Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van Lorazepam en Diazepam

Afkicken van Lorazepam en Diazepam

562 antwoorden
50 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Dutchie85 zei:
Vanmiddag na 1 tablet van 0.5 mg na 1,5 uur echt 3 uur heel diep geslapen. Ik heb dit vergeten te vragen aan de huisarts, maar moet even kijken hoeveel uur er tussen de inname moet zitten.
Klik om te vergroten...
Waar ben je mee bezig? Dit moet je niet aan de huisarts vragen, maar bij jezelf afvragen.
0,5 mg is een flinke dosis en moet je gewoon echt niet willen.
Neem alleen als je het echt nodig hebt en misschien had je beter 0,25 kunnen nemen.

Verder natuurlijk doen wat je wilt, maar vergeet niet dat je als het ware aan de heroïne zit, met als nadeel dat het nog veel meer gevolgen heeft zodra je gaat afbouwen.

Zelf ben ik zeer afhankelijk geworden aan 0,25 mg per 24 uur. Maar ik kon al rustig worden van 1/4de pil 4x per etmaal.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#2
Toen ik in zwaar weer zat met m'n afbouw nam ik af en toe eenmaal de oude dosis om even de spieren te laten rusten en eventjes te slapen.
Of als de stap te groot is de focus leggen op stabilisatie en 2 weken later opnieuw proberen.
Bij de een na laatste stap heb ik 3 maal het niet gehaald, heb toen 2 maanden ongeveer gestabiliseerd en bij de 4de poging was het gelukt en paar weken later gestopt.

Het is belangrijk dat je objectief blijft kijken naar je situatie en goed opletten dat de afhankelijkheid/verslaving niet de overhand gaat nemen.
Ook nie te streng zijn mocht een stap niet succesvol gaan.
Ga voor lange termijn visie!

Weet niet of je er iets aan hebt, heb ook niet alles gelezen geef ik toe.
P
PistebullyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het komt goed kan ik je vertellen. Veel succes in je reis. Als je ons nodig bent zijn we hier! Peace
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
gekkedwerg93 zei:
Ik heb eerder benzo gehad en daar had ik eigenlijk niet veel moeite mee.
Klik om te vergroten...
De ene benzo is de andere niet....sommige benzo's geven minder problemen met afbouw, andere zijn verschrikkelijk moeilijk om af te bouwen. Temesta is er bijvoorbeeld zo een.
Ik was verslaafd aan meerdere benzo's tegelijk.
Dat heb ik geweten!
Na een klinische afbouw van 6 weken heb ik er ongeveer een jaar lang nog last van gehad, van dat stoppen, dus.
Geestelijk stoppen met deze troep duurde bij mij dus erg lang.

Wees voorzichtig met benzo's.
Ellende ligt op de loer!
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#5
WoW, klinkt best heftig allemaal. Zo snel tolerantie ook! Ik neem al jaren lorazepam 2,5mg. Enkel indien nodig. Daardoor ook nooit last gehad van tolerantie.

Momenteel net uit opname (ben mijn vriendin verloren, op 16 januari). Ik zit met vervelende onrust en angstaanvallen, ten gevolge van deze gebeurtenis. Ik nam in opname 5 tot 15mg per dag. Sinds ik thuis ben ben ik overgeschakeld naar 1,25-2,5 per dag, en zelfs stilaan dagen zonder.

Ik heb een angststoornis sinds bijna 30 jaar, dus ik heb naast benzo's nog een heel arsenaal aan methoden om de angst te verdringen (sporten, meditatie,...).

Het klopt ergens ook wel niet helemaal, die snelle toleranties. Ik ben ooit eens in de literatuur gedoken, over gewenning bij lorazepam, bij dagelijks gebruik. Na 30 dagen werkt het nog 80-90%, na 60 dagen nog 70-80%...

De tolerantie zit dus vast en zeker ook tussen de oren.

Belangrijk bij het afbouwen (taperen) van benzo's moet dat zo traag mogelijk gaan, om afkickringsverschijnselen te vermijden.

Tijdens mijn flakka verslaving nam ik enorme hoeveelheden benzo's. Ben twee keer cold Turkey gegaan. Raad ik NIEMAND aan. De hel!
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Sorry dat ik een tijdje niet gereageerd heb, maar het gaat echt niet goed met me.

Maand geleden hebben ze me overgezet op 2 mg Lorazepam. (4 x 0.5 maar dat voel ik niet dus neem 2 x 1 in ochtend en avond, doet ook weinig maar een beetje) Heb voorheen natuurlijk een hoge dosis gehad. Maar ik trek het echt niet meer qua onrust, angsten, paniek, niet slapen en continu wakker met doodsgedachten, zware depressie en geen uitweg meer zien zo gespannen, veel huilen. Het voelt echt als compleet doordraaien en niet meer weten wat te doen, ben echt bang voor mezelf en dat wil ik echt niet. Verschrikkelijk!!!

Afleiding zoeken lukt nu heel erg moeilijk omdat ik te ver heen ben en continu in dikke stress/paniek etc.😔

Moet straks naar de GGZ en heb gesprek met de psychiater. Dit kan echt niet meer, levensgevaarlijk en dat wil ik echt niet. Ben alleen bang dat ze me weer afwimpelen want ze wilden me niet meer/andere medicatie geven. Ik ga er hard in en zeg echt dat er NU wat moet gebeuren want dit gaat niet goed zo. Voel me echt gevaarlijk, kan wel weer janken!

Lig nu ook alweer 2 uur wakker, helemaal opgefokt en de weg kwijt. Wat als ze niet mee willen werken door me wat te geven wat wel rust brengt? Ik ben echt bang gewoon, is niet oke deze roes waar ik in zit….🥹 Of wat is jullie ervaring in zo’n situatie of evt advies. Hartelijk bedankt!🙏

Heb overigens een bloedtest laten doen 3 weken terug en daaruit blijkt dat mijn Dopamine/Serotonine en GABA gehalte zwaar in het donkerrood staan. De therapeute had het nog nooit zo heftig gezien.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dutchie85 zei:
Lig nu ook alweer 2 uur wakker, helemaal opgefokt en de weg kwijt. Wat als ze niet mee willen werken door me wat te geven wat wel rust brengt? Ik ben echt bang gewoon, is niet oke deze roes waar ik in zit….🥹 Of wat is jullie ervaring in zo’n situatie of evt advies. Hartelijk bedankt!🙏
Klik om te vergroten...
Het voelt als het einde van de wereld en dat het nooit meer goed komt, vooral in de ochtend. Maar dat is onzin van je hoofd dat in de ontwenning zit. Er is niet echt gevaarlijk tenzij je cold turkey stopt.

Wacht even af waar ze mee komen. Als je het er niet mee eens bent, zeg dat dan en vraag een second opinion aan. Wellicht kun je doorverwezen worden naar een verslavingsarts, die weten over het algemeen veel meer van afbouw dan een reguliere psychiater.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Bedankt maar het probleem is dat ik zeer depressief ben, hele nare gedachten heb met alle paniek, onrust etc erbij. Ben heel ver verwijderd van mezelf. Kan en wil bijna niks meer omdat ik lichamelijk en mentaal echt op ben. Ben echt bang dat ik het niet ga redden, m’n energie is echt op!

Ik geloof niet dat dit nog van het afkicken is. 9 februari had ik mijn laatste pil gehad, 5 weken door een hel gegaan maar niks aangeraakt. Nu toch 2 Lorazepam maar doet amper wat en ik zal steeds verder weg. Ik heb gewoon een groot geestelijk probleem erbij sinds de snelle afbouw. En daarvoor was ik er natuurlijk ook al niet lekker aan, maar dit is gewoon niet meer verantwoord.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dutchie85 zei:
Bedankt maar het probleem is dat ik zeer depressief ben, hele nare gedachten heb met alle paniek, onrust etc erbij. Ben heel ver verwijderd van mezelf. Kan en wil bijna niks meer omdat ik lichamelijk en mentaal echt op ben. Ben echt bang dat ik het niet ga redden, m’n energie is echt op!

Ik geloof niet dat dit nog van het afkicken is. 9 februari had ik mijn laatste pil gehad, 5 weken door een hel gegaan maar niks aangeraakt. Nu toch 2 Lorazepam maar doet amper wat en ik zal steeds verder weg. Ik heb gewoon een groot geestelijk probleem erbij sinds de snelle afbouw. En daarvoor was ik er natuurlijk ook al niet lekker aan, maar dit is gewoon niet meer verantwoord.
Klik om te vergroten...
Dit is echt de ontwenning. Je zult er doorheen moeten om eraf te komen. Ik weet wat voor mindfuck het is en hoe zwaar het is.. Maar één advies: volhouden, het is de enige manier.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dutchie85 zei:
Bedankt maar het probleem is dat ik zeer depressief ben, hele nare gedachten heb met alle paniek, onrust etc erbij. Ben heel ver verwijderd van mezelf. Kan en wil bijna niks meer omdat ik lichamelijk en mentaal echt op ben. Ben echt bang dat ik het niet ga redden, m’n energie is echt op!

Ik geloof niet dat dit nog van het afkicken is. 9 februari had ik mijn laatste pil gehad, 5 weken door een hel gegaan maar niks aangeraakt. Nu toch 2 Lorazepam maar doet amper wat en ik zal steeds verder weg. Ik heb gewoon een groot geestelijk probleem erbij sinds de snelle afbouw. En daarvoor was ik er natuurlijk ook al niet lekker aan, maar dit is gewoon niet meer verantwoord.
Klik om te vergroten...
Dit is ontwenning. Alles wat je beschrijft past precies. Had ik ook allemaal. Clean blijven dan gaat het voorbij met een paar maanden.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Klinkt wat mij betreft als een antidepressiva tijdperk dat aankomt. Eens een jaar antidepressiva slikken en kijken of je je emoties weer kunt controleren is een mogelijke uitkomst die psychiaters wel eens voorstellen.
Die pillen zijn vervolgens ook niet makkelijk af te bouwen, maar je lichaam gaat niet dagelijks meer wensen en je kunt het niet gebruiken om even te gaan chillen of spacen..

Take it easy en verlang nou niet zoveel van anderen, je zult echt zelf de pijn moeten doorgaan.

Heel veel succes toegewenst, spring is in the air!
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Goeie acties! Houd structuur en zet door, dan komt het zeker goed! Even volhouden nog..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Dutchie85 ,
Als je op een goede manier om kunt gaan met die dagbesteding zoals er alleen maar aanwezig zijn, meer niet, dan zul je merken dat die dagbesteding je gedachten kan verzetten.
Dat kan heel belangrijk zijn als je diep donkere gedachten hebt!
Is het iets om dat te proberen, alleen aanwezig zijn zonder inspanningen uiteraard?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
@Dutchie85 ,
Als je op een goede manier om kunt gaan met die dagbesteding zoals er alleen maar aanwezig zijn, meer niet, dan zul je merken dat die dagbesteding je gedachten kan verzetten.
Dat kan heel belangrijk zijn als je diep donkere gedachten hebt!
Is het iets om dat te proberen, alleen aanwezig zijn zonder inspanningen uiteraard?
Klik om te vergroten...

Heel goeie aanvulling.
Ik heb het als heel positief ervaren om als eerst alleen maar aanwezig te zijn. Vooral ook om te ontdekken wat vind je nu leuk om te doen. Wat zijn je energiegevers.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik snap heel goed wat jullie zeggen want dat had ik in januari ook toen ik 3 weken daar kwam. Afleiding en meedoen wat ging en wat je leuk vond. Maar toen stond ik nog op hogere medicatie, had ik geen rare gedachten en had ik nog energie.
Ging er lachend de deur uit op vrijdag en de dag erna moest ik m’n medicatie ineens halveren en vanaf toen is het compleet foute boel!

De laatste 3 weken gaf het me alleen maar heel veel stress om daarheen te moeten. Ik kom amper meedoen, voel me compleet uitgeleefd en heel slecht. Irriteer me aan alles en iedereen, terwijl ik normaal een heel sociaal open persoon ben en altijd in voor grapjes. Nu kost het me veel meer dan het oplevert, heb er een zware afkeer van.

Ik schrik er echt van hoe sterk die doodsgedachten door me heen gaan terwijl ik dat echt niet wil. Vanaf het moment van opstaan of wakker worden s’nachts. Verschrikkelijk is dat! Heb nu 2 Lorazepam per dag maar dat doet echt bijna niets. Ze willen niets geven of ophogen. Dat is toch niet normaal of wel dat ze je in deze conditie zo rond laten lopen en daar niets mee doen? Ik vind het echt gevaarlijk.

Ga nu m’n bed uit en een rondje wandelen. Heb geen energie meer, m’n lijf doet pijn en ik heb echt slechte gedachten. Maar heb mezelf beloofd om sinds gisteren om 8 uur op te staan, te gaan wandelen en daarna te kiezen uit m’n lijstje wat ik ga doen. Daarbij kies ik ook voor de dingen die me op dat moment laten ontspannen en evt energie geven.

Gisteren zat er echt geen rust in m’n lichaam en geest. Had 0 energie, maar ben toch in de tuin de voegen van de stenen uit gaan kratsen in het zonnetje. Niet nadenken, maar doen om uit die gedachten te komen.

Maar als die zeer donkere gevoelens steeds zo heftig aanwezig zijn en je compleet belemmeren, is daar niets aan te doen. Ik vind het echt heel beangstigend, terwijl ik mezelf niets aan wil doen ga je toch daaraan twijfelen omdat het je compleet gek maakt. Uit de test kwam ook een extreem laag Dopamine en Serotonine gehalte, dat had de therapeute nog nooit gezien. Kom volgens haar met de medicatie en de snelle afbouw te maken hebben. Maar dat duurt maanden voordat je dat een beetje in balans kan krijgen….🤨
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dutchie85 zei:
Maar heb mezelf beloofd om sinds gisteren om 8 uur op te staan, te gaan wandelen en daarna te kiezen uit m’n lijstje wat ik ga doen. Daarbij kies ik ook voor de dingen die me op dat moment laten ontspannen en evt energie geven.
Klik om te vergroten...

Heb je voor jezelf een lijst van activiteiten die je leuk vindt?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Met het opstellen van een dagplan zit je op de goede weg i.i.g!
Het is even erg zwaar, dat begrijp ik.
Toch gaat dit over!
Het zal even duren. Maar echt waar, het blijft niet zo!
Kijk goed, naar wat je aankunt in het dagplan.
Is alles gelukt van dat plan, wees dan trots op jezelf! Dat mag ook....
Luister goed naar je lijf, ga vooral niet over grenzen heen.
Je doet het goed!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Met het opstellen van een dagplan zit je op de goede weg i.i.g!
Het is even erg zwaar, dat begrijp ik.
Toch gaat dit over!
Het zal even duren. Maar echt waar, het blijft niet zo!
Kijk goed, naar wat je aankunt in het dagplan.
Is alles gelukt van dat plan, wees dan trots op jezelf! Dat mag ook....
Luister goed naar je lijf, ga vooral niet over grenzen heen.
Je doet het goed!
Klik om te vergroten...

Goede aanvulling.
Maar blijf wel goed je doodswens in de gaten houden, of laat een naasten dat doen
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Zie lijst hierboven als start
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Die 2st Lorazepam is een druppel op de gloeiende plaat. Dat zorgt eerder denk ik voor tolerantie ontwenningsverschijnselen dan dat dat je helpt.

Wat wel zou helpen is stabiliseren op langwerkende benzo's. Lorazepam werkt te kort en zal je blijven schommelen in klachten en niet verder komen.

Er is al super veel gezegd, woorden schieten mij ook te kort. Ik weet hoe verschrikkelijk het is.

Toen ik in een vergelijkbare hel zal door te snelle afbouw ben ik mezelf gaan stabiliseren op een dosis Diazepam van pak hem beet 20 a 30mg. Toen kreeg mijn zenuwstelsel weer rust, kon ik weer slapen en kreeg ik de ruimte om het nogmaals op een rustigere manier af te bouwen. Gigantisch zwaar was dat ook.. Maar, wel eraf.

Dat is succesvol gebleken, nu richting de 7(!) maanden clean.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...29
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."