Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Ik hoer dat graag hoer hier lekker clean, op koffie en peuken na... verschil moet er zijn haha"
"Jokkelshizzle zei: ik ruil meteen mijn snuif in voor rock jwz Klik om te vergroten... en binnen no time woon je op dat zeer centraal gelegen centrale cs station Inmiddels drink ik alweer koffie met een wolkje en een schepje :P"
"Jokkelshizzle zei: Koffie? dat is duur man, vergeleken met heroïne Klik om te vergroten... Voor jou wel ja! Ik heb mijn eigen plantage :P Drink op het moment een glas wijn en ga zo eens een lekker pijpje met pollum stoppen. En daarna lekker onder de wol. Morgen weer een lange dag. Maar wel weekend"
"Voor je aan de zegel gaat lebberen zou ik je eerst eens inlezen! Zeker omdat je nog een beginneling bent. Het komt op mij een beetje over alsof je wel iets wil gaan proberen, maar er verder de ballen verstand van hebt. Niet echt slim. Google eens op 'lsd dosering' en er gaat een wereld voor je open..."
"In de zesde klas van de lagere school (begin jaren 70, al weer ruim 30 jaar geleden, shit ik word oud ) heb ik in het kader van een project de therapeutische afkickkliniek ‘Emiliehoeve’ bezocht. Daar wilde ik toen echt heen, het met mijn eigen ogen zien, want in de kranten werd er vol lof over geschreven... Het maakte een grote indruk op mij om te zien, hoe daar op een spartaanse manier verslaafden weer werd geleerd te leven. Maar dan wel clean! Je werd daar eerst tot op het bot afgebroken, voor je stapje voor stapje weer leerde verantwoordelijkheid te dragen. Iedere overtreding van de strenge regels werd zwaar bestraft. Ik weet nog dat ik schrok van het percentage afgekickte mensen dat toch weer zou gaan gebruiken, dus terugvallen. En dat, terwijl ze toch zo hadden moeten afzien. Als ik mij het nog goed kan herinneren ging men van het standpunt uit, dat een verslaafde geen vrije wil meer heeft omdat hij of zij gevangen zit in zijn/haar verslaving. Alleen de dope telt en daardoor heeft hij of zij verleerd om verantwoordelijkheid te nemen. Als je binnenkwam werd je gezien als een ziek persoon dat weer van voren af aan moest leren wat leven inhoudt. De kliniek zou je dat wel gaan leren. Daarom werd je volgens hun filosofie eerst tot op het bot afgebroken, want je was toch haast niets waard (een junk) als je - net ontvlucht uit je patroon van een verslaafd leven - binnenkwam. Je had niets te willen en ook in die jaren al moest je met een tandenborstel de doucheruimtes schoonmaken, ook als er geen vlekje te bekennen was. Persoonlijk vond ik het allemaal veel te spartaans en het leek mij een haast onmogelijke opgave om daar nog een beetje "gezond" uit te komen. Het keiharde leven op de boerderij, het haast sectarische groepsgedrag, waarbij iedere misstap - hoe klein ook - zwaar werd bestraft....de vernederingen....het ging mijn voorstellingsvermogen te boven, dat een mens pas tot een clean leven in staat zou zijn als hij of zij eerst 'gebroken' zou moeten worden. Het is geen concentratiekamp! Als ik R@R@'s woorden goed lees is er nog bar weinig veranderd daar. Ik kan mij goed voorstellen dat je het daar niet uithield. Niet ieder mens zit hetzelfde in elkaar en kan op de zelfde manier behandeld worden. Die middag dat ik daar geweest ben staat in mijn geheugen gegrift, zo'n grote indruk heeft het op mij gemaakt. Als ik ooit in mijn leven opiaatverslaafd mocht worden dan zou ik alles aangrijpen om er vanaf te komen, maar niet de Emiliehoeve. Het idee dat een verslaafde geen mens zou zijn, maar meer een soort wrak dat toch tot niets in staat is zonder hulp van de kliniek vind ik zwaar achterhaald. Met positieve aandacht kan je naar mijn mening veel meer bereiken en het is maar goed dat deze therapeutische Hoeve inmiddels gezonde concurrentie heeft gekregen van instellingen die de verslavingsproblematiek heel anders benaderen. Ik heb daar wel onnoemelijk veel respect gekregen voor degenen die het daar wisten vol te houden. Met diegenen die dat niet konden (vaak nog redelijk jonge jongens en meiden) had ik te doen. Toch begreep ik ze wel, want dáár overleven lukt haast geen mens."
"Verslaving zelf creëert geen kansen. Jij bent het die verslaving in je leven toelaat. De drugs zoekt niet de mens, maar de mens de drugs. Je kunt prima van het leven genieten zonder verslaving. Sterker nog, met een verslaving geniet je uiteindelijk minder. Anders zat jij nu niet in de detox toch? Verander je denken en het leven verandert met je mee."
"Hoi Needle, Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe. Je bent een oude rot hier op het forum en ik heb veel van je bijdragen gelezen. Altijd eerlijk en oprecht en er niet omheen draaiend. Ik hoop echt voor je dat de woede die je voelde toen je met jezelf geconfronteerd werd toen je in de spiegel keek, deze keer net het zetje is dat je nodig hebt om definitief het roer om te gooien. Maak er wat van en hou van jezelf! Ook jij bent het waard."
"Lalaro zei: "Ik heb A. nodig, want ik heb het spul nodig!". Klik om te vergroten... Die opmerking van Daantje klopt natuurlijk niet, want als ik het goed lees brengt zij meer geld binnen dan A. Ik hoop voor je dat je haar donderdag kan zien en spreken. Zo te lezen is Daantje nogal overstuur en zit zij helemaal onder de plak bij A. Als zij zelf niet zo wil doorgaan en wil afkicken zit er denk ik niets anders op dan A. (wat een ongelooflijke drol!) te laten gaan en in zijn eigen sop te laten gaarkoken. Zolang zij met A. samenwoont zal zij waarschijnlijk niet de kracht hebben om haar eigen gebruik helemaal te staken, want daarvoor is haar eigen verslaving te sterk. Ik hoop dat het je lukt haar die spiegel voor te houden: dat zij gevangen blijft zolang zij met A. onder één dak woont. Pas als zij die kettingen kan doorknippen, kan zij aan haar eigen "bevrijding" (van de heroïne) werken. Het is goed dat zij nu al zo weinig mogelijk probeert te gebruiken, dat is alvast een begin. Jij bent er in ieder geval voor haar en ik hoop dat ze daaraan de kracht kan ontlenen om te doen wat zij moet doen: A. loslaten en volledig kiezen voor zichzelf. Zij zal dat helemaal zelf moeten willen en ook nog eens moeten uitvoeren, maar als jij haar kunt laten inzien dat zij nu gevangen zit in een neerwaartse spiraal, dan heb je misschien al heel veel gewonnen. Het is altijd goed om te weten dat er iemand achter je staat, die je steunt en met je meeleeft in moeilijke tijden...Petje af voor jou en ik hoop dat het je lukt haar ervan te overtuigen dat een leven zonder dope uiteindelijk veel prettiger is! Ik wens je heel veel sterkte en succes toe! groet, Sarori"
"Lalaro zei: De spiegel voorhouden, daar ben ik op dit moment mee bezig. Ik heb het idee dat ik steeds meer tot haar door begin te dringen. Maar ik moet me ook een beetje inhouden, want als ik te ver ga in haar ogen, ben ik haar kwijt.. Klik om te vergroten... De naakte waarheid is soms veel te hard als je er in één keer mee wordt geconfronteerd. Beter stukje bij beetje inderdaad dan jullie vertrouwensband op het spel zetten. Een rustige aanpak is vaak wel zo effectief. Daan zal toch zelf moeten nadenken en daarnaar handelen. Jij kunt niet meer denk ik dan haar kleine stukjes van de puzzel laten zien, maar zelf zal zij toch de stukjes in elkaar moeten leggen. Dat vakantieverhaal is geen goede voorbode...want A. komt op mij over als iemand die alles in het werk stelt om zijn verslaving te kunnen betalen, ook al moet hij daarvoor anderen manipuleren en afhankelijk maken. Gewetenloos vind ik dat. Ik hoop dat jij haar het inzicht kunt geven dat A. haar uiteindelijk alleen maar verder de afgrond in duwt...in zijn belang, en dat kan nooit liefde zijn! Liefde en dope vormen een lastige combinatie, want bij een verslaafde zal de dope het altijd winnen. Nogmaals veel succes!"
"Lijkt mij niet nodig Mindgamer, want hij schrijft voortdurend dat ie aan de hero zit. Kan er dus ook al aankomen. PB-tjes kun je doormailen aan de moderators en dan heeft ie gelijk een ban! On topic: ik heb net een lekker flesje Shiraz opengetrokken"