Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumskan ik mijn vriend nog redden?

kan ik mijn vriend nog redden?

42 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
d
dexedrineLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat een lastige situatie. Ga bij je na of je echt verder met hem wilt en of je van hem houd. Als dat het gevoel is, zou ik hem een voor een keuze leggen.

Afkicken, en dan met hulp van een dokter, en als die dat niet doet vertel je hem duidelijk dat je van hem houdt maar niet van hem die altijd onder invloed is van een depressant. En dat als hij geen hulp toestaat dat je bij hem weg gaat.

Als hij hier mee instemt ga dan samen praten over hoe hij dat gaat aanpakken. Maak concrete afspraken en zorg dat hij snel een afspraak maakt bij in ieder geval de huisarts. Laat hem in ieder geval niet acuut stoppen, want dat is 1) gevaarlijk 2) psychologische afkickverschijnselen zullen zo intens zijn dat hij wellicht niet meer wilt 3) grootste kans op succes is als hij geleidelijk afkickt.

Bij een verslaving aan een depressant ligt vrijwel altijd een ander groot psychologisch probleem ten grondslag. Onzekerheid, angsten, trauma's, slechte jeugd en allerlei dingen kunnen enorm aanwezig zijn in je gedachtenstroom. GABA-erge stoffen als alcohol en GHB, benzodiazepinen en opiaten verlichten dat heel erg. Maar het is heel belangrijk om de oorzaak aan te pakken om een daarna een gelukkig leven te kunnen lijden. GHB is een makkelijke weg, maar met ongelofelijke gevolgen.

Laat hem zien dat je hemt steunt als hij probeert af te kicken, maar dat je klaar met hem bent als hij onder invloed is. Praat met hem over wat er met hem aan de hand is, hoe hij zich voelt. Maar alleen als hij ook zelf mee wilt werken. Nogmaals; wees heel duidelijk naar hem!

En denk in het algemeen, naast zijn verslaving, eens na of je hem nog wel ziet zitten. De grootste verantwoordelijkheid die je hebt is uiteraard naar je zelf. Als je geen voldoening, liefdevol en veilig gevoel hebt in een relatie hebt en daar ook geen uitzicht op hebt in de korte termijn dan kun je het het beste afkappen. Een relatie is niet iets dat er bij hoort als volwassenen. Je kunt jezelf prima zelf vermaken, en bouwen aan je eigen leven. En dan kom je in je eigen pad vanzelf iemand tegen die jou die dingen geven die zo belangrijk zijn in een relatie.

Heel veel succes OP, en ook heel veel sterkte gewenst aan je vriend. Hopelijk gaat het goed met je. Laat je nog weten hoe het afgelopen is?
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja roepen tegen zo iemand maak het uit blokkeer hem is net als een heroïne junk..
Bla bla..

Dat klinkt gewoon als kinderlijk advies
Zij heeft hem leren kennen toen hij er al mee bezig was en is toch een relatie aangegaan dan zou je dat op een volwassen manier moeten oplossen

Dan ga je niet een op andere dag iemand totaal negeren en blokkeren
Dat soort dingen doe je als je 16 jaar oud bent
Dit ligt een stukje gecompliceerder ook vet grappig dat @Fenrir hierbij ook nog support krijgt bij zijn opmerking

Zoals ik al zei TS beter haal je niet je advies hier vandaan over relaties!
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jen zei:
Dat klinkt gewoon als kinderlijk advies
Zij heeft hem leren kennen toen hij er al mee bezig was en is toch een relatie aangegaan dan zou je dat op een volwassen manier moeten oplossen
Klik om te vergroten...
Jen zei:
Dat soort dingen doe je als je 16 jaar oud bent
Klik om te vergroten...
Schat, een relatie verlaten die je leven verwoest IS de volwassen manier. Als de verslaving van je partner voorgaat - of, om wat anders te noemen, als je mishandeld word; of als je partner in een grot in Tibet gaat wonen en jij wilt je carrière, familie en vrienden niet opgeven; of als je de enige kostwinner bent en de hypotheek staat op jouw naam en je partner zit de hele dag TV te kijken en online te shoppen waardoor je steeds dieper in de schulden belandt - dan is het juist volwassen om toe te geven dat de situatie onacceptabel is en om de moeilijke keuze te maken er een punt achter te zetten. Ik vind het ongelofelijk dat je vindt dat mensen die je rooskleurige sprookjesideaal van liefde niet delen kinderachtig zijn. Een relatie is een verbond tussen twee of meer mensen die er beter van worden, geen contract dat je nooit mag verbreken.

Je kunt het trouwens "vet grappig" vinden dat ik "support krijg voor mijn opmerking" van zoveel mensen, maar als iedereen het ergens over eens is en níemand jouw mening deelt zou dat best aanleiding mogen zijn om nog eens bij jezelf na te gaan of je het niet mis zou kunnen hebben. Just a thought.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."