Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van Lorazepam en Diazepam

Afkicken van Lorazepam en Diazepam

562 antwoorden
61 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Ik vind dat een huisarts altijd de eindverantwoording heeft, aangezien hij of zij alle documenten over de behandelingen krijgt en, de verwijzer is!
Klik om te vergroten...

Dat heb ik ook gedacht altijd. Maar heb uitleg gekregen waarom dat dat niet is.
Een medisch specialist staat hoger op de ladder dan de huisarts Ʃn de specialist is meestal gericht op ƩƩn ding. Dus in dit geval de psychiater over de GGZ.
Word je niet voldoende geholpen zal de huisarts niet zomaar de diagnose of observatie van de medisch specialist naast zich neer mogen leggen is mijn ervaring.

Wat ik gisteren wel zei.
Het is heel makkelijk om een nieuw pad in te slaan.
Je belt dan met de zorgverzekering en vraagt hier om zorgbemiddeling dan wel een second opinion. Dat geven ze meestal wel, want daar zit wel een verplichting aan vast.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Kordie , je hebt volkomen gelijk.
Een huisarts zal nooit door de visie en medicatie van de specialist gaan.
Maar nu het volgende: nu gaat het niet goed met de gang van zaken met de specialist.
Is dan het enige, wat je kunt doen een second opinion aanvragen?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Is dan het enige, wat je kunt doen een second opinion aanvragen?
Klik om te vergroten...

Nee.
Mijn ervaring is dat het begint met heel concreet maken waar je precies last van hebt. Dat dient een medisch specialist vat te leggen in zijn dossier.
Op basis daarvan maakt hij een behandelplan en je hebt recht om te weten hoe een behandeling eruit gaat zien en hoe dat uitgevoerd gaat worden.
Of waarom het op on hold wordt gezet. Een medisch specialist zal nooit de intentie hebben: "Zo deze man of vrouw gaan we niet helpen".

Bijvoorbeeld:
Depressief kun je zijn of depressief kun je voelen.
Twee woorden verschil maar twee heel belangrijke woorden.
Het is onder andere hier een taak van de GGZ om uit te vogelen wat het nu precies is.
Een diagnose moet voldoen aan de voorwaarden hoe ze staan omschreven in DSM IV.
Zie hier: https://www.mijnkwartier.nl/depressie-vrij/depressie-volgens-de-dsm-iv

Daar zie je staan dat als er medicatie, alcohol of drugs een rol speelt je niet volgens DSM kan spreken van depressie.
Vandaar dat ik eerder in dit topic aan gaf dat Dutchie niet zelf moet gaan experimenteren met valium of RC's om zich beter te gaan voelen.
Mogelijk is er reeds eerder drugs gebruikt en is dat bekend in de medische wereld, maar dat kan ik er even niet uithalen.
Hoe dan ook .... bij zelfmedicatie kun je sowieso fluiten naar een diagnose depressie en krijg je niet de juiste hulp.
In het behandelplan zal dan wel moeten staan hoe verder: bv doorverwijzing verslavingszorg of voorkomen dat iemand in een gat valt.
Dan komt de dagbesteding om de hoek.

Als je op een dag niks zinnigs te doen hebt kun je depressie gevoelens krijgen.
Deze kun je met een dagbesteding deels weghalen maar op zijn minst kijken waar het probleem zit.
Als ik het goed begrijp ziet Dutchie weinig motivatie om naar een daginvulling programma te gaan wat wordt aangeboden.
Eigenlijk is dat een vorm van therapie ontrouw in de medische wereld (Let op: niet mijn woorden).
Maar werk je niet mee dan zal een medisch specialist zich ook in minder bochten wringen en hoeven wringen.
Het doel van zo'n dag invulling is nl niet alleen om bezig te zijn, maar ook om te kijken wat gaat goed en waar gaat het mis.

Een second opinion is meestal als je niet gehoord of gezien wordt.
Maar dat is niet; "Ik denk ik ziekte X heb maar de arts denkt ziekte Y of helpt mij niet"

Uitgangspunt is altijd om goed te kijken, samen met de professioneel betrokken:
Waarom vaart de boot niet. Waarom blijft het anker hangen. Wat is het behandeldoel en wanneer wordt dat geevalueerd.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt allemaal!

Het is niet dat ik die dagbehandeling niet wil Kordie, maar ik heb er nog een groot onderliggende lichamelijke ziekte bij en door 9 maanden strijden is mijn lichaam en geest compleet leeg. Die dagbehandeling kost me op dit moment meer energie dan dat het me iets brengt. En die energie is er niet dus trekt het me omlaag.

Het is niet zo dat ik thuis niets doe. Ik probeer binnen mijn mogelijkheden te doen wat ik kan.

Buiten deze medicijnervaring nooit drugs gebruikt, alcohol gebruik ik al 15 jaar niet meer (voorheen ook weinig) en medicatie ook niet.

Het zal me een rotzorg zijn wat de boeken zeggen wat wel of geen depressie is. (Niet persoonlijk hĆØ Kordie) Maar als je mijn symptomen hebt dan moet er gewoon gehandeld worden en niets anders.

Mijn vertrouwen is volledig weg bij de GGZ. Donderdag heb ik via via een gesprek met een andere arts en daarna nemen we een beslissing hoe verder. Dank allen!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dutchie85 zei:
Thanks voor het delen, dit zet je weer in dubio…..

Zoals gezegd zwaar depressief en suĆÆcide gedachten de hele tijd met veel lichamelijke ongemakken. Het mentale deel 10x erger na de te snelle afbouw van Diazepam. Je wilt het niet, maar het is er….met alle ongemakken gratis erbij!

Mijn neurotransmitters zijn ernstig verstoord blijkt uit de test. 80% in het rood. Ik doe het ook liever zonder anti depressiva, maar hoe krijg je die waarden op een andere manier weer in balans als het zo ernstig ontregeld is? Ik wil liever niet aan de pillen, maar zo gaat het ook niet meer. Maar ben altijd al angstig geweest voor anti depressiva en zeker ook weer na een deel van deze documentaire te zien.

Je moet iets om hieruit te komen, maar wat is de juiste weg. Bij een lichte verstoring zal wandelen, gezond eten, afleiding etc wel helpen en het weer stabiliseren. Maar hoe zit dat als je een enorme ontregeling hebt?
Klik om te vergroten...
Tja zoals je zelf aangeeft kan het gebruik van medicijnen helpen maar door bijwerkingen kan het juiste klote zijn/is?
Weet je waar je aan dacht of wou regelen toen̈deze donkere gedachten kwamen?
Sterkte Tijdloos
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Tijdloos zei:
Tja zoals je zelf aangeeft kan het gebruik van medicijnen helpen maar door bijwerkingen kan het juiste klote zijn/is?
Weet je waar je aan dacht of wou regelen toen̈deze donkere gedachten kwamen?
Sterkte Tijdloos
Klik om te vergroten...
Na de te snelle afbouw slaap ik nog steeds beroerd, helemaal uitgeput, ben ik zwaar depressief en word ik elke ochtend wakker met het gevoel dat ik niet meer kan. Krijg nog niet de tijd om fatsoenlijk wakker te worden of het gevoel en de nare gedachten zijn er al….šŸ˜”

Probeer afleiding te zoeken door de dag heen, maar het blijft continu aanwezig en vraagt heel veel energie.

Ben nu langzaam de switch aan het maken van Lorazepam naar Diazepam, hopelijk geeft dat al wat meer rust dalijk. Maar ik weet ook dat je met anti depressiva nog verder van huis kan raken…
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Een mantra wat je veel tegen jezelf verteld in deze zware tijden is:

Ik kan het niet meer aan.. Ik trek het niet meer.. Ik wil dat het stopt...

Dat voel je ook echt op dat moment.

Alleen de realiteit is eigenlijk dat je het

WEL AAN KUNT. Want je bent het namelijk al de heletijd aan het doen. Ook 2 maanden geleden had je dit gevoel namelijk. Ik heb best wel wat shit meegemaakt door mijn verslaving. Vaker dan me lief is op een punt gestaan dat ik dacht ik trek het niet meer. En ik ben er nog steeds en ik heb t godverdomme gedaan. Nu 7 maanden clean ineens van de benzo's....

Jij gaat dit gewoon rocken Dutchie. Ja je hebt last van doodswensen en suĆÆcidale gevoelens. Maar dat is zo erg te wijten aan de ontwenningsverschijnselen. JIJ bent dat niet , jij wilt leven. Helemaal nu je super sterk voor jezelf bent opgekomen en Diazepam voor jezelf hebt weten te organiseren. Dat betuigd van kracht en doorzettingsvermogen. Dat mag ook gezegd worden.

Verder antidepressiva. Het kan wel helpen hoor, alleen ik zou een beetje huiverig zijn om daar op dit moment mee te starten. Dat gaat ook niet in je koude kleren zitten namelijk. Althans dat kan zo zijn. Misschien wel als je straks stabieler bent door de Diazepam.

Stabiliseren Diazepam nu
Opstarten AD straks
Afbouwtraject Diazepam daarna

Kan een manier zijn..

Hou je sterk he !! Het gaat voorbij. Echt.
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#8
N3K0 zei:
Kwam deze docu tegen op AmazonPrime.


Erg interessant.
Hoe o.a benzo's depressieve klachten en dergelijke kunnen verergen, en je fysiek en mentaal drainen.
Klik om te vergroten...
Toevallig eergisteren gekeken op YouTube, was ergens fijn omdat ik mezelf hierin herkende
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Zoals Raver het al in mooie woorden zegt, je hebt het echt in je om dit gevecht aan te gaan! Hoe ellendig en naar het allemaal is en voelt, ik herken dat super erg en zag het vaak dan allemaal niet meer zitten. Maar die kracht en doorzettingsvermogen heb jij!

Ik lees nu al je berichten en wil je graag het allerbeste en veel sterkte wensen! Het is niet niks waar je doorheen gaat
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Dankjewel Raver en Merelkerel12 voor jullie steunende berichten, doet me ondanks alles goed!

Ik wil ook door en ik wil er alles aan doen om eruit te komen. Ik wil die gevoelens en gedachten niet hebben, dat ben IK niet maar het is er helaas wel continu en het is icm de lichamelijke uitdagingen verrekte moeilijk om mee om te gaan. Niet te doen gewoon, maar je moet wel.

Ik vraag me nog wel af in hoeverre leden hier extreme vermoeidheid en vooral stekende pijn door het hele lijf ervaren hebben tijdens een flinke depressie. Ik weet nu niet of dat van de Lyme klachten komt of van de depressie.

Doordat ik slecht slaap, uitgeput ben na en veel pijn heb kom ik s’morgens heel moeilijk mijn bed uit. Eenmaal op probeer ik afleiding te zoeken, maar ik merk dat mijn lijf wel echt veel rust nodig heeft door alles wat er de afgelopen 9 maanden gebeurt is.

Ik hoop dat de Diazepam voor meer balans/rust gaat zorgen. Dat ik dan makkelijker wat afleiding kan gaan zoeken in dingen.

Maar stabiliseren neurotransmitters zich ook vanzelf weer na verloop van tijd? Bij een lichte verstoring geloof ik dat wel, maar ook als ze 80% in het rood staan?

Ik ben er zoals gezegd ook niet direct voorstander van om aan de AD te gaan. Maar wil hier wel uitkomen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dutchie85 zei:
Ik vraag me nog wel af in hoeverre leden hier extreme vermoeidheid en vooral stekende pijn door het hele lijf ervaren hebben tijdens een flinke depressie. Ik weet nu niet of dat van de Lyme klachten komt of van de depressie.
Klik om te vergroten...

Ik zelf geen hele erge stekende pijn in het lichaam maar benzo's kan dat wel uitlokken volgens mij. Zal je eens moeten kijken op Reddit of in de manual.

Extreme vermoeidheid wel erg herkenbaar en nog steeds nu meer moe dan energiek. Depressie gaat erg vaak gepaard met fysieke klachten. Pijn of andere vervelende klachten.

Wat zegt je arts hiervan?

Dutchie85 zei:
maar ik merk dat mijn lijf wel echt veel rust nodig heeft door alles wat er de afgelopen 9 maanden gebeurt is.
Klik om te vergroten...

Lekker die rust nemen. Zorg goed voor jezelf.

Dutchie85 zei:
Ik hoop dat de Diazepam voor meer balans/rust gaat zorgen. Dat ik dan makkelijker wat afleiding kan gaan zoeken in dingen.
Klik om te vergroten...

Hoogstwaarschijnlijk wel gewoon, was is de maximale dosering waar je op mag uitkomen? De dosis moet iig genoeg zijn om je klachten die nu door benzo ontwenning komen zoveel mogelijk te dempen. En dat werkte iig wel voor mij toen ik erg diep zat.


Dutchie85 zei:
Maar stabiliseren neurotransmitters zich ook vanzelf weer na verloop van tijd? Bij een lichte verstoring geloof ik dat wel, maar ook als ze 80% in het rood staan?
Klik om te vergroten...

Ja volgens mij wel.. Het is een tijdelijke NAH. Medicijnschade. Hoe hebben ze die neurotransmitters getest dan?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb zelf mijn methadonverslaving afgebouwd met halve en kwart tabletjes.
Dat ging heel goed.
Misschien dat het bij jouw middelen ook zo kan, @Space Ape?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Dutchie85 hoe gaat het nu?
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ff een korte reactie, kom later uitgebreider terug….

Psychisch gaat het redelijk ten opzichte van een tijd terug. Mede de combinatie met de heftige lichamelijke dagelijkse uitdagingen waar ik mee te kampen heb maakt het lastig om vrolijk en zonder depressieve klachten door het leven te gaan. Maar de grote angst, huilbuien, verkrampingen, paniek en meest heftige depressie is eraf gelukkig. Ik doe zoveel mogelijk om afleiding te hebben. Het voelt nog niet of je weer lekker in je vel zit en fijn leeft, maar het is een eerste stapje vooruit. De ene dag is de andere niet, maar ik probeer het negatieve los te laten en de positieve kleine dingetjes te zien. (Hoe moeilijk dat ook is, want dat is het!)

Ik heb voor mezelf besloten dat ik even op 2 x 5 mg Diazepam blijf staan nog om mijn brein wat rustig te geven. Zal vast niet goed zijn, maar te snel afbouwen is funest geweest en dat is veel slechter. Ik blijf sowieso t/m eind juli op s’morgens 5 mg en s’avonds 5 mg staan. Dus 10 mg per dag. Daarna ga ik stapje voor stapje afbouwen….

Wat zijn jullie gedachten hierover? Bedankt!šŸ‘Œ
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dutchie85 zei:
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Klik om te vergroten...

Wat zegt je arts hier over?

Ik deel de visie van Raver.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Even een tijd rust na de ellende van de afgelopen maanden. Ik lees vooral een gezonde afweging. Leef dan wel toe naar het moment dat je weer gaat afbouwen.

Als je het op die dosis kan houden, dan maken deze 2 maanden niet meer uit. Je lichaam en geest krijgen nu wel de rust die je echt goed kan gebruiken.

Mijn arts gaf me ook de ruimte soms om te rusten. Heb misschien totaal wel 2 maanden langer over de afbouw gedaan vanwege de periodes van rust.
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Een maand verder.
Hoe gaat het nu met je @Dutchie85 en met het afbouwen?
Klik om te vergroten...
Dit en alle bemoedigende reacties daarna. ā¤ļø
Hier je hart kunnen luchten en zonder schaamte je verhaal vertellen. Zonder oordeel (meestal niet), want we weten allemaal hoe snel en ongemerkt je jezelf kan verliezen. Anoniem, maar tegelijkertijd is men toch met je begaan.

En zo kan een ā€˜simpel’ forum, met de juiste mensen, guidelines en actieve moderators uitgroeien tot een safe space en uitlaatklep.

Tot zover mijn emo statement šŸ˜„
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Snooky zei:
Dit en alle bemoedigende reacties daarna. ā¤ļø
Hier je hart kunnen luchten en zonder schaamte je verhaal vertellen. Zonder oordeel (meestal niet), want we weten allemaal hoe snel en ongemerkt je jezelf kan verliezen. Anoniem, maar tegelijkertijd is men toch met je begaan.

En zo kan een ā€˜simpel’ forum, met de juiste mensen, guidelines en actieve moderators uitgroeien tot een safe space en uitlaatklep.

Tot zover mijn emo statement šŸ˜„
Klik om te vergroten...

Mooi gezegd. En je hebt gelijk.
DF is een klein uniek plekje in de digitale wereld waar we echt wat voor elkaar betekenen
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mooie woorden allemaal, super!ā˜ŗļø

Ja dat is wel het fijne van een forum en anoniem posten, al heb ik er eerlijk gezegd schijt aan wat anderen ervan denken. Ze moesten eens weten waar je doorheen gaat, dan oordelen ze niet meer zo snel. Ik ben er nog lang niet, maar ben wel al blij met de eerste stappen in de goede richting!

Ik hou jullie weer beter op de hoogte vanaf nu!āœŒļøšŸ˜‰
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#20
We zijn weer een tijd verderā€¦āœŒļøšŸ˜‰

Lichamelijk veel uitdagingen nog en daarom psychisch ook nog steeds pittig.

Maar ik ben nog bezig met rustig aan stapsgewijs afbouwen en zit nu op 4 mg Diazepam per dag. 2 s’morgens en 2 s’avonds.

Ik ben tevreden hoe de afbouw tot nu toe gaat, ondanks de dagelijkse uitdagingen. Maar deze hebben mijn inziens geen direct verband met de afbouw.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1516171819...29
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."