Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumswelke klinieken vonden jullie het beste?

welke klinieken vonden jullie het beste?

91 antwoorden
74 weergaven
18-5-2026
D
DemiRebLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste mensen,

Ik ben hier nieuw. Bijvoorbaat verontschuldiging dat ik mij niet eerst behoorlijk heb voorgesteld. De reden dat ik hier ben is omdat ik met mijn autobiografie bezig ben en “toevallig” een post over de Emiliehoeve op dit forum tegen kwam. Wat ik heb gelezen is zo schrijnend dat ik daar graag mijn ervaring over wil delen, hopend dat iemand er wat aan heeft.

Ik heb van 1972 tot 1973 op de Emiliehoeve gezeten. Gedeeltelijk was dat nog de “oude tijd” waarin er nog niet met encounter therapie gewerkt werd. Maar ik heb wel het begin meegemaakt.

De invoering ervan ging van de ene op de andere dag op een ongelofelijk brute manier. Ik zat daar al anderhalf jaar en de staf had mij en een stuk of vijf anderen die daar ook al anderhalf-twee jaar zaten al toegezegd dat we naar het “halfweghuis” mochten. Het huis was al gehuurd, we waren al bezig om onze kamers daar te schilderen en in te richten. Ik had een baantje voor halve dagen en mijn baas wilde me wel een baantje voor hele dagen geven als het goed ging in dat huis. Ook ging naar de avondopleiding MAVO om alsnog mijn diploma te halen. Het ging dus allemaal best goed met mij.

Toen dus van de ene op de andere dag die Synanon therapie. Dat begon met een zg. “marathon”. 36 uur non-stop therapie. De redenering daarachter was dat dan de “emotionele weerstand” zou breken. Zoals eerder opgemerkt worden dit soort methoden ook toegepast in sektes. Pure hersenspoeling dus, en beslist psychische mishandeling. Zit je als (ex)drugsverslaafde nou net niet op te wachten! Let wel, ik was toen pas 16 en had met mijn baantje en huiswerk van school mijn nachtrust hard nodig. Volslagen idioot en ontverantwoord gedrag van de “staf”. Ik reken het met name Martien Kooyman aan die als arts beter had moeten weten.

Ik was in die tijd ook “coordinator”, dwz. Toezicht houden op het huishoudelijk werk. Dat ging in het begin niet met geschreeuw en gekrijs, maar met een puntensysteem. Taak niet af, geen punten. De taken waren ook redelijk. Gewoon, normaal huishoudelijk werk en niet nodeloos schoonmaken om iemand te vernederen.

Het volgende gebeurde.
Die marathon was in het weekend. Ik werkte in een speelgoedwinkel, dus ook op zaterdag, maar ik moest van Martien die dag maar vrij nemen. Het kwam mijn baas nou juist niet uit, maar daar zat Martien niet mee. Ik wel. Ik moest toch verantwoordelijkheid leren? Wie was hier nou eigenlijk onverantwoordelijk bezig? Na dat weekend ging ik dinsdag weer naar mijn werk. Behoorlijk gaar.
Toen ik terug kwam, werd ik opeens voor de “staf” geroepen. Drie man sterk (stoer hoor! Tegen een meisje van 16 jaar). Ik mocht niets zeggen en kreeg toen een scheldkanonade van een half uur over me heen. Ik deed kennelijk mijn werk als coordinator niet goed. Die woensdag daarna was er “therapie” en werd ons keihard gezegd dat we niet naar het halfweghuis mochten. Ik ben toen zo kwaad geworden dat ik Martien heb uitgescholden (LOL!!!), m'n spullen heb gepakt en ben vertrokken.

Van die “oude” groep is bijna iedereen kort achter elkaar vertrokken. Voor zover ik weet is het met tenminste drie van die andere vijf slecht afgelopen.

Ik heb er ook schade aan over gehouden. Aanvankelijk ging het redelijk goed. Ik vond een baantje voor hele dagen en mocht op kosten van mijn baas opleidingen volgen. Maar ik voelde mij toch erg onrustig, zonder dat ik besefte waarom. Ik heb toen een terugval gehad toen ik 18 was en kwam in de gevangenis terecht (smokkel van hasj). Daarna heb ik niets meer gebruikt, maar kreeg toen te maken met paniekaanvallen. Ik heb toen het geluk gehad dat ik een goede psycholoog heb getroffen die ook werkelijk luisterde en meedacht. Uiteindelijk heb ik het grootste werk zelf gedaan, omdat de therapie die voor mij het meest geschikt was (Jungiaanse psycho-analyse) niet werd vergoed door het ziekenfonds/zorgverzekeraar.

Op dit moment zit ik al 10 jaar in de WAO. Het oordeel van mijn verzekeringsarts liet weinig te raden over waarom: te weinig sociale steun, teveel tegengewerkt, verwaarlozing, onbegrip en mishandeling, ook door sommige “hulpverlenende instanties”. De schadepost zou gedeeltelijk op Kooyman verhaald moeten worden. Helaas heb ik geen geld voor een letselschade advocaat en bovendien is de zaak verjaard.

Gelukkig ben ik van mijn paniekaanvallen af. Ik ben thans bezig om mijn autobiografie te schrijven en kwam zodoende dit forum tegen. Tot mijn stomme verbazing lees ik hier dat deze mensonterende “behandeling” nog steeds wordt toegepast.

Martien Kooyman presenteert in zijn artikelen een tunnelvisie, waar iedereen kennelijk blind achteraan sjokt. Mijns inziens zijn de redenen waarom iemand verslaafd raakt zeer divers, al zie ik wel vaak een verleden van verwaarlozing/mishandeling. De slechtse oplossing is derhalve nog meer mishandeling, of iemand “afbreken”. Waanzin! Opsporen waar het mis is gelopen en daarop op een opbouwende manier op in spelen lijkt mij veel effectiever.

Aan de OP die de vraag stelde: als deze “therapie” nog steeds wordt toegepast in de Emiliehoeve, raad ik het je ten sterkste af. Ik voel me wel een beetje bezwaard want ik ben al zo lang niet meer bezig met hulpverlening voor verslaafden dat ik je geen andere instantie kan aanbevelen. Ik denk persoonlijk een plek/persoon waar er werkelijk aandachtig naar je wordt geluisterd.

Voor degenen die nog eens extra belast zijn geworden omdat ze – hopend op hulp – in de Emiliehoeve zijn getraumatiseerd: heel veel sterkte om ook dit te verwerken. Je bent een moedig en sterk mens en hebt veel harder gevochten dan de meeste mensen ooit zullen doen. Petje af!

Voor degenen die nog worstelen: laat je goed informeren voordat je een behandeling kiest. Je bent geen stuk vuil dat zomaar uitgescholden en vernederd mag worden omdat je toevallig een verslavingsprobleem hebt.

Groeten en heel veel sterkte
Margreet
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met de klinische behandeling van Jellinek? Zo ja wat is jou/jullie ervaring?
M
MissMarie90Lid
01-01-2024, 00:00
#3
ik heb tot nu toe nog maar in 1 kliniek gezeten (nu hopen dat het niet vaker hoeft)
dat was in arnhem van de iriszorg
en ik heb daar een hele goede ervaring mee

ik zat er voor de ghb en kon (gelukkig) met ghb zelf afkicken
met nog ondersteunende medicatie erbij
ik zat er alleen voor puur klinische detox (14 dagen)
ik weet dus niet hoe het zit met langere behandelingen

ik was doodsbang om erheen te gaan
omdat ik van alles over afkickklinieken had gelezen
maar het viel allemaal heel erg mee
de mensen waren aardig (als je er ook normaal mee omgaat natuurlijk :P )
er waren geen verplichte activiteiten behalve natuurlijk eet tijden enzo (wat ik persoonlijk fijn vind)
wel werden er activiteiten aangeboden
ik voelde me er in ieder geval erg op mijn gemak

ik ben blij dat ik het zo goed heb getroffen als ik dit alles zo lees
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#4
De toppers, m.i.:
Miroya in Amersfoort (bij opiaatverslaving, biedt o.a. afkicken onder narcose aan) + Arta (antroposofisch); biedt o.a. een zeer goede 2-daagse behandeling.

En toch nog even de slechtste: Parnassia (met name de Emilie Hoeve :kots: , heb ik al veel over geschreven. Ik heb even geen zin in nachtmerries vannacht, dus ik begin er maar niet over :wink:

Hoi! :wave:
w
wendelaLid
01-01-2024, 00:00
#5
jimclean zei:
WAT ZIJN JULLIE EEN FUCKING DOEBERS! :kots:
Ik ben een jongen van begin 20 en heb ook op de Emiliehoeve gezeten, ben nu ruim 2 jaar clean en ik zie mensen de naam van de Emiliehoeve verdoezelen: ik vind jullie allemaal fucking stakkers. Overdreven verhalen, triest kattengejank en bullshit. Ik ben n broekie en zeg: word eerst maar es n beetje clean en al ben je dat al: voor wat langere tijd. Die plek is een magische, stimulerende plek en heeft voor veel mensen veel betekend en levens gered.(en dan overdrijf ik niet, want als er íemand kritisch is ben ik t wel) Kunnen jullie dat ook van jezelf zeggen? Stakkers. Als ik jullie zou kennen hadden jullie de wind van voren gekregen en zou ik netjes over jullie heen stappen als jullie met n naald in je arm op de stoep zouden liggen. Get off your asses and make a fucking change! MAMMOET!!! (ouwe heks :wink: ) Ik heb met je op de EH gezeten, jij weet wat een stelletje mongolen dit zijn. Tot sprekens. En nogmaals voor jullie haters: ga lekker :beer: :stoned: :smoke: :xtc: totdat je :kots: ; je zal dr ver mee komen. Trouwens, jopy: dat ziekelijk overdreven gescheld wat jij hebt verzonnen: ze hadden t tegen jou en over jouw moeder, ouwe jankerd. En R@R@: leer ff spellen: dysipline.... Schaam je! Voor alle mensen die wél hun best doen (en deden op school) : je komt er wel, als je echt wilt. t Is n moeilijke wereld, maar dat is geen excuus. Denk aan t verdriet en geld dat je bespaart. Dit is trouwens de eerste en laatste keer dat ik op dit forum kom, dus kom maar op met je kinderachtige terugpakcommentaar, want ik ben nog volwassener dan jullie stinkerds.
LATEEEEEEEER :wave:
Klik om te vergroten...

De naam van de Emilie Hoeve bezoedelen zul je bedoelen. Ben je toch niet zo snugger als je je voordoet. Leer ff juist woordgebruik wil je!

Aan je taalgebruik en je agressieve reactie maak ik op dat jij waarschijnlijk nog in een soort van cocaine psychose verkeert of ben ik je reputatie nu aan het bedoezelen....
S
SAMBALBIJLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo,
Dat lijkt me geen pretje, die emiliehoeve.
Ben zelf ook niet zon voorstander van therapeutische gemeenschappen. Alleen het id al om helemaal "gebroken"te worden. Ben zelf ook meer van de opbouwende stijl. Maar wel knap als je daat kan blijven zitten ik zou het nog geen dag volhouden.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kan ik (gelukkig) niet over meepraten.
Ik heb nog nooit persoonlijk een afkickkliniek van dichtbij gezien.
Zelfs wat dat betreft ben ik altijd te "trots" geweest om naar een kliniek te gaan.
Ik ben zo iemand die altijd alles zelf wil doen.
Dan nog liever dat het mislukt, dan dat ik iets aan een ander moet vragen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt super dat die klinieken bestaan.
En ik ben heilig overtuigd dat voor velen afkicken in een kliniek velen malen doeltreffender is dan een ambulante afkick. Gelukkig bestaan zulke klinieken.
Alleen voor mij persoonlijk op dit moment niet.

Mocht ik mijn ambulante afkick deze keer niet afmaken en terugvallen, of zelfs wel afmaken, maar op korte termijn alsnog terugvallen... dan zou ik dus wél overwegen om het in een kliniek te proberen. Maar dat is voor mij de laatste optie.

Heeft waarschijnlijk ook te maken dat ik erg huiverig ben om mijn verslaving geheim te houden.
Dat is me 10 jaar gelukt, en zou ik niet op het spel willen zetten om op het allerlaatste moment toch nog door de mand te vallen. Daarvoor staat er te veel op het spel.

Had mijn familie, mijn directe omgeving geweten van mijn verslaving en alles wat er speelde had die drempel om naar een kliniek te gaan veel lager geweest.

(sorry, beetje off topic) :wink:

Misschien dat anderen hun ervaringen willen delen die wél in een kliniek hebben gezeten.

Gr, Yoro :wave:
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik vraag me af wat anderen van sommige klinieken vinden.
zelf heb ik bijv. in alkmaar detox gezeten ben daar 13 keer weggelopen na een paar dagen of week omdat ik het niet volhield. ik heb daarna 5x in detoc parnassia gezeten dacht als het verder is kan ik niet zomaar terug naar alkmaar alleen heeft me dat ook niet tegen gehouden.
toen hebben ze me in de emile hoeve gedumpt hahaha daar was ik 1 dag en ben gillent weggerent. Wat vinden jullie van de emile hoeve? wat vinden jullie ervan dat ze daar met hierarchie werken? ik begon daar als slaafje moest 30x per dag de tafel schoonmaken ookal was hij al schoon en omdat ik niet luisterde moest ik een uur op een bankje zitten en mocht niet opstaan. ben toen direct weggegaan. welke kliniek gaf jouw een goed gevoel.
ik heb wel geleerd dat ik het moeilijker vond om af te kicken in alkmaar was zo dicht bij me dealer en vee mensen die daar komen komen van dichtbij kreeg direct trek als ik bepaalde mensen zag. hoe is dat bij jullie? :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi Paddo,

Nou, hier komen de ervaringen van een echte die-hard. Ik vind het moeilijk om hier over te praten, maar moet het toch een keertje kwijt. Dan kan het net zo goed hier zijn.

Ik heb veel klinieken zien komen en gaan; zoals ik al eerder schreef: eigenlijk hebben zij mij vooral zien komen en gaan :grin: .

In 2004 ben ik terecht gekomen in de Detox van Den Haag. Ik was toen letterlijk in Utrecht in de goot beland, zoals alleen een vrouw dat kan :flushed: en ik was na 5 dagen alweer weg. Toen ben ik weggelopen, gelijk weer als een gek gaan basen en bruin gaan roken (mijn salaris van mijn werk waar ik als docent niet meer was op komen dagen was gestort). De eerste dag heb ik me wel gelijk weer aangemeld.

Na 2 weken mocht ik terug komen en moest ik weer helemaal opnieuw afkicken.
Ik bleek ook nog zwanger te zijn (ik weet niet van wie, dat maakt het nog erger :flushed: ) en heb daar een miskraam gehad.
Ik heb toen in een wanhoopsdaad mijn 40 mg. Meet in één keer afgebroken, in mijn hevige afkick mijn ondergoed begraven in het gras (om mijn "kindje" te kunnen begraven) en toen was ik zo gek aan het worden dat ik 2 jongens die stiekem blowden heb verraden.
Noot: één van de begeleiders zei hiervóór tegen mij dat als je weet dat iemand drugs bij zich heeft en hier niets van zegt, je zelf er ook uitgegooid kan worden, omdat je jezelf én anderen dan ook in gevaar brengt. Ik zat midden in onderzoek van de Raad van Kinderbescherming en kon aan niets anders denken dan: ik moet het vertellen, anders word ik eruit geooid en raak ik mijn kinderen kwijt.

Ik werd dus uitgeschten door de groep omdat ik zo stom was het te vertellen... Een dag later werd ik psychotisch, niet zo gek als je in één keer met 40 mg. stopt ) en ging ik toch maar akkoord met hun advies om langzaam af te bouwen.

Na tien dagen mocht ik weg en ik ging gelijk weer op m'n bek thuis.

Vervolgens heb ik me bij Arta in Hamingen gemeld. Helemaal in de middle of nowhere. Het eten was niet te vreten, zoutloos, ik mocht niet roken, maar iedereen was erg aardig. Ik kwam letterlijk van allemaal gore mannen en de straat vandaan, dus dit was zo'n verademing dat ik het daar 5 dagen heb volgehouden. Ik zei op de 6e dag: "Ik ga NOOIT meer gebruiken, als ik maar 1 sigaret kan roken!" Dat kon natuurlijk niet, dus ik weer op de trein. In Utrecht heb ik, met een grote sigaret in mijn mond, gelijk wit en bruin gekocht en dat ben ik bij de Jaarbeurs alles op gaan roken achter een transformatorhuisje (heb die naam even aan mijn man gevraagd :wink: ).

Ik belandde na een week wéér in de Detox in Den Haag en daar vonden ze dat ik naar de Emilie Hoeve moest, vanwege mijn traumatisch verleden. Ik wilde dat niet, ik zorgde nog steeds 3 dagen p.w. voor mijn kinderen, ik heb jankend staan roepen dat ik geen Borderline had, maar gewoon gek werd van de Meetafkick (moet je vooral zo gaan janken, geen aanrader :wink: ) en dat ik naar de 2-daagse therapie wilde. Dat mocht niet. Als niet akkoord zou gaan, zou ik worden uitgeschreven. Ik moest wel mijn therapie afmaken, want anders zou ik mijn kinderen verliezen. Inmiddels was de rechtzaak over omgangsregeling namelijk bijna aan de orde.

Ik had dus geen keuze en ging naar de Emilie Hoeve. Daar was ik gelijk de "hoer"van de groep, ik heb daar niemand met ook maar 1 vinger aangeraakt, logisch, ik was al weer wat langer clean, dus niet meer psychotisch en weer normaal, maar die naam raakte ik niet kwijt.

Ik ben na 2 weken "split gegaan"(= weglopen) en toen ik na weer 2 weken terugkwam heb ik 5 uur op het strafbankje gezeten, waarna ik 3 weken in de KT (= keuzetijd) heb gezeten. Dat schijnt extreem lang te zijn. Ik moest erin blijven, omdat ik niet "brak". Ik was helemaal in mezelf opgesloten, vertrouwde niemand meer en ik mocht er pas uit als ik "speakerscorner" zou roepen (dat is dat je al je emoties eruit moet gooien).

Op een gegeven moment, na 7 weken, ben ik toch gebroken, maar wel zo dat ik ook gelijk weggegaan ben. De hele groep stond om me heen en ze riepen verschrikkelijke dingen: dat ik een slechte moeder was en nooit een goede moeder zou worden, dat ik waardeloos was. Maar ik ging en niemand kon mij nog tegenhouden.

Ik heb me gelijk toen ik thuiskwam gem,eld bij de 2-daagse van Arta (Antroposofisch, Zeist) en ik ben clean gebleven. Jahaa, dat hadden die lui op de Hoeve niet gedacht!

Ik ben vervolgens een jaar clean gebleven, volledig, en ben weer teruggevallen toen mijn moeder kanker kreeg, ik mijn baan in het Speciaal Onderwijs verloor (als docent) door een melding van mijn ex (inc. alle rechtbankstukken!). Ik was al door mijn proeftijd heen, met een geweldige beoordeling, dus het moest via kantonrechter worden ontbonden.
Officiële reden: "Verschil van inzicht". Maar het was vanwege mijn verleden... Vervolgens werd ik er bij Arta "tijdelijk"uitgegooid "omdat een baan een voorwaarde van de therapie is" en ik bleek zwanger te zijn van mijn ex die mij tegen mijn zin heeft genomen. Dat werd een abortus...

De rechtbank besloot dat ik nog te kort clean was, dus hield ik het gezag over mijn kinderen, echter zonder vaste omgangsregeling. Voor mijn gevoel was ik álles kwijt: mijn baan, mijn kinderen, mijn therapie en mijn kindje (abortus).

En toen ben ik dus na een jaar teruggevallen. Ik was toen gewoon niet sterk genoeg om te kunnen denken en voelen: wat jullie mij ook aandoen, wat er ook om mij heen wegvalt, ik zal clean blijven. Ik was gewoon niet sterk genoeg toen.

Ik ben er echter zélf uitgeklommen en de jaren erna was ik enkel verslaafd aan Meet/Bupe en af en toe bruin. Nooit meer wit. Ik heb nooit meer mijn lichaam verkocht, ben altijd blijven werken en heb langzaam mijn omgangsregeling uitgebreid zien worden naar volledig bij mij hoofdverblijf etc. bij mij. Het was niet makkelijk, maar ik wist: dit leven wil ik nooit meer. Ik ben dus lanzaam gaan beseffen dat ik helemaal nooit meer aan opiaten verslaafd wilde zijn, ook geen Meet, ook geen Bupe. De laatste 2 jaar was ik elke keer aan het afbouwen, maar lukte het me geen één keer om op nul te blijven staan, de afkick was te zwaar met kinderen én lesgeven etc. Ik moest er gewoon naartoe groeien en dat geeft nietm, die tijd had ik kennelijk nodig.

En van alle ervaringen zijn voor mij de meest traumatische de ervaringen met mannen (zoals mijn ex) en de mannen op de Hoeve. Maar nu zie ik dat het allemaal te maken had met mijn verslaving; want anders had ik hen allemaal nooit leren kennen.

Die mannen bestaan nu eenmaal, ik kan hen niet veranderen, dat wil ik ook niet meer. Ik verander liever mezelf en maak mijn leven op mijn eigen manier leuk.

Dat is groei, mij krijgen ze niet meer klein!

Dit is wel érg lang geworden. Maar goed, een hele rij behandelingen dus.

Ik zit nu bij Miroya en heb een erg fijne therapeut. Zij kan mij echt helpen mezelf te leren helpen, ik ben zuinig op haar, want dan ben ik dat ook op mezelf.

Ik ben ontzettend blij dat ik nu alweer 5 jaar uit de scene ben, daar ben ik erg trots op, mij zien ze daar nooit meer!

En om nu eindelijk jouw vraag te beantwoorden: ik vind de 2-daagse van Arta en Miroya de beste. Arta kijkt naar verslaving als een deel van jou en niet dat jij dat volledig bent. En bij Miroya zit gewoon een dijk van een therapeut, daarom zit ik daar nog nu.

Groetjes, R@r@ :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Lieve lieve R@R@,

Moet niet makkelijk zijn om al die herinneringen weer op te halen en ze uit te tiepen.
Je liet al doorschemeren dat je heel wat hebt meegemaakt in je leven.
We hebben nu in het groot een idee van wat zich in jouw leven heeft afgespeeld.
Meer dan de meesten in meerdere mensenlevens bij elkaar opgeteld.
En als ik naar mezelf kijk weet ik dat dit maar een globale samenvatting is.
Als je echt alles moet gaan beschrijven heb je meer dan genoeg om een dik boek vol te schrijven... Jouw tunnel met stront is kilometers lang geweest, maar wat moet het nu goed voelen om er aan het einde uit te kruipen en in de regen te staan.
Natuurlijk glijd de stront van het verleden niet zomaar in een regenbui van je af.
Juist daarom is het zo knap wat je bereikt hebt.
Tegen ieders verwachting in. En ik spreek denk ik namens velen als ik zeg dat er met alles wat jij hebt doorstaan er maar heel weinig er toch weer bovenop zouden zijn gekomen.

Alle reden om super trots op jezelf te zijn meid!!

Respect!
A
AkA_1Lid
01-01-2024, 00:00
#11
mocht ik ooit weer terugvallen, dan laat ik me ook opnemen, dan heb ik mezelf wel bewezen dat ik echt gewoon niet alleen clean kan blijven .. maar van wat ik zo hier gelezen heb ... mijn god .. nu is terugvallen toch minder mogelijk geworden, gewoon doordat ik nu lees hoe het eraan toe gaat in zulke tenten.

je wordt door het afkicken al afgebroken genoeg door jezelf en die koude kalkoen en zoals ik het lees, helpen ze je maar wat graag nog even extra afgebroken te worden in zo'n kliniek.

het zal zn nut hebben waarschijnlijk, maar persoonlijk ben ik meer van de positieve opbouw en mensen zo sterker maken, ipv mensen af te hakken en ze zo eerst te breken voor ze evt sterker mógen worden, zoals bij een kliniek...

over positieve opbouw gesproken, sliep alweer dagen slecht en had er zo'n last van dat ik gisteren zelfs tramadol genomen had, waar ik gelukkig nix van merkte en dus ook al helemaal niet van sliep, maar nu na een leuk avondje sjetten was ik gewoon achter mn flaptoppjoetertje op de bank in slaap gevallen tot nu :grin: kga lekker rollebollen in den hangendemat verder dus :)

:tearsofjoy: ik vnd het een mega verhaal RARA, ik ken maar weinig mensen die zoveel voor hun kiezen hebben gekregen en dan nog zo tegenover het leven kunnen staan als jij .

ik was dr ook zo eentje die zn lichaam verkocht, alleen ik ben man die toch al niet zo'n sexbeest is, dus dan is het toch anders, alstie het niet doet, doettie het niet :wink:

later verkocht ik de daden die dat lichaam deed ( mn geest dacht maar 1 ding en dat was dope en boeien hoe ik eraan kom, no mather what i have to do to anyone ...
en das volgens mij toch een stukje minder erg voor jezelf voor mn gevoel en als ik dan na ga hoe ik over mezelf kon denken door de dingen die ik heb gedaan en anderen heb aangedaan ... chapeau echt een enorme pet af!

:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb echt het giga geluk gehad dat ik altijd wel genoeg geld had voor de bruin.
Altijd wel illegale inkomsten gehad, dan nog kwam ik wel eens tekort maar dat heeft de bank nog van me tegoed. hier en daar en leninkje en een kredietje...
Na heel wat aflossingen heeft de bank daarvan nu nog zo'n 3000 euris tegoed. Maar ik had altijd wel genoeg om mijn verslaving te bekostigen.
Als je op een gegeven moment echt geen geld meer hebt, en dus een tijdje echt niet meer kunt scoren blijft er al gauw niet veel meer over dan je eigen lichaam.
Zoals ik zei heb ik het giga geluk gehad dat nooit te hebben hoeven doen.
Want ik weet van mezelf dat als het financieel zo ver had moeten komen, ik ook voor die uitweg had moeten kiezen, en waarschijnlijk ook zou hebben gekozen.... dat doet het nou eenmaal met je. Allebei echt respect dat jullie er hier open en eerlijk over durven praten.
Is toch voor veel mensen taboe, zelfs drugsgebruikers.

En waar ik nog het meest respect voor heb is dat jullie ondanks al dat en meer.... jullie beide weer terug in het leven zijn gestapt.
Allereerst CLEAN, maar natuurlijk ook nieuwe relaties / gezinnen / werk / de hele mikmak.
Positief ondanks al de negativiteit in het verleden.

Alles samenvattend in 1 woord.... r-e-s-p-e-c-t

Groeten Yoro :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Thanx voor jullie reactie, doet me toch goed als vrouw zijnde, snap je...

Ik wilde het eerst allemaal bewerken, zodat er niets belastends meer over me zou staan, maar ik moest het nu gewoon ff kwijt en ik dacht ook: als jullie me niet meer accepteren als je het weet, dan weet ik ook gelijk waar ik aan toe ben.

Mijn zelfrespect heb ik altijd gehaald uit het feit dat ik nooit iets heb gestolen van iemand (zo van: "Hé, maar ik doe geen anderen kwaad, enkel mezelf!") en dit soort praktijken nooit in huis heb gedaan. Ik deed het altijd buiten de deur als mijn kinderen er niet waren (zij waren helft van de week bij mijn ex, hun vader) en niet opschepperig bedoeld, maar ik verdiende genooeg om de te kunnen poffen als mijn kinderen er waren en vervolgens alles terug te betalen als ze er niet waren. Kreeg in die tijd ook nog 1100,- netto salaris én 1000,- alimentatie dus ik kon leven.

Verder had ik allemaal regels (salaris voor vaste lasten en elke maand automatische incasso's; de pas lag bij mijn moeder), alimentatie voor eten en geld voor dope mocht alleen maar van het "gore werk" komen. Ik weet niet wat er zou zijn gebeurd als ik niet genoeg had verdiend met dat foute werk en wil daar ook niet graag aan denken... :flushed:

Ik heb gelukkig na 2 maanden in de goot (helft van de week bij junks en klanten slapen, veel basen 's nachts, begin avond wakker en weer tippelen etc.) kunnen starten met al die klinieken die ik noemde. Dat "straatleven" en totaal aan klinieken speelde allemaal in één jaar.

Het leven in de goot heeft gelukkig kort geduurd, 2-3 maanden, en ik heb dus nog genoeg jaren gehad om mijn zelfrespect uit goede dingen te kunnen halen.

Ik weet zeker dat als het langer had geduurd, ook dankzij die naderende rechtzaak over de omgang met mijn kinderen destijds, ik nog langer in de goot had gezeten en er nóg beschadigder uit was gekomen.

Als je in een paar maanden tijd eerst in de goot beland en vervolgens de ene na de andere kliniek van binnen ziet, weet je dat je een keuze moet maken: GET BUSY LIVING, OR GET BUSY DYING...

Godzijdank heb ik de goede keuze gemaakt, ja, daar ben ik best wel trots op nu :wink: .

Nogmaals, thanx... :wave:

p.s. uitleg KT (Keuzetijd in de Emilie Hoeve: je moet dan in de spoelkeuken staan, maakt langere werkdagen, moet lichamelijk zwaar werk verrichten, maar geestelijk word je erger gepakt. Je wordt genegeerd door iedereen en gewoon als stront behandeld. Je mag 3x per dag "aan de kachel", dan mag je iemand uitkiezen om even tegen te spuien. Deed ik dus niet meer, ik vertrouwde niemand meer nadat een jongen in de eerste week aan me zat en niemand mij geloofde (ja, wat wil je, een hoer vraagt er toch om...)
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#14
R@RA ik vind het echt heel goed van je dat je er zo opelijk over praat.
die drugs laat je dingen doen die je normaal gesproken noooooit zou doen.
gelukkig heb ik het niet hoefen doen ik was een master dief als ik het over mezef mag zeggen ging snachts op pad en sóchtens de spullen verkopen en klaar was ik maar dat gaat ook niet altijd goed natuurlijk. ik ben nu ook echt trots op mezelf en trouwens ook op jouw R@R@ terwijl ik je niet ken ik zie zoveel overeenkomsten. ik vind het eigenlijk vreemd op dit alles te lezen op de site lijkt soms alsof ik me eigen verhaal aan het lezen ben :confused:
sucsses allemaal
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#15
Lieve R@R@,

Als ik iets geleerd heb de laatste 2 maanden sinds ik me hier aangemeld heb op het DF,
Dan is het wel dat je hier echt alles, maar dan ook echt alles eerlijk kunt vertellen.
Het grote voordeel dat je anoniem kunt blijven maakt die drempel ook een heel stuk lager.
De meesten hier hebben zelf ook het nodige meegemaakt en kunnen zich veel makkelijker inleven. Zonder vooroordelen en aannames word je hier niet gelijk in een hokje geplaatst.

Het Is voor mij hier in ieder geval een fijne uitlaatklep geworden.
De afgelopen 14 jaar, en al helemáál sinds ik met drugsgebruik begon, heb ik nooit met iemand open en eerlijk gesproken. Ik ben altijd een echte opkropper geweest.
In combinatie met het geheim houden van mijn verslavingen, en dus ook mijn hele leven daar omheen betekent dit dat ik altijd alles voor mezelf heb gehouden.
Als gevolg dus altijd dingen achterhouden, waarheden verdraaid, en héél veel leugens verteld...
Altijd alleen geweest met mijn gedachten.
Om dan nu eindelijk openlijk te praten over alles wat ik altijd verborgen heb gehouden is zelfs een opluchting. Eindelijk niet meer alleen met mijn ervaringen, worstelingen, etc.
Al lijkt het oppervlakkig omdat het maar op een internetforum is met mensen buiten je directe leefomgeving.... toch is het veel meer.
Ik heb zó lang niets kunnen delen, en constant, dag in dag uit zó bewust op mijn woorden letten, excuses en smoezen verzinnen, dat is gewoon zó vermoeiend...

Door hier dus wél eindelijk zonder gevolgen open en eerlijk te kunnen praten...
(Ik zeg praten, want het is niet alleen je verhaal posten en dat is het, nee nee..
Daar dan ook nog over discusseren, meningen uitwisselen, ervaringen delen en vergelijken)
maakt dat het dagelijkse "dubbelleven" voor mij zoveel meer draagbaar.
Had ik er nooit van verwacht, maar toch is het zo!
Het feit dat ik vandaag nog maar op een dosis van 15mg sta, en dit zo lang heb volgehouden heeft daar absoluut aan geholpen!!
Het is voor mij echt een duwtje in de rug geweest.

Ik ben er van overtuigd dat je hier de dingen kunt bespreken die je in je dagelijks leven anders met niemand op zo'n manier kunt. lekker open en eerlijk zonder op je tenen te lopen.
Objectieve meningen en gesprekken van anderen die je heel goed kunnen begrijpen door eigen ervaringen. Keep it up people!
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ben zelf 2 maal in Arnhem geweest, de Grift toen nog nu Iriszorg. De derde keer staat enigzins gepland, waarschijnlijk een snelle detox naltrexon over een maand of 3. De eerste keer was ik piepjong en ben ik na 6 weken weggelopen, de tweede keer netjes een halfjaar binnen gezeten en de behandeling afgemaakt. Dat was overigens niet voor dope. Nadeel vond ik - maar misschien ook deels door mn jonge leeftijd- de gemixte groep, mannen/vrouwen/oud/jong maar beduidend minder jong, en mannen en vrouwen vind ik ook een vrij riskante combi. Qua begeleiding daarzo en therapie; goed, betrokken en confronterend. Al zou dat laatste wel wat meer mogen, tis nog vrij lief allemaal!
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Zijn er nog meer mensen die kunnen vertellen over hun ervaringen op de Emilie Hoeve?

Ik heb er best nog regelmatig last van, last van al die herinneringen. En het scheelt een hoop als je samen kan k*nkeren op het systeem daar...

Nog meer openheid: ik weet nog steeds wat de echte aanleiding was van mijn 2e vertrek na 7 weken (waarvan 3 weken in de Keuzetijd): ze vonden dat ik niet goed vooruit ging, omdat ik nog geen Speakerscorner had geroepen (heel hard dat woord roepen, iedereen komt dan aangerend, stelt zich in rijen van de hiërarchie op en vervolgens moet je alles eruit schreeuwen).
Mijn kinderen kwamen elk weekend op zaterdag en zondag van 14.00-16.00 uur op bezoek. Dat was altijd heel moeilijk voor hen, ze moesten erg huilen bij het weggaan en ja, het was gewoon erg moeilijk.

Toen besloot de staff dus dat het bezoek 1 weekend niet mocht doorgaan, ik zou mijn kinderen dus 2 weken niet zien.
Nou kon ik dat best accepteren, liever niet, maar ok, ik ben volwassen. Maar ik had mijn zoontes beloofd: over 6 nachtjes zie je mamma weer. Hoe kunnen kinderen van 3 en 4 jaar dat nou begrijpen? En: ik moest al veel vertrouwen van hen terug winnen, dit zou alles wat ik had opgebouwd weer kapot maken!
Hun antwoord: "Daar had je maar aan moeten denken toen je die rotzooi begon te gebruiken!"

Dat was dus voor mij de druppel, en terecht, vind ik nog steeds! Want nu zouden mijn kinderen onnodig wéér slachtoffer worden, terwijl ik zó goed bezig was!

Ik herinner me ook nog goed de zinloosheid van het vegen, vegen, vegen en nog eens vegen. Dat ik dachtL "Wat the f*ck schiet ik hier mee op? Ik moet juist thuis zijn nu, dat is de enige manier om het probleem aan te gaan!"

Tja, ik ben een slang in de Chinese Astrologie, die kan je van binnen dood maken door geestdodend werk :wink:

Maar goed, misschien wel goed dat ik zó boos was op de Hoeve, het heeft me een jaar volledig clean gehouden (en ik kwam erachter dat boosheid alleen niet genoeg is om altijd clean te blijven... :wink: )

Groetjes! :wave:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#18
In de zesde klas van de lagere school (begin jaren 70, al weer ruim 30 jaar geleden, shit ik word oud :) ) heb ik in het kader van een project de therapeutische afkickkliniek ‘Emiliehoeve’ bezocht. Daar wilde ik toen echt heen, het met mijn eigen ogen zien, want in de kranten werd er vol lof over geschreven...

Het maakte een grote indruk op mij om te zien, hoe daar op een spartaanse manier verslaafden weer werd geleerd te leven. Maar dan wel clean! Je werd daar eerst tot op het bot afgebroken, voor je stapje voor stapje weer leerde verantwoordelijkheid te dragen. Iedere overtreding van de strenge regels werd zwaar bestraft. Ik weet nog dat ik schrok van het percentage afgekickte mensen dat toch weer zou gaan gebruiken, dus terugvallen. En dat, terwijl ze toch zo hadden moeten afzien.

Als ik mij het nog goed kan herinneren ging men van het standpunt uit, dat een verslaafde geen vrije wil meer heeft omdat hij of zij gevangen zit in zijn/haar verslaving. Alleen de dope telt en daardoor heeft hij of zij verleerd om verantwoordelijkheid te nemen. Als je binnenkwam werd je gezien als een ziek persoon dat weer van voren af aan moest leren wat leven inhoudt. De kliniek zou je dat wel gaan leren. Daarom werd je volgens hun filosofie eerst tot op het bot afgebroken, want je was toch haast niets waard (een junk) als je - net ontvlucht uit je patroon van een verslaafd leven - binnenkwam. Je had niets te willen en ook in die jaren al moest je met een tandenborstel de doucheruimtes schoonmaken, ook als er geen vlekje te bekennen was.

Persoonlijk vond ik het allemaal veel te spartaans en het leek mij een haast onmogelijke opgave om daar nog een beetje "gezond" uit te komen. Het keiharde leven op de boerderij, het haast sectarische groepsgedrag, waarbij iedere misstap - hoe klein ook - zwaar werd bestraft....de vernederingen....het ging mijn voorstellingsvermogen te boven, dat een mens pas tot een clean leven in staat zou zijn als hij of zij eerst 'gebroken' zou moeten worden. Het is geen concentratiekamp!

Als ik R@R@'s woorden goed lees is er nog bar weinig veranderd daar. Ik kan mij goed voorstellen dat je het daar niet uithield. Niet ieder mens zit hetzelfde in elkaar en kan op de zelfde manier behandeld worden. Die middag dat ik daar geweest ben staat in mijn geheugen gegrift, zo'n grote indruk heeft het op mij gemaakt. Als ik ooit in mijn leven opiaatverslaafd mocht worden dan zou ik alles aangrijpen om er vanaf te komen, maar niet de Emiliehoeve. Het idee dat een verslaafde geen mens zou zijn, maar meer een soort wrak dat toch tot niets in staat is zonder hulp van de kliniek vind ik zwaar achterhaald. Met positieve aandacht kan je naar mijn mening veel meer bereiken en het is maar goed dat deze therapeutische Hoeve inmiddels gezonde concurrentie heeft gekregen van instellingen die de verslavingsproblematiek heel anders benaderen.

Ik heb daar wel onnoemelijk veel respect gekregen voor degenen die het daar wisten vol te houden. Met diegenen die dat niet konden (vaak nog redelijk jonge jongens en meiden) had ik te doen. Toch begreep ik ze wel, want dáár overleven lukt haast geen mens.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Sarori zei:
In de zesde klas van de lagere school (begin jaren 70, al weer ruim 30 jaar geleden, shit ik word oud :) ) heb ik in het kader van een project de therapeutische afkickkliniek ‘Emiliehoeve’ bezocht.
Klik om te vergroten...

Ik heb het nog sterker meegemaakt. Toen ik een paar weken in de Hoeve zat, zaten we op een dag met z'n allen aan de koffie 's ochtends. Er kwam een groep leerlingen binnen van een MBO-school. Ze kwamen op bezoek en je zag je denken: "Aha, zó zien verslaafden er dus in het echt uit!"
Ik schrok me hélemaal de t*ring toen één van de leerlingen een oud-leerling van mij bleek te zijn, hij was geswitched van opleiding. Ik weet niet wie er meer schrok, hij of ik.

Ik was helemaal van streek, alles kwam té dichtbij...
Het kostte me veel moeite, maar ik besloot het toch in de groep te gooien, dat was immers mijn opdracht: meer van mijn gevoelens te laten zien. Dus ik vertelde het nadat die leerlingen weg waren.

Diezelfde dag werd ik tijdens de groepstherapie op het kussen geroepen (uitleg: als je op het kussen wordt geroepen, staat de groep om je heen, met nog een paar kussens om jou heen. Ze mogen met maximaal 4 tegelijk, dacht ik, op een kussen om jou heen, en dan: word je verbaal aangevallen tot je van voren niet meer weet dat je van achteren leeft; ik werd er een robot van, zat liedjes in mezelf te zingen, sloot me helemaal af, wanhopig proberend het niet te horen...).

Waarom? Ze vonden dat ik "te arrogant was", dat ik zat op te scheppen met het feit dat ik docent was, dat ik "nu maar eens moest door gaan hebben dat ik geen docent was, maar een junk die zich heel wat voelt..."

Verder werd ik dus ook door iedereen uitgescheten, omdat ze ervan overtuigd waren dat ik de hele Hoeve aan het neuken was. Ik had al geschreven dat ik niemand met een vinger heb aangeraakt, maar mijn slechte naam van de Detox raakte ik niet meer kwijt (dat van de Detox klopte wel, maar dat terzijde, zal ik jullie niet mee vervelen nu :flushed: ).

Op een gegeven moment kon ik niets meer zonder verdacht te worden: er was één jongen die wél respect voor me had, zo eentje die niet met de meute mee wil lopen, al wat ouder, wat meer levenservaring. Ja, hij was "verliefd" op me, maar hé, hij zat er al vier maanden, niet zo gek dan, wat heet verliefde dan...

Hij ging met mijn kinderen en mij vissen (jahaa, dus we hadden "seks"gehad volgens de groep), leidde weer tot "de therapie op het kussen", hij maakte zo'n armbandje voor me met hetzelfde gevolg.

En weet je wat zo mooi is? Ik ging na 7 weken weg, mét zijn nummer op zak. Hij belde me 2 maanden later, was ook split gegaan (=weglopen).
Er was een "gesloten huis" geweest. Dat betekent geen bezoek, veel therapie en het gaat pas weer open als alle geheimen zijn verteld. Wat bleek? De mensen die de grootste bek over mij hadden gehad, hadden bekend met weet ik wie allemaal niet te hebben geneukt en toen was ook duidelijk geworden dat ik inderdaad met niemand iets had uitgespookt. Zoals de waard is...
En dit wil ik nu tegen hen zeggen: "Nou, stelletje kl**tzakken en kuttekoppen: IK BEN NU CLEAN EN DAT BLIJF IK, en hoever zijn jullie?!!"


In de Detox noemden ze alle mensen van de Hoeve "Hoeve-hoeren". Ik kan niet anders dan het daar mee eens zijn. Mensen die het daar helemaal uithouden en afmaken zijn per definitie kuddedieren, bang om anders te zijn, bang om erachter te moeten komen wie zij zelf zijn. Dus volgen ze maar de mening van "de groep", hoe stompzinnig ook. Zo wilde ik niet zijn! Ik vond verslaafd zijn aan dope minder erg dan zulk kuddegedrag, want in beide gaevallen ben jij niet langer de baas over je eigen gedachten. Er is geen individu, slechts een groep. Ik ben niet iemand die je kan opbouwen door af te breken. Ik zal nooit helemaal helen door wat ik daar heb meegemaakt.
Ik werd er in de eerste week aangerand door een man en niemand wilde me geloven. Hij zat er al lang, was al bijna klaar en ik kwam net binnen. Ik had het maar tegen 1 vrouw verteld, maar wist niet dat dat op de Hoeve betekent dat iedereen het heel snel weet (gedachte erachter: als junk was je gewend om alles geheim te houden, nu moet dat andersom).

"Je zal het wel hebben uitgelokt" zeiden ze. "Je kan hier binnen niet meer zo spelen met mannen zoals je op straat gewend was, dat pikken we niet hier!" Ik was net clean en kon het niet aan. Mijn oplossing kon toen niet in bruin liggen, dus ik sloot me helemaal af en zei niets meer... What's the point, als niemand je gelooft...

Er komt nu ineens veel boven de laatste dagen, sorry hoor, niet naar jullie bedoeld...
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
jimclean zei:
WAT ZIJN JULLIE EEN FUCKING DOEBERS! :kots:
Ik ben een jongen van begin 20 en heb ook op de Emiliehoeve gezeten, ben nu ruim 2 jaar clean en ik zie mensen de naam van de Emiliehoeve verdoezelen: ik vind jullie allemaal fucking stakkers. Overdreven verhalen, triest kattengejank en bullshit. Ik ben n broekie en zeg: word eerst maar es n beetje clean en al ben je dat al: voor wat langere tijd. Die plek is een magische, stimulerende plek en heeft voor veel mensen veel betekend en levens gered.(en dan overdrijf ik niet, want als er íemand kritisch is ben ik t wel) Kunnen jullie dat ook van jezelf zeggen? Stakkers. Als ik jullie zou kennen hadden jullie de wind van voren gekregen en zou ik netjes over jullie heen stappen als jullie met n naald in je arm op de stoep zouden liggen. Get off your asses and make a fucking change! MAMMOET!!! (ouwe heks :wink: ) Ik heb met je op de EH gezeten, jij weet wat een stelletje mongolen dit zijn. Tot sprekens. En nogmaals voor jullie haters: ga lekker :beer: :stoned: :smoke: :xtc: totdat je :kots: ; je zal dr ver mee komen. Trouwens, jopy: dat ziekelijk overdreven gescheld wat jij hebt verzonnen: ze hadden t tegen jou en over jouw moeder, ouwe jankerd. En R@R@: leer ff spellen: dysipline.... Schaam je! Voor alle mensen die wél hun best doen (en deden op school) : je komt er wel, als je echt wilt. t Is n moeilijke wereld, maar dat is geen excuus. Denk aan t verdriet en geld dat je bespaart. Dit is trouwens de eerste en laatste keer dat ik op dit forum kom, dus kom maar op met je kinderachtige terugpakcommentaar, want ik ben nog volwassener dan jullie stinkerds.
LATEEEEEEEER :wave:
Klik om te vergroten...

Ik heb hier weinig aan toe te voegen, behalve dan dat jouw taalgebruik echt "Emiliehoefs" is.
Je hebt daar het schelden niet afgeleerd, dat is duidelijk.
Wat ook onmogelijk is, omdat schelden volgens hen juist leidt tot een langer clean bestaan.
Ik vind het erg dom en gemakzuchtig om zo te gaan schelden.

Daarmee bevestig je juist mijn bewering: de Emilie Hoeve breekt persoonlijkheid/karakter/gevoel van eigenwaarde af en ik koos én kies voor opbouwen. Mag jij raden met welke keuze je het langst clean blijft :wink:

Ik voel mededogen als ik jouw verhaal lees en wens je alle sterkte.

Iemand die zich zó grenzeloos laat gaan, tja, dat zegt toch meer over jouzelf dan over ons... :)

R@ :wave:

p.s. R@R@ is verkeerd gespeld. Het moet r@r@ zijn. Maar ik interpreteer het maar als een tikfout, hetgeen wat anders is dan een spelfout. Discipline had ik kennelijk verkeerd geschreven. Ook hier sprake van een tikfout... Geen zorgen, als je eenmaal volwassen bent, ga je anders met kleine en grote fouten van anderen én jezelf om... :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."