Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumswelke klinieken vonden jullie het beste?

welke klinieken vonden jullie het beste?

91 antwoorden
75 weergaven
18-5-2026
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey :) daar ben ik weer. Heb 3 maanden in een kliniek gezeten en het was echt supergoed. Heb mij aangemeld bij Solutions, wat zijn die mensen daar goed zeg, ben naar Zuid-Afrika geweest voor intensieve behandeling en het werkt. Volg het 12 stappen programma, dat is mijn redding. Zit nu nog in een safehouse waar ik mijn leven weer een beetje kan gaan opbouwen en pak 5 NA meetings per week.

Kan echt iedereen aanraden contact op te nemen met Solutions. Als je echt wilt herstellen is dat de beste oplossing (nee ik werk niet voor ze :wink:)
m
mickyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Net al mooi kunnen zien waar ik ongeveer terecht kom dankzij de documentaire van Youri van Gelder. :confused:
Ziet er nog niet zo verkeerd uit dacht ik zo.
Ik wil wel dat het ook nut heeft en nooit meer coke gebruiken, mijn verslaving is het basen van coke, wel zware vorm van gebruiken.
m
mickyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ben bezig voor een opname in Schotland namelijk het wel bekende Castle Craig.
Nu heb ik een paar vragen. Mijn Engels is maar matig, wordt dat een probleem?
Stel dat je er een 3-4 maanden blijft, krijg je in Nederland in die tijd wel je uitkering doorbetaald voor de vaste lasten die daar zijn voor het huis?

Heeft iemand ervaring met deze kliniek of het zinvol is of dat je je er gaat vervelen of zo. :wave:
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#4
De taal leer je snel genoeg, want je moet wel, neem woordenboeken mee, zeker voor al het schrijfwerk is dat erg handig. Wat je uitkering betreft, bel met je uitkerende instantie en vraag het na, desnoods op papier, dan weet je precies waar je aan toe bent. enne tijd om te vervelen krijg je niet. Ben er zelf niet geweest ken wel mensen die er gezeten hebben, met positieve ervaringen, het is zeker zinvol om er naartoe te gaan, heel veel succes :wave:
m
mickyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Oké, dank je Arizona,
Ik hou jullie op de hoogte als het doorgaat. :)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waarom willen zoveel mensen naar het buitenland om af te kicken? Terwijl ned heel goeie klinieken heeft
m
mickyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb gehoord dat dit de beste is. Jellenek heeft me alleen op basis van een telefoon gesprek afgewezen omdat de o.a. de afstand te groot is zeggen ze. :confused:
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flameon zei:
Waarom willen zoveel mensen naar het buitenland om af te kicken? Terwijl ned heel goeie klinieken heeft
Klik om te vergroten...

Nederland loopt achter op het gebied van verslavingszorg in vergelijking met landen als America, Zuid-Afrika, of specifiek de kliniek in Schotland Castle Craig. In Nederland is er bijvoorbeeld nog geen secondary treatment center, wil je een dergelijk intensieve behandeling volgen, dan ben je aangewezen op het buitenland.

Nederland heeft ook erg weinig goede primary treatment centers, er zijn slechts enkele hele goede die zich op wereldniveau kunnen meten. Verslavingszorg staat hier nog in de kinderschoenen, maar gelukkig wordt er hard aan gewerkt dit niveau omhoog te trekken.

Klinieken zoals Jellinek, Brijder, Maliebaan hebben ook een ander beleid, dit is niet gericht op het feit dat verslaving een ziekte is en dat herstel enkel mogelijk is door volledige abstinentie en het volgen van het 12 stappen programma.

Neemt niet weg dat er wel klinieken zoals Jellinek moeten zijn, want niet iedere verslaafde is in staat zo'n zwaar programma te volgen.

je ziet wel dat deze klinieken over gaan met het aanbod van een dergelijk programma, maar is niet te vergelijken zoals het in centra wordt aangeboden in America en Zuid-Afrika.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dankje voor je uitleg. Ik werk zelf in de verslavingszorg en heb me vaak afgevraagd waarom sommige mensen kiezen voor een afkickactie in het buitenland. Duidelijk nu dus. Blijf inderdaad ook van mening dat veel mensen een buitenlandse afkickactie niet aan kunnen
t
terzieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Beste Arizona,

Ik heb nog nooit eerder gereageerd (nog nooit eerder de behoefte gehad). Maar toen ik je post las, vond ik dat ik wel moest reageren. Ik zou het zonde vinden dat er onwaarheden over bepaalde klinieken wordt verspreid.

Om mijn achtergrond kort weer te geven: ikzelf ben geen gebruiker, maar ben wel werkzaam in één van de klinieken die je beschrijft (Centrum Maliebaan)

Je schrijft het volgende: "klinieken zoals Jellinek, Brijder, Maliebaan hebben ook een ander beleid, dit is niet gericht op het feit dat verslaving een ziekte is en dat herstel enkel mogelijk is door volledige abstinentie en het volgen van het 12 stappen programma"

Ik vind het prima dat je meer informatie geeft over de klinieken, maar tracht de informatie ook juist mee te geven. Genoemde klinieken werken helemaal niet zoals je beschrijft. Als ik vanuit mijn instelling spreek:

- Wij werken vanuit het principe dat verslaving wel een ziekte is. Zie de website www.centrummaliebaan.nl

Inmiddels is wetenschappelijk aangetoond, dat we verslaving moeten beschouwen als:

•een ziekte (psychiatrische stoornis),
•die terugkeert en chronisch kan worden,
•en waaraan een biologische (erfelijke) kwetsbaarheid ten grondslag ligt.
Biologische, psychologische en sociale factoren bepalen of die kwetsbaarheid tot uitdrukking komt

- Daarnaast is abstinentie in de meeste gevallen niet het doel op zich. Het 12stappen plan is voorbehouden aan AA organisaties, genoemde organisaties werken helemaal niet volgens dat principe.

Gelieve je bronnen juist te checken vooraleer je zoiets op het net plaatst.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Goed dat je reageert Terzie, want ben blij the horen dat jullie verslaving zien als een ziekte, dat het chronisch is en in veel gevallen erfelijk bepaald. Dat is een stap in de juiste richting.

Waarom stellen jullie abstinentie in de meeste gevallen niet als doel?

Ik weet dat de Jellinek en Brijder een 12 stappen minesota afdeling hebben, maar is niet te vergelijken met klinieken zoals in bijvoorbeeld Zuid-Afrika, qua structuur en programma aanbod of een kliniek als Castle Craig.

Flameon zei:
Blijf inderdaad ook van mening dat veel mensen een buitenlandse afkickactie niet aan kunnen
Klik om te vergroten...
Deze mening deel ik met je, het is loodzwaar om ver van huis aan je herstel te werken, om over de kosten nog maar niet te spreken. Ik weet dat er plannen zijn om een secondary treatment center op te richten in Nederland, zodat ook deze behandeling voor meer mensen toegankelijk gaat worden en terecht, als iemand wil herstellen, moet er een mogelijkheid zijn ook in Nederland.
m
mickyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben net weer terug uit Den Haag, helemaal gaar van de treinreis want het is een heel stuk voor mij.
Over 1 week hoor ik of ze in zee gaan met mij, struikelblok is wel de engelse taal. Ze hebben in Schotland hier al een beetje over geklaagd zeiden ze.
Lijkt wel of ik vroeger veel beter engels kon, als ze me nu vragen iets voor te lezen en te vertalen lijkt het wel of ik dicht klap, en juist woorden tegenkom waar ik nog nooit van gehoord heb.
Als het in Schotland niet doorgaat adviseren ze bij CC Den Haag voor alternatieven bij Jellinek of Mirage (Brijder) kliniek. 1e is dus al afgevallen voor mij.
Nu hoor ik ook van de Maliebaan? Had ik vanmiddag zo even langs kunnen lopen misschien, voor informatie. Als het tenminste in de buurt van het malieveld is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."