Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat en hoe steun je iemand die verslaafd/afkickt?

Wat en hoe steun je iemand die verslaafd/afkickt?

96 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jasprina@outlookcom zei:
Ooh men, deze komt wel binnen!
Vooral omdat ik dit ook in mijn jeugd heb mee gemaakt en mezelf toen ik 8 was al heb beloofd dit nooit zo te laten gebeuren. En bij ons thuis ging het nog een heel stuk verder.
Ook heb ik dit bij een vriendin gezien en snap dus heel goed wat je zegt.
Het gekke is, juist door mijn verleden ben ik helemaal niet lief en zacht.
Alleen tegen kinderen .
Sta bekend als een power vrouw , ironisch niet ? T is om te janken , hij is de eerste mannelijk persoon bij wie ik dit heb.
Snap d'r ook geen bal van.
En hier sta ik nu dan.
Ben niet bang voor hem ofzo , maar weet dat er zo ongelukken gaan gebeuren .
Ik stuur hem ook weg, dat is een feit.
Al is t maar om hem te laten zien dat tie alles kwijt raakt en ik voor mijzelf ga hoe pijn t ook doet.
Klik om te vergroten...

Pijn zal het zeker doen, maar het hoeft nog niet over te zijn. Als je hem uit huis trapt moet je niks meer van jou kant laten komen. Laat het van hem af komen. Neem hem niet gelijk in huis maar doe het in kleine stapjes. Zo kun je echt zien of hij er echt voor wilt gaan.

Wat ik je wel aanraad probeer hem even te vergeten en kom zelf weer even op adem. Je hebt een super moeilijke tijd achter de rug. Ga leuke dingen doen. En zoek bij eventuele behoefte hulp voor het verwerken van dit. Het is niet niets wat je hebt meegemaakt.
P
PakTaxiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat ik nu ga zeggen wil je wss niet horen en je doet er misschien niks mee.

ik denk dat er twee dingen kunnen gebeuren:

1. Hij gaat binnenkort dood aan een overdosis

of

2.je dumpt hem en hij komt je lastigvallen en neemt je misschien zelfs jou mee zijn dood in.


Ik hoop dat je 2 doet en jezelf goed gaat beschermen, zodat die niet meer in je buurt kan komen. Preventieve maatregelen.

hij is niet meer te redden of hij moet nu gedwongen opgenomen worden.

Zoals je zegt dat lichamelijke heeft hij nog nooit gedaan, maar iedereen weet als het 1x gebeurt kan het ook 2x gebeuren en als je nu samen met hem blijft heb je dus zijn gedrag van vandaag goedgekeurd.

Als er nu een ander vrouwtje komt met iets lekkers dan is die sowieso weg van je he en denkt die nooit meer aan je.... dat je het ff weet. Drugs staat bij hem al sowieso op nummer 1-


Neem het met een korrelzout of neem het serieus aan jou de keus. Dit is gewoon mijn mening.

Nadat ik dit heb getypt denk ik van ja is dit niet een beetje hard en moet ik dit wel zeggen, maar ik kan niet echt iets anders bedenken


(spreek wel uit ervaring, echter ken ik hem niet persoonlijk, maar de situatie wel)
K
KittykatLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb nog
Mindless zei:
Dat klinkt echt niet best Jasprina. Dat er nu ook al lichamelijk geweld aan te pas komt is nu duidelijk over de grens heen.

Zoals hardstylegabber al zegt heb je wel érg veel geduld. Maar aan de ene kant kan ik het ook wel een beetje begrijpen omdat ik een soortgelijke relatie van dichtbij mee heb gemaakt. De verslaafde (aan alcohol en wiet in dit geval) wou aan de ene kant wel geholpen worden, maar als het ook maar nét even te moeilijk werd, dan gingen alle remmen los qua zuipen/blowen en kwam het manipulatief gedrag en de leugens weer. De ander vond dit allemaal vreselijk, maar probeerde alles goed te praten tegenover anderen en zichzelf. Koste wat kost moest de relatie gered worden, hoe disfunctioneel die ook was. Tig gesprekken heb ik met haar hierover gevoerd, waarna ze na een tijdje altijd wel doorhad hoe hopeloos het was. Maar dan toch de volgende dag de oogkleppen weer op, want hij moest toch geholpen worden? Dit is zo bijna twee jaar doorgegaan. Uiteindelijk kon ze de stress niet meer aan en moest ze de relatie wel beëindigen. Ondanks dat dit in het begin moeilijk was (mede door al zijn pogingen om de relatie te redden, zodat ze verder kon zorgen voor hem), werd dat steeds makkelijker voor haar en viel er een last van haar schouders. Achteraf kan ze er niet bij hoe dit zo lang heeft kunnen doorgaan.

Nou ken ik jullie natuurlijk niet, maar ik ben bang dat het toch wel een beetje een soortgelijke situatie is. Vind je dat zelf ook niet? Is het niet eens tijd om in ieder geval een tijdje wat afstand te nemen zodat je de situatie beter kunt overzien? Van zijn kant kun je het moeilijk verwachten. Ik kende ook ooit iemand die verslaafd was aan crack. Die stond op zondagavond bij me voor de deur om te vragen of ik hem geld kon lenen voor benzine of hem naar z'n dealer wou rijden. Mijn fout was om hem binnen laten, want de eerstkomende uren kreeg ik hem niet mijn huis uit. Hij had zo'n craving, hij leek wel bezeten. En maar smeken... In zo'n staat is iemand niet voor rede vatbaar...

Zoals eerder gezegd: op een gegeven moment moet je aan jezelf denken. Dat weet je zelf natuurlijk ook wel, maar je wilt hem helpen en ik denk ook je relatie redden? Als ik het zo hoor denk ik dat je jezelf hierin wat voor de gek houdt. Ik denk dat je het beste afstand kunt nemen nu, al is het maar tijdelijk. Middenin zo'n situatie krijg je al gauw tunnelvisie.

Veel sterkte in ieder geval. Zo te horen ben je een lief mens en verdien je dit niet.
Klik om te vergroten...
heb nog even nagedacht over het ' redden 'aspect.
Dat is t niet, it's called hope.
Toen ik met hem ging gebruikte hij gewoon en dat vond ik prima. Als tie te lijp of wat dan ook aan kwam stuurde ik m gewoon weg.
Zelfs toen hij bij mij kwam wonen vond ik het oke dat hij gebruikte.
Maar na enige tijd heb ik wel een paar opmerkingen geplaatst omdat m'n huis er uit begon te zien als een junkenhuis, geen disrespect hiermee bedoeld. Maar t was gewoon zo.
Hierop besloot hij dus af te kicken , en toen kwam de hoop op misschien een gezamenlijke toekomst.
P
PakTaxiLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jasprina@outlookcom zei:
Heb nog

heb nog even nagedacht over het ' redden 'aspect.
Dat is t niet, it's called hope.
Toen ik met hem ging gebruikte hij gewoon en dat vond ik prima. Als tie te lijp of wat dan ook aan kwam stuurde ik m gewoon weg.
Zelfs toen hij bij mij kwam wonen vond ik het oke dat hij gebruikte.
Maar na enige tijd heb ik wel een paar opmerkingen geplaatst omdat m'n huis er uit begon te zien als een junkenhuis, geen disrespect hiermee bedoeld. Maar t was gewoon zo.
Hierop besloot hij dus af te kicken , en toen kwam de hoop op misschien een gezamenlijke toekomst.
Klik om te vergroten...

hoe oud zijn jullie?
K
KittykatLid
01-01-2024, 00:00
#5
PakTaxi zei:
Wat ik nu ga zeggen wil je wss niet horen en je doet er misschien niks mee.

ik denk dat er twee dingen kunnen gebeuren:

1. Hij gaat binnenkort dood aan een overdosis

of

2.je dumpt hem en hij komt je lastigvallen en neemt je misschien zelfs jou mee zijn dood in.


Ik hoop dat je 2 doet en jezelf goed gaat beschermen, zodat die niet meer in je buurt kan komen. Preventieve maatregelen.

hij is niet meer te redden of hij moet nu gedwongen opgenomen worden.

Zoals je zegt dat lichamelijke heeft hij nog nooit gedaan, maar iedereen weet als het 1x gebeurt kan het ook 2x gebeuren en als je nu samen met hem blijft heb je dus zijn gedrag van vandaag goedgekeurd.

Als er nu een ander vrouwtje komt met iets lekkers dan is die sowieso weg van je he en denkt die nooit meer aan je.... dat je het ff weet. Drugs staat bij hem al sowieso op nummer 1-


Neem het met een korrelzout of neem het serieus aan jou de keus. Dit is gewoon mijn mening.

Nadat ik dit heb getypt denk ik van ja is dit niet een beetje hard en moet ik dit wel zeggen, maar ik kan niet echt iets anders bedenken


(spreek wel uit ervaring, echter ken ik hem niet persoonlijk, maar de situatie wel)
Klik om te vergroten...

Zeker kan en mag je dat zeggen, moet wel even flink slikken.
Denk dat je zeker een point hebt en stuur hem weg. Bij mij loopt t uit de hand.
Maar denk niet dat hij daarna nog lastig word. Was hij daarvoor ook niet.
Het komt nu naar voren omdat hij juist stopt(probeert ) en dan komt gedonder.
P
ProppsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nu moet je inderdaad aan jezelf denken. Hij zal wel wakker worden inderdaad en je proberen om te paten, een opleiding manipuleren heb je als verslaafde zo gehaald.

Wat mindless ook aangeeft doe het in kleine stapjes je hebt er niks aan om heel de tijd als een moeder er achteraan te hobbelen om te kijken of hij wel clean blijft.
Nu moet je even een stap terug zetten en beseffen dat hij je nu wel aangeraakt heeft en helaas heb ik dit vaker gezien en zal het misschien ook niet de laatste keer zijn als hij zijn bui niet heeft.

Want heb jij niet die aandacht of liefde die jij zoveel geeft nodig?
Het is gewoon ontzettend moeilijk om met iemand die zwaar verslaafd is te leven want je weet dat je op een geven moment weg gecijferd wordt door de drugs.

Heel veel succes in ieder geval en let aub op je eigen. Je bent een geweldige vrouw zo te horen en erg zorgzaam maar denk aan je eigen jij bent nog steeds het belangrijkste.
K
KittykatLid
01-01-2024, 00:00
#7
PakTaxi zei:
hoe oud zijn jullie?
Klik om te vergroten...

Beiden halverwege de 30.
K
KittykatLid
01-01-2024, 00:00
#8
HardstyleGabber zei:
Pijn zal het zeker doen, maar het hoeft nog niet over te zijn. Als je hem uit huis trapt moet je niks meer van jou kant laten komen. Laat het van hem af komen. Neem hem niet gelijk in huis maar doe het in kleine stapjes. Zo kun je echt zien of hij er echt voor wilt gaan.

Wat ik je wel aanraad probeer hem even te vergeten en kom zelf weer even op adem. Je hebt een super moeilijke tijd achter de rug. Ga leuke dingen doen. En zoek bij eventuele behoefte hulp voor het verwerken van dit. Het is niet niets wat je hebt meegemaakt.
Klik om te vergroten...
je
Dank je, hoop ook dat t niet over is en dat tie hulp zoekt.
En anders houd t hoe pijn t ook doet op.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Acute afdeling opname bellen
Of politie
En wel gelijk.
Ookal slaapt hij( makkelijker voor hulp diensten)
Dit gaat fout anders.
Nu is het je raam,
Volgende keer je neus.
De keer erna wurgt hij je....
Laatste spreek ik maar niet uit
K
KittykatLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hij is weg, heeft nog een hele tijd geduurd omdat ik weigerde hem weg te brengen of mijn fiets te lenen.maar hij bleef zo kloten, en opgefokt doen dat ik uiteindelijk mijn fiets gegeven heb en gezegd dat hij deze niet terug hoefde te brengen omdat ik hem niet meer wilde zien.
Politie durfde ik niet te bellen want hij zat d'r op te wachten. Vroeg er zelfs naar en zei laat ze maar komen , kijken we wel of ze mij hier weg krijgen.kVolgens mij hoopte tie d'r haast op zodat hij zijn agressie ergens op kwijt kon.
We hebben kinderen hiernaast en dat wilde ik ze niet aan doen om 23:30 in de avond.
Dus fiets mee en een oude telefoon mee om te verkopen zodat tie weg ging.
Nu uitgeblust en leeg op de bank.
K
KittykatLid
01-01-2024, 00:00
#11
Liefhebbertje zei:
Acute afdeling opname bellen
Of politie
En wel gelijk.
Ookal slaapt hij( makkelijker voor hulp diensten)
Dit gaat fout anders.
Nu is het je raam,
Volgende keer je neus.
De keer erna wurgt hij je....
Laatste spreek ik maar niet uit
Klik om te vergroten...
Ships, had ik dit maar eerder gelezen maar hij was zo aan t kloten dat ik geen tijd had om te kijken.
Maar goed hij is nu weg.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nu maar even uitrusten Jasprina. En even wat afleiding zoeken of zo. Goed dat 'ie nu weg is, anders zou er geheid wat mis zijn gegaan.
P
ProppsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jasprina@outlookcom zei:
Ships, had ik dit maar eerder gelezen maar hij was zo aan t kloten dat ik geen tijd had om te kijken.
Maar goed hij is nu weg.
Klik om te vergroten...
Acute opnames doen ze niet zomaar. Bij verslavingszorg moet je eerst aangemeld zijn en bij GGZ is het echt psychiatrische problematiek. Dus helaas gaat het niet zo makkelijk.

Goed van je dat je voor jezelf gekozen heb.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jasprina@outlookcom zei:
Hij is weg, heeft nog een hele tijd geduurd omdat ik weigerde hem weg te brengen of mijn fiets te lenen.maar hij bleef zo kloten, en opgefokt doen dat ik uiteindelijk mijn fiets gegeven heb en gezegd dat hij deze niet terug hoefde te brengen omdat ik hem niet meer wilde zien.
Politie durfde ik niet te bellen want hij zat d'r op te wachten. Vroeg er zelfs naar en zei laat ze maar komen , kijken we wel of ze mij hier weg krijgen.kVolgens mij hoopte tie d'r haast op zodat hij zijn agressie ergens op kwijt kon.
We hebben kinderen hiernaast en dat wilde ik ze niet aan doen om 23:30 in de avond.
Dus fiets mee en een oude telefoon mee om te verkopen zodat tie weg ging.
Nu uitgeblust en leeg op de bank.
Klik om te vergroten...

Hopelijk kan je zelf nu wat rust vinden en kom hij niet om de 5 stappen aanbellen. Hou ook vol nu door hem niet direct terug toe te laten en erop te wijzen dat dergelijk gedrag niet door de beugel kan. Succes verder!!
K
KittykatLid
01-01-2024, 00:00
#15
Propps zei:
Acute opnames doen ze niet zomaar. Bij verslavingszorg moet je eerst aangemeld zijn en bij GGZ is het echt psychiatrische problematiek. Dus helaas gaat het niet zo makkelijk.

Goed van je dat je voor jezelf gekozen hebt.
Klik om te vergroten...

Ja daar ben ik ook achter dat acute opname niet zomaar gaat.
Even een update.
Nadat hij weg was gegaan zat hij ineens om 5 uur s'morgens in de woonkamer , schrok me rot .
Had nml de sleutel terug gevraagd dus snapte niet hoe dit kon.
Bleek dat tie de reserve sleutel had meegenomen . Ik was kapot moe dus heb me op de bank omgedraaid en bn verder gaan slapen. S'morgens maakte ui hem wakker , lag tie in een dikke plas bloed wat uit z'n mond kwam. Wij naar de ha en bleek een adertje in z'n maag ofzo iets geknapt. Bij de gaf hij aan dat hij zo snel mogelijk naar een afkick kliniek wou. De ha zou dit regelen . Tijdens autorit nog over hele gedoe gehad , hij wist d'r niets meer van ook niet hoe z'n hand kapot kwam. Hij was goed aanspreekbaar .
Aangegeven dat hij niet kon blijven en dat ik een slaapplaats v hem zou regelen . Thuis mee bezig gegaan en ondertussen nam hij zijn baclofen.
Echt heel raar , maar hij werd weer heel anders. Die baclofen doet ook echt iets heel raars met hem zie ik nu.
Vanaf dat moment weer geen land met hem te bezeilen.
Wilde weer niet weg enz.
Uiteindelijk gelukt en hem naar het pension gebracht wat ik geregeld had.
Ondertussen ha gebeld hoe dat zat met die kliniek, niks nopes , nada.
Vanmorgen bij hem geweest ging prima tot de baclofen .
Niet vervelend maar wel totaal in de war.
Weer ha gebeld en weer niets.
Vandaag dus uiteindelijk weer niets .
Echt zo flauw van!
K
KittykatLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mm bovenstaand is niet helemaal zo als hoort te staan , maar wat ik wilde zeggen staat er wel onder.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heb alleen je eerste bericht gelezen maar wilde even zeggen dat je een goed mens bent met goede bedoelingen. Denk voor al eerst aan jezelf. Hij mag blij zijn met een persoon als jou.

Ik wens je het beste in het leven en succes ermee. Hopen dat hij ooit helemaal clean wordt :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."