Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak

Tabak

291 antwoorden
72 weergaven
18-5-2026
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is toch wonderbaarlijk hoe snel het lichaam zich kan herstellen na een tijd lang dag in dag uit roken? Het is zelf wonderbaarlijk dat het lichaam deze vergiftiging uberhaupt kan overleven. Als het de bedoeling was geweest van de natuur of van god (ligt er maar aan in welke theorie je gelooft) om te roken waren we wel uitgerust geweest met een filter in onze longen. Geen enkel organisme, mens, dier, bacterie of plant is ontwikkeld om giftige verbrande stoffen in de longen te trekken. Als je ook rook uitblaast naar een baby of kat of iets dergelijks zal hij altijd tegenspartelen.

Wie heeft zoiets eigenlijk bedacht? Ik bedoel, hoe kom je erop? Was er iemand die dacht he leuk, als ik dit nou in de fik zet en het inadem, misschien is dat lekker. Maar dat is het nooit. Hoe zijn ze erachter gekomen dat tabak of andere stoffen te roken zijn? Als je lichaam in alle hevigheid tegenspartelt door je misselijk te maken, je te laten hoesten, je pijn te laten voelen en alle andere ellende die je krijgt waarom zou je het dan een 2e keer willen proberen? Als je lichaam zegt: 'STOP DIT IS FOUT! IK GA JE MISSELIJK EN ZIEK MAKEN ZODAT JE WEL 2 KEER NADENKT!' wie is dan die mongool geweest die dacht, misschien word het de 2e keer wel beter?

vroeg me gwn af... hoe roken van stoffen is ontdekt. Is toch raar als je erover nadenkt?
Zelfde als met koeien. Wie heeft melken uitgevonden? Was er iemand die dacht, he als ik nou eens aan die stengels blijf trekken misschien komt er dan wit spul uit wat ik kan drinken?
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lol dat van dat high zijn en je denkt dat mensen het zien is inderdaad heel erg herkenbaar :wink:
Enja inderdaad we zijn niet bedoeld om te roken. Bij onze eerste trekken van een sigaret werden we misselijk. Menselijk afweersysteem omdat we niet nog meer vergif in ons zuigen. Een toch blijven we het doen? Man, serieus waar zijn we mee bezig? Ik kan geen enkele sigaret roken zonder dat te denken...Maar aan de andere kant stoppen lukt ook niet. Allen car's boek gelezen hielp maar 5 dagen. Toch ben ik blij dat ik het gelezen heb. Nu denk ik teminste al na over mijn kankerstokken en rook ik ze niet meer klakkeloos op!
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Precies. Het is vreemd he, dat we gewoon doorgaan terwijl we weten dat je moet stoppen? Met als resultaat dat je door de angst zelf meer en meer gaat roken.

Maar dat is nou juist het wonderbaarlijke van de menselijke geest. We zijn in staat onze eigen keuzes te maken. Maar voor 1 keer moeten we niet naar ons lichaam luisteren. En dat is lastig.

Over dat boek, hier precies hetzelfde. Het hielp voor 4 dagen, daarna weer begonnen. Je weet hoe het werkt, het heeft een impact, maar toch ga ik door.

Fascinerend toch, dat er zoiets bestaat? Verslavingen? Ik vind het echt heel raar. Ook heel ingewikkeld, het is neit alleen dat stofje maar zat andere dingen. Het hele geheel is moeilijk te begrijpen. Denk dat niemand het echt 'helemaal' van onder tot boven kan begrijpen.
N
NostalgieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Alweer twaalf dagen gestopt met roken. :grin:

De lichamelijke afkickverschijnselen zijn nu verdwenen, echter is de verleiding een sigaret te bietsen (met name bij chillen en in de pauzes op school) is wel groot.
Buiten het feit dat ik echt wil stoppen heb ik ook nog een weddenschap om twintig euro met een meid dat ik niet meer zal roken. :beer:
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Aight, netjes! 12 dagen. respect :grin:

@paperplane:
Zoiets had ik eigenlijk wel verwacht. Het lijkt me niet dat nicotine de enige rol in die verslaving heeft. Er is zoiezo meer aan de hand. Maar ik ben benieuwd :P Ga je 'lapje' tekst zoiezo lezen :P Ma geloof me, zoiets krijg je niet in het kort uitgelegd. Dat gaat een lang bericht worden dat kan ik je garanderen
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Is goed man. Ben benieuwd. Eens kijken of je het ook aan mij duidelijk kan maken :P

Maar ehm, studeer je iets in biologie, of chemie, of iets in die richting? Studeer je uberhaupt nog, of zit ik dan een verkeerde leeftijd in te schatten?
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Naarmate je niet meer rookt, word de ontwenning erger. Je kent het wel, eerste uur zonder sigaret is te doen. 2e uur wordt vervelend. 5 uur is bijna ondraagelijk. Het wordt erger en erger. Net als honger. Maar... Als het erger en erger wordt, is het dan op een moment 'in een keer' afgelopen? Raar, zat er aan te denke opeens maar vond het wel vaag eigenlijk :P
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Is het mogelijk om na 2 jaar stevig roken al zodanig aderverkalking te hebben ontwikkeld dat je risico loopt op accuut hartfalen? Ik bedoel, hier hoor je nooit iets over. Het zijn altijd de 21 plussers die eraan overlijden, maar nooit de jongeren.

Is dit uberhaupt mogelijk?
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rook jij ook nog steeds:tongueout:
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jaman, als n ketter. Nog altijd.

Ik vind dat iedereen die in welke mate dan ook werkt bij een tabaksindustrie werkt of werkt in opdracht van of in samenwerking met verantwoordelijk voor de vele levens die dit gekost heeft.

Je doet eraan mee, dus heb je bloed aan je handen. En zoiets is niet meer weg te wassen.

Rook jij nog?
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#11
L-123-R zei:
Cooper zei:
Hee Leon, ik vroeg me af hoe het eigenlijk is met het blowen?
Klik om te vergroten...

Fucked up. Pieken en dalen. Nu een zwaar gedaalde lijn
Klik om te vergroten...

Oke, ja same here ik blow sinds een week weer veel. Ik was een maand lang bij een opgraving aanwezig, wat heel zwaar was en dus weinig tijd had om te smoken. Maar daarna viel ik in een soort gat. Van de een op de andere dag was ik plots weer helemaal vrij. Dan ga je toch snel weer smoken. Geeft wel aan hoe belangrijk het is om iets te doen te hebben, ik denk dat dat met elke verslaving geldt. wat voor dingen doe jij zoal nu? Is op school/werk alles oke?
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Cooper zei:
L-123-R zei:
Cooper zei:
Hee Leon, ik vroeg me af hoe het eigenlijk is met het blowen?
Klik om te vergroten...
Fucked up. Pieken en dalen. Nu een zwaar gedaalde lijn
Klik om te vergroten...
wat voor dingen doe jij zoal nu? Is op school/werk alles oke?
Klik om te vergroten...

Doe niet veel. Verveel me vaak, en ik ga wel eens naar n vriend film kijken of chillen, maar verder nie veel.

Werk gaat prima. School ook. Maar toch is mijn leven fout zoals ik het nu leef, ik moet stoppen met wiet, en sigaretten.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Verdorie! Ik heb het gat gevonden , de fout die ik steeds maak waarom ik weer begin! Anderen zien roken zorgt ervoor dat ik het ook wil doen. En ok ik weet wat ik moet denken dan Allen zijn woorden. Maar dat gaat niet. Ik weet niet of iemand mimetische begeerte kent?
Ik wil een cola... Wat gebeurt er? Jij zal ook 1 willen. En dat is het 'm nu juist met die sigaret. Ik moet mij zien te wapenen ertegen. En als ik dat kan ben ik er van af!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
theholyganja zei:
Verdorie! Ik heb het gat gevonden , de fout die ik steeds maak waarom ik weer begin! Anderen zien roken zorgt ervoor dat ik het ook wil doen. En ok ik weet wat ik moet denken dan Allen zijn woorden. Maar dat gaat niet. Ik weet niet of iemand mimetische begeerte kent?
Ik wil een cola... Wat gebeurt er? Jij zal ook 1 willen. En dat is het 'm nu juist met die sigaret. Ik moet mij zien te wapenen ertegen. En als ik dat kan ben ik er van af!
Klik om te vergroten...

Misschien moet je het omdraaien dan, werkt bij mij perfect! Zij zouden jou moeten begeren omdat jij het niet meer hoeft. Jij begrijpt het werkelijke verhaal achter de verslaving, die arme rokers nog niet. Op zo'n manier kun je er een genot van maken in plaats van een gemis, zoals Allen bedoelt.

Elke keer dat mijn vrienden een peuk opsteken en ik hoef geen sigaret, zijn zij jaloers omdat ik zo maar gestopt ben. "ik zou dat nooit kunnen" zeggen ze, dat geeft kracht en vooral ook het besef dat je niets mist.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het is raar ik mis toch iets. De zogezegde kers op de taart die het plaatje perfect maakt.
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#16
bwa dat wordt je ook gewoon man its sucks
L-123-R zei:
Veel mensen denken dat ze door het roken zich niet anders voelen, maar ik ben nu een paar dagen gestopt en ik voel me duidelijk anders! Echt heel helder, mijn zicht lijkt opeens helderder, alles lijkt iets feller en het is alsof mijn blikveld groter is (kan illusie zijn, weet het niet) Ik kan opeens heel diep in en uitademen, en mijn neus is niet meer verstopt, wat eerst altijd wel zo was. Maja, dan zei ik altijd van ah joh, ik ben gewoon verkouden, komt niet door het roken.

Aparte ervaring om dit mee te maken
Klik om te vergroten...
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#17
L-123-R zei:
Doe niet veel. Verveel me vaak, en ik ga wel eens naar n vriend film kijken of chillen, maar verder nie veel.

Werk gaat prima. School ook. Maar toch is mijn leven fout zoals ik het nu leef, ik moet stoppen met wiet, en sigaretten.
Klik om te vergroten...

Cool dat het goed gaat op school en op het werk. Maar waarom vind je dat je je leven fout leeft?
Ik bedoel, oke je doet twee dingen die je eigenlijk niet zou moeten doen voor je gevoel. Maar om je leven vanwege die twee dingen fout te noemen? Dat vindt ik niet terecht. Ik zie dat je duidelijk aan jezelf probeert te werken, dat doet zeker niet iedereen. Er zijn mensen die er een veel grotere zooi van maken dan jij, en die mensen vinden misschien niet eens dat ze fout leven. Jouw leven is goed zoals het is, probeer jezelf niet te kwellen door zo hard over jezelf te oordelen. :)
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik geniet niet meer van me peuken. Raar toch, ik bedoel ik moet mezelf bijna gaan dwingen om te roken, in plaats van te stoppen. Snap er echt niks van? Eigenlijk, ik kan veel beter stoppen. Dit is krankzinnig om hier nog mee door te gaan. Gaat tegen al m'n principes in. Dus,

Vaarwel tabak! :)
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ziezo, dag 2 no tabacco, voel me prima. Niks moeilijks aan. Alleen de fout van vorige keer niet meer maken. (dus niet meer roken na 9 dagen, ook al denk ik dat het helpt)
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vroeg me af waarom er nergens wetenschappelijke artikelen te vinden zijn over de stof nicotine. Wanneer ik google vind ik alleen onzin over stoppen met roken (de tabaksindustrie-manier) Maar ik wil de tekst over de stof nicotine zelf. Hoe werkt het, hoe ziet het eruit, wat doet het met een lichaam, enzovoort enzovoort. Snap dat dit voor iemand als mij moeilijk uit te leggen is in een a4'tje, maar zou graag meer willen weten. Iemand van dit forum die hier wat over weet?

(ik weet dat jullie er zijn. Laatst nog een topic gelezen wat zo vol stond met formules en tekeningetjes en schetsen, kan niet missen)

pm maar. Of post et hier.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."