor 1 avond 2.5 mg genomen, geen zin om weer zo'n beroerde avond te hebben als afgelopen dagen. Kreeg ik om 17.40 uur toch nog die code. Ja toen was het al te laat. Maar goed, morgen ophalen en dan morgenavond kijken hoe het op 1 mg gaat.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Perenijsje zei:
Nouja het duurt nog 10 weken, dus die eindstreep duurt nog wel even. Totaal ruim 5 maanden over gedaan dan.
Ik had vanmiddag die apothekersassistente aan de lijn, 2 mg was op voorraad en zou ze in de automaat doen. Maar apotheek is tot half 6 open en ik had nog steeds geen code. Dus toch maar voor 1 avond 2.5 mg genomen, geen zin om weer zo'n beroerde avond te hebben als afgelopen dagen. Kreeg ik om 17.40 uur toch nog die code. Ja toen was het al te laat. Maar goed, morgen ophalen en dan morgenavond kijken hoe het op 1 mg gaat.
Klik om te vergroten...
Bizar joh dat je zulke grote ontwenningsverschijnselen ervaart. Ook omdat je zo lang doet over het afbouwen. Je zou dan verwachten dat het wat minder heftig zou zijn. Had je voor je benzo gebruik al klachten? Ik zou je echt willen aanraden om te gaan gaan sporten, hoe moeilijk het soms ook voelt, het klaart ontzettend op in je hoofd.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vinidi84 zei:
Bizar joh dat je zulke grote ontwenningsverschijnselen ervaart. Ook omdat je zo lang doet over het afbouwen. Je zou dan verwachten dat het wat minder heftig zou zijn. Had je voor je benzo gebruik al klachten? Ik zou je echt willen aanraden om te gaan gaan sporten, hoe moeilijk het soms ook voelt, het klaart ontzettend op in je hoofd.
Klik om te vergroten...

Mijn lichaam kan er gewoon heel slecht tegen dat afbouwen. Paar jaar geleden geprobeerd af te bouwen van 2 mg Lorazepam en 20 mg Oxazepam maar dat was al hel en toen ben ik alweer terug gegaan qua dosis. Dus daarom had ik al verwacht dat dit met die Bromozolam moeilijk zou worden en daarom wilde ik het begin ook echt klinisch doen. Werd uiteindelijk maar 1 weekje ivm omstandigheden en dat was echt fijn dat ik toen onder medisch toezicht stond. Want dat was echt wel nodig. Maar dat het op het eind ook nog zo heftig zou zijn had ik niet verwacht.
Sporten (fitness/wandelen/zwemmen/yoga) doe ik al hoor👍
En verder van alles aan andere dingen, werken, hobbies etc.
Voor mijn benzo-gebruik was ik al verslaafd aan coke en speed en ik heb een complexe ptss en chronische depressie (dysthyme stoornis).
Ben nu 37 en zit al vanaf mn 18e in de hulpverlening. Dus ben zelf ervaringsdeskundig genoeg inmiddels.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Perenijsje zei:
Mijn lichaam kan er gewoon heel slecht tegen dat afbouwen. Paar jaar geleden geprobeerd af te bouwen van 2 mg Lorazepam en 20 mg Oxazepam maar dat was al hel en toen ben ik alweer terug gegaan qua dosis. Dus daarom had ik al verwacht dat dit met die Bromozolam moeilijk zou worden en daarom wilde ik het begin ook echt klinisch doen. Werd uiteindelijk maar 1 weekje ivm omstandigheden en dat was echt fijn dat ik toen onder medisch toezicht stond. Want dat was echt wel nodig. Maar dat het op het eind ook nog zo heftig zou zijn had ik niet verwacht.
Sporten (fitness/wandelen/zwemmen/yoga) doe ik al hoor👍
En verder van alles aan andere dingen, werken, hobbies etc.
Klik om te vergroten...
Bromazolam is echt troep! Onbegrijpelijk dat die dingen online te koop staan. Goed dat je hier vanaf bent gestapt (overgezet naar Diazepam?).
Lorazepam en oxazepam, ik gebruikte die combi vorig jaar ook (2 mg lorazepam, en 60 mg oxazepam) voor een aantal maanden. Ik kon toen redelijk snel afbouwen, had vooral last van spiertrekjes in mijn handen en benen.

Top dat je sport, en werkt en daarnaast nog hobby’s hebt. Klinkt echt positief. Laat je niet in de luren leggen door een psych. Hij/zij zou je juist moeten aanmoedigen, ook al duurt de afbouw iets langer dan gepland.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vinidi84 zei:
Bromazolam is echt troep! Onbegrijpelijk dat die dingen online te koop staan. Goed dat je hier vanaf bent gestapt (overgezet naar Diazepam?).
Lorazepam en oxazepam, ik gebruikte die combi vorig jaar ook (2 mg lorazepam, en 60 mg oxazepam) voor een aantal maanden. Ik kon toen redelijk snel afbouwen, had vooral last van spiertrekjes in mijn handen en benen.

Top dat je sport, en werkt en daarnaast nog hobby’s hebt. Klinkt echt positief. Laat je niet in de luren leggen door een psych. Hij/zij zou je juist moeten aanmoedigen, ook al duurt de afbouw iets langer dan gepland.
Klik om te vergroten...

Ja ben in de kliniek overgezet op Diazepam idd. En ja precies, had ik ook nog niet verwacht van hem. Maar gelukkig was de psychiater een stuk milder. En is mijn plan goedgekeurd.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
God zeg, ik ben blij dat ze mij straks écht op een enorm rustig tempo willen laten afbouwen, zodat ik gewoon mijn werk kan blijven doen etc. Moet er niet aan denken dat dat in zo'n rap tempo zou gebeuren, mijn leven zou totaal stagneren. 🤐
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazz35 zei:
God zeg, ik ben blij dat ze mij straks écht op een enorm rustig tempo willen laten afbouwen, zodat ik gewoon mijn werk kan blijven doen etc. Moet er niet aan denken dat dat in zo'n rap tempo zou gebeuren, mijn leven zou totaal stagneren. 🤐
Klik om te vergroten...
Ja, fijn man. Ik ben zelfstandig, dus kan mijn tijden plannen. Heb ik een slechte dag, dan kan ik vrij nemen en meer gaan sporten / tuinieren. Heb ik een aantal goede dagen, dan ben ik heel snel weer bij met alles. Afgelopen nacht weer plafonddienst gedraaid, zit nu op 1,5 mg diazepam. Vanavond mag ik weer een halve Zopiclon nemen, hopelijk wat slaap extra. Maandag proberen naar 1 mg. Nu nog even in de sportschool.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."