Veel onderzoek zeg je? Er is nog steeds geen instelling die het aanbiedt om een onderzoek naar de veiligheid van (het microdoseren van) LSD. En de meeste andere onderzoeken zijn vaak klein van schaal, gericht op specifieke aandoening voor anderzijds uitbehandelde patiënten. Dan kun je echt niet zomaar claimen dat dit de meest effectieve behandelingen zijn op op 'alle soorten trauma's' die een drugsverslaving kunnen veroorzaken
Daarnaast staat iboga zo ongeveer op de onderste ladder qua onderzoek.
In de jaren 60 is lsd op ongeveer 40.000 mensen getest met verschillende aandoeningen.
Op dit moment komt er weer steeds meer onderzoek weer naar psychedelica inderdaad.
Ik geef nog steeds aan dat het geen wondermiddel is en dat het voor iedereen zal helpen.
Naar microdoseren is inderdaad nog niet echt onderzoek. Wel houd James Fadiman resultaten bij van mensen die het gebruiken. De beckley foundation gaat op dit moment het eerste onderzoek starten naar microdoseren.
In Brazilië is er al langer onderzoek naar ayahuasca of iboga bijvoorbeeld omdat het daar legaal is.
Er is weinig onderzoek omdat er geen farmaceutisch bedrijf die er geld in legt. Al de onderzoeken zijn op basis van donaties en daarna is het nog aardig moeilijk om op politiek niveau ook goedkeuring te krijgen.
Ik verteld er ook heel de tijd bij om zich in te lezen zodat iemand op basis van dat zelf een volwassen beslissing kan maken en dan kan iemand zien welke informatie er op dit moment beschikbaar is.
Het is ook geen middel waar helemaal geen ervaring mee is, ze geven het in ceremonies in Nederland met begeleiding erbij al een aantal jaren.
Maar vertel mij iets dat in een aantal uur zo effectief kan werken? De keuze daarna is altijd aan de persoon zelf wat hij ermee kan doen.
Heroine of medicijn verslaafden die een iboga sessie hebben gedaan hebben vaak daarna geen last meer van afkickverschijnselen wat natuurlijk erg bijzonder is omdat vaak iemand weken moet afkicken.
Of mensen die terminaal zijn en bang voor de dood en die naar een psilocybine sessie dit niet meer zijn, dan is er grote kans dat er wel wat potentie inzit lijkt me.
Van de week is er een conferentie geweest waar alle onderzoekers bij elkaar kwamen,
http://psychedelicscience.org/conference/clinical
Maar iedereen moet zijn eigen weg vinden in wat voor hem past. Ik dwing niemand om dit te doen.