Ben de laatste tijd meer en meer black metal gaan luisteren.
Ik luister eigenlijk wel zowat alles binnen metal, van '70s en '80s heavy metal tot folk/pagan metal, doom en power metal, etc. Het enige waar ik tot nu toe niet echt naar luister is thrash en death.
Luister ook wel wat andere dingen buiten metal, vb neofolk, johnny cash, hardrock, etc.
Het is vrij moeilijk om uit te leggen wat er nu net zo goed aan is.
Persoonlijk doen bands als Immortal enzo me weinig, ik hou eerder van de wat meer atmosferische variant.
En ik kan Urfaust beamen, echt een superband, heel uniek.
Hun laatste drei rituale jenseits des kosmos vond ik echt geweldig.
Verder zijn mijn favo bands Taake, Peste Noire, Negura Bunget, etc.
Maar veel dingen waar ik naar luister hebben wat invloeden van overal, niet strikt black metal alleen.
Denk vb aan bands als Windir, Agalloch (black/doom/folk/post-rock, een van mijn favo bands aller tijden!), Paysage d'Hiver en Darkspace (ambient black metal), en Ancient Rites (vermeld op pagina #1).
Maarja, zoals ik al zei, in black metal gaat het me vooral om wat het je laat voelen, je inleven in een bepaalde sfeer, etc.
Daarbuiten luister ik af en toe ook wel rechttoe-rechtaan black metal zoals Carpathian Forest, Tsjuder, gewoon voor de snel -en heavyheid (is dat een woord?)