#1
Wat een lastige situatie. Ga bij je na of je echt verder met hem wilt en of je van hem houd. Als dat het gevoel is, zou ik hem een voor een keuze leggen.
Afkicken, en dan met hulp van een dokter, en als die dat niet doet vertel je hem duidelijk dat je van hem houdt maar niet van hem die altijd onder invloed is van een depressant. En dat als hij geen hulp toestaat dat je bij hem weg gaat.
Als hij hier mee instemt ga dan samen praten over hoe hij dat gaat aanpakken. Maak concrete afspraken en zorg dat hij snel een afspraak maakt bij in ieder geval de huisarts. Laat hem in ieder geval niet acuut stoppen, want dat is 1) gevaarlijk 2) psychologische afkickverschijnselen zullen zo intens zijn dat hij wellicht niet meer wilt 3) grootste kans op succes is als hij geleidelijk afkickt.
Bij een verslaving aan een depressant ligt vrijwel altijd een ander groot psychologisch probleem ten grondslag. Onzekerheid, angsten, trauma's, slechte jeugd en allerlei dingen kunnen enorm aanwezig zijn in je gedachtenstroom. GABA-erge stoffen als alcohol en GHB, benzodiazepinen en opiaten verlichten dat heel erg. Maar het is heel belangrijk om de oorzaak aan te pakken om een daarna een gelukkig leven te kunnen lijden. GHB is een makkelijke weg, maar met ongelofelijke gevolgen.
Laat hem zien dat je hemt steunt als hij probeert af te kicken, maar dat je klaar met hem bent als hij onder invloed is. Praat met hem over wat er met hem aan de hand is, hoe hij zich voelt. Maar alleen als hij ook zelf mee wilt werken. Nogmaals; wees heel duidelijk naar hem!
En denk in het algemeen, naast zijn verslaving, eens na of je hem nog wel ziet zitten. De grootste verantwoordelijkheid die je hebt is uiteraard naar je zelf. Als je geen voldoening, liefdevol en veilig gevoel hebt in een relatie hebt en daar ook geen uitzicht op hebt in de korte termijn dan kun je het het beste afkappen. Een relatie is niet iets dat er bij hoort als volwassenen. Je kunt jezelf prima zelf vermaken, en bouwen aan je eigen leven. En dan kom je in je eigen pad vanzelf iemand tegen die jou die dingen geven die zo belangrijk zijn in een relatie.
Heel veel succes OP, en ook heel veel sterkte gewenst aan je vriend. Hopelijk gaat het goed met je. Laat je nog weten hoe het afgelopen is?
Afkicken, en dan met hulp van een dokter, en als die dat niet doet vertel je hem duidelijk dat je van hem houdt maar niet van hem die altijd onder invloed is van een depressant. En dat als hij geen hulp toestaat dat je bij hem weg gaat.
Als hij hier mee instemt ga dan samen praten over hoe hij dat gaat aanpakken. Maak concrete afspraken en zorg dat hij snel een afspraak maakt bij in ieder geval de huisarts. Laat hem in ieder geval niet acuut stoppen, want dat is 1) gevaarlijk 2) psychologische afkickverschijnselen zullen zo intens zijn dat hij wellicht niet meer wilt 3) grootste kans op succes is als hij geleidelijk afkickt.
Bij een verslaving aan een depressant ligt vrijwel altijd een ander groot psychologisch probleem ten grondslag. Onzekerheid, angsten, trauma's, slechte jeugd en allerlei dingen kunnen enorm aanwezig zijn in je gedachtenstroom. GABA-erge stoffen als alcohol en GHB, benzodiazepinen en opiaten verlichten dat heel erg. Maar het is heel belangrijk om de oorzaak aan te pakken om een daarna een gelukkig leven te kunnen lijden. GHB is een makkelijke weg, maar met ongelofelijke gevolgen.
Laat hem zien dat je hemt steunt als hij probeert af te kicken, maar dat je klaar met hem bent als hij onder invloed is. Praat met hem over wat er met hem aan de hand is, hoe hij zich voelt. Maar alleen als hij ook zelf mee wilt werken. Nogmaals; wees heel duidelijk naar hem!
En denk in het algemeen, naast zijn verslaving, eens na of je hem nog wel ziet zitten. De grootste verantwoordelijkheid die je hebt is uiteraard naar je zelf. Als je geen voldoening, liefdevol en veilig gevoel hebt in een relatie hebt en daar ook geen uitzicht op hebt in de korte termijn dan kun je het het beste afkappen. Een relatie is niet iets dat er bij hoort als volwassenen. Je kunt jezelf prima zelf vermaken, en bouwen aan je eigen leven. En dan kom je in je eigen pad vanzelf iemand tegen die jou die dingen geven die zo belangrijk zijn in een relatie.
Heel veel succes OP, en ook heel veel sterkte gewenst aan je vriend. Hopelijk gaat het goed met je. Laat je nog weten hoe het afgelopen is?