Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
82 weergaven
18-5-2026
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#1
Techneut zei:
In welke wereld leef jij? Zo’n gedachtegang is ver van gezond, misschien moet je hulp zoeken.
Klik om te vergroten...

Zijn vorige naam was peter pan.. Net als Michael Jackson.. Waarschijnlijk een Michael Jackson syndroom :yum:
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#2
lach me niet uit ben ook maar zoals jullie! yup peter pan was vorig account
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Legio Patria Nostra zei:
Ik zeg nog maar één keertje...
Dat is een stellingname, die je niet generaliserend kunt innemen.
De meerderheid der mensheid neemt géén drugs.
Hun leven is boeiend genoeg.
Klik om te vergroten...
Zou niet juist de meerderheid wél drugs nemen?

Het verschilt alleen per cultuur wat als drugs gezien worden. Maar reken maar eens dingen als onder andere alcohol, cafeïne, tabak en suiker mee.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#4
Legio Patria Nostra zei:
Daar ben ik het niet mee eens.
Dat kan weliswaar voor jouzelf gelden, maar het is een feit dat er mensen zijn, die door sport de zgn. Endorfinen vrijmaken, en deze lichsams eigen stof maakt, dat je jezelf beter, lekkerder voelt.
En voorts zijn er heel veel mensen, die drugs helemaal niet nodig hebben, en ook niet eens willen nemen, omdat zij zich lekker of goed genoeg voelen.
Klik om te vergroten...

Nah je kan het mooi verwoorden.
Maar er was een meisje verliefd op mij en zij deed helemaal geen drugs of iets.
Zelfs geen drankje met alcohol.
Ik merkte toen ik met haar vaker was dat ze dus in een eeuwen lange sleur leeft.
Altijd haar vaste stellingen heel maatschappelijk waar je geen spelt tussen kon krijgen.

Weinig dieptegang mij als junk bestempelen als ik had gebruikt.
Merk het bij meerdere oudere mensen met dingen zoals hun waarheid is wat het is.

Ik denk dat elk mens af en toe een realiteits besef nodig heeft door een middel te gebruiken en even daardoor alle remmen los te gooien.
Al is het maar af en toe een keertje met drank.

Anders worden ze zo een stijve hark.
Met altijd maar die zelfde mening en gedachtegang.
Ik voel die sleur van hun.
Werken, slapen en eten..

Dan liever Rave, eat and repeat :yum:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Of.....nog erger.
In het mortuarium terecht komt.
250 ml. Dat is toch wel een giga hoeveelheid . Ik weet maar weinig van GHB maar dit?
Dit overleef je toch niet, zoveel...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
In deze: ieder het zijne.
Vwb drugsgebruik door de meerderheid der mensheid:
Als we koffie, thee en nicotine even buiten beschouwing laten , dan is volgens mij de meerderheid géén drugsgebruiker.
Misschien zit ik ernaast, dat kan natuurlijk.
Verder, ik lach nooit en te nimmer iemand uit.
Maar, sommige uitspraken zijn soms dermate ongenuanceerd, zeg maar gerust boud, dat ik daar wél krachtig op kan reageren.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#7
Legio Patria Nostra zei:
Als we koffie, thee en nicotine even buiten beschouwing laten , dan is volgens mij de meerderheid géén drugsgebruiker.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat meerderheid van de bevolking alcohol drinkt dan niet. Dat is ook gewoon een drugs...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Legio Patria Nostra zei:
Vwb drugsgebruik door de meerderheid der mensheid:
Als we koffie, thee en nicotine even buiten beschouwing laten , dan is volgens mij de meerderheid géén drugsgebruiker.
Misschien zit ik ernaast, dat kan natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Maar waarom zouden we die buiten beschouwing laten? Het zijn psychoactieve middelen die mensen nemen omdat ze het nuchtere leven niet draaglijk of boeiend genoeg vinden. Of omdat ze eraan verslaafd zijn. Dat deze helemaal ingeburgerd en genormaliseerd zijn veranderd daar niks aan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik beschouw deze middelen niet als echte drugs, omdat zij bij lange na niet de ellende veroorzaken qua afhankelijkheid als de "echte" drugs.
En high word je er óók al niet van...
Maar, zeer zeker is tabak best wel een redelijke kwaaie. In zoverre, probeer er maar eens mee te stoppen! Is mij in 45 jaar nog steeds niet gelukt....
En alcohol, dat is er natuurlijk dus wel degelijk eentje, zelfs een regelrechte harddrug!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Qua koffie en thee valt het wel wat mee ja, zeker bij gematigd gebruik.

Tabak is natuurlijk wel een killer ja, hoewel vaak een langzame killer. Maar wat dacht je van suiker? Vrij onschuldig vergeleken met bijvoorbeeld alcohol? Kijk dit dan maar eens:


Verwoestend voor het lichaam op een manier vergelijkbaar met alcohol. En dit consumeren de meeste van ons dus dagelijks, vaak in grote hoeveelheden. Met name kinderen... Het lichaam van een kind is nog heel veerkrachtig en kan heel wat hebben, maar dat verandert als je ouder wordt. En dan gaat het dus niet alleen over snoep, maar over brood, frisdranken, pasta, de saus over je pasta, etcetera. De hele dag door suiker. En als suiker nou tegelijk ingenomen wordt met voldoende vezels zoals bij fruit, dan kan het lichaam het goed verwerken, maar die vezels ontbreken in veel voeding.

De high van suiker is vrij mild, maar het is wel een high en daardoor is het ook zo verslavend. Het werkt als een drug, want het is een drug. Toch, weinig mensen zullen suiker in een rijtje met bijvoorbeeld cocaïne en alcohol zetten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Idd.
Maar van suiker heb ik nog nooit een roes mogen ervaren.
Op zich consumeer ik geen suiker. Al helemaal geen geraffineerde.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Legio Patria Nostra zei:
Idd.
Maar van suiker heb ik nog nooit een roes mogen ervaren.
Op zich consumeer ik geen suiker. Al helemaal geen geraffineerde.
Klik om te vergroten...
Wat @Mindless zegt. Er zit (helaas) in zoveel dingen suiker. En voor je lijf maakt het niks uit of je geraffineerde suikers of “natuurlijke” suikers eet. Een lichaam verwerkt dat op dezelfde manier. Het enige is dat je met natuurlijke suikers soms ook nog gezonde stoffen binnen krijgt zoals vitamines en vezels uit fruit en groente.

https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/veelgestelde-vragen/wat-is-geraffineerde-suiker

Ik let er sinds een tijd ook meer op en het is eigenlijk heel erg waar ze allemaal suiker in proppen. Ook stiekeme suikers die ze een ander naampje geven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Legio Patria Nostra zei:
Op zich consumeer ik geen suiker. Al helemaal geen geraffineerde.
Klik om te vergroten...
Het wordt wel aan heel veel dingen toegevoegd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
En voor je lijf maakt het niks uit of je geraffineerde suikers of “natuurlijke” suikers eet. Een lichaam verwerkt dat op dezelfde manier. Het enige is dat je met natuurlijke suikers soms ook nog gezonde stoffen binnen krijgt zoals vitamines en vezels uit fruit en groente.
Klik om te vergroten...
Nou ja, vezels zorgen er dus wel voor dat de suiker vertraagd wordt opgenomen, dus in die zin wordt het anders verwerkt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Is gamen en social media géén serieus te nemen verslaving???
Wat is dit nu voor een uitspraak .
Weleens mensen ontmoet, die enorm in de shit raken, omdat zij door 20 uur per dag aan de pc zitten, en,
Alles kwijt raken???
Wie dit zegt, die moet eens een gesprekje met Jellinek of novadic kentron voeren over wat gamen kan aanrichten...!!
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Gameverslaafden zijn een ramp om mee samen te leven.
Van het altijd sneller beter en verder willen komen dus veel geld naar het spel overmaken. Steeds meer tijd aan besteden het ziek melden op het werk om nog een dagje langer te gamen na het gezellige game weekend van het niet eens meer tijd hebben om belangrijke post te bekijken. Maar ook lichamelijke klachten worden na een tijd zichtbaar door al die uren achter de pc. Vaak slaaptekort en stress wat weer vele andere klachten erbij geven. Ben wel van mening dat je overal weer van af kan kicken maar helaas komt er vaak gewoon een andere verslaving voor in de plaats.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Over scheve vergelijkingen gesproken:


Natuurlijk leggen mensen geen lijn suiker neer om te gaan snuiven, waar héb je het over. Wat sommigen wel doen is een pond suiker in de vorm van een zak snoep (of koekjes, chocola of wat dan ook) kopen.
Klik om te vergroten...

:laughing: Op de één of andere manier vind ik het idee/beeld van mensen die lijntjes suiker aan het binnen schnatzen zijn behoorlijk grappig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb nog nooit iemand een lijn kristalsuiker zien snuiven.
Maar dat zoetigheid wel degelijk een soort verslaving kan zijn, dat geloof ik zeker.
Alleen.
Bij het niet meer in huis hebben van die wine gums in mijn geval, dan bespeur ik toch een zekere onrustigheid.
En verdomd, ik ga nog op zoek naar een vervanger, óók.
Alleen word ik niet ziek van het niet in huis hebben....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
De enige factor, die aan de orde was bij het misbruiken van drugs, en het kunnen controleren van datzelfde gebruik is deze.
De aan, ofwel beter nog de afwezigheid van de benodigde dukaten in mijn portemonnee.
Was er geld genoeg, dan is onder controle houden van het drugsgebruik domweg onmogelijk.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dit is natuurlijk anekdotisch, maar ik ben het er niet mee eens dat het onmogelijk is om volledig van een verslaving af te komen. Ik denk echter wel dat je nooit van een verslavingsgevoeligheid af kan komen en je dus wel makkelijk andere verslavingen kan ontwikkelen zodra je van één verslaving helemaal af bent.

Ik heb heel veel verslavingen (gehad) en een van die verslavingen was een gameverslaving. Ik gamede op een gegeven moment 12+ uur per dag, omdat dat het enige was waar ik nog iets van vreugde uit kon halen en me kon afsluiten van de realiteit. Die verslaving heeft denk ik zo'n 6 maanden aangehouden en daarna heb ik anderhalf jaar niet meer gegamed. Alle keren dat ik daarna gamede was 1) sowieso niet consequent meerdere keren per week en 2) niet meer 12+ uur per dag (m.u.v. de keren dat ik de Telltale series van The Walking Dead in één keer uit wilde spelen en toch niets beters te doen had die dagen). Zo heb ik in de zomervakantie 2 weken echt heel veel gegamed, maar daarna heb ik maandenlang niet meer ingelogd op m'n Steam account. Ik had er gewoon niet veel behoefte meer aan en ik had duidelijk een ander gevoel bij het gamen dan dat ik had toen ik echt verslaafd was. Ik heb zelfs in de afgelopen 3 maanden 3 nieuwe spellen gekocht die ik al heel lang wilde en nu in de aanbieding waren en geen van die spellen heb ik nog gespeeld! De drang heb ik simpelweg gewoon niet. Ben ik dus van die verslaving afgekomen? Ja, ik vind dat ik dat zeker kan stellen.

Nu komt de "maar" in het verhaal: ik ben vrij zeker dat ik die verslaving vervangen heb door andere verslavingen en één van die verslavingen is er al veel langer. Ik heb ook wel een beetje (kuch eufemisme) een seksverslaving gehad, maar momenteel houd ik me daar helemaal niet meer mee bezig en interesseert het me ook niet meer, dus of ik daar van af ben gekomen: ja, ik denk het? Maar dan blijft er nog 1 over en ik denk dat dat echt wel heel wat moeilijker gaat worden om te overwinnen dan de andere twee, omdat m'n drugsverslaving mij de tevredenheid biedt die de andere twee samen bieden en drugs mij ook nooit vervelen, omdat het zo enorm veelzijdig is, ook al heb ik een duidelijke voorkeur voor bepaalde drugs. Bij games zijn er al heel wat minder dingen die ik echt leuk vind en bij seks is het gewoon extreem lastig om iemand te vinden die helemaal aan mijn eisen voldoet.

Maar ja, vandaar m'n antwoord dus. Het is lastig ja, maar ik denk dat het wel mogelijk is om er volledig van af te komen als je een gezonde vervanger vindt voor de verslaving die je hebt (wat momenteel bij mij nog niet het geval is).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."