#1
Ben het met je eens dat de verslavingszorg faalt.Geen enkel probleem we helpen je graag.
Ik heb in de verslavingszorg 10 jaar gewerkt ik weet heel goed hoe de huidige verslavingszorg met deze problematiek omgaat.
Mijn mening helaas op de verkeerde manier, detox is altijd goed maar mits je niks aan je mindset doet en emoties verwerkt blijf je achter iets aan hollen wat je eigenlijk toch geen rust brengt.
Ik probeer zelf wat meer out of the box te denken en meer te zoeken naar andere oplossingen die misschien beter kunnen werken.
Ik had al 1 optie gegeven.
Wat ook een mogelijke optie is een soort meditatie retreat van ongeveer 10 dagen waar ook niet gesproken wordt.
Dit is natuurlijk iets wat niet in ieders straatje ligt.
Dit is mijn inziens wel een van de betere oplossingen omdat je deze keer niet kan weg rennen van je gevoelens wat je normaal altijd doet door drugs te pakken of andere afleidingen die de meeste mensen hebben.
Je hebt bijvoorbeeld vipassana wat tegenwoordig ook in een aantal gevangenissen wordt toegepast in verschillende landen. Dit is bijvoorbeeld een mooie documentaire waar ze dit toepassen.
Bij een verslaving is de default mode network vervroot en overactief, dit is het gebied in de hersenen dat heel de tijd tegen je praat.
Een aantal voorbeelden zijn; wat doe ik aan, wat ben ik lelijk, ik heb kleine oren, ik heb morgen geen zin om naar die afspraak te gaan, je hebt die drugs nodig anders voel je niet goed, ik ben depressief.
Bij drugs of ook bij alle andere zaken zoals fitness, gokken, veel likes krijgen op facebookkomt er dopamine vrij dit is een soort beloningssysteem waardoor je gelukkiger voelt.
Op een geven moment kan dit op een bepaalde manier worden opgeslagen en wordt dit elke keer een terug komende dwangmatige gedachten en een zucht naar die dopamine.
Als je bij jezelf bekijkt zijn we eigenlijk zo vaak naar dat stemmetje aan het luisteren dat we hier niet meer met onze gedachtes in het heden zijn.
Hoevaak heb je zelf wel niet gek gemaakt over iets dat je de volgende dag moest doen terwijl dit allemaal meeviel.
Op een geven moment denk je dat je misschien echt lelijk bent, je niks waard bent, je de drugs nodig hebt.
Bij meditatie leer je hersenen te trainen door meer te observeren en die gedachtes te laten gaan en meer in het nu te zijn.
De hersenen kan je trainen hetzelfde als de rest van je lichaam.
Dit is natuurlijk wel iets wat uit jezelf moet komen en niet vanuit een ander.
Ook moet je gewoon medicijn en drugs vrij zijn.
Het is 10 dagen niet praten, weinig eten, weinig slapen en 10 uur mediteren per dag.
Heb dit aan alle kanten al bij m'n ouders en de verslaafden daarom heen gezien.
Er is vaak ook een antipathie tegen nieuwe out off de box methodes.
Zelf vind ik wat jij aandraagt ook betere methodes .
Vraag mij alleen af of hij hier aan toe is. Wilde paar weken geleden met hem naar yoga en dat wilde hij niet.
Maar zal het aan hem laten zien.
Tof , dit zo!