Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumskan ik mijn vriend nog redden?

kan ik mijn vriend nog redden?

42 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
GHB is als je het non stop doet (en dat is het geval bij jouw vriend) enorm moeilijk om af te kicken, ik denk zelfs het moeilijkst van alle drugs. Nog moeilijker dan heroine.
En niet alleen het afkicken is moeilijk, GHB heeft ook veruit het grootste terugval percentage van alle drugs, ik dacht dat meer dan 80% van de afgekickten weer terugvalt in de verslaving na het afkicken.

Samenleven met een GHB junk lijkt me onmogelijk, dus hij moet echt afkicken wil je met hem door gaan.

En dan komen we bij het afkicken, hij moet het echt heel erg graag willen anders ben je bij voorbaat kansloos. en zelfs dan zijn er nog geen garanties gezien het terugvalpercentage.

Je zou alles op alles kunnen zetten om hem te proberen te helpen en motiveren, maar de kans dat het lukt is veel en veel kleiner dan dat het niet lukt.

Verder gaat mijn advies niet, ik geef je de info die je nodig hebt, en voor de rest zal je zelf de overweging moeten maken welke weg je nu gaat bewandelen.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#2
Geheimpje zei:
Hij neemt het weer hele dagen, liegt erover en belooft me op het moment dat ik er achterkom (wat ook maar blijft gebeuren want ik ben niet dom) dat het nu weer anders is.
Klik om te vergroten...
Dus: hij is verslaafd, hij wil en/of kan er niets aan doen, en hij liegt erover tegen je. Bovendien blijkt uit de rest van je post dat je op verschillende vlakken lijdt onder (de gevolgen van) zijn verslaving, en dat hij GHB belangrijker vindt dan jouw welbevinden.
Geheimpje zei:
Ik zou het mezelf ook nooit vergeven als er iets gebeurt en hoe ik hem nu gezien heb heb ik niet het vertrouwen dat hij het alleen kan.
Klik om te vergroten...
Dit zie je helemaal verkeerd. Als hem iets zou gebeuren heeft hij zichzelf dat aangedaan. Zelfs als je de mogelijkheid had iets aan de situatie te veranderen, wat duidelijk niet zo is, ben je in ieder geval 0% verantwoordelijk voor zíjn keuzes en de gevolgen daarvan.
(Als hij ooit aankomt met dingen als "Als je me verlaat maak ik mezelf van kant" dan is het simpelweg emotionele mishandeling en chantage. Niet alleen ben jij dan niet verantwoordelijk; jij bent dan zelfs het slachtoffer.)
Geheimpje zei:
Ik heb het gevoel dat ik er alleen voor sta en wil hem zo graag helpen maar ik weet niet meer hoe..
Klik om te vergroten...
Niet.
Je kunt iemand niet helpen die niet geholpen wil worden.
Het is niet jouw schuld.
Het is niet jouw verantwoordelijkheid.
Het welbevinden van je vriend is niet belangrijker dan jouw eigen welbevinden.

En eerlijk: als jullie nou al 30 jaar getrouwd waren of zo dan kon ik het nog snappen, maar je bent je leven nu volledig aan het wijden aan het redden van iemand met wie je een jaartje een relatie hebt? Nee. Niet doen. Maak het uit, luister niet naar zijn gejammer, blokkeer hem op social media en neem desnoods een nieuw nummer als hij je lastig zou vallen, en zet hem uit je hoofd.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Fenrir
Zo ver ben ik net niet gegaan in mijn reactie, maar je hebt eigenlijk wel gelijk
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fenrir zei:
Nee. Niet doen. Maak het uit, luister niet naar zijn gejammer, blokkeer hem op social media en neem desnoods een nieuw nummer als hij je lastig zou vallen, en zet hem uit je hoofd.
Klik om te vergroten...

Wauw wat een reactie is dit zeg niet normaal!
Waarschijnlijk houd zij van hem en zoekt naar antwoorden!

Je kan advies geven... maar blokkeer hem? Luister niet naar zijn gejammer?
Heb jij ooit wel eens in een relatie gezeten?
Ronduit de meest beschamende reactie die ik de afgelopen tijd heb gelezen

Ze wilt helpen en dit soort vragen zijn moeilijk te beantwoorden voor een vreemde online, je zou dit zelf met hem moeten uitzoeken en kijken wat jullie liefde waard is.
Wat wil je nog bereiken zoals ik het nu al lees zou ik mijn advies hier niet vandaan halen

Elke situatie is anders en mensen kunnen niet bepalen hoe jij en je partner met elkaar omgaan punt
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Jen
We hebben het over iemand die 24/7 om de 2 uur pakt. Dat is een hardnekkiger verslaving dan heroïne.
En ga maar eens een relatie aan met een heroinejunk, veel succes!
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jen zei:
Waarschijnlijk houd zij van hem en zoekt naar antwoorden!
Klik om te vergroten...
Jen zei:
Je kan advies geven...
Klik om te vergroten...
Jen zei:
Wauw wat een reactie is dit zeg niet normaal!
Klik om te vergroten...
Dus TS mag advies komen inwinnen, maar als mijn advies jou niet aanstaat dan mag ik het niet geven? Ok.
B
BluessistersLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja zekers...best heftige reacties. Maar...samen leven met een (GHB)verslaafde is ook heftig!

Maar onthou goed dat je zijn vriendin bent en niet zijn hulpverlener. Als je de rol van hulpverlener op je neemt is je relatie gedoemd om te mislukken en heb jij geen leven. Zelfs zonder dat zal je relatie ,ben ik bang, altijd doordrenkt zijn van onzekerheden, hoop en wanhoop, gelieg, ruzies en achterdocht.

Wat al genoemd wordt, is, dat er maar weinigen helemaal en voor altijd clean worden. Het terugvalpercentage is hoog.
Daarnaast is er nog maar redelijk kort hulp voor GHB verslaafden (vergeleken bij andere verslavingen)

Mocht ik in jouw schoenen staan dan zou ik eisen dat hij hulp ging zoeken. Een opname met behandeling want een verslaving ontstaat meestal niet voor niets. Als hij net zoveel van jouw houdt dan jij van hem gaat ie het aan. Maar je zult nooit garanties krijgen!

Ik zou zou niet met je willen ruilen. Zelf heb ik meerdere relaties gehad waar verslaving een rol speelde. Ben zelf daardoor ook verslaafd geraakt dus voor mij nooit meer. Het heeft mij mijn echte liefde ontnomen hoe ik ook mijn best deed. Hij is onderhand (vorig jaar) overleden. Zelf red ik me redelijk goed ivm verslavingen, al zeg ik het zelf.
Ik ben bang dat je leven zo blijft als het nu is. Ook al is hij clean , je bent altijd op je hoede voor signalen van gebruik en op zoek naar ongeregeldheden. Een leven met een (ex) verslaafde vraagt nou eenmaal veel van je.

Het enige wat ik denk dat je kunt doen is er te zijn en hem te steunen mocht hij ervoor kiezen dit probleem aan te pakken.

Dit is hoe ik erover denk en wat mijn ervaringen zijn geweest. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verder wens ik je heel veel succes en sterkte met alles wat je mocht beslissen. Ik zelf begin er niet meer aan. Ik vind het te heftig en heb al genoeg aan mezelf om mijn eigen verslaving onder de duim te houden. Ik heb geleerd dat ik een ander niet kan redden hoeveel ik ook van hem hield. Wat ze zeggen is waar....hij moet het zelf willen.

Ik wens je het allerbeste!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het is niet jouw verantwoordelijkheid om zijn problemen op te lossen.

Verslaving is een complexe mix tussen emotioneel trauma (wat vluchtgedrag veroorzaakt), lichamelijke afhankelijkheid aan een middel en sociale reacties op het gebruik. Het is moeilijk om in een reactie uit te leggen wat je wel en niet kan doen, omdat het dus complex is, maar vooral omdat de situatie nogal kan verschillen per persoon.

Ik denk dat het belangrijk is dat je jezelf de prioriteit geeft. Jouw geluk is belangrijker dan de relatie an sich. In een gezonde relatie ondersteun je elkaar in de zoektocht naar geluk (zonder elkaars pad letterlijk uit te stippelen). Een relatie wordt toxisch zodra de verhouding belangrijker wordt dan de individuen die eraan deelnemen. Dus als je het voortzetten van de relatie boven jouw behoeften gaat stellen, dan gaat het een stap te ver.

Het klinkt alsof je vriend professionele hulp kan gebruiken bij het stoppen met GHB. Een behandeltraject kan je moeilijk verplichten, maar het zal wel nodig zijn voordat er iets in jullie relatie kan verbeteren. Verslavingszorg zou ook de sociale omgeving van de verslaafden moeten betrekken bij de behandeling, omdat zij ook vaak onderdeel zijn van de complexe mix van emoties en gewoontes.

Besef wel dat er niks engers is voor een verslaafde dan geen drugs gebruiken. Onder het gebruik zit emotioneel trauma dat als onaanvaardbaar wordt ervaren. Niet meer gebruiken betekent al die opgekropte gevoelens in de ogen kijken, een gevoel dat mensen met een verslaving normaal gesproken direct ontwijken.

De behandeling blijft een kwestie van vallen en opstaan. Periodes van goede voornemens, toename van stress en onzekerheid, vluchtgedrag, en daarna weer een periode van schuld en schaamte, zullen elkaar blijven afwisselen. De oplossing is uiteindelijk te doorzien dat het vluchtmiddel GHB geen verlossing brengt van het trauma, maar alleen maar meer problemen oplevert. Het probleem is dat hij het niet alleen moet weten, hij moet het volledig gaan beseffen, in elke vezel van zijn bestaan, zodat zijn allereerste reactie op stress niet meer is: gebruiken.

Zulke gedragsverandering is heel lastig, maar gelukkig niet uitzonderlijk. Hij is wel de enige die het voor hem kan doen.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Het is niet jouw verantwoordelijkheid om zijn problemen op te lossen.
Klik om te vergroten...

Neo-Shulginist zei:
Verslaving is een complexe mix tussen emotioneel trauma (wat vluchtgedrag veroorzaakt), lichamelijke afhankelijkheid aan een middel en sociale reacties op het gebruik.
Klik om te vergroten...

Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat het belangrijk is dat je jezelf de prioriteit geeft.
Klik om te vergroten...

Neo-Shulginist zei:
In een gezonde relatie ondersteun je elkaar in de zoektocht naar geluk (zonder elkaars pad letterlijk uit te stippelen). Een relatie wordt toxisch zodra de verhouding belangrijker wordt dan de individuen die eraan deelnemen. Dus als je het voortzetten van de relatie boven jouw behoeften gaat stellen, dan gaat het een stap te ver.
Klik om te vergroten...

Neo-Shulginist zei:
Besef wel dat er niks engers is voor een verslaafde dan geen drugs gebruiken. Onder het gebruik zit emotioneel trauma dat als onaanvaardbaar wordt ervaren. Niet meer gebruiken betekent al die opgekropte gevoelens in de ogen kijken, een gevoel dat mensen met een verslaving normaal gesproken direct ontwijken.
Klik om te vergroten...

Neo-Shulginist zei:
De oplossing is uiteindelijk te doorzien dat het vluchtmiddel GHB geen verlossing brengt van het trauma, maar alleen maar meer problemen oplevert. Het probleem is dat hij het niet alleen moet weten, hij moet het volledig gaan beseffen, in elke vezel van zijn bestaan, zodat zijn allereerste reactie op stress niet meer is: gebruiken.
Klik om te vergroten...

Neo-Shulginist zei:
Hij is wel de enige die het voor hem kan doen.
Klik om te vergroten...
Ik wou dat ik je bericht 100x kon liken, wat weet je deze waarheden goed en duidelijk te brengen. Helemaal mee eens.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bluessisters zei:
Een opname met behandeling want een verslaving ontstaat meestal niet voor niets. Als hij net zoveel van jouw houdt dan jij van hem gaat ie het aan.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat het zo werkt en zou moeten werken. Stoppen kun je doen uit zelf-liefde. Doe je het eigenlijk voor een ander, dan is alles gebouwd op los zand.
G
GhbeetjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik spreek uit ervaring: hij moet het echt zelf willen.

Dus nee, JIJ kunt hem niet redden. Hijzelf kan zichzelf wel redden.

Klinkt misschien hard zo, maar is wel de waarheid. Ik wens je desondanks wel ontzettend veel succes in deze moeilijke periode.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kennelijk roept dit onderwerp of bepaalde reacties over dit onderwerp gewoon veel op bij sommige mensen. Wat ik me ook wel kan voorstellen met de bewoording van Fenrir, terwijl ik zelf wel heel goed kan plaatsen wat hij ermee bedoelt. En denk dat zijn advies, hoe hard het nu ook klinkt, misschien op termijn helaas wel gepast kan blijken te zijn. (Daar vrees ik zelfs heel erg voor). Maar ik vind het wel jammer dat verschillende meningen hier uitmonden in een soort welles-nietes en gelijk willen krijgen. Kijk ik heb er echt de schurft van als mensen 'agree to disagree' inzetten om een discussie te doden, maar soms is het nou eenmaal zo dat je ergens anders over denkt en daardoor ook een ander advies geeft. Om dan te zeggen dat als 1 mening meer support krijgt, de ander het dus mis heeft, vind ik ook wel weer een beetje uncalled for.

Ontopic. Ik heb nooit samen geleefd met iemand met een drugs verslaving maar wel met andere problematiek en veel leugens, en ook het idee dat diegene niet echt ergens terecht kon verder qua familie etc. Dus ik herken delen van je gevoel denk ik wel. En ik hoopte ook heel erg dat ik degene was die deze persoon kon helpen, uit liefde. Nieuwe tweede, derde, vierde, vijfde (etc) kansen geven, weer voorgelogen worden, samen verdrietig zijn, wel willen, niet kunnen, etc. En misschien dat het soms wel goed gaat en dat bij iemand blijven op deze manier uiteindelijk alsnog tot een gelukkige relatie leidt, maar volgens mij is het meestal helaas niet hoe zo'n relatie eindigt. Maar ik begrijp zo ontzettend goed dat als je van iemand houdt dat het moeilijk is om te realiseren dat je gewoon niets meer kunt doen. Al wilt hij het echt, verslaving is zo moeilijk en er zijn zoveel aspecten waar jij geen invloed op kunt hebben. Ik weet niet of jouw partner al andere vormen van verslavingshulp heeft gehad en of je hem nog kan motiveren om daar onder andere begeleiding mee aan de slag te gaan, zodat jij er ook niet 'alleen' voor staat. Dan is dat wellicht nog een soort laatste optie. Maar soms moet je ook (cliche I know) voor jezelf kiezen. Als je blijft en hij verandert niet, houd je jezelf gewoon in een heel ongezonde situatie, en zitten er dus twee mensen daarin vast. Als je weggaat, heb je niet in de hand of dat voor hem goed gaat zijn of juist niet (en dat is dan ook NOOIT jouw verantwoordelijkheid), maar is er in elk geval nog maar 1 iemand in zo'n ongezonde situatie en heb je zelf de kans iets anders op te bouwen waar je meer geluk uit haalt.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#13
dexedrine zei:
Het spijt me heel erg, ik wil namelijk niet back-seat modden, maar waarom moet er een fittie gehouden over de exacte formulering en correctheid van elkaars advies aan TS?
Klik om te vergroten...
KropSla zei:
Maar ik vind het wel jammer dat verschillende meningen hier uitmonden in een soort welles-nietes en gelijk willen krijgen. Kijk ik heb er echt de schurft van als mensen 'agree to disagree' inzetten om een discussie te doden, maar soms is het nou eenmaal zo dat je ergens anders over denkt en daardoor ook een ander advies geeft. Om dan te zeggen dat als 1 mening meer support krijgt, de ander het dus mis heeft, vind ik ook wel weer een beetje uncalled for.
Klik om te vergroten...
Jullie hebben wel een punt allebei. Ironisch dat ik, juist in een discussie over volwassenheid en verantwoordelijkheid, zo nodig mijn gelijk moet krijgen. TS heeft mijn perspectief ondertussen wel meegekregen dus ik hou het nu voor gezien in dit topic :)
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik begrijp deze discussie juist heel goed.
Ik heb ooit in het verleden meegemaakt dat ik een soort beginnende relatie had met iemand (een paar weken sex) en toen we voor het eerst een verhitte discussie kregen. Blokte zij me meteen overal en werd er niet meer gesproken.

Vond dat erg bizar en idd erg kinderachtig iemand die dus dingen op zo een manier op lost.
Heeft waarschijnlijk te maken met hoeveel ervaring je hebt met relaties en volwassenheid.

OT: Ben ik het er ook totaal mee eens dat @Geheimpje deze keus zelf moet maken.
En dat mensen die hier keihard roepen dat ze hem moet laten vallen een stapje terug moeten doen.
Elke situatie is anders en niemand kent beide personen.

Jen zei:
Nee ik vind een relatie tussen 2 personen te persoonlijk om mee te bemoeien laat dtaan als famillielid of vriendin en al helemaal als vreemde
Klik om te vergroten...

En dit is gewoon de waarheid daar ben ik inmiddels ook wel achter gekomen.
Het is niet jou relatie en niet jou plek om te oordelen ook al vraagt diegene wat te doen.
Want dat zouden ze toch zelf uit moeten zoeken..
T
Toontje11Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Beste mensen,

Bedankt voor al jullie advies. Ik ben haar vriend...

Ik heb haar leren kennen in maart en heb vanaf het allereerste begin tegen haar gezwegd dat ik geen relatie aan wil gaan, dat ik geen relatie aan wil gaan en dat ik nooit zal stoppen met mijn drugsgebruik. Wat dat betreft ben ik altijd eerlijk geweest.. Ik wilde haar het allerergste scenario geven, juist omdat ik niet wilde dat ze verliefd zou worden en ik haar hart zou breken.

Je kan hierover oordelen wat je wil maar echt waar dit zei ik omdat ik niemand wil kwetsen met mijn egoistische bestaan. Uiteindelijk kun je zeggen dat dit te makkelijk is van mijn kant..

Man, wat geef ik om haar. Ze is zo goed voor mij..

Maar van haar kant is er ook gebeurd wat me ontzettend pijn heeft gedaan.. Juist op mijn zwakste moment in de zomer, toen ik met haar steun wilde stoppen en iemand toeliet in mijn leven heeft ze me keihard laten vallen en mijn ervaring met veouwen heeft toen de zoveelste klap gehad.. Geloof me dat ik alles deed op dat moment om te stoppen..

Maar ik kan dit niet vergeten en mijn pogingen om te stoppen daarna staakte ik elke keer omdat ik zoiets had van: stoppen zodat ze me weer kan laten vallen? Tuurlijk moet ik voor mezelf stoppen! Maar dat vind ik zo lastig omdat ik teveel geniet van die party lifestyle, aandacht van vrouwen zonder dat ik mezelf geef..

Het is wel makkelijk om met haar te symphatiseren maar ondertussen geniet ze ook nog van aandacht van andere mannen(zonder daarbij fysiek iets te doen) maar nogmaals: ik zei vanaf het moment dat WEL iets met haar wilde: ik accepteer niet dat je andere mannen toelaat. Nogmaals: oordeel wat je wil hierover maar je kan NOOIT zeggen dat ik niet eerlijk ben geweest vanaf day fucking one.

Bedankt voor al jullie advies. Ik heb eerder om advies gevraagd onder de pseudoniem @Toontje11.

@Jen Wow.. dit doet me echt veel wat jij hebt gezegd.. Super bedankt voor je lieve woorden, al snap ik iedereens advies..

Fijne avond iedereen.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#16
Toontje11 zei:
@Jen Wow.. dit doet me echt veel wat jij hebt gezegd.. Super bedankt voor je lieve woorden, al snap ik iedereens advies
Klik om te vergroten...

Geen probleem Toontje het zijn voor mij gewoon normale dingen als he met elkaar in een relatie aangaat behandel elkaar met respect ook als het uit gaat

Kreeg erg het gevoel dat mensen hier relatie advies willen geven terwijl ze zelf waarschijnlijk nooit een echte relatie of liefde hebben gekent
Dus daar irriteerde ik me aan en moest ik wat van zeggen

En zo zie je maar er zijn 2 kanten aan elk verhaal in een relatie waar een vreemde niks mee te mKen heeft

Ik hoop dat jullie er uit komen want het lijkt er op dat jullie wel veel van elkaar houden
SUCCES :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ga me verder niet in deze discussie mengen. Maar @Toontje11, het is nu ook weer niet de bedoeling om jullie relatie problemen hier op het forum uit te gaan vechten. Ik snap best dat jij jouw kant van het verhaal wilt vertellen, maar jullie problemen uitvechten doen jullie maar lekker privé.

Bovendien is het gewoon haar topic, vanuit haar kant, waar ze advies bij wil en het is dan echt totaal niet netjes om hier even vanuit jouw kant naar haar te gaan schoppen. Als we het hebben over volwassen gedrag, dan is dit dat echt duidelijk niet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Lol, wat een egotripperij...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Voor wat het waard is heb ik zelf ook mijn momenten en de nodige aantal keren terugval gehad met betrekking tot opioiden en benzodiazepines, m'n vriendin heeft wel wat absurde dingen mee gemaakt, op een gegeven moment ging ik lekker kookoo bananos op de 3-MeO-PCP, sloeg echt nergens op.

Ondertussen sport ik weer regelmatig en ben lekker bezig wel in algemene zin, het is in alle bescheidenheid wel eens anders geweest. Dat gezegd hebbende weet ik niet hoe representatief dat is en om eerlijk te zijn zakt de moed mij aardig in de schoenen bij het stereotype beeld dat ik bij GHB verslaving heb.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jen zei:
Kreeg erg het gevoel dat mensen hier relatie advies willen geven terwijl ze zelf waarschijnlijk nooit een echte relatie of liefde hebben gekent
Dus daar irriteerde ik me aan en moest ik wat van zeggen

En zo zie je maar er zijn 2 kanten aan elk verhaal in een relatie waar een vreemde niks mee te mKen heeft
Klik om te vergroten...

Je probeert hier steeds het punt te maken dat je geen oordeel kunt vellen over andermans relatie waar een vreemde niks mee te maken heeft, oké, prima, zit wat in, en iedereen mag zijn mening delen in deze discussie, maar ga dan vervolgens zelf niet oordelen over hoeveel échte relaties en - je gaat nog verder - liefde een ander (waar jij helemaal niets van weet) gekend heeft. Nogal scheef, niet? Dat we het niet altijd met elkaar eens zijn hier is prima maar hou het een beetje vriendelijk graag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."