Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumswelke klinieken vonden jullie het beste?

welke klinieken vonden jullie het beste?

91 antwoorden
72 weergaven
18-5-2026
w
wendelaLid
01-01-2024, 00:00
#1
jimclean zei:
WAT ZIJN JULLIE EEN FUCKING DOEBERS! :kots:
Ik ben een jongen van begin 20 en heb ook op de Emiliehoeve gezeten, ben nu ruim 2 jaar clean en ik zie mensen de naam van de Emiliehoeve verdoezelen: ik vind jullie allemaal fucking stakkers. Overdreven verhalen, triest kattengejank en bullshit. Ik ben n broekie en zeg: word eerst maar es n beetje clean en al ben je dat al: voor wat langere tijd. Die plek is een magische, stimulerende plek en heeft voor veel mensen veel betekend en levens gered.(en dan overdrijf ik niet, want als er íemand kritisch is ben ik t wel) Kunnen jullie dat ook van jezelf zeggen? Stakkers. Als ik jullie zou kennen hadden jullie de wind van voren gekregen en zou ik netjes over jullie heen stappen als jullie met n naald in je arm op de stoep zouden liggen. Get off your asses and make a fucking change! MAMMOET!!! (ouwe heks :wink: ) Ik heb met je op de EH gezeten, jij weet wat een stelletje mongolen dit zijn. Tot sprekens. En nogmaals voor jullie haters: ga lekker :beer: :stoned: :smoke: :xtc: totdat je :kots: ; je zal dr ver mee komen. Trouwens, jopy: dat ziekelijk overdreven gescheld wat jij hebt verzonnen: ze hadden t tegen jou en over jouw moeder, ouwe jankerd. En R@R@: leer ff spellen: dysipline.... Schaam je! Voor alle mensen die wél hun best doen (en deden op school) : je komt er wel, als je echt wilt. t Is n moeilijke wereld, maar dat is geen excuus. Denk aan t verdriet en geld dat je bespaart. Dit is trouwens de eerste en laatste keer dat ik op dit forum kom, dus kom maar op met je kinderachtige terugpakcommentaar, want ik ben nog volwassener dan jullie stinkerds.
LATEEEEEEEER :wave:
Klik om te vergroten...

De naam van de Emilie Hoeve bezoedelen zul je bedoelen. Ben je toch niet zo snugger als je je voordoet. Leer ff juist woordgebruik wil je!

Aan je taalgebruik en je agressieve reactie maak ik op dat jij waarschijnlijk nog in een soort van cocaine psychose verkeert of ben ik je reputatie nu aan het bedoezelen....
B
BeanheadLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat lopen er toch rotte mensen rond op de wereld.

Verschrikkelijk, echt verschrikkelijk. Jimclean goed hoor jongen, ik zal er van genieten :stoned: blijf jij maar lekker arrogant en ziekelijk.
s
splifftailLid
01-01-2024, 00:00
#3
Beste mensen: het ligt natuurlijk altijd aan de ander, en nooit aan jezelf. Toch?? Al die klinieken deugen niet, ze kunnen je niet genezen. Mogelijk omdat jij jezelf en je verslaving niet serieus neemt? Wel dagenlang op pad voor n bolletje/pakkie maar passief blijven als het om eigen herstel gaat. Maar ik ben ongetwijfeld een azijn pisser....
Dwingt iemand je tot gebruik? of maak je zelf iedere keer die keuze? kies voor je autonomie! en stop met je zelf zo zielig vinden: als ik zeg dat je zielig bent zul je boos worden terwijl dat veelal hoofdreden is om gebruik vol te houden. Op een goede dag: genoeg is genoeg en het zal nooit meer toevoegen alleen maar afbreken.......
BTW: therapeutisch het ego breken lijkt mij geen gezonde vorm van therapie, geen fan van Emilie hoeve dus..... WOrdt bevestigd daar waar je vanaf moet: een negatief zelfbeeld.
gebruik is vaak een zoektocht naar heling, rust en compleetheid. Die zoektocht is goed, alleen de manier niet. Als je ophoudt met zoeken komt er al veel rust.................
succes allen!
D
DemiRebLid
01-01-2024, 00:00
#4
Beste mensen,

Ik ben hier nieuw. Bijvoorbaat verontschuldiging dat ik mij niet eerst behoorlijk heb voorgesteld. De reden dat ik hier ben is omdat ik met mijn autobiografie bezig ben en “toevallig” een post over de Emiliehoeve op dit forum tegen kwam. Wat ik heb gelezen is zo schrijnend dat ik daar graag mijn ervaring over wil delen, hopend dat iemand er wat aan heeft.

Ik heb van 1972 tot 1973 op de Emiliehoeve gezeten. Gedeeltelijk was dat nog de “oude tijd” waarin er nog niet met encounter therapie gewerkt werd. Maar ik heb wel het begin meegemaakt.

De invoering ervan ging van de ene op de andere dag op een ongelofelijk brute manier. Ik zat daar al anderhalf jaar en de staf had mij en een stuk of vijf anderen die daar ook al anderhalf-twee jaar zaten al toegezegd dat we naar het “halfweghuis” mochten. Het huis was al gehuurd, we waren al bezig om onze kamers daar te schilderen en in te richten. Ik had een baantje voor halve dagen en mijn baas wilde me wel een baantje voor hele dagen geven als het goed ging in dat huis. Ook ging naar de avondopleiding MAVO om alsnog mijn diploma te halen. Het ging dus allemaal best goed met mij.

Toen dus van de ene op de andere dag die Synanon therapie. Dat begon met een zg. “marathon”. 36 uur non-stop therapie. De redenering daarachter was dat dan de “emotionele weerstand” zou breken. Zoals eerder opgemerkt worden dit soort methoden ook toegepast in sektes. Pure hersenspoeling dus, en beslist psychische mishandeling. Zit je als (ex)drugsverslaafde nou net niet op te wachten! Let wel, ik was toen pas 16 en had met mijn baantje en huiswerk van school mijn nachtrust hard nodig. Volslagen idioot en ontverantwoord gedrag van de “staf”. Ik reken het met name Martien Kooyman aan die als arts beter had moeten weten.

Ik was in die tijd ook “coordinator”, dwz. Toezicht houden op het huishoudelijk werk. Dat ging in het begin niet met geschreeuw en gekrijs, maar met een puntensysteem. Taak niet af, geen punten. De taken waren ook redelijk. Gewoon, normaal huishoudelijk werk en niet nodeloos schoonmaken om iemand te vernederen.

Het volgende gebeurde.
Die marathon was in het weekend. Ik werkte in een speelgoedwinkel, dus ook op zaterdag, maar ik moest van Martien die dag maar vrij nemen. Het kwam mijn baas nou juist niet uit, maar daar zat Martien niet mee. Ik wel. Ik moest toch verantwoordelijkheid leren? Wie was hier nou eigenlijk onverantwoordelijk bezig? Na dat weekend ging ik dinsdag weer naar mijn werk. Behoorlijk gaar.
Toen ik terug kwam, werd ik opeens voor de “staf” geroepen. Drie man sterk (stoer hoor! Tegen een meisje van 16 jaar). Ik mocht niets zeggen en kreeg toen een scheldkanonade van een half uur over me heen. Ik deed kennelijk mijn werk als coordinator niet goed. Die woensdag daarna was er “therapie” en werd ons keihard gezegd dat we niet naar het halfweghuis mochten. Ik ben toen zo kwaad geworden dat ik Martien heb uitgescholden (LOL!!!), m'n spullen heb gepakt en ben vertrokken.

Van die “oude” groep is bijna iedereen kort achter elkaar vertrokken. Voor zover ik weet is het met tenminste drie van die andere vijf slecht afgelopen.

Ik heb er ook schade aan over gehouden. Aanvankelijk ging het redelijk goed. Ik vond een baantje voor hele dagen en mocht op kosten van mijn baas opleidingen volgen. Maar ik voelde mij toch erg onrustig, zonder dat ik besefte waarom. Ik heb toen een terugval gehad toen ik 18 was en kwam in de gevangenis terecht (smokkel van hasj). Daarna heb ik niets meer gebruikt, maar kreeg toen te maken met paniekaanvallen. Ik heb toen het geluk gehad dat ik een goede psycholoog heb getroffen die ook werkelijk luisterde en meedacht. Uiteindelijk heb ik het grootste werk zelf gedaan, omdat de therapie die voor mij het meest geschikt was (Jungiaanse psycho-analyse) niet werd vergoed door het ziekenfonds/zorgverzekeraar.

Op dit moment zit ik al 10 jaar in de WAO. Het oordeel van mijn verzekeringsarts liet weinig te raden over waarom: te weinig sociale steun, teveel tegengewerkt, verwaarlozing, onbegrip en mishandeling, ook door sommige “hulpverlenende instanties”. De schadepost zou gedeeltelijk op Kooyman verhaald moeten worden. Helaas heb ik geen geld voor een letselschade advocaat en bovendien is de zaak verjaard.

Gelukkig ben ik van mijn paniekaanvallen af. Ik ben thans bezig om mijn autobiografie te schrijven en kwam zodoende dit forum tegen. Tot mijn stomme verbazing lees ik hier dat deze mensonterende “behandeling” nog steeds wordt toegepast.

Martien Kooyman presenteert in zijn artikelen een tunnelvisie, waar iedereen kennelijk blind achteraan sjokt. Mijns inziens zijn de redenen waarom iemand verslaafd raakt zeer divers, al zie ik wel vaak een verleden van verwaarlozing/mishandeling. De slechtse oplossing is derhalve nog meer mishandeling, of iemand “afbreken”. Waanzin! Opsporen waar het mis is gelopen en daarop op een opbouwende manier op in spelen lijkt mij veel effectiever.

Aan de OP die de vraag stelde: als deze “therapie” nog steeds wordt toegepast in de Emiliehoeve, raad ik het je ten sterkste af. Ik voel me wel een beetje bezwaard want ik ben al zo lang niet meer bezig met hulpverlening voor verslaafden dat ik je geen andere instantie kan aanbevelen. Ik denk persoonlijk een plek/persoon waar er werkelijk aandachtig naar je wordt geluisterd.

Voor degenen die nog eens extra belast zijn geworden omdat ze – hopend op hulp – in de Emiliehoeve zijn getraumatiseerd: heel veel sterkte om ook dit te verwerken. Je bent een moedig en sterk mens en hebt veel harder gevochten dan de meeste mensen ooit zullen doen. Petje af!

Voor degenen die nog worstelen: laat je goed informeren voordat je een behandeling kiest. Je bent geen stuk vuil dat zomaar uitgescholden en vernederd mag worden omdat je toevallig een verslavingsprobleem hebt.

Groeten en heel veel sterkte
Margreet
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met de klinische behandeling van Jellinek? Zo ja wat is jou/jullie ervaring?
M
MissMarie90Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ik heb tot nu toe nog maar in 1 kliniek gezeten (nu hopen dat het niet vaker hoeft)
dat was in arnhem van de iriszorg
en ik heb daar een hele goede ervaring mee

ik zat er voor de ghb en kon (gelukkig) met ghb zelf afkicken
met nog ondersteunende medicatie erbij
ik zat er alleen voor puur klinische detox (14 dagen)
ik weet dus niet hoe het zit met langere behandelingen

ik was doodsbang om erheen te gaan
omdat ik van alles over afkickklinieken had gelezen
maar het viel allemaal heel erg mee
de mensen waren aardig (als je er ook normaal mee omgaat natuurlijk :P )
er waren geen verplichte activiteiten behalve natuurlijk eet tijden enzo (wat ik persoonlijk fijn vind)
wel werden er activiteiten aangeboden
ik voelde me er in ieder geval erg op mijn gemak

ik ben blij dat ik het zo goed heb getroffen als ik dit alles zo lees
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#7
De toppers, m.i.:
Miroya in Amersfoort (bij opiaatverslaving, biedt o.a. afkicken onder narcose aan) + Arta (antroposofisch); biedt o.a. een zeer goede 2-daagse behandeling.

En toch nog even de slechtste: Parnassia (met name de Emilie Hoeve :kots: , heb ik al veel over geschreven. Ik heb even geen zin in nachtmerries vannacht, dus ik begin er maar niet over :wink:

Hoi! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#8
jimclean zei:
WAT ZIJN JULLIE EEN FUCKING DOEBERS! :kots:
Ik ben een jongen van begin 20 en heb ook op de Emiliehoeve gezeten, ben nu ruim 2 jaar clean en ik zie mensen de naam van de Emiliehoeve verdoezelen: ik vind jullie allemaal fucking stakkers. Overdreven verhalen, triest kattengejank en bullshit. Ik ben n broekie en zeg: word eerst maar es n beetje clean en al ben je dat al: voor wat langere tijd. Die plek is een magische, stimulerende plek en heeft voor veel mensen veel betekend en levens gered.(en dan overdrijf ik niet, want als er íemand kritisch is ben ik t wel) Kunnen jullie dat ook van jezelf zeggen? Stakkers. Als ik jullie zou kennen hadden jullie de wind van voren gekregen en zou ik netjes over jullie heen stappen als jullie met n naald in je arm op de stoep zouden liggen. Get off your asses and make a fucking change! MAMMOET!!! (ouwe heks :wink: ) Ik heb met je op de EH gezeten, jij weet wat een stelletje mongolen dit zijn. Tot sprekens. En nogmaals voor jullie haters: ga lekker :beer: :stoned: :smoke: :xtc: totdat je :kots: ; je zal dr ver mee komen. Trouwens, jopy: dat ziekelijk overdreven gescheld wat jij hebt verzonnen: ze hadden t tegen jou en over jouw moeder, ouwe jankerd. En R@R@: leer ff spellen: dysipline.... Schaam je! Voor alle mensen die wél hun best doen (en deden op school) : je komt er wel, als je echt wilt. t Is n moeilijke wereld, maar dat is geen excuus. Denk aan t verdriet en geld dat je bespaart. Dit is trouwens de eerste en laatste keer dat ik op dit forum kom, dus kom maar op met je kinderachtige terugpakcommentaar, want ik ben nog volwassener dan jullie stinkerds.
LATEEEEEEEER :wave:
Klik om te vergroten...

Ik heb hier weinig aan toe te voegen, behalve dan dat jouw taalgebruik echt "Emiliehoefs" is.
Je hebt daar het schelden niet afgeleerd, dat is duidelijk.
Wat ook onmogelijk is, omdat schelden volgens hen juist leidt tot een langer clean bestaan.
Ik vind het erg dom en gemakzuchtig om zo te gaan schelden.

Daarmee bevestig je juist mijn bewering: de Emilie Hoeve breekt persoonlijkheid/karakter/gevoel van eigenwaarde af en ik koos én kies voor opbouwen. Mag jij raden met welke keuze je het langst clean blijft :wink:

Ik voel mededogen als ik jouw verhaal lees en wens je alle sterkte.

Iemand die zich zó grenzeloos laat gaan, tja, dat zegt toch meer over jouzelf dan over ons... :)

R@ :wave:

p.s. R@R@ is verkeerd gespeld. Het moet r@r@ zijn. Maar ik interpreteer het maar als een tikfout, hetgeen wat anders is dan een spelfout. Discipline had ik kennelijk verkeerd geschreven. Ook hier sprake van een tikfout... Geen zorgen, als je eenmaal volwassen bent, ga je anders met kleine en grote fouten van anderen én jezelf om... :P
L
Latin---BrutalityLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zelf heb in begin 2006 in de detox in den haag gezeten en daarna in mistral ( dat is voor de jongeren onder ons.+- 16-20 jarigen)

Volgens mij ben ik 1 van de weinigen die er een goede ervaring mee gehad heeft. :tearsofjoy: :confused:

Ik schrik er serieus van wat ik nu allemaal lees, had echt geen idee dat het zo slecht eraan toe ging.

zijn er hier ook mensen die in mistral hebben gezeten?
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Latin---Brutality zei:
Ik zelf heb in begin 2006 in de detox in den haag gezeten en daarna in mistral ( dat is voor de jongeren onder ons.+- 16-20 jarigen)

Volgens mij ben ik 1 van de weinigen die er een goede ervaring mee gehad heeft. :tearsofjoy: :confused:

Ik schrik er serieus van wat ik nu allemaal lees, had echt geen idee dat het zo slecht eraan toe ging.

zijn er hier ook mensen die in mistral hebben gezeten?
Klik om te vergroten...


Ik heb er niet gezeten (ik was te oud en ging van Detox naar Emilie en nog een paar keer heen en weer :wink:

Ik heb idd zeer goede verhalen (let wel: jaar 2004) over Mistral gehoord!

Groetjes,
R@ :wave:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Detox en mistral kan ik enkel aanbevelen.
v
verneukeratiefLid
01-01-2024, 00:00
#12
Via Bouman heb ik enkele detoxpogingen ontnomen. De detox in Rotterdam is een hel. Geen programma, veel erg zware verslaafden die alleen voor een time-out komen. Veel agressie en gescheld. Smijten met stoelen en eten was geen uitzondering daar. En er kwam van alles binnen wat ook niet echt bevorderlijk is voor het afkickproces. De 2e keer dat ik daar kwam kreeg ik ook geen arts te zien de eerste dag. Normaal gesproken zet die me op een goede dosis librium(die ze wel binnen 6 dagen afbouwen) en wat oxa/dia voor de nacht en dan kom je de eerste dagen wel door. Ben daar de 2e keer ook heel erg snel weggegaan. Was toen ook erg ongemotiveerd dus daar zal het ook vast aan gelegen hebben.

Boumandetox in Dordrecht beviel me stukken beter en daar heb ik het ook het langst uitgehouden. Rustiger, wel een dagprogramma, lekker ff een uurtje wandelen in de morgen, sporten, creatieve therapie. Punten van kritiek ook daar weer. Bezoek wat van alles meesmokkelt. Mijn kamergenoot in de eerste dagen liet zijn moeder elk bezoek een goede zak wiet meebrengen. Hij kickte af van methadon dus wiet was het probleem niet voor hem. Na een aantal dagen nam hij de benen dus toen kon het afkicken voor mij serieus beginnen.

Ook een te snelle opbouw van vrijheden imo. Na een week mag je al met weekendverlof. Voor mij is dat niet goed denk ik. Ik begrijp best dat je weer met je vrijheid moet leren omgaan maar voor mij misschien iets te snel. Het ging drie weekendverloven goed (die had ik wel goed ingepland had op veilige adressen). Maar het 4e weekend zag ik mijn kans schoon toen ik weer geld en trek had. Niet meer teruggegaan en 6 weken later heb ik mijn spullen opgehaald.

Wel moet ik zeggen dat de kans van slagen om te stoppen misschien voor 5% afhankelijk is van een kliniek. De resterende 95% zal je toch echt uit jezelf moeten halen. Vooral op dat terrein valt voor mij nog veel winst te behalen.
b
bezooijenLid
01-01-2024, 00:00
#13
er word veel gezegd over de emiliehoeve. ik ben nu bewoner daar en het is niet meer zoals vroeger. vroeger werd en niet naar gekeken wat je nodig maar er werd meer dingen bij je opgelgd en dat maakte mensen psygisch kapot. nu anno 2010 word er voornamelijk gekeken wat je nodig hebt. er worden veschillende therapieen aangeboden waaronder veel mindfulnes en schema therapie en coginietvie gedrags therapie. deze therapie heeft mijn leven in een positieve manier verandert en het is echt een aanrader op je te laten opnemen op de EH want het is voor iedereen weggelegd
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#14
:rock: ha D. heb je binnen zien komen en gedeeltelijk samen ge-therapiet :openmouth: ben erg blij dat je na je vertrek (split) en zware terugval toch de beslissing nam om weer terug te gaan naar de EH, (hebben die trappen met m'n boots je toch wat geleerd :P )( ben beetje van de harde aanpak op z'n tijd :hearteyes: )
fijn dat je een goede vriend bent geworden :rock:
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#15
hey cleanjim met jouw reactie laat je niet echt zien wat jij geleerd heb op de EH, en kan echt wel begrijpen dat veel mensen het daar verschrikkelijk vonden en het juist tegen werkte ipv voor hun, ik zou de EH ook niet aan iedereen aanraden , voor sommige werkt het, voor anderen niet, heb respect voor andermans ervaring ook als die niet overeenkomt met de jouwe,
oud - valt wel mee,
heks- nog steeds :smilingimp: !!
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#16
Die waar ik levend uit kom.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#17
In jaren 90 jellinek was een zootje; in 2007 castle craig in schotland - 7 maanden-veel beter, therapeuten zelf te kampen gehad met verslaving, daar scheeld het nogal aan met inlevingsvermogen personeel.
Was wel strenger dan in nederland, uitstapjes moest je met iemand rondlopen, vond dat echt onzin, en dan word je weer verklikt en mag je volgende keer niet weg. Ze hadden eerst als je iets echt verkeerd gedaan had volgens de regels, met een stoel in midden van de groep zitten, soort schandpaal blijkbaar, en dat je moet beseffen wat je gedaan had. Dit werd afgeschaft sinds sommige goed doordraaide of wegliepen. Mooie omgeving verder, counseling was vrij intensief, leuke dingen en minder eigenlijk waanzinige dingen meegemaakt daar. Clean voor 1 1/2 jaar toen giga terugval, vorig jaar detox en 3 maanden opname jellinek-obrechtstraat.
Detox was leuke groep, en capabel personeel; problemen begonnen in kbo, veel botsingen en gedoe met personeel. Was open kliniek dus dat was wel goed. In nazorg ging weer helemaal fout, uitgezet voor een of andere reden. Toen nog weekje dagdetox. Gedoe allemaal, nu aan experimenteel medicijn gaat goed heb beetje gezien klinieken en zelfhulpgroepen
Over het algemeen denk ik klinieken worden wat beter in nederland ach ja ook een business, paar jaar geleden was nog een zootje, buitenland was veel beter.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#18
en wie betaald dat dan,..jij,of je ouders,of de ziektekosten-verzekering.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#19
en wie betaald dat dan,..jij,of je ouders,of de ziektekosten-verzekering

Goede (andere) huisarts gevonden die recepten uitschrijft en ook benieuwd is naar resultaat, ga er van uit dat verzekering betaald. Huisarts wil zelfs kliniek (jellinek) aanschrijven als goed resultaat, blijf dat echt te gek voor woorden vinden als je iets wilt en initieel niet voorgeschreven krijgt, krijg dat toch wel voor elkaar op een of andere manier.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#20
castle craig is een van de weinge klinieken goedgekeurd door AWBZ denk ongeveer helft kwam uit nederland, en opname ging razend snel. (in detox zat je wel in kamer met anderen daarna eigen en suite (eigen douche/wc).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."