Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"ATGC zei: Met hyper bedoel ik gespannen, sneller afgeleid, etc. De werking van de methylfenidaat wil nogal verschillen per moment. Ik kan voor zover ik weet redelijk inschatten wanneer de werking goed is of niet. Stimulanten hebben ook een optimale dose, neem je te veel dan daalt de effectiviteit. Ik heb het gevoel dat mijn reactie op de stof gewoon varieert. Het is ook gewoon een bijwerking die niet echt zeldzaam is. RC's vind ik gewoon interessant om te ggghhhhhhhh. Het komt ook beter uit dan MPH anders dan functioneel te gebruiken, ze letten er wel op bij de pillenboer dat je niet te vroeg weer komt halen Klik om te vergroten... Wellicht komt dat doordat ritalinderivaten mono-amine-neurotransmitter heropname remmers zijn en amfetaminen releasing agents zijn voor monoamine neurotransmitters. Heropname-remmer zorgt ervoor dat een bepaalde eiwitten in je brein die verantwoordelijk zijn voor het heropnemen van dopamine/norephedrine minder hun werk kunnen doen en daardoor wordt de hoeveelheid neurotransmitters tussen hersencellen vergroot. Amfetaminen binden juist aan een ander eiwit die er voor zorgt dat meer dopamine wordt aangemaakt. Wanneer je een amfetaminen gebruikt voor lange tijd zal je er op gegeven moment aan raken en zal je brein uit zichzelf minder dopamine aanmaken. Mijn theorie is dus dat wanneer je ritalin en amfetaminen afwisseld, je een nogal onvoorspelbaar effect zal krijgen. Na amfetaminegebruik is de natuurlijke aanmaak van dopamine verlaagd en heeft het effect van recyclen (remmen van de heropname) minder zin. Maar het kan ook zijn dat ik poep lul; biologie is lang geleden en ik heb de neiging teksten te skimmen ipv te lezen."
"Het spijt me heel erg, ik wil namelijk niet back-seat modden, maar waarom moet er een fittie gehouden over de exacte formulering en correctheid van elkaars advies aan TS?"
"Zwijgrecht zei: Ja die feitjes zijn leuk maar als je goed leest zie je het kopje, voor kinderen tm 17 jaar :P vond t al raar want ik mag 60 mg per dag en is ook niet in 2 x voor geschreven, maar 4x (of 5 ) Klik om te vergroten... Ja omdat het gebruik van stimulanten voor de behandeling van aandachtstekortstoornissen niet effectief genoeg wordt geacht door het CBG.. maar in de richtlijnen voor psychiatrie en ook die van huisartsen wordt het als eerstekeus behandeling geindiceerd. Deze feitjes opperde ik alleen ter informatie voor TS.. 60mg dex is ongeveer 120mg speed per dag.. Het is best veel voor een therapeutische behandeling hoor.. En bij elke adhd patient is het nogal lastig een goeie dosis te vinden, die is voor elke patient anders. Sommigen hebben genoeg aan 30mg methylfenidaat en anderen hebben (kennelijk) 60mg dexamphetamine nodig om hun symptomen te verlichten."
"Hey, Ik heb net een paar stripjes dexamphetamine in de bus gekregen en heb 4 ingenomen (=10mg). Ik gebruik zo nu en dan ritalin zodat ik niet zo ongelofelijk vaak afgeleid raak. Als ik zo'n 10 of 15 mg methylfenidaat heb ingenomen ben ik echt super gefocussed en heb ik zin om dingen te doen. Volgens deze website zou zo'n 0.15 mg per kg lichaamsgewicht al moeten helpen als startdosis. Dat is voor mij ongeveer 10 mg dex of 15mg (0.2 mg/kg) methylfenidaat. Mijn vraag is: waarom merk ik zo veel van ritalin en zo weinig van dex? Dex zou toch veel harder moeten aankomen omdat er een veel hogere beschikbaarheid heeft t.o.v. ritalin? Iemand met verstand hier van? Volgens deze bron zou het effect ook ongeveer gelijk moeten zijn."
"acht.zes zei: Ga je even verder inlezen, want je snapt het nog niet zie ik. iedereen reageert weer net even anders op medicatie/drugs. Het betreft AD(H)D medicatie, en er zijn GEEN algemenen op dat gebied. De een reageert heel goed op ritalin, de ander weer goed op Dex. Dan zijn er ook nog die op beide niet goed reageren en dan kan je nog wat atypische andere medicijnen proberen maar er zijn er ook die nergens goed op reageren. Heb je de diagnose, of vermoed je AD(H)D bij jezelf, of gebruik je deze drugs als extra focus indien nodig? Indien wel ADHD of vermoedens, ga naar een psych, leg je situatie uit, laat je desnoods testen en ga samen met hem kijken wat in welke dosering het beste bij je past in plaats van dat zelfdokteren. Klik om te vergroten... Bedankt voor je reactie. Ik ben bij de huisarts geweest en heb ook wel een doorverwijzing gekregen. Wachtlijsten bij de GGZ zijn helaas onredelijk. Even een tijdje zelf dokteren met adhd-medicatie is een keuze die ik zelf gemaakt heb om m'n studie te redden."
"Zwijgrecht zei: Gebruik het sindskort dagelijks, maar denk niet dat de vergelijking opgaat. Klinkt alsof je meer op zoek bent naar die "rush" van gecocentreerdheid. Kan wel zeggen dat dex voor mij anders werkt dan ritalin. Als je hoofd een kast is en die is gigantisch rommelig, heb je de kast met ritalin snel opgeruimd strak en gefocust, maar hier en daar zit een plank verkeerd, sommige boeken staan op zn kop etc, en je doet het gejaagd . Met dex Sta ik vrolijk, wat minder gejaagd de kast op te ruimen, en kijk ik later tevreden naar al mijn spullen netjes in bakjes, overzichtelijk geordend. Met speed staat de kast opeens op de 2e verdieping in plaats van de begane grond en ben je gelijk maar even gaan schilderen Klik om te vergroten... Geniaal. Kan me helemaal vinden in wat je vertelt. Ik heb het gevoel dat ik meer controle heb over de focus die dex me geeft. Met ritalin op wil ik alleen maar werken en ben ik chagrijnig omdat ik klaar ben met m'n wiskundehuiswerk. Voor iedereen anders dus?"
"Tevil19 zei: Ik heb beiden voorgeschreven gekregen voor ADD. Eerst ritalin en toen dex. Ik ervaar juist dat ritalin veel harder aanvoelt dan dex, en dat harder voelt niet lekker. Ik word snel nerveus en zenuwachtig en die comedown vind ik echt vreselijk bij ritalin. Op dex reageer ik veel beter, rustiger in mn hoofd, goede focus en is de comedown goed te handelen en gaat veel geleidelijker (bij matig gebruik). Het is wel zo dat je voor dex ongeveer de helft van de dosis van ritalin neemt, dus misschien daarom als potenter wordt gezien, maar de effecten verschillen echt per persoon. Ja het zijn allebei stimulanten maar ook in stimulanten kun je veel verschil merken(zelfs als ze op dezelfde stoffen en/of receptoren werken). Natuurlijk zijn er ook een overeenkomsten, en effecten die vaker voorkomen. Het is dus helemaal niet vreemd dat ritalin harder werkt bij jou want dat is ook bij mij zo. Klik om te vergroten... Ik heb gisteren in totaal zo'n 20 mg dex gebruikt, verdeelt over de dag en niet later dan 3 uur. Maar jonge jonge ik kon niet slapen! Na een paar uur in bed te hebben gelegen met een circus in m'n hoofd viel ik uiteindelijk toch in slaap. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad met ritalin. Wel werd ik helder en energiek wakker.."
"Ritalin is duur, amphetamine zijn goedkoop... Zo dus :P"
"Toestaan is heel iets anders dan propageren. D66-jongeren slaat hier de plank mis.. Ik ben voor de legalisering van drugs, omdat ik vind dat iedereen zelf moet kunnen beslissen wat hij doet mijn zijn lichaam. Ik geloof niet dat drugs als amfetamine, MDMA, cannabis en psychedelica dusdanig slecht zijn voor personen en de samenleving dat mijn vrijheid ze te gebruiken zo intens moet worden beperkt. Ik geloof echter ook absoluut niet dat deze stoffen onschadelijk zijn, goed voor je zijn of de samenleving niet belasten. Er komen genoeg mensen in de verslavingszorg terecht, of komen terecht op de SEH met bijvoorbeeld een serotonine syndroom, oververhitting of een bad-trip. Maar hetzelfde geldt voor (wat een clicheargument) voor alcohol en tabak. De sociale acceptatie van nicotine vind ik nog wel het meest bijzonder. Het is amper meer psychoactief na kort gebruik, extreem verslavend en een mega industrie verdient al decennia miljarden over de rug van verslaafden.. Maar ik vind de actie die TS heeft aangehaald echt bizar. Je geeft willekeurige voorbijgangers een stof waar ze misschien heel bang van zijn of totaal niet mee willen worden geassocieerd. Misschien geef je het wel aan een persoon die het wel een erg fijn stofje vind en zo heb je hem ineens blootgesteld aan de drugscultuur. En als je het uitdeelt, dan zit daar natuurlijk de intentie achter dat ze het misschien eens moeten gaan proberen. XTC wordt nog altijd illegaal geproduceerd, dus je deelt iets uit waar je niet 100% van weet wat er in zit, of het veilig of puur is. Hoe ethisch correct is dat? Maar ja dan de andere kant. Waarom krijgen kinderen vanaf 5 jaar massaal methylfenidaat, dexamfetamine en andere amfetaminederivaten voorgeschreven zodat ze een intense karakterverandering meemaken zodat ze beter handelbaar zijn in het onderwijs maar mag ik in mijn weekend niet een lijntje speed consumeren? Waarom zou een student niet naar een apotheek kunnen gaan en op eigen kosten ritalin aan te schaffen? Dan krijgt hij/zij ook nog eens voorlichting van iemand die er verstand van heeft. Stimulantia zijn zo eenvoudig te verkrijgen maar zijn doorgaans van nogal belabberde kwaliteit. Mensen gaan massaal aan de gefluorideerde amfetaminen die jarenlang legaal te verkrijgen zijn, maar waarvan men eigenlijk niet weet hoe neuro- en cardiotoxisch deze drugs zijn. Terwijl deze 'medicijnen' voor kinderen deugdelijk zijn onderzocht en minimale schade teweegbrengen. Tenminste, dat neem ik maar aan als het aan kinderen wordt gegeven... Ik snap heel goed dat mensen wel bang zijn voor de gevolgen van het legaliseren van drugs. Als het aan mij zou liggen zouden we beginnen met het legaliseren van drugs als cannabis en psychedelica. Daarna kunnen we wellicht als samenleving ooit tot de conclusie komen dat de schade van andere drugs ook wel mee vallen bij verantwoord gebruik. En misschien komen we als samenleving ook tot de conclusie dat mensen zich niet heel erg laten beïnvloeden door wetten en regels in de privé-sfeer, en dat drugsgebruikers daarom dus gewoon drugs blijven gebruiken. Dan kunnen we maar beter als samenleving toestaan dat deze drugs geproduceerd en verhandeld kunnen worden en dat deze drugsondernemers de kans krijgen dat op een kwaliteit goede en verantwoordelijke manier te doen. Ik hoop echt dat dat ooit zo zou kunnen, en dat is echt niet omdat ik nou zo'n drugsfanaat ben maar vooral omdat ik geloof dat het niet OK is om mensen hun vrijheid zo intens te beperken als de schade best mee valt. Maar gevaarloos zijn drugs zeker niet. Stomme actie van deze D66'ers! [/rant]"
"Bedankt allemaal voor de reacties. De vergelijking met Dubai snap ik hier wel. Het heeft, denk ik, niet zoveel te maken met het feit dat het hier om Marokko gaat, maar dat je zomaar eens flink in de problemen kan komen zonder dat je daar ooit bij stil hebt gestaan."