Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van Lorazepam en Diazepam

Afkicken van Lorazepam en Diazepam

562 antwoorden
59 weergaven
18-5-2026
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Manu76 zei:
Klinkt wat mij betreft als een antidepressiva tijdperk dat aankomt. Eens een jaar antidepressiva slikken en kijken of je je emoties weer kunt controleren is een mogelijke uitkomst die psychiaters wel eens voorstellen.
Die pillen zijn vervolgens ook niet makkelijk af te bouwen, maar je lichaam gaat niet dagelijks meer wensen en je kunt het niet gebruiken om even te gaan chillen of spacen..

Take it easy en verlang nou niet zoveel van anderen, je zult echt zelf de pijn moeten doorgaan.

Heel veel succes toegewenst, spring is in the air!
Klik om te vergroten...
Dat heb ik ooit genomen en was ook niet zo’n succes. Vlakte me compleet af op een negatieve manier en kreeg er allemaal andere rare klachten van. Ga straks het gesprek in, ben benieuwd!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dutchie85 zei:
Heb nu 2 Lorazepam per dag maar draai nog de hele dag op zeer ongezonde wijze door…..echt een hel en ben super bang voor mezelf. Dat moet toch niet kunnen…
Klik om te vergroten...
Klinkt vervelend maar het is bekend dat na een afbouw terug op Benzo’s soms niet werkt. Er wordt hier niet voor niets gewaarschuwd er nooit aan te beginnen. En het gaat echt over allemaal maar kan lang duren. Ik ben ongeveer een jaar lang gestresst wakker geworden na een te snelle afbouw. Nu jaren later heb ik nergens meer last van.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Klinkt vervelend maar het is bekend dat na een afbouw terug op Benzo’s soms niet werkt. Er wordt hier niet voor niets gewaarschuwd er nooit aan te beginnen. En het gaat echt over allemaal maar kan lang duren. Ik ben ongeveer een jaar lang gestresst wakker geworden na een te snelle afbouw. Nu jaren later heb ik nergens meer last van.
Klik om te vergroten...
Ik ben met de snelle afbouw in een extreem diep zwart dal gevallen. Geen doen meer lichamelijk en mentaal. Me echt geen raad meer weten hoe de dagen door te komen. Afleiding lukt moeilijk en sta de hele dag en nacht vol onder stress. Zwaar depressief en nare doodsgedachten de hele dag. Helemaal uitgeput, zit geen energie meer in me. Vind het echt gevaarlijk.

Wat moet je dan? Ik weet het echt niet meer. Hou het niet vol. Die 2 Lorazepam helpen amper. Mijn lijf reageert weer op die mega stress. Hoe kom je uit die negatieve cirkel?
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Lorazepam werkt korter dus schommel je meer. Diazepam werkt langer en dan blijf je stabieler.
Klik om te vergroten...
Ik weet dat hier gezegd werd destijds 1 mg Lorazepam = 10 mg Diazepam.

Maar waarom lees je overal factor 5?

En kan je dat ineens zomaar switchen? Als ik dat ga doen dan zal het toch op een andere manier moeten aangezien niemand van de instanties meewerkt.

Verder ben ik benieuwd naar jullie mening mbt de sterke depressie? Iets mee doen of de Diazepam afwachten hoe dat gaat?

Ga sowieso overstappen van huisarts, weg daar!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dutchie85 zei:
Ik weet dat hier gezegd werd destijds 1 mg Lorazepam = 10 mg Diazepam.

Maar waarom lees je overal factor 5?

En kan je dat ineens zomaar switchen? Als ik dat ga doen dan zal het toch op een andere manier moeten aangezien niemand van de instanties meewerkt.

Verder ben ik benieuwd naar jullie mening mbt de sterke depressie? Iets mee doen of de Diazepam afwachten hoe dat gaat?

Ga sowieso overstappen van huisarts, weg daar!
Klik om te vergroten...
Wat mij betreft is de gouden standaard https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

Depressie en Benzo afbouw gaan hand in hand. Ashton heeft er wel info over. Een SSRI kan geloof ik wel maar dat moet je tzt ook weer afbouwen.

De keer dat ik op de Ashton manier afbouwde was het prima te doen. Dat is grofweg 1mg Diazepam per weer minderen.

Lees de Ashton Manual eens door. Google weet ‘m wel te vinden.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dutchie85 zei:
Opstaan met sterke gedachten dat je het niet meer aankan en dat is er de hele dag zwaar overheersend. Steeds doodsgedachten die je niet wil. Huilbuien, paniek en angst voor jezelf. Helemaal vervreemd van jezelf zijn en het gevoel dat je tot alles in staat bent. Zwaar depressief en de weg kwijt. Gevoel van niet meer kunnen.
Klik om te vergroten...

Wat shit voor je dat je zo je dag moet beginnen en doorkomen.
Onmenselijk en heel erg voor je.

In mijn beleving, maar wie ben ik, ben je vaak wel na een paar weken van de ergste benzo afkickverschijnselen af.
Maar wordt vaak iets onderliggend of iets wat door benzo gebruik is getriggerd door artsen over het hoofd gezien.
In jouw geval denk ik dat inderdaad je depressie nu meer een rol speelt dan de afkick.
Dat los je idd ook niet op met lorazepam.

Dutchie85 zei:
Wat bedoel je met dat een verslavingsarts hier veel meer moet kunnen doen?
Klik om te vergroten...

Je beter instellen.
Daarbij je depressie in ogenschouw nemend.
Dus niet enkel klachten behandelen maar ook oorzaak.


Dutchie85 zei:
Verder ben ik benieuwd naar jullie mening mbt de sterke depressie? Iets mee doen of de Diazepam afwachten hoe dat gaat?
Klik om te vergroten...

Ik weet niet of je mijn verhaal een beetje kent (zie kordies dagboek).
Ik heb kortdurend een zware depressie gehad bij terugkomst.
Maar die heb ik zelf kunnen omzetten, geen AD medicatie nodig gehad.
Ik heb heel veel gehad aan bewegen, echt intensief sporten > onder begeleiding van therapeuten.
En de kern van het probleem aanpakken middels gesprekken met MGGZ psychologen etc.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Benzo gebruik is tot ongeveer twee weken vrijwel altijd veilig volgens mij.
Daarna heb je afkick, maar volgens mij is hoe jij het ervaart niet standaard. Zolang en zo intensief.

Check eens onderstaande twee links:

www.gezondheid.be

Benzodiazepinen (benzo's): werking, risico’s en hoe afbouwen? | gezondheid.be

Benzodiazepinen zijn een psychoactief geneesmiddelen die voornamelijk worden gebruikt voor de behandeling van angst, slapeloosheid, spierkrampen en alcoholontwenning. Hoewel ze een goede werking hebben, zijn er toch een paar risico’s verbonden aan het gebruik ervan.
www.gezondheid.be www.gezondheid.be

en

Wat is het post-acute withdrawal syndrome (PAWS)? | Jellinek

Het post-acute withdrawal syndrome (PAWS) is een syndroom waarbij klachten na het afkicken van een bepaald middel (zoals alcohol, benzodiazepinen, opiaten of een ander middel) pers
www.jellinek.nl www.jellinek.nl

Gezien je aanhoudende ernstige klachten moet je het misschien in deze richting zoeken. Via een verslavingsarts.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dutchie85 zei:
Dankjewel Kordie!🙏

Nee dit heeft in mijn ogen zeker niets te maken met ontwenning. Zeer zeker niet!

Maar door de te snelle afbouw heb ik wel degelijk een zeer zware depressie (zat er wel al maar bij lange na niet zo extreem) icm angst/paniekklachten en 24/7 doodsgedachten aan over gehouden. Dit vreet energie, daarom ben ik lichamelijk en mentaal helemaal op.

Ben nu aan het overwegen wat te doen. Misschien eerst overstappen van de Lorazepam naar Diazepam om te kijken hoe ik daar op reageer.

Als dat niet helpt ben ik toch wel bijna genoodzaakt om een antidepressiva te gaan nemen. Ben er echt geen voorstander van, maar hoe breng je het Serotonine, Dopamine en GABA gehalte anders weer in balans? Uit de test blijkt dat deze ernstig uit balans zijn. (80% in het rood) Dat had de therapeut ook nog nooit gezien.
Klik om te vergroten...

Ik zou overwegen om over te stappen op diazepam. Daaraan wennen. En dan stap voor stap terug richting de nul.
De rust die je hopelijk gaat ervaren fixed mogelijk al deels je gaba crash
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Dankjewel Kordie!🙏

Nee dit heeft in mijn ogen zeker niets te maken met ontwenning. Zeer zeker niet!

Maar door de te snelle afbouw heb ik wel degelijk een zeer zware depressie (zat er wel al maar bij lange na niet zo extreem) icm angst/paniekklachten en 24/7 doodsgedachten aan over gehouden. Dit vreet energie, daarom ben ik lichamelijk en mentaal helemaal op.

Ben nu aan het overwegen wat te doen. Misschien eerst overstappen van de Lorazepam naar Diazepam om te kijken hoe ik daar op reageer.

Als dat niet helpt ben ik toch wel bijna genoodzaakt om een antidepressiva te gaan nemen. Ben er echt geen voorstander van, maar hoe breng je het Serotonine, Dopamine en GABA gehalte anders weer in balans? Uit de test blijkt dat deze ernstig uit balans zijn. (80% in het rood) Dat had de therapeut ook nog nooit gezien.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dutchie85 zei:
Dankjewel Kordie!🙏

Nee dit heeft in mijn ogen zeker niets te maken met ontwenning. Zeer zeker niet!

Maar door de te snelle afbouw heb ik wel degelijk een zeer zware depressie (zat er wel al maar bij lange na niet zo extreem) icm angst/paniekklachten en 24/7 doodsgedachten aan over gehouden. Dit vreet energie, daarom ben ik lichamelijk en mentaal helemaal op.

Ben nu aan het overwegen wat te doen. Misschien eerst overstappen van de Lorazepam naar Diazepam om te kijken hoe ik daar op reageer.
Klik om te vergroten...
Doe het in stapjes. Iedere week 0,5 Lorazepam er af en 5mg Diazepam er bij. Ben je met een maand over.
Dutchie85 zei:
Als dat niet helpt ben ik toch wel bijna genoodzaakt om een antidepressiva te gaan nemen. Ben er echt geen voorstander van, maar hoe breng je het Serotonine, Dopamine en GABA gehalte anders weer in balans? Uit de test blijkt dat deze ernstig uit balans zijn. (80% in het rood) Dat had de therapeut ook nog nooit gezien.
Klik om te vergroten...
Een antidepressivum gaat je GABA niet fixen ben ik bang. Maar kan wel verlichting geven. Kan wel een maand duren voordat je de gewenste effecten merkt.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Doe het in stapjes. Iedere week 0,5 Lorazepam er af en 5mg Diazepam er bij. Ben je met een maand over.

Een antidepressivum gaat je GABA niet fixen ben ik bang. Maar kan wel verlichting geven. Kan wel een maand duren voordat je de gewenste effecten merkt.
Klik om te vergroten...
De eerste inname 0.5 Lorazepam eraf en 5 mg Diazepam erbij en dat elke week zo doen? Dan kom ik op 20 mg Diazepam uit toch?

Wat kan die zware ontregeling van de Neurotransmitters wel fixen dan? Ik ben gewoon zwaar depressief en het gaat echt ernstig de foute kant op dus er moet nu echt wat gaan gebeuren.

Ik slaap heel slecht, vannacht ook weer om 3 uur wakker met pijn en enorme depressieve gevoelens en net beneden in huilen uitgebarsten omdat ik niet meer weet wat ik moet doen. Trek het echt niet meer zo…🥹
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Ik zou overwegen om over te stappen op diazepam. Daaraan wennen. En dan stap voor stap terug richting de nul.
De rust die je hopelijk gaat ervaren fixed mogelijk al deels je gaba crash
Klik om te vergroten...
Ook zoals Shikantaza hierboven zegt opbouwen?

Ik zit extreem in de shit, zwaar depressief. Wat zijn jullie ervaringen met antidepressiva? Ik ben er geen fan van maar ik wil dit wel overleven en er gaan echt geen lekkere gedachten door m’n hoofd….😔

Godverdomme wat een ellende man, onmenselijk!!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dutchie85 zei:
De eerste inname 0.5 Lorazepam eraf en 5 mg Diazepam erbij en dat elke week zo doen? Dan kom ik op 20 mg Diazepam uit toch?

Wat kan die zware ontregeling van de Neurotransmitters wel fixen dan? Ik ben gewoon zwaar depressief en het gaat echt ernstig de foute kant op dus er moet nu echt wat gaan gebeuren.

Ik slaap heel slecht, vannacht ook weer om 3 uur wakker met pijn en enorme depressieve gevoelens en net beneden in huilen uitgebarsten omdat ik niet meer weet wat ik moet doen. Trek het echt niet meer zo…🥹
Klik om te vergroten...
Iedere week 0,5mg Lorazepam vervangen door 5mg Diazepam. Het lieft eerst de ochtenddosis overzetten en daarna de avonddosis. Bekijk de tabellen achterin de Ashton manual maar eens.

En ja, 2mg Lorazepam = 20mg Diazepam.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dutchie85 zei:
Ook zoals Shikantaza hierboven zegt opbouwen?

Ik zit extreem in de shit, zwaar depressief. Wat zijn jullie ervaringen met antidepressiva? Ik ben er geen fan van maar ik wil dit wel overleven en er gaan echt geen lekkere gedachten door m’n hoofd….😔

Godverdomme wat een ellende man, onmenselijk!!
Klik om te vergroten...

Welke professionals zijn bij je betrokken?
Samen met hen kun je er wel uit komen of weten wat eventueel zou kunnen werken.
Misschien even een paar weken opname om af te kicken en dan eens zien wat er echt voor probleem onder de tafel ligt.
En vanuit dat punt opbouwen met therapie / medicatie.

Ik denk dat je zo diep in de shit zit dat je dit niet zelf kunt en moet willen oplossen.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Welke professionals zijn bij je betrokken?
Samen met hen kun je er wel uit komen of weten wat eventueel zou kunnen werken.
Misschien even een paar weken opname om af te kicken en dan eens zien wat er echt voor probleem onder de tafel ligt.
En vanuit dat punt opbouwen met therapie / medicatie.

Ik denk dat je zo diep in de shit zit dat je dit niet zelf kunt en moet willen oplossen.
Klik om te vergroten...
Het GGZ als je die onder professionals telt. De huisarts doet niets meer omdat ik daar “in behandeling ben”.

Een paar weken afkicken? Van 2 of 3 Lorazepam? Ik ben echt ram depressief met de hele dag door doodsgedachten. Dat had ik voorheen echt niet voor de afbouw. Maar ze doen bij de GGZ niets. Over medicatie wordt niet gepraat verder en opname ook echt niet.

Ik wil heel graag hulp want ik kom er echt niet uit. Maar waar dan? Ik ben ook niet van de medicatie verder maar het is wel duidelijk dat ik iets nodig heb. Dit los je niet op met een beetje afleiding zoeken. Verschrikkelijke situatie!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dutchie85 zei:
Een paar weken afkicken? Van 2 of 3 Lorazepam? Ik ben echt ram depressief met de hele dag door doodsgedachten. Dat had ik voorheen echt niet voor de afbouw. Maar ze doen bij de GGZ niets. Over medicatie wordt niet gepraat verder en opname ook echt niet.
Klik om te vergroten...

Sorry, verkeerd verwoord denk ik.
Afkicken kan volgens mij redelijk snel in een kliniek. Maar daarna komen vaak pas de klachten naar voor, waar een verdere behandeling op volgt.

Bizar dat ze bij de GGZ niks doen.
Ondanks dat ze je doodsgedachten kennen.

Dutchie85 zei:
Ik wil heel graag hulp want ik kom er echt niet uit. Maar waar dan? Ik ben ook niet van de medicatie verder maar het is wel duidelijk dat ik iets nodig heb. Dit los je niet op met een beetje afleiding zoeken. Verschrikkelijke situatie!
Klik om te vergroten...

Inderdaad, afleiding is helaas niet de optie.
Als ik jou was zou ik eens de stap zetten naar een privé afkickkliniek. Wordt meestal gewoon vergoed door de zorgverzekering.
Dan kom je van je benzo's af en kun je daarna verder zetten. Je moet dan wel een verwijzing hebben, maar dat moet de huisarts doen.

Ex collega van me met verslaving en depressie is hier geweest met goed resultaat:

U-center Kliniek | Intensieve GGZ Behandeling in 6 weken

U-center GGZ Kliniek: specialist in behandeling van complexe psychische problemen zoals depressie, angst, trauma en verslaving.
www.u-center.nl www.u-center.nl
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Stabiliseren op Diazepam is de beste keuze nu. Linksom of rechtsom. Lorazepam doet geen goed.
Klik om te vergroten...
Lorazepam in het algemeen bedoel je?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Stabiliseren op Diazepam is de beste keuze nu. Linksom of rechtsom. Lorazepam doet geen goed.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dutchie85 zei:
Lorazepam in het algemeen bedoel je?
Klik om te vergroten...

Nee. Vooral in een te lage dosering bij een ontwenningssyndroom door benzo's. Dan is een langwerkende benzo veel beter geschikt. Het laatste wat je wilt is extra klachten doordat medicijnen steeds stoppen met werken. Dan kan je nooit goed stabiliseren.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik zag vandaag op social media een waar gebeurd filmpje over politie ism crisisdienst ggz.

Er belde een vader naar 112 om aan te geven dat zijn zoon hem schreeuwend opbelde. Hij zag dingen die er niet waren. Hij stond bekend als depressief en als alcoholist. Hij had naar vader doodswens uitgesproken.
Politie belt zoon op. Gedurende het gesprek stond politie met crisis ggz al op de stoep.

Moet het dan zo in Nederland cq voor TS?
Dan kom je misschien wel ergens sneller binnen waar je fatsoenlijk hulp krijgt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...29
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."