Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"p.s. ik heb het hier over Mirage (de Brijder) in DenHaag"
"Ga ECHT leven en geniet, in de pure, frisse vorm. Ga na bij jezelf waarom het leven zoals het is niet voldoende voor je is, waarom heb je het nodig... Ik denk dat als je weer leert genieten zonder troep (materialisme, drugs etc.), je het in je hersens ook makkelijker kunt loslaten. Het "waarom".... wat brengt het je...? Misschien lukt het dan?"
"Mijn partner zit in een kliniek, voor 8 weken. Nu is hij meervoudig verslaafd, maar zijn cannabis en cocaine verslaving voeren de boventoon. In de kliniek pretenderen ze dat je dus NOOIT meer IETS mag gebruiken, dus OOK NOOIT meer een biertje o.i.d., zelfs niet één, omdat dt de hele verslavingsmolen weer in werking zet. Nu is mijn vraag.... hoe is de ervaring hiermee? Zijn er mensen die voorheen allerlei soorten middelen gebruikten maar nu wel (weer) af en toe een glaasje gezellig mee kunnen drinken of gleden deze mensen direct daarna weer terug naar af?! Is het mogelijk je van alle andere middelen af te schermen maar wel 1 middel met mate te gebruiken? Graag jullie reactie... want ik vind het (ook) een moeilijk idee dat hij zijn leven lang NOOIT meer een biertje mag/kan drinken. Of een wijntje bij de openhaard of bij het eten.... wat is de ervaring hier?? Graag antwoorden van "ervaringsdeskundigen" (of partners van...) Dank!!!"
"Dank voor jullie nuttige reacties!!! Graag meer voorbeelden, ik heb er echt wat aan, omdat het mijn angst weg kan nemen. Hij zegt dat hij de coke NOOOOOOIT meer wil aanraken en is zich er ook van bewust dat teveel bier zijn trek kan laten toenemen, daarom wil hij met zichzelf afspreken dat hij nooit meer dan 3 of 4 biertjes drinkt (en dat al een heel enkele keer, in het weekend een KEERTJE of tijdens een BBQ). Ik wil graag geloven dat dat lukt... Hij zegt in ieder geval een jaar niet te drinken, al het andere (coke, crack, gokken etc) wil hi jnooit meer. Ik wil het graag geloven en natuurlijk, zekerheid heb je nooit... maar ik vraag me gewoon af.. is het dan ZO belangrijk voor je gevoel nog "iets" slechts te doen om daar een achterdeurtjespolitiek of compromissen voor te willen? Ik ben geen gebruiker, maar ik denk dan.. het is alles of niets. OF je wil gewoon clean zijn of NIET (of stiekem niet helemaal)...... Is het misschien voor hem een manier om het wat te nuanceren en zichzelf niet gehaal "vast" te zetten.... Ikheb dat met stoppen met roken namelijk ook gehad. Op het moment dat ik (na 20 jaar roken en minimaal 8 stoppogingen) mezelf toestond heel af en toe eens te roken als ik daar zin in had, te beseffen dat het wel slecht was, maar heel af en toe een keertje (en dan bedoel ik 1 x per 2 maanden ofzo), ik het nu ineens zonder moeite al 3 1/2 volhoud. Als ik 5 sigaretten in een half jaar gerookt heb, is het veel. State of mind? Of werkt het niet zo? Is het met drugs geen kwestie van wilskracht of bewust zijn van de gevolgen.... Volgens mij gaan die neurotransmitters gelijk op tilt bij de eerste "link" met alcohol/drugs..."
"Sterkte, maar uiteindelijk krijg jij je leven weer terug. Het klinkt zo bekend.... slechte jeugd, verdoven... beloftes... uiteindelijk moest ze het zelf doen! En jij nu ook weer, vergeet niet, een verslaafde heeft ook jou in je macht, want jij hebt haar toch allerlei grenzen laten overschrijden..... diep in je hart wist je dat heroinegebruik niet zomaar voorbij is, ze moet eerst daarvan gaan scheiden, dan een relatie met haarzelf aangaan...en dan ... kan ze het pas met iemand anders. Dat kan nog lang gaan duren. Ze heeft je gebruikt, nou ja... niet zij... maar de verslaafde.... Je komt er wel!!!!!!"
"Misschien dit voorbeeld?? Afgelopen zondag kwam mijn partner terug na een week weggeweest te zijn. Hij heeft zich gemeld bij een afkick kliniek, gaat zo naar zijn tweede NA gesprek en intake en vanavond naar een NA meeting. Hoewel we allemaal erg voorzichtig zijn, wekt hij de indruk het ook ECHT nooit meer te willen.... Sja... dan kun je twee dingen doen... sceptisch zijn of geloof hebben en ik denk dat als je in ieder geval positief reageert, het de meeste kans van slagen heeft. Hij slaapt op de bank beneden en we hopen dat hij snel terecht kan, zodat ook ik (en mijn dochter) het "gewone" leven zo goed en zo kwaad als dat kan weer kunnen oppakken. Ik moet ook aan mezelf denken, want ik heb me al veel te lang met hem beziggehouden (waar hangt hij uit, wat zal hij doen, wat gebruikt hij... hoevaak... met wie... waar blijft het geld etc). Iedere dag op de hoede zijn dat is heeel vermoeiend. Ik ben ook helemaal op. Ik heb ook hulp gezocht om hiermee om te gaan en daar ga ik op koninginnedag naartoe! Drugs gebruiken is op zich niet slecht, maar wel als je er niet mee om kunt gaan.... en daar is dit een goed voorbeeld van. En meestal kun je niet "minderen"... omdat het daar de drugs nu eenmaal niet naar is.... het is TE verslavend, zelfs ZO erg dat je je kindje en vriendin en hele uitkering ervoor op het spel kunt zetten... ik hoor je denken "dat overkomt mij dus nooit"...nee... dat dacht mijn (ex)partner dus ook, 10 jaar geleden... en het is een ontzettend intelligente gozer...."
"Dank voor alle ("bemoedigende") reacties.... Mijn (ex)partner zit sinds anderhalve week in een afkickkliniek. Hij is vastberaden met de shit te stoppen. Vandaag mag ik hem voor het eerst gaan bezoeken. Ik vind het een rare toestand... heb de hele nacht wakker gelegen. Natuurlijk ben ik heel blij dat hij eindelijk zijn oude gewoonten overboord wil gooien, maar er is al zoveel kapot, zoveel leugens... ik weet soms niet eens OF ik het nog wel wil... Maar goed, we zullen zien hoe het is over 6 - 8 weken, we zullen dan zeker psychische hulp moeten krijgen, ook om onze verhouding tot elkaar en onze dochter goed te houden. Hoe dan ook, hij blijft de vader van mijn kind en... ik houd ook nog van hem. Laat ik zeggen, ik houd het even open en laat hem los, omdat ik er zelf aan onderdoor ga. Wat een klote troep is coke.... en eigenlijk denkt iedereen dat het bij hem/haar "wel meevalt" en er goed mee om kunnen gaan, ik denk eerlijk gezegd dat dat maar weinig voorkomt. Ieder mens is wel verslavingsgevoelig, als je dan echt sterk bent, (en was), begin je er gewoon niet aan omdat je het niet nodig hebt.... Misschien denk ik daar simpel over, maar ook ik ben zat in de gelegenheid geweest en niet omdat ik niet durf, maar simpel omdat ik een natural high heb en in extase kan zijn zonder enige drugs of alcohol... maar dat ben ik. Ik wil alleen maar zeggen.... hoe lekker het ook is, kijk eens goed om je heen waar je staat en wie er om je geeft.... waarom je het ook alweer was gaan gebruiken... en denk na... Goed. Op naar de kliniek. Mensen, succes!"
"Sja... hoe gaat het nu. Hij zit nu drie weken intern in de kliniek en komt het weekend voor het eerst naar huis. Ik merk dat hij veel meer openlijk praat over zijn gebruik en gevoelens etc. Hij moet totaal 8 weken en dan nog nazorg. Ik ben nu 2 x op bezoek geweest, best goed om te zien hoe intensief het programma is. Ze gaan ook echt diep in op de redenen van gebruik. Wat hij moeilijk vindt is dat hij ook nooit meer mag drinken en/of blowen. Vaak gaat dit samen met cokegebruik en/of gokken bijvoorbeeld. Het een zet tot het gebruik van het ander aan (vaak). Hij is sowieso gevoelig voor doorslaan, dus eerlijk gezegd ben ik wel "benieuwd" wat dat wordt, hopelijk een gezonde hobby. Het is op zich niet erg als iemand een liefhebberij heeft, maar als het je lichaam, bankrekening en de naasten die je liefhebt OOK kapotmaakt, dan is het not a good thing. Hij moet nu proberen een hoger doel te vinden in zijn leven, want met drugs vul je de leegte niet in. Overigens wil ik niet beweren dat dat de reden van ieders gebruik is, maar vaak wel..."
"Mijn partner is nu sinds 6 weken uit de kliniek (voor coke,alcohol en basen), het gaat heel goed met hem. Hij heeft een paar heftige situaties doorstaan ZONDER gebruik, door veel met mij te praten, hij was zo'n binnenvetter. Door de opname in de kliniek is hij veel gaan praten, met psychologen, met medegebruikers, dat was goed. Hoewel hij niet meer naar meetings gaat (moest 2 x per week), is hij er nog steeds klaar mee. Een biertje drinken zal hij over een hele poos wel weer eens gaan doen, maar ook dat moet hij onder controle houden (dat is moeilijk, want is veel socialer geaccpeteerd). Maar goed, wat ik wil zeggen, in april dit jaar stond ik op het punt de relatie te beeindigen, met een kleintje in huis KON ikhet gewoon niet meer handelen. Heb hem de deur uitgezet. Ik heb die klotezooi gelukkig nooit aangeraakt,weleens iets geprobeerd in mijn leven en ook flink gefeest, maar coke nooit. Ben ik erg blij om. Ik heb bewondering voor de mensen die na langdurig gebruik stoppen. En ik ben erg blij dat ik ondanks alles, alle negatieve reacties, waarschuwingen etc. in mijn partner ben blijven geloven. Natuurlijk is niet alles "zomaar" voorbij en ik heb nog dagelijks flashbacks naar de periode dat hij loog en gebruikte, maar ik zie ook hoe sterk hij nu is, hoe veel frisser hij is en weer zin heeft in alles (ja, ook weer in de pure sex ... ) En natuurlijk zal hij nog wel moeilijke momenten hebben, maar hey... hebben we die niet allemaal op één of andere manier. We never stop learning. Succes mensen, there is much more to life than coke...."
"Hoi.... Ik heb je verhaal gelezen. Allereerst zou ik willen zeggen.... stop met hem te willen helpen. Hij is nu opgenomen, en nu moet hij het zelf gaan doen/willen. Het is aan hem, en MOET het zelfs zonder jouw hulp gaan doen. Ik lees daarna een negatief verhaal over de Brijder, maar ik ben er juist erg over te spreken. Mijn partner zit nu intern, zijn 5e week en ik vind de begeleiding juist erg goed.... Ik zou gepaste afstand nemen en naar hem luisteren, maar je kunt eigenlijk niets doen. Hij is daar in goede handen en vind hij dat zelf niet, dan is dat aan hem om een andere passende mogelijkheid te zoeken voor hulp. Als hij zegt dat hij wil stoppen, wil hij ook verder zoeken, je kunt hem bijstaan, maar echt niet helpen. Help liever jezelf, want ik kan het weten, het kost allemaal zoveel tijd die je beter in jezelf kunt gaan besteden. Geneest hij? Prima, dan komt hij het maar bewijzen ... toch?! Je gaat anders zelf onderdoor aan ZIJN keuzes verslaafd te blijven en ik kan me niet voorstellen dat dat wilt. Heel veel sterkte en houd vol, je bent een puur iemand waard, en hij is zichzelf waard, maar daar moet hij eerst geloof in hebben. Keep us posted!!!"