#1
Trauma is ook een totaal overschatte oorzaak van verslaving.
Ik denk dat dit persoonsafhankelijk is. Sommige mensen trekken het bestaan van trauma's zelfs in twijfel; ook dat is persoonsafhankelijk.
Trauma is ook een totaal overschatte oorzaak van verslaving.
Ook ik begin in te zien dat dit maar een moeilijke discussie is. Ik ben van mening dat je niet 1 oorzaak kan aanwijzen. Het is een optelling van verschillende factoren. Bij de 1 is het genetische aanleg bij de ander gebrek aan discipline en weer bij een ander een traumatisch ervaring vanuit bijvoorbeeld de jeugd. Vaker is het een combinatie van...
Er zullen genoeg mensen zijn die genetisch aanleg tot verslaving hebben maar die nooit verslaafd raken en genoeg mensen die geen genetisch aanleg tot verslaving hebben maar toch verslaafd worden. Zo zijn er genoeg mensen die door trauma verslaafd raken en genoeg mensen die een nog groter trauma hebben maar toch nooit verslaafd raken.
Neemt niet weg dat bepaalde factoren de kans tot verslaving wel kunnen vergroten. Dat zijn in mijn ogen vooral (gebrek aan)discipline, levenservaring(trauma), leefomgeving en genetisch aanleg.
Fijn voor je dat je dat kan zeggen. Ben het er natuurlijk niet mee eens... en dat is zeer zeer zacht uitgedrukt.Trauma is ook een totaal overschatte oorzaak van verslaving.
Trauma is waarschijnlijk de oorzaak van álle geestelijke problemen (imo).Fijn voor je dat je dat kan zeggen. Ben het er natuurlijk niet mee eens... en dat is zeer zeer zacht uitgedrukt.
Het begint al bij de geboorte, wat een traumatische gebeurtenis is voor een zeer gevoelig bewustzijn (baby). Een pasgeboren kind leeft in zo'n puur egoloos bewustzijn, dat alles minder dan dat traumatisch is. De periode die dan volgt is ook traumatisch omdat ouders - hoe graag ze het ook willen - geen onvoorwaardelijke liefde aan een kind kunnen geven. Als bescherming tegen pseudo-liefde (klinkt sterker dan ik het bedoel) creëren we dus allen een ego. Een ego is een bescherming tegen opgelopen trauma. Trauma hoeft natuurlijk ook niet altijd te betekenen dat iemand misbruikt of verkracht is. Dat zijn de extreme varianten van trauma. Iedereen op deze wereld is in bepaalde mate getraumatiseerd denk ik. Daarom hebben we allemaal een ego gecreëerd. En een onderbewuste, zodat we ons trauma niet hoeven te voelen als we dat niet willen.
Fijn voor je dat je dat kan zeggen. Ben het er natuurlijk niet mee eens... en dat is zeer zeer zacht uitgedrukt.
Trauma is waarschijnlijk de oorzaak van álle geestelijke problemen (imo).
Het begint al bij de geboorte, wat een traumatische gebeurtenis is voor een zeer gevoelig bewustzijn (baby). Een pasgeboren kind leeft in zo'n puur egoloos bewustzijn, dat alles minder dan dat traumatisch is. De periode die dan volgt is ook traumatisch omdat ouders - hoe graag ze het ook willen - geen onvoorwaardelijke liefde aan een kind kunnen geven. Als bescherming tegen pseudo-liefde (klinkt sterker dan ik het bedoel) creëren we dus allen een ego. Een ego is een bescherming tegen opgelopen trauma. Trauma hoeft natuurlijk ook niet altijd te betekenen dat iemand misbruikt of verkracht is. Dat zijn de extreme varianten van trauma. Iedereen op deze wereld is in bepaalde mate getraumatiseerd denk ik. Daarom hebben we allemaal een ego gecreëerd. En een onderbewuste, zodat we ons trauma niet hoeven te voelen als we dat niet willen.
Denk dus ook zeker dat trauma geen overschatte oorzaak van verslaving is. Het is waarschijnlijk de hoofdoorzaak ervan.
@Woke-up-sticky
Hoe het precies zit is niet zo relevant. Maar dopamine speelt wel degelijk een heel grote rol in dat proces.
Wat is jouw definitie van verslaving dan?Misschien moeten we allemaal eerst onze definities van verslaving even op een rijtje hebben.
Dat een kamer vol met ego's tot stilte kan worden gebracht door zo'n klein mensje is voor mij het bewijs dat een baby een meer 'puur' bewustzijn heeft. Al zullen de beginselen van het ego waarschijnlijk zijn gelegd bij het ter wereld komen of misschien daarvoor al.Je hebt geen flauw idee of een baby een egoloos bestaan heeft. Pseudowetenschap.
En 'hersenen' (neural pathways) zijn her-programmeerbaar. Niet dat je zomaar even een oude gewoonte kwijt bent, maar het is denk ik allemaal minder rigide dan sommigen hardnekkig geloven. Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de duur en sterkte van een gewoonte/verslaving.
En hoe werkt dat precies wanneer ik een woest aantrekkelijke dame tegen kom, omarmen totdat ze smelt?![]()
Ben het hier niet mee eens een gedragspatroon kan je aanleren en afleren heb ik al vaker gezegd. Volgensmij ook in dit topic.
Voorbeeld:
In 2003 als ik 2 biertjes op had MOEST ik een pakje coke bestellen.
Omdat ik die link had gemaakt in mijn hoofd en elke keer wanneer ik alcohol dronk kwamen die gedachtes naar boven.
Het was een patroon dat ik mijzelf had aangeleerd.
Een gedragspatroon.
Nu 2019 drink ik een sixpack bier halve liters leeg of een paar flessen wijn zonder aan coke te denken.
Heb dat patroon afgeleerd en kan nu ook genieten van een alcoholisch drankje zonder coke.
Als ik zwaar dronken word zal ik wel coke bestellen omdat ik dronken zijn verschikkelijk vind.
Maar maak die connectie niet meer meteen met alcohol.
Ga soms ergens drinken en dan aangeschoten me bed in en slaap dan heerlijk wil dan helemaal niet snuiven.
Dat was in 2003 onmogelijk dan moest het.
Dus gedragspatronen kan je aanleren en afleren.
Het zit tussen de oren.
Hoe harder jij jezelf overtuigd dat neuronen hebt die je niet meer kan wissen hoe moeilijker het voor je gaat worden.
Makkelijk is het niet! Zeker niet als je "verliefd" bent op een bepaald gevoel van een bepaalde drugs.
Heb dit ook met Wiet gedaan trouwens..
Jaren lang geblowed elke dag ineens gestopt een paar jaar niks gerookt.
Nu 1 keer in de 2 maanden een 10tje en dan ben ik er klaar mee.
Afgeleerd dat patroon!
Weet dat je kan en doe het!
![]()
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."