Ik ben van mening dat een verslaving een combinatie van
lifestyle (gewoonte) en een ziekte is.
De ziekte zit in je brein, waar het genotsmiddel-naar-keuze de dopamineroutes zo heeft aangepast, dat je als een slaaf hunkert naar je drug. Daarnaast zorgen (fysieke) ongemakken van afkickverschijnselen ervoor dat je het middel grijpt als medicijn tegen de ellende die je dan meemaakt.
Maar wat
@steelpan90 hierboven zegt herken ik zeker! Tijdens het ontplooien van mijn verslaving aan opiaten had ik geen reet te doen: Gestopt met studie, twee dagen per week werken, vrienden/familie die wel dagbesteding hadden etc. Ik ging uit verveling en verdoving experimenteren met dingetjes: lekker boeiend als ik achter m'n computer in slaap pleurde, had toch geen reet te doen in m'n ellendige leven.
Toen mijn (geheime) misbruik echter aan het licht kwam, ben ik hier hoofdzakelijk vanaf gekomen door de lifestyle te veranderen:
- Neem de bron van drugs weg
- Zoek hulp en praat erover:
- Vraag jezelf af 'Waarom?' en vind daar het antwoord op.
- Zorg voor een dagbesteding: ik ben volop gaan sporten en heb een nieuwe baan gezocht.
De afkickverschijnselen van opiaten zijn
fucked up. De schaamte en spijt richting de buitenwereld was echter vele malen groter. Wees een vent en ziek het uit. De bron van mijn drugs was toch al weg, dus ik had geen uitweg. Aankloppen bij de huisarts is de verslaving in stand houden of op z'n minst uitstellen. Geloof het of niet, maar ondanks de pijn is sporten een ontzettende hulp geweest. Je bent en blijft een dopamine/endorfine junk, dus sport maar tot je neervalt.
Als je me vraagt hoe erg het is om verslaafd te zijn zou ik hier geen kloppende uitleg over kunnen geven. Dat is pas logisch als je het hebt meegemaakt. Zoals velen hierboven al zeggen heb je er op het moment van gebruik geen last van; wat boeit die vergeten verjaardag nou, ik voelde me toch lekker. Pas achteraf zie je in wat een waardeloos mens je was.
Met name het verbergen, bewustzijn van je zelfdestructieve gedrag en tegelijk het in stand houden van je verslaving zijn geestelijk slopend. Daarnaast lijdt je gezondheid er gigantisch onder en kost het veel geld.
Verslaafd zijn is heel erg kut.