Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe erg is het om verslaafd te zijn?

Hoe erg is het om verslaafd te zijn?

40 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een verslaving is niet altijd het opvullen van een leegte hoor. Een rookverslaving is vaak gewoon een domme gewoonte die uit de hand loopt en heeft volgens mij zelden een onderliggende boodschap.

Ik raakte verslaafd aan wiet, omdat ik het gewoon chill vond en daarom te vaak ging doen. Niet dat ik een zware jeugd heb gehad oid...
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Excuses voor de lap tekst zonder tekens enzo maar dat lukt nu echt ff niet morgen pas ik het aan
Heb het nu 3x geprobeerd netjes te krijgen met leestekens etc elke een sql melding ofzo mijn excuus
ja ik heb het ook voor elkaar

vorig jaar een half jaar 5 gram per dag erdoor gewerkt hoge kwaliteit dus neer vernauwing minder bloetc etc ik was dus continu alle bloed eruit halen en alles vernauwen nou toen dus hoog in neus een groot gat er was prima mee te leven volgens de dokter zou ik klachten krijgeb dan sou er over een operatie gepraat gaan worden

ik was best geschrokken dat het in zoon korte tijd is ontstaan je leest overal dat het jaren en jaren duurt

nou komt het allerdomste wat ik ooit had kunnen doen ik heb over 5 maanden een rechtzaak waarin ik schoon bloed wil aanleveren dus wat bedacht ik ik doe nog 1 weekendje een feestje en dan is het klaar moet even vermelden dat ik afgelopen tijd regelmatig weken achter elkaar niet heb gebruikt dus mijn plan is dan ook echt niets meer te gebruiken geen alcohol geen drugs en ook zeker geen pammetjes etc aangezien zonder schoonbloef de zaak verloren is bij voorbaat nou begon klein maar is uit eindelijk verspreid over 2 1/2 dag 11 gr geworden nou is dit niet heel abnormaal gezien me verleden maar wat wil nou zaterdag ochtend snoot ik al een brok van ongeveer 2 1/2 x 2 1/2 uit keihard geen vlees of snot toen dacht ik al kut maarja onder invloed en nu nog steeds nu ik dit typ maar heb nu een paar x me neus gespoeld met fysiologisch zout van dr apotheek dit naar aanleiding ivm dat een aanwezige zei ik moet even in je neus kijken man hij keek en ze gezicht zei genoeg ik zeg wat hij zegt dit is niet goed

ik denk shit raak in paniek donder alles de gootsteen in en spoel het weg de coke sterk zout watertje aan gemaakt en flink gespoelt ging opzich prima ja natuurlijk die gore bedorven bloed smaak maar oke dat hoort erbij

voelt beetje kriebelend aan en irritant dus ik blaas uit via me neus gelijk allebei de gaten dicht verstopt ik denk wtf is dit nou dus pak een wattenstaafje probeer dat er tussen te krijgen nou dat lukte dus duwde me neus vleugel so goed als ging naar buiten om ruimte te creeren vervolgens uit blazen en ik hoor een bonk en vele tikjes nou dan word je al gek durfde niet te kijken en heb meteen de andere kant aan gepakt en eigenlijk zelfde verhaal

ja dan moet je toch kijken ja ik schrok ke de tering 1 en al bot met weefsel etc

paar keer herhaalt tot zoveel mogelijj losse zooi los kwam en het iets rustiger aan voelde ik keek in de spiegel en zag niet veel ja dan word het voelen ja me hele tussen schot is aan de onderkant weg echt helemaal kan zo alles doorsteken van ene naar het anderr neus gat en telkens voel ik weer los spul zitten eigen schuld dikke bult niet mee om kunnen gaan geen grens je kan alles opnoemen wat je wilt en veel zal ook best opgaan ik wil alleen enkel delen hoe het kan gaan en wat het allemaal doet in je hoofd ik begon ook met een halfje in ern weekend dat wou ik even kwijt als maar 1 iemand er iets mee kan of doet ben ik al blij.

Nu 3 weken verder nee wil niet nee mag niet
Afgelopen week 14 uur geslapen
Een los zitten bot vanaf middenpunt tot neuspunt
En volgens mij een perforatie naar oogkas

ja ik vind het erg verslaafd zijn

En dan laat ik alle dingen onbeschreven met betrekking op alles buiten mijzelf
Wil het ookniet typen want doet teveel pijn
En ook tijdens gebruik boeit het je
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#3
SkittlesAndMe zei:
Een verslaving is niet altijd het opvullen van een leegte hoor. Een rookverslaving is vaak gewoon een domme gewoonte die uit de hand loopt en heeft volgens mij zelden een onderliggende boodschap.
Klik om te vergroten...

In mijn ervaring kan roken die rol wel degelijk vervullen. (Roken is het enige waar ik ooit verslaafd aan ben geweest.)

Ik ben op mijn 11de begonnen met roken, omdat ik weinig vrienden had en graag erbij wilde horen. Op 12 september 2009, toen ik op uitging met een meisje dat niet van roken hield, ben ik cold turkey gestopt. (Ik rookte toen bijna een pakje per dag.) Op 22 juni 2012 was ik net verhuisd en zat ik niet meer op school, en ben ik weer begonnen met roken.
De hoeveelheid die ik rook hangt af van de omstandigheden: op feestjes waar ik niemand ken rook ik heel veel, thuis rook ik minder. Als ik alleen bij de bushalte sta rook ik niet, als ik tussen vreemden sta steek ik de ene na de andere op.

Bij mij is roken dus een manier om eenzaamheid tegen te gaan, en absoluut niet alleen een domme gewoonte.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fenrir zei:
Bij mij is roken dus een manier om eenzaamheid tegen te gaan, en absoluut niet alleen een domme gewoonte.
Klik om te vergroten...
Dapper om dat toe te geven. Denk dat velen het om die reden doen, of tegen verveling.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fenrir zei:
Bij mij is roken dus een manier om eenzaamheid tegen te gaan, en absoluut niet alleen een domme gewoonte.
Klik om te vergroten...
Het klinkt in mijn oren vooral als een gewoonte om sociale spanning tegen te gaan. Je rookt immers niet wanneer je eenzaam op een bus staat te wachten, maar wel wanneer er mensen om je heen zijn bij die bushalte. Ik kan natuurlijk niet tussen jouw oren kijken en ken je niet persoonlijk, maar het komt op mij meer over als een manier om jezelf een houding te geven wanneer je in onbekend gezelschap bent.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sally Tessio zei:
Het klinkt in mijn oren vooral als een gewoonte om sociale spanning tegen te gaan. Je rookt immers niet wanneer je eenzaam op een bus staat te wachten, maar wel wanneer er mensen om je heen zijn bij die bushalte. Ik kan natuurlijk niet tussen jouw oren kijken en ken je niet persoonlijk, maar het komt op mij meer over als een manier om jezelf een houding te geven wanneer je in onbekend gezelschap bent.
Klik om te vergroten...

Erg scherp :wink:
Ik doelde met eenzaamheid inderdaad niet zozeer op het al dan niet alleen zijn, maar op de manier waarop ik de wereld op dat moment ervaar. De aanwezigheid van onbekenden kan isolerender werken dan daadwerkelijk alleen zijn.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fenrir zei:
Erg scherp :wink:
De aanwezigheid van onbekenden kan isolerender werken dan daadwerkelijk alleen zijn.
Klik om te vergroten...
Dat doet me denken aan de inmiddels overleden Robin Williams.

I used to think that the worst thing in life was to end up alone. It's not. The worst thing in life is to end up with people who make you feel alone.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sally Tessio zei:
I used to think that the worst thing in life was to end up alone. It's not. The worst thing in life is to end up with people who make you feel alone.
Klik om te vergroten...
Eenzaamheid wordt vaak verward met alleen zijn, maar je kan inderdaad net zo goed eenzaam zijn met mensen om je heen. Denk maar aan zo'n feestje waar je niemand kent en er verder alleen maar gesloten groepjes zijn.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fenrir zei:
In mijn ervaring kan roken die rol wel degelijk vervullen. (Roken is het enige waar ik ooit verslaafd aan ben geweest.)

Ik ben op mijn 11de begonnen met roken, omdat ik weinig vrienden had en graag erbij wilde horen. Op 12 september 2009, toen ik op uitging met een meisje dat niet van roken hield, ben ik cold turkey gestopt. (Ik rookte toen bijna een pakje per dag.) Op 22 juni 2012 was ik net verhuisd en zat ik niet meer op school, en ben ik weer begonnen met roken.
De hoeveelheid die ik rook hangt af van de omstandigheden: op feestjes waar ik niemand ken rook ik heel veel, thuis rook ik minder. Als ik alleen bij de bushalte sta rook ik niet, als ik tussen vreemden sta steek ik de ene na de andere op.

Bij mij is roken dus een manier om eenzaamheid tegen te gaan, en absoluut niet alleen een domme gewoonte.
Klik om te vergroten...

SkittlesAndMe zei:
niet altijd..
Klik om te vergroten...
SkittlesAndMe zei:
vaak
Klik om te vergroten...
SkittlesAndMe zei:
zelden
Klik om te vergroten...

Ik zei niet dat het uitgesloten was dat roken een onderliggende reden heeft, alleen dat het meestal zo'n simpele verklaring heeft.

Maar als ik je goed begrijp doe je het dus alleen om de tijd te doden als je eenzaam bent? Dan is het toch nog steeds een domme gewoonte of niet? Waarom rook je alleen bij de bushalte als er andere mensen staan? Het klinkt als je het zo zegt meer als een stukje afleiding van onzekerheid maar het kan natuurlijk zijn dat ik je verkeerd begrijp.

EDIT ik probeer hier niet te zeggen dat je dom bent overigens he, alleen dat de gewoonte dom is omdat er eigenlijk geen enkele goede reden te verzinnen is om te roken.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#10
SkittlesAndMe zei:
Ik zei niet dat het uitgesloten was dat roken een onderliggende reden heeft, alleen dat het meestal zo'n simpele verklaring heeft.

Maar als ik je goed begrijp doe je het dus alleen om de tijd te doden als je eenzaam bent? Dan is het toch nog steeds een domme gewoonte of niet? Waarom rook je alleen bij de bushalte als er andere mensen staan? Het klinkt als je het zo zegt meer als een stukje afleiding van onzekerheid maar het kan natuurlijk zijn dat ik je verkeerd begrijp.

EDIT ik probeer hier niet te zeggen dat je dom bent overigens he, alleen dat de gewoonte dom is omdat er eigenlijk geen enkele goede reden te verzinnen is om te roken.
Klik om te vergroten...

Ik geef je op geen enkel punt ongelijk hoor! Ik wilde alleen aangeven dat roken niet per se voortkomt uit gewoonte (die voortkomt uit maatschappelijke druk of nieuwsgierigheid, bij mensen die bijvoorbeeld beginnen met roken om stoer te doen). Bij mij zijn er duidelijke psychologische redenen aan te wijzen, en op momenten dat ik beter in mijn vel zit heb ik geen enkele moeite met weken/maanden/jaren niet roken.

Again, slechts mijn kijk op het onderwerp, als toevoeging op alles wat jij gezegd hebt (en waar ik het grotendeels mee eens ben).
P
PeacemakerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Verslaafd zijn is ook een vorm van gevangen zijn, waardoor je hopeloze drang naar vrijheid enorme stress veroorzaakt.
w
watjehierschrijftblijftLid
01-01-2024, 00:00
#12
Verslaving is in mijn ogen absoluut geen ziekte, het is simpelweg een gedragspatroon wat je kan veranderen maar je moet dan wel gemotiveerd zijn en uitzoeken waarom je doet wat je doet.

Hoe kan het drinken van een glas alcohol een ziekte zijn?, slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Ik denk zelf dat ze willen dat verslaving een ziekte genoemd kan worden, dan is het behandelbaar met pillen en pillen is geld voor de pillenboer.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#13
Remko zei:
Verslaving is in mijn ogen absoluut geen ziekte, het is simpelweg een gedragspatroon wat je kan veranderen maar je moet dan wel gemotiveerd zijn en uitzoeken waarom je doet wat je doet.

Hoe kan het drinken van een glas alcohol een ziekte zijn?, slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Ik denk zelf dat ze willen dat verslaving een ziekte genoemd kan worden, dan is het behandelbaar met pillen en pillen is geld voor de pillenboer.
Klik om te vergroten...

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-verslaving-een-hersenziekte/
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Remko zei:
Hoe kan het drinken van een glas alcohol een ziekte zijn?, slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Klik om te vergroten...
Het drinken van dat glas alcohol is natuurlijk niet de ziekte, maar de ziekte is de drang naar dat glas alcohol of welke andere verslavende handeling dan ook. Waarom zou het nergens op slaan dat een verslaving geen ziekte is volgens jou? Zijn alle psychische aandoeningen dan geen ziekte volgens jou of enkel een verslaving?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wellicht dat 'ziekte' toch gauw gekoppelt wordt aan het lichamelijke/materiële? Die associatie heb ik er wel wat bij. Dat er in de kern lichamelijk iets verkeerd zou zitten dus.

En als dat niet zo is, wat maakt het dan uit of het (psychische) ziekte of (geestelijke) verslaving wordt genoemd? Er wordt dan met andere woorden naar exact hetzelfde verwezen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
wat maakt het dan uit of het (psychische) ziekte of (geestelijke) verslaving wordt genoemd?
Klik om te vergroten...
Je kunt zeggen dat er naar hetzelfde verwezen word met andere woorden en dat is ook wel zo. Maar door onderscheid te maken tussen een geestelijke ziekte en een verslaving bagatelliseer je een verslaving. Daarmee zeg je eigenlijk dat een verslaving volledig iemands eigen schuld is en dat die persoon zich niet moet aanstellen.

Hoe je iets verwoord is wel degelijk belangrijk, want het kan dan heel anders overkomen op anderen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja zo, dat is wel waar.

Ik vind het niet per se iemands schuld dat hij/zij verslaafd is, maar het woord verslaving heeft wel een bepaalde lading inderdaad.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Ik vind het niet per se iemands schuld dat hij/zij verslaafd is, maar het woord verslaving heeft wel een bepaalde lading inderdaad.
Klik om te vergroten...
Verslaving heeft een bepaalde lading inderdaad, maar opzich vind ik dat nog niet eens het probleem. Verslaving zegt eigenlijk perfect wat het, je bent een slaaf van een drug of handeling.

Het ging hierboven ook niet zozeer over of de term verslaving terecht is of niet, maar of een verslaving een ziekte is of niet. Persoonlijk vind ik het raar om bijvoorbeeld een depressie wel een ziekte te noemen, maar een verslaving niet. Het zijn beide ziektes naar mijn idee die ook allebei verschillende oorzaken kunnen hebben. Zowel een depressie of verslaving kan een genetische basis hebben, maar beide kunnen ook door bepaalde gebeurtenissen in iemands leven ontstaan.
M
MDMAapLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben van mening dat een verslaving een combinatie van lifestyle (gewoonte) en een ziekte is.

De ziekte zit in je brein, waar het genotsmiddel-naar-keuze de dopamineroutes zo heeft aangepast, dat je als een slaaf hunkert naar je drug. Daarnaast zorgen (fysieke) ongemakken van afkickverschijnselen ervoor dat je het middel grijpt als medicijn tegen de ellende die je dan meemaakt.

Maar wat @steelpan90 hierboven zegt herken ik zeker! Tijdens het ontplooien van mijn verslaving aan opiaten had ik geen reet te doen: Gestopt met studie, twee dagen per week werken, vrienden/familie die wel dagbesteding hadden etc. Ik ging uit verveling en verdoving experimenteren met dingetjes: lekker boeiend als ik achter m'n computer in slaap pleurde, had toch geen reet te doen in m'n ellendige leven.

Toen mijn (geheime) misbruik echter aan het licht kwam, ben ik hier hoofdzakelijk vanaf gekomen door de lifestyle te veranderen:
  • Neem de bron van drugs weg
  • Zoek hulp en praat erover:
  • Vraag jezelf af 'Waarom?' en vind daar het antwoord op.
  • Zorg voor een dagbesteding: ik ben volop gaan sporten en heb een nieuwe baan gezocht.
De afkickverschijnselen van opiaten zijn fucked up. De schaamte en spijt richting de buitenwereld was echter vele malen groter. Wees een vent en ziek het uit. De bron van mijn drugs was toch al weg, dus ik had geen uitweg. Aankloppen bij de huisarts is de verslaving in stand houden of op z'n minst uitstellen. Geloof het of niet, maar ondanks de pijn is sporten een ontzettende hulp geweest. Je bent en blijft een dopamine/endorfine junk, dus sport maar tot je neervalt.

Als je me vraagt hoe erg het is om verslaafd te zijn zou ik hier geen kloppende uitleg over kunnen geven. Dat is pas logisch als je het hebt meegemaakt. Zoals velen hierboven al zeggen heb je er op het moment van gebruik geen last van; wat boeit die vergeten verjaardag nou, ik voelde me toch lekker. Pas achteraf zie je in wat een waardeloos mens je was.

Met name het verbergen, bewustzijn van je zelfdestructieve gedrag en tegelijk het in stand houden van je verslaving zijn geestelijk slopend. Daarnaast lijdt je gezondheid er gigantisch onder en kost het veel geld.

Verslaafd zijn is heel erg kut.
w
watjehierschrijftblijftLid
01-01-2024, 00:00
#20
Een depressie is ook geen ziekte naar mijn idee, waarom voel je je depressief?..vaak omdat je je angstig of doelloos voelt of omdat je problemen hebt waarvan je denkt dat ze niet meer op te lossen zijn en ja dan voel je je depressief, anders gaan denken met de daaruit volgende acties zorgt ervoor dat je je niet meer depressief gaat voelen dus is denken dan een ziekte?.

Als alcoholisme een ziekte zou zijn van de hersens (in feite een keuze van het drinken van alcohol die leidt tot veel problemen) zou je in feite elke manier van denken een ziekte kunnen noemen en dat lijkt me niet gegrond.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."