Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDromen, trippen in je slaap

Dromen, trippen in je slaap

33 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is nooit bewezen dat DMT vrijkomt tijdens je slaap. Het was maar een idee van de auteur van The Spirit Molecule... Grappig dat zo veel mensen het dan direct als waar accepteren.
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het enige dat wel bewezen is omtrent DMT in het menselijk lichaam is dat het in iedereen in minieme hoeveelheden voorkomt. Voor hetzelfde geld wordt het geproduceerd in je kleine teen :wink: De informatie op de Engelse wikipedia is, voor zover ik weet, correct:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyltryptamine
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat het andersom wel zo is wil inderdaad niet zeggen dat DMT verantwoordelijk is voor je dromen.

DMT zorgt er als je wakker bent voor dat je in een 'droomtoestand' komt, maar dat maakt een omgekeerde redenering dus niet gelijk waar, want paddo's en LSD zorgen min of meer voor eenzelfde toestand.
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik onthoud me dromen heel goed en kan ze goed voor me halen.
Inderdaad absurde shit dat gebeurd, maar tijdens het dromen is het allemaal zo
vanzelfsprekend. Jammer dat ik het niet kan herkennen.

Het schijnt wel zo te zijn dat je jezelf lucide kan leren dromen, door middel van trucjes;
vaak op je horloge kijken, als je dit in het dagelijkse leven veel doet, zal dit waarschijnlijk ook terugkomen in je droom en dan zul je iets anders zien dan wanneer je wakker op je horloge kijkt.

'K heb ook een keer gehad dat ik wist dat ik aan het dromen was omdat het zo vaag was dat ik gewoon wist dat het niet klopte. Toen werd ik wakker.
M
Meisje123Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallo allemaal.

Ik heb een tijdje geleden zonder dat ik wat had gebruikt ofzo echt heel enge nachtmerries gehad. :openmouth: Ik was toen wel heel erg bezig met geloof en de bijbel ofzo. Ik had tijdens die dromen echt het gevoel dat iemand me wilde doodmaken. Ik moest toen mijn kamer uit. Het was zo erg dat ik gillend mijn bed uitrende en mijn kamer wilde uitvluchten. :rock: Alleen slaap ik met me deur op slot. Ik was nog te ver heen om te snappen dat ik de sleutel moest omdraaien. Daarom heb ik toen heel hard op de deur gebonkt. zo hard dat ik mijn handen pijn sloeg. Door de pijn in me handen werd ik dan weer wakker en der was natuurlijk helemaal niks.

Een andere keer had ik weer zo een droom en toen wilde ik uit het raam springen. Het was zomer en gelukkig zat het hor dervoor. Ik heb dat wel heel eng gevonden. Die mensen van het geloof begonnen meteen over demonen. Een goede vriend in de drugsscene zei alleen tegen me dat het kwam door dat ik een bad trip had tijdens mijn slaap en dromen. Uit wat jullie schrijven kan ik wel lezen dat DMT zo iets kan veroorzaken. En DMT word gewoon in je hersens aangemaakt.

Mijn vraag is of iemand van jullie ook wel is zo iets heeft mee gemaakt. Kan je zo een bad trip in je slaap kan krijgen door DMT? Want ik had niks gebruikt ofzo. Ik vind dit wel heel eng. Ik durfde der niet voor naar me huisarts want ik was bang dat ze zou zeggen dat ik psychishs ben ofzo. Gelukkig is het na een tijdje vanzelf over gegaan maar kan zo iets nog is een keer gebeuren uit het niks?
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wakker worden op het moment dat de doorhebt dat je droomt. Dit komt omdat je op dit moment alleen nog maar bezig bent met denken dat je droomt, en dat je daarom in je droom nergens meer mee bezig bent. Op het moment dat je doorhebt dat je lucide droomt kan je het beste iets gaan doen (in je handen wrijven, rondlopen, proberen te vliegen, door muren heen lopen).

Wat je zegt over het naar het horloge kijken klopt deels. Op het moment dat de droomt, zal je horloge als je ernaar kijkt een willekeurige tijd aangeven. Als je even wegkijkt en dan weer naar je horloge kijkt dan zal hij een andere tijd aangeven. Je kan ook wegkijken en zelf de positie de wijzers inbeelden (denk bijvoorbeeld aan 2 uur) . Als je dan naar je horloge kijkt zal hij ook daadwerkelijk op 2 uur staan. Dit kan je gebruiken als een teken dat je droomt.

Ik heb een paar maanden eens wat gelezen over lucide dromen. Ik zou het graag willen leren maar daar heb ik de moeite nog niet voor genomen. Sindsdien ben ik echter wel meer dromen gaan onthouden en ik droom zo'n 1x in de maand lucide.
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#7
Weet iemand toevallig waar in dimethyltryptamine uiteindelijk wordt omgezet voordat het wordt uitgeplast? Ik heb dat ooit gelezen, maar ik kan het niet meer terug vinden.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als het goed is trip je alleen op DMT in je aller diepste slaap. Van deze dromen onthoud je niets...
p
pythregiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
shokora zei:
Als het goed is trip je alleen op DMT in je aller diepste slaap. Van deze dromen onthoud je niets...
Klik om te vergroten...

gedeeltelijk waar, die "peaks" van de droom onthoud je inderdaad niet, maar de comedowns wel de pijnappelklier doet nog steeds opgloeien wanneer je in de droom state bent die je kunt onthouden, de dromen die je onthoud zijn ook ontstaan door de dmt maar :wink:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik weet niet hoe het komt, maar ik onthoud alle dromen van de hele nacht. Als men mij na 3 uur slapen wakker maakt, wordt ik gewoon wakker uit een hele absurde droom. De dromen van 's ochtens, of vlak voor het wakker worden onthoud ik in elk detail; verhaallijn (voor zo ver die klopt dan), alle beelden, het geheel verloop, gevoel, geur, klank.. alles. (en ja, ik blow echt elke dag, en ja ik onthoud elke nacht mijn dromen).
Ik droom ook regelmatig lucide, maar dan wordt ik wel vaak vrij snel daarop wakker, ik ben niet goed in lang doordromen als ik al weet dat ik droom. Maargoed, mijn dromen zijn nog zo veel, veel gestoorder dan mijn trips, zo diep diep absurdistisch.. Maar ik vind dromen wel heel leuk. Ik slaap soms expres 10-12 uur om heel lang in de rem-slaap te zijn, en ook al wordt ik dan moe wakker.. dromen is gewoon zo leuk.
D
DivinorumLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb vroeger veel last van nachtmerries gehad terwijl ik niet (bewust) ongelukkig was. Ik kreeg ook vaak dezelfde dromen. Op een gegeven moment herkende ik nachtmerries en wist ik dat ik aan het dromen was. Ik kon dan kiezen of ik het licht aanzetten (terwijl ik sliep :P ) of door bleef dromen als ik wist dat de droom goed zou eindigen.
In ben niet rouwig om al deze nachtmerries aangezien ze me geleerd hebben om te herkennen dat ik droom en soms kan ik ze ook een beetje aanpassen. Alleen wordt ik vaak wakker als ik door heb dat ik droom.
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als je beseft dat je droomt dan schreeuw je als het ware jezelf wakker; HEeeee!!!!! Ik droooooom!!! Houd je gewoon koest en bezig; Vooral niet na gaan denken!! dan kan je hele leuke dingen doen :wink:

Ik heb zelf wel eens lucide dromen dat is altijd als ik mijn wekker vroeg af laat gaan, deze uitzet en meteen door ga slapen. Heerlijk is dat!

Meestal herinner ik alleen flarden van dromen helaas...
k
kroko123Lid
01-01-2024, 00:00
#13
ik heb wel eens gedroomd dat ik tripte :sunglasses:
V
ValentijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
wie niet :P
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Funny dat een droom maar ettele seconden duurt.
Zo rond 1 seconde.
Funny hoe je die droom dan ervaart als langer he :)
Want op zich is de droom dan al voorbij als je één woord uitspreekt of hoort.

Algoed dat Einstein ons al duidelijk maakte dat tijd relatief is.

En jup, het is een "chemisch" wonder dat wij iedere morgend ontwaken.
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mayan zei:
Funny dat een droom maar ettele seconden duurt.
Zo rond 1 seconde.
Funny hoe je die droom dan ervaart als langer he :)
Klik om te vergroten...
Dat is niet waar, maar een fabeltje! Tijd in dromen duurt ongeveer even lang als echte tijd, dat is door experimenten inmiddels bewezen
O
OchoaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mayan zei:
Funny dat een droom maar ettele seconden duurt.
Zo rond 1 seconde.
Funny hoe je die droom dan ervaart als langer he :)
Want op zich is de droom dan al voorbij als je één woord uitspreekt of hoort.

Algoed dat Einstein ons al duidelijk maakte dat tijd relatief is.

En jup, het is een "chemisch" wonder dat wij iedere morgend ontwaken.
Klik om te vergroten...

Ja dat gevoel merk ik goed als ik s'ochtends ff wakker word en op de klok kijk en dan weer ff verder ga dromen (die naar mijn gevoel paar uur duurde) en dan weer wakker word en vervolgens op de klok kijk en dat er maar 15 min voorbij zijn gegaan. :grin:
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ach dromen zijn over het algemeen wat sneller dan de normale wereld..
Je kan idd 'lucide' dromen op dezelfde snelheid als het echte leven.

Maar ik heb me idd ook 'uren' vermaakt tussen twee wekkerzoompjes waar 7 minuten tussen zit!
u
uhuLid
01-01-2024, 00:00
#19
ik heb het vaak dat als ik veel speed genomen heb en in men bed kruip,
dat ik droom en deze dromen volledig kan sturen.

als ik in men bed kruip denk ik zeer sterk aan iets.
bvb dat ik in de trein zit , eenmaal in slaap gevallen zet die droom zich dan voort in de trein en alles gebeurd er.
dan kan ik bvb sturen dat ik af wil stappen en inneens een heel ander verhaal wil opbouwen , bvb dat ik ga bowlen ofzo...

zijn dit dan lucide dromen ?

heb ook altijd het gevoel dat ik half in slaap lig en eigelijk niet slaap.
maar men vriendin zegt dat ik wel degelijk slaap...

ook heb ik soms dat ik droom en dat ik een soort " nachtmerrie" heb
dan begint echt alles ineens fel te trillen (mijn eige lichaam en men bed nzo)en tril ik als het ware wakker
dit is niet hetzelfde als wanneer je stopt met ademen en je persies in een put lijkt te vallen , wat is dat dan ?
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#20
die 'put' ervaring is het begin van de slaapverlamming. Als je in slaap valt raakt je lichaam nl. verlamd. Anders zou je bij een beetje actieve droom je kamer kort en klein slaan :wink:

Het lijkt alsof je door je matras zakt. Je schrikt meteen weer wakker. Het is een hele aparte ervaring. Ik heb het zelf regelmatig.

als ik in men bed kruip denk ik zeer sterk aan iets.
bvb dat ik in de trein zit , eenmaal in slaap gevallen zet die droom zich dan voort in de trein en alles gebeurd er.
dan kan ik bvb sturen dat ik af wil stappen en inneens een heel ander verhaal wil opbouwen , bvb dat ik ga bowlen ofzo...

zijn dit dan lucide dromen ?
Klik om te vergroten...
Wat je doet lijkt inderdaad op lucide dromen.

Als je sterk aan iets denkt voor het slapen gaan is de kans inderdaad groot dat je er over gaat dromen. Maar dat je het ook kan besturen, dat is toch wel grappig. Normaal heb je daar toch wel wat ervaring voor nodig, omdat je meestal, als je eenmaal door hebt dat je droomt, meteen weer wakkerschrikt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."