Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumskan ik mijn vriend nog redden?

kan ik mijn vriend nog redden?

42 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat ben ik dan weer eens met jou @Jen
Ik heb wel het idee dat context belangrijk is, heel belangrijk
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Stoppen uit liefde voor een ander is inderdaad een enorme valkuil. Want wat gebeurt er als er een onvermijdelijke periode van terugval volgt? Dan begint het vingerwijzen ('je houdt niet genoeg van me' of 'je hebt me niet genoeg ondersteund'). Het gevolg is sociale consequenties ('ik wil je niet meer zien'), wat een enorme stressor is en gebruik weer in de hand werkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zo gaat het zo vaak ja.

We hebben in onze maatschappij ook zo'n twisted idee over liefde als je het mij vraagt. We stellen vaak de ander boven onszelf.

Maar ik zou zo ver willen gaan als stellen dat liefde voor een ander onmogelijk is zonder liefde voor jezelf. En is dat eigenlijk niet exact het probleem in dit soort gevallen: mensen houden niet van zichzelf en die pijn is te ondraaglijk, waardoor men verdoving nodig heeft. Je kunt zo iemand niet helpen zolang diegene geen liefde voor zichzelf heeft. En stoppen voor een ander maakt het er dan alleen maar erger op ja.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Zo gaat het zo vaak ja.

We hebben in onze maatschappij ook zo'n twisted idee over liefde als je het mij vraagt. We stellen vaak de ander boven onszelf.

Maar ik zou zo ver willen gaan als stellen dat liefde voor een ander onmogelijk is zonder liefde voor jezelf. En is dat eigenlijk niet exact het probleem in dit soort gevallen: mensen houden niet van zichzelf en die pijn is te ondraaglijk, waardoor men verdoving nodig heeft. Je kunt zo iemand niet helpen zolang diegene geen liefde voor zichzelf heeft. En stoppen voor een ander maakt het er dan alleen maar erger op ja.
Klik om te vergroten...

Ben het helemaal met je eens.

Harry Jekkers heeft hier een nummertje over gezongen- "Ik hou van mij". Als je naar de tekst luistert is het precies wat jij zegt. Hoe kan je liefde geven als je niet eens van jezelf houdt?

Bij de meeste is het:
"Zeggen ik hou van jou betekend meestal, schat hier heb je me problemennn.. los maar op."
"Dat houden van een ander heb je alleen maar nodig... omdat je niet genoeg kan houden van jezelf."

Maar zo zou het moeten zijn:
"Ware liefde, geloof me... begint altijd bij jezelf!!"
"Want ik hou van jou is niet de sleutel tot de anderrrr...maar ik hou van mij, o klink dat bot slecht....want wie van zichzelf houdt geeft pas echt iets kostbaarssss.. als die "ik hou van jou" tegen . een . ander . zegt"
d
dexedrineLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat een lastige situatie. Ga bij je na of je echt verder met hem wilt en of je van hem houd. Als dat het gevoel is, zou ik hem een voor een keuze leggen.

Afkicken, en dan met hulp van een dokter, en als die dat niet doet vertel je hem duidelijk dat je van hem houdt maar niet van hem die altijd onder invloed is van een depressant. En dat als hij geen hulp toestaat dat je bij hem weg gaat.

Als hij hier mee instemt ga dan samen praten over hoe hij dat gaat aanpakken. Maak concrete afspraken en zorg dat hij snel een afspraak maakt bij in ieder geval de huisarts. Laat hem in ieder geval niet acuut stoppen, want dat is 1) gevaarlijk 2) psychologische afkickverschijnselen zullen zo intens zijn dat hij wellicht niet meer wilt 3) grootste kans op succes is als hij geleidelijk afkickt.

Bij een verslaving aan een depressant ligt vrijwel altijd een ander groot psychologisch probleem ten grondslag. Onzekerheid, angsten, trauma's, slechte jeugd en allerlei dingen kunnen enorm aanwezig zijn in je gedachtenstroom. GABA-erge stoffen als alcohol en GHB, benzodiazepinen en opiaten verlichten dat heel erg. Maar het is heel belangrijk om de oorzaak aan te pakken om een daarna een gelukkig leven te kunnen lijden. GHB is een makkelijke weg, maar met ongelofelijke gevolgen.

Laat hem zien dat je hemt steunt als hij probeert af te kicken, maar dat je klaar met hem bent als hij onder invloed is. Praat met hem over wat er met hem aan de hand is, hoe hij zich voelt. Maar alleen als hij ook zelf mee wilt werken. Nogmaals; wees heel duidelijk naar hem!

En denk in het algemeen, naast zijn verslaving, eens na of je hem nog wel ziet zitten. De grootste verantwoordelijkheid die je hebt is uiteraard naar je zelf. Als je geen voldoening, liefdevol en veilig gevoel hebt in een relatie hebt en daar ook geen uitzicht op hebt in de korte termijn dan kun je het het beste afkappen. Een relatie is niet iets dat er bij hoort als volwassenen. Je kunt jezelf prima zelf vermaken, en bouwen aan je eigen leven. En dan kom je in je eigen pad vanzelf iemand tegen die jou die dingen geven die zo belangrijk zijn in een relatie.

Heel veel succes OP, en ook heel veel sterkte gewenst aan je vriend. Hopelijk gaat het goed met je. Laat je nog weten hoe het afgelopen is?
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja roepen tegen zo iemand maak het uit blokkeer hem is net als een heroïne junk..
Bla bla..

Dat klinkt gewoon als kinderlijk advies
Zij heeft hem leren kennen toen hij er al mee bezig was en is toch een relatie aangegaan dan zou je dat op een volwassen manier moeten oplossen

Dan ga je niet een op andere dag iemand totaal negeren en blokkeren
Dat soort dingen doe je als je 16 jaar oud bent
Dit ligt een stukje gecompliceerder ook vet grappig dat @Fenrir hierbij ook nog support krijgt bij zijn opmerking

Zoals ik al zei TS beter haal je niet je advies hier vandaan over relaties!
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jen zei:
Dat klinkt gewoon als kinderlijk advies
Zij heeft hem leren kennen toen hij er al mee bezig was en is toch een relatie aangegaan dan zou je dat op een volwassen manier moeten oplossen
Klik om te vergroten...
Jen zei:
Dat soort dingen doe je als je 16 jaar oud bent
Klik om te vergroten...
Schat, een relatie verlaten die je leven verwoest IS de volwassen manier. Als de verslaving van je partner voorgaat - of, om wat anders te noemen, als je mishandeld word; of als je partner in een grot in Tibet gaat wonen en jij wilt je carrière, familie en vrienden niet opgeven; of als je de enige kostwinner bent en de hypotheek staat op jouw naam en je partner zit de hele dag TV te kijken en online te shoppen waardoor je steeds dieper in de schulden belandt - dan is het juist volwassen om toe te geven dat de situatie onacceptabel is en om de moeilijke keuze te maken er een punt achter te zetten. Ik vind het ongelofelijk dat je vindt dat mensen die je rooskleurige sprookjesideaal van liefde niet delen kinderachtig zijn. Een relatie is een verbond tussen twee of meer mensen die er beter van worden, geen contract dat je nooit mag verbreken.

Je kunt het trouwens "vet grappig" vinden dat ik "support krijg voor mijn opmerking" van zoveel mensen, maar als iedereen het ergens over eens is en níemand jouw mening deelt zou dat best aanleiding mogen zijn om nog eens bij jezelf na te gaan of je het niet mis zou kunnen hebben. Just a thought.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jen zei:
Zij heeft hem leren kennen toen hij er al mee bezig was en is toch een relatie aangegaan dan zou je dat op een volwassen manier moeten oplossen
Klik om te vergroten...
Ik vraag me af vanaf het allereerste moment.

Een soortgelijke situatie heb ik meegemaakt met mijn zusje die er vrij vroeg in een relatie achter kwam dat haar toenmalige vriend wel heel erg van de biertjes hield. Dit heeft ze toen min of meer geaccepteerd omdat ze 'zo erg van hem hield'. Dat werden dus een paar jaar van extreme frustratie en op het eind ging zij er helemaal kapot aan dat hij zichzelf in de vernieling hielp. En wij als familie maar hulpeloos jaren toekijken hoe zij haar leven weggooide om hem te kunnen helpen. Uiteindelijk was het te pijnlijk allemaal en zag ze in dat ze hem los moest laten, ongeacht of hij nu in de goot belandde of niet.

Het is een sprookje. Iemand als dat kun je niet uit zo'n verslaving helpen. Zo iemand zal alles opgeven om maar door te kunnen gaan met die verslaving, totdat hij/zij volledig op eigen kracht beslist beter te worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben trouwens wel eens naar een meeting/spreekuur van partners van verslaafden geweest. Verslaafden aan alcohol, cocaïne, misschien ook wel ghb. Daar zaten dus ook een aantal vrouwen tussen die al 20 en 1 zelfs meer dan 30(!) jaar voor hun verslaafde man aan het zorgen waren. Deze vrouwen hadden hun leven gewijd aan lijden onder de verslaving van hun man en hadden om de een of andere reden nog steeds de hoop en het geloof dat als ze hun partner maar genoeg zouden verzorgen en liefhebben, dat hij dan bij zou draaien. Een paar deskundigen die daar spraken hadden het er over dat de partners van die verslaafden vaak mentaal ook op een bepaalde manier verslaafd en gedesillusioneerd waren. Maar dan aan het idee dat ze hun partner en zo hun relatie konden redden. In de praktijk zorgde dit er dan echter voor dat de verslaafde nog meer enabled werd. En zo werd er dus niet een leven verwoest, maar twee. Allemaal uit naam van "liefde".

Natuurlijk moet elke situatie wel afzonderlijk worden bekeken, maar dit gebeurd dus schrikbarend veel.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het gaat mij er om dat hij zegt blokken op alle kanalen en niet naar zijn gejammer luisteren
Als je een einde aan een relatie gaat maken doe dat gewoon op een volwassen manier door het te zeggen dat je niet verder wilt en niet dat je niet naar diegene zijn 'gejammer' moet luisteren en zeggen dat je iemand moet blokken

Advieseer dan gewoon liever dat iemand de relatie op een normale manier verbreekt.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jen zei:
Het gaat mij er om dat hij zegt blokken op alle kanalen en niet naar zijn gejammer luisteren
Als je een einde aan een relatie gaat maken doe dat gewoon op een volwassen manier door het te zeggen dat je niet verder wilt en niet dat je niet naar diegene zijn 'gejammer' moet luisteren en zeggen dat je iemand moet blokken

Advieseer dan gewoon liever dat iemand de relatie op een normale manier verbreekt.
Klik om te vergroten...
Dus je bent het wel met hem eens?
Het gaat om de manier waarop hij het formuleert?
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Harry Jekkers heeft hier een nummertje over gezongen- "Ik hou van mij".
Klik om te vergroten...
Precies dit lied kwam in mijn hoofd op terwijl ik de post van Mindless las.

Ik zong dit lied dertig keer per dag voor me eigen en toen ging het weer een beetje met mezelf. Heerlijk.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Casaan zei:
Dus je bent het wel met hem eens?
Het gaat om de manier waarop hij het formuleert?
Klik om te vergroten...

Nee ik vind een relatie tussen 2 personen te persoonlijk om mee te bemoeien laat dtaan als famillielid of vriendin en al helemaal als vreemde

En het klopt wel dat ik het zo kinderachtig vind als mensen het uit willen maken of niet verder willen gaan elkaar dat ze elkaar gaan blokkeren en niet normaal communiceren
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jen zei:
Het gaat mij er om dat hij zegt blokken op alle kanalen en niet naar zijn gejammer luisteren
Klik om te vergroten...
Jen zei:
Advieseer dan gewoon liever dat iemand de relatie op een normale manier verbreekt.
Klik om te vergroten...
Jen zei:
En het klopt wel dat ik het zo kinderachtig vind als mensen het uit willen maken of niet verder willen gaan elkaar dat ze elkaar gaan blokkeren en niet normaal communiceren
Klik om te vergroten...
Dit is wat ik zei:
Fenrir zei:
Maak het uit, luister niet naar zijn gejammer, blokkeer hem op social media en neem desnoods een nieuw nummer als hij je lastig zou vallen, en zet hem uit je hoofd.
Klik om te vergroten...
Maak het uit = de relatie op een normale manier verbreken, daar opende ik mee.
De rest heb ik erbij gezet omdat de ervaring leert dat veel mensen er moeite mee hebben om te accepteren dat een relatie verbroken wordt, en de persoon blijven lastigvallen - en een verslaafde zonder (echte) vrienden die niet met zijn familie door één deur kan klinkt als de ideale kandidaat voor dit soort ongein. Als die zijn vriendin/verzorger kwijtraakt móét zij hem wel grondig uit haar leven verwijderen om zichzelf te beschermen. Ik gaf dit advies zo expliciet omdat TS al aangegeven heeft geen grenzen te kunnen stellen richting haar vriend.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#15
Fenrir zei:
Schat
Klik om te vergroten...

Pikkie, wat is dit voor een kleffe aanhef?
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Avīci zei:
Pikkie
Klik om te vergroten...
Schoonheid, wat is dit voor een kleffe aanhef?
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#17
Avīci zei:
Pikkie, wat is dit voor een kleffe aanhef?
Klik om te vergroten...
Mijn lieve honingbeertje, het kan altijd erger :kissingheart:
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#18
Poppedropjes, hier kan ik niet overheen.
d
dexedrineLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het spijt me heel erg, ik wil namelijk niet back-seat modden, maar waarom moet er een fittie gehouden over de exacte formulering en correctheid van elkaars advies aan TS?
G
GhbeetjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik spreek uit ervaring: hij moet het echt zelf willen.

Dus nee, JIJ kunt hem niet redden. Hijzelf kan zichzelf wel redden.

Klinkt misschien hard zo, maar is wel de waarheid. Ik wens je desondanks wel ontzettend veel succes in deze moeilijke periode.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."