Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(softdrugs)verslaving en rationaliteit

(softdrugs)verslaving en rationaliteit

44 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
w
watjehierschrijftblijftLid
01-01-2024, 00:00
#1
vaarwel
D
DessieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Whoop ik zou graag in contact met je komen! Hoop stiekem dat je dit nog leest haha
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi allemaal,

Misschien leuk om te laten weten, bijna tien jaar later. De beslissing om te stoppen is voor mij de beste ooit geweest. Sinds die beslissing pak ik dingen echt aan en is mijn leven in een heerlijke ontwikkeling terecht gekomen. En een geruststelling: het wordt met tijd makkelijker.

Dessie zei:
Whoop ik zou graag in contact met je komen! Hoop stiekem dat je dit nog leest haha
Klik om te vergroten...
Ik heb je een privébericht gestuurd.

Met vriendelijke groet,

Whoop
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat ik me nog wel af vraag whoop, ben je hier nu meer om mensen van hun verslaving af te helpen? Of worstel je nog steeds met je wietverslaving, hoe is dat na 2.5 maand?

Ik heb voor mezelf ook echt een punt gezet achter de verslaving. Mede door gewoon slechte vrienden. Ik heb ook zoveel onlogische shit gedaan, maar bij slechte vrienden blijven hangen omdat het allemaal toch omdat allemaal niet lekker ging -> Overleden familie, gescheiden ouders, zieke broer, zieke vader. Toch heb ik een keuze voor mezelf gemaakt, ik wil niet langer zo slecht voor me zelf zorgen en eigenlijk toch af van het zelfdestructieve wat een verslaving eigenlijk is. Wat Zero ook zei, het averechts handelen... weten dat het slecht voor je is en toch er mee doorgaan.

Maar wat komt nou eigenlijk na de verslaving? Nieuwe vrienden zoeken die wat betere invloed op je hebben? Maar wie is er nou goed bezig? Iedereen heeft wel iets, is het alcohol, wiet of doet regelmatig pillen.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat ik me nog wel af vraag whoop, ben je hier nu meer om mensen van hun verslaving af te helpen? Of worstel je nog steeds met je wietverslaving, hoe is dat na 2.5 maand?
Klik om te vergroten...

Ik ben hier omdat het opschrijven en analyseren van mijn probleem tegelijkertijd mij en misschien mensen kan helpen die of in dezelfde situatie zitten of in een eerder stadium en zo wat schade in het achterblijven van hun ontwikkeling kunnen voorkomen als de hoofdlijnen en essentie van mijn verhaal hen bekend voorkomt.
Het is een stuk makkelijker nu omdat ik er simpelweg minder vaak aan denk. Er zijn nog steeds momenten waar ik aan een jointje opsteken denk of mijn verslaving bepaalde redeneringen in mijn gedachten probeert te krijgen die het opsteken van een joint rechtvaardigt. De objectiviteit, rationaliteit helpen mij om deze drogredenen te herkennen. Het definitieve besluit herinnert mij eraan dat de beslissing niet voor niets was en de discipline helpt me om het definitieve besluit vol te houden.
Omdat ik echter door het overmatig blowen meer dan 5 jaar praktisch stil heb gestaan qua ontwikkeling en mijn herstel in verschillende opzichten niet in een dag geregeld, is deze periode best moeilijk. Het is heel wat werk en ik wordt steeds herinnerd aan het feit dat ik fouten heb gemaakt. Het is gewoon een moeilijke periode.
Daarbij komt dat ik in mijn tijd dat ik blowde mijn problemen simpelweg negeerde en nu moet ik de problemen (zoals iedereen dat doet) te lijf gaan. Ik houd mijzelf niet de illusie voor dat het niet moeilijk zal zijn, maar ik weet dat ik de juiste beslissing heb genomen dus ik hou vol.

Ik heb voor mezelf ook echt een punt gezet achter de verslaving. Mede door gewoon slechte vrienden. Ik heb ook zoveel onlogische shit gedaan, maar bij slechte vrienden blijven hangen omdat het allemaal toch omdat allemaal niet lekker ging -> Overleden familie, gescheiden ouders, zieke broer, zieke vader. Toch heb ik een keuze voor mezelf gemaakt, ik wil niet langer zo slecht voor me zelf zorgen en eigenlijk toch af van het zelfdestructieve wat een verslaving eigenlijk is. Wat Zero ook zei, het averechts handelen... weten dat het slecht voor je is en toch er mee doorgaan.
Klik om te vergroten...

Dit is denk ik de juiste keuze. Ik wens je veel sterkte. Ik weet zeker dat je het kunt. Iedereen kan het en de meeste mensen doen het al; niet blowen. Je mist niet zoveel. Of je nou een avond tv zit te kijken (of wat dan ook) met joint of zonder joint. Het enige grote verschil is dat de lange termijn gevolgen van blowen zeer negatief zijn. Het fijne gevoel van onbezorgd stoned zijn weegt niet op tegen de voordelen van het niet blowen op lange termijn

Maar wat komt nou eigenlijk na de verslaving? Nieuwe vrienden zoeken die wat betere invloed op je hebben? Maar wie is er nou goed bezig? Iedereen heeft wel iets, is het alcohol, wiet of doet regelmatig pillen.
Klik om te vergroten...

zoals ik al zei komt de periode van herstel na de verslaving. In ieder geval voor mij, omdat de verslaving en mijn gedrag toch wat schade aan mezelf heeft aangericht is dit heel wat werk. De redenering die je maakt 'wie is er nou goed bezig is' een klassiek voorbeeld van een drogreden. ik zal je uitleggen waarom.
Het feit dat andere mensen verslavingen, problemen of wat dan ook hebben rechtvaardigt jouw verslaving niet. Je verslaving probeert je ervan te overtuigen dat je niets anders dan anderen bent en dat omdat anderen problemen hebben jij ze ook mag hebben.
Je hebt echter allang besloten dat jouw verslaving slecht voor je is en dat je van het zelfdestructieve gedrag af wilt. Wat heeft het feit dat anderen problemen hebben te maken met het feit dat jij jouw verslaving, problemen wilt oplossen. Het is cliché (niet voor niets), maar het komt neer op het gezegde; 'als iedereen van een brug af springt, doe jij het dan ook?'

Je kunt heel makkelijk redeneringen die vanuit je verslaving komen herkennen door te bekijken of de redenering je probeert te overtuigen een joint op te steken. Als dit zo is komt de redenering uit je verslaving, omdat je allang hebt besloten, en terecht, om NOOIT meer te blowen.
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#6
Inderdaad.. de verslaving heeft me verder ook niets te bieden.

Ik ben nu al een weekje gestopt :grin:
2
2jornot2jLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik kom na heel lang afwezig te zijn nog eens op dit forum voor MDMA info en wietverslavingsvragen, en toen ik dit zag heb ik me in lange tijd nog eens ingelogd.

ik vind het een interessant bericht dat je daar postte, en ik herken veel delen van wat ik net ben doorgegaan hierin.
Ik ben nu ook bijna 2 maanden gestopt met wiet, en ik ben daar blij om. Ik heb iets van een 5 a 6 jaar dagelijks gepaft en ik kan zeggen dat overdaad in dit geval echt wel heeft geschaad. Vooral het introverte tegenover vrouwen herken ik goed, en de weinige vooruitgang in het leven.

Veel vrienden waar ik vroeger dagelijks mee pafte zie ik nu gewoon niet meer, en ze laten mij ook niets weten behalve als ze mijn weegschaal willen lenen :grin:
Dit heeft mij geleerd om vrienden van medeverslaafden te onderscheiden.

Anyway, ik heb een vraagje voor de medestoppers. Denken jullie dat een wietverslaving eeuwig blijft, en dat je dus nooit meer een joint meer mag aanraken omdat je dan heel waarschijnlijk weer hervalt, of denken jullie dat je na een verslaving terug een 'use but not abuse' kunt meemaken? en zo ja, hoe lang stop je dan het best?

Zoals ik al zei ben ik bijna 2 maanden gestopt, en ik heb slechts nog heel soms zin in een joint.
ik heb wel voor mezelf al 2 uitzonderingen vastgelegd op goede momenten dat ik ga zondigen. ZO komt er een band in de buurt die enkel over paf en bier zingt en op dat moment had ik nog wel graag een jointje gehad. evenals op dourfestival. Het eerste moment is dus gepland voor pas april, maar ik weet niet of het wel zo'n slim idee uiteindelijk is. ik zou het wel spijtig vinden als ik nooit meer van een joint kan genieten, zoals velen dat kunnen zonder een verslaving te kweken.

moest je echt wat rotzooi willen lezen, ik heb ook de verslaving een beetje van me afgeschreven door een paar blogberichten, dat ik nu al lang niet meer update. Het is persoonlijker als dit en waarschijnlijker dus ook saaier, maar moest je geboeid zijn http://memoiresofanexstoner.wordpress.com/
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je verhaal klinkt herkenbaar.. ik ben nu bijna 3 week gestopt. Maar ik denk dat je moet kijken naar wat je doelstelling was voor het stoppen? Hoelang wilde je niet meer smoken? Is dat 2 maand? is dat 6 maand of is dat voor eeuwig. Als je dan je keuze gemaakt heb kun je er beter bijhouden lijkt mij. Ik heb ook redelijk vaak dat ik nog zin heb in een joint.

Maar ik denk gewoon niet dat je het moet abusen, mocht je nog eens willen blowen kies er dan voor om dit alleen tot het weekend te beperken en niet teveel te smoken. En ook niet elk weekend te smoken. Dat lijkt mij wel dingen waardoor je niet zo snel terug zou vallen in je eigen ritme, gewoon je eigen doelen voor ogen houden en realiseren dat je niet terug wil naar het dagelijks blowen.

Maar ik moet er bij zeggen dat ik dit zelf dus niet heb geprobeerd, dus ik heb er eigenlijk geen ervaring mee. Ik maak me vooral zorgen dat na die 'ene joint' ik weer in een oud patroon zou vallen wat ik dus niet wil. Maar volgens mij hangt het ook allemaal van je zelf af.

Daarnaast is het ook maar net waar je zelf vrede mee hebt, sinds ik gestopt ben met roken drink ik 's weekends vaak 2 biertjes. Als je dat op de weegschaal legt met wiet, 1 of 2 joints op een zaterdag zijn niet slechter dan 2 biertjes. Maar smoke je vrijdag zaterdag en zondag 2 joints en haal je een 15je op en smoke je direct op het in het weekend.. sja dan vind ik het al gauw abusing.

Als je ook leest in andere topics er zijn ook best wel veel mensen die er wel mee om kunnen gaan zeggen ze. En ik ken ook smokers die wel gewoon echt 'soms' blowen, dus ik denk dat het wel moet kunnen.Vereist alleen wel wat meer discipline en wilskracht.

Edit:

Wat ik trouwens vaak lees is dat mensen zelfs naar een jaar gestopt zijn in hun oude ritme terugvallen. Maar eigenlijk weet ik niet hoe sterk je er voor in je schoenen moet staan. Maar 2 maand is wel lekker man, mijn probleem daar bij is ook.. als je dan weer smoked heb je stiekem wel weer een beetje het gevoel dat je opnieuw moet beginnen met tellen.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heb dit eerder niet gelezen maar omdat ik een fel tegenstander ben van Allen Carr toepassen op drugsverslaving. Roken en drugs zijn voor mij persoonlijk twee hele andere middelen en roken zie ik in principe als niets en drugs als wie ik ben en waar ik mezelf in kan vinden. Nu sprak het stukje over de het sociale gebeuren mij aan aangezien dit mezelf tegenwoordig een ramp is. Ben al mijn vroegere vrienden kwijt omdat ik liever met me kop in de wolken. Vermijd alle mensen en conversaties aangezien ik mezelf ervan heb overtuigd dat ik vastloop of simpelweg geen antwoord kan geven. Nu zit ik dus te overwegen om mijn blowen misschien aan te pakken terugschroeven naar enkel voor het slapen. Het is teveel van mezelf gevraagd om te stoppen maar wat ik me nu afvraag zijn hier mensen die door minderen hebben gemerkt dat de kwaliteit van leven beter wordt. Het sociale aspect is voor mij ook het enige negatieve aan wiet want voor de rest functioneer ik er goed op.
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Als je er mee kapt ga je er zeker op vooruit.

Sowieso minder het gevoel dat je de heletijd afhankelijk van die troep bent, je hoeft niet de heletijd naar de shop om die shit te halen. Qua zelfbeeld eigenwaarde ga je erop vooruit. Bij mij scheelde het ook in stress en ben minder paranoide. Gewoon eindelijk het idee dat je een keertje weer vooruit komt, nieuwe dingen probeert. Sowieso leer je als je gestopt ben ook ontspannen zonder wiet.

Verder merk ik ook dat ik toen ik gestopt ben echt de eerste twee weken me echt amper kon concenteren op ook maar iets, je merkt dat het wel steeds meer terug komt.. ook op dat ik er zelf op hamer. Gewoon niet langer slacken, maar echt vooruitgang boeken. Ik merk ook dat shit zaken etc, erg enorm heb lopen uitstellen.. sinds ik gestopt ben doe ik die shit gewoon direct en loop je niet de heletijd met zo'n berg werk waar je je druk om kan maken.

gewoon dat soort dingen, ik vind het moeilijk om concreet dingen te noemen waar je erop vooruit zou gaan. Maar je zult je echt veel beter voelen na verloop van tijd, eerste weken zijn wel lastig om dat je ook continue die craving heb. Maar je moet voor jezelf even de motivatie en houvast proberen te vinden en gewoon door zetten.

Wat ik deed is gewoon dagelijks bijhouden wat ik rookte.. ongeveer een maand.. Dit kan heel makkelijk in een notitieblok in je telefoon. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Maandag 4
dinsdag 3
woensdag 4
donderdag 6
vrijdag 2
zaterdag 6
zondag 3

En probeer gewoon eens te minderen, let eens op je gebruik. Word je er bewust van hoeveel geld / shit je wegrookt. En hoe beter je zult voelen als je een weekje niks hebt gerookt. Puur niet meer echt afhankelijk te zijn van wiet. Want echt een verslaving is het niet. Het is gewoon puur niet om kunnen gaan met een drug (dat is mijn mening). En door het bij te houden en ook te minderen of wellicht eens een maandje niks te roken. Leer je er op een normale manier mee opgaan en is het allemaal niet zo kut meer en hoeft er niet moeilijk over gedaan te worden.

Het is niet de bedoeling om mensen belachelijk te maken ofzo die wietverslaafd zijn. Maar leer gewoon op jezelf ermee omgaan ipv te stoppen of een maand in zo'n kliniek zitten. Als je nou een maand in een kliniek zit dan word je gewoon weggehouden bij wiet, erg goed.. maar zo leer je er zelf dus niet mee om gaan en ik denk juist dat, dat erg belangrijk is.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#11
anyway, ik heb een vraagje voor de medestoppers. Denken jullie dat een wietverslaving eeuwig blijft, en dat je dus nooit meer een joint meer mag aanraken omdat je dan heel waarschijnlijk weer hervalt, of denken jullie dat je na een verslaving terug een 'use but not abuse' kunt meemaken? en zo ja, hoe lang stop je dan het best?
Klik om te vergroten...

Ik ben nu ongeveer 3-4 maanden gestopt. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het 'verlangen' wel minder wordt over het algemeen. Er zijn nog wel momenten waar ik merk dat ik een joint wil roken. soms 's ochtends is het t eerste waar ik aan denk. Dit is na verloop van tijd een stuk minder geworden. Van de typische momenten als ik heel de dag allemaal 'nuttige' dingen heb gedaan en thuis kom, heb ik nog steeds het verlangen om een joint op te steken.
Omdat het een stuk 'moeilijker' (tussen aanhalingstekens, omdat het eigenlijk helemaal niet moeilijk is. Dit is wat ik mezelf wijsmaak) was om ervan af te blijven in het begin dan nu, ben ik gaan denken dat ik nooit meer een joint op zal steken. Ik wil het mezelf gewoonweg niet moeilijker maken dan het is. De realisatie dat ik echt niet voor niets de beslissing heb gemaakt om te stoppen helpt hierin.
Ik denk dat de redenering dat je wel weer een jointje op kan steken, als je lang genoeg gestopt bent, simpelweg een gedachte is gevoed uit je verslaving. (waar ik het in mijn eerste artikel over heb gehad). Zo heb ik nu de redenering ontwikkeld als ik mijn leven weer helemaal 'op de rit' heb ik wel weer een joint op mag steken. De vraag is echter waarom zou ik dat dan doen? Waarom zou ik een risico lopen dat het ervan afblijven weer moeilijker wordt? Zo leuk is het blowen niet. Dingen doen die je leuk vindt zijn leuk, niet het blowen zelf.

Roken en drugs zijn voor mij persoonlijk twee hele andere middelen en roken zie ik in principe als niets en drugs als wie ik ben en waar ik mezelf in kan vinden.
Klik om te vergroten...

Ik ben van mening dat roken net zo goed een drug is. Blowen was voor mij ook een combinatie aan tabak/nicotine en hasj/THC verslaving. Dat was een van de redenen dat ik met beide gestopt ben. De hoofdreden was omdat ik mij realiseerde dat roken en blowen helemaal niet meer voordelen hebben dan het nadelen heeft. De rook verslaving was makkelijker te tackelen dan de blow verslaving.

Deze redenering is heel herkenbaar voor mij: 'drugs zie ik als wie ik ben en waar ik mezelf in kan vinden'. Deze redenering is naar mijn mening een klassiek voorbeeld hoe drugs rationaliteit aan kunnen tasten. Hoezo kan drugs bepalen wie jij bent? Eigenschappen van jou als persoon bepalen wie jij bent. Jij kunt deze eigenschappen zelf veranderen, als je dat wilt. drugs heeft ook invloed op deze eigenschappen. Zoals ik mezelf wijsmaakte dat ik nu eenmaal niet zo sociaal was en verlegen. Dit kwam puur uit het feit dat ik heel de dag zat te blowen.
De gedachte dat je jezelf kan vinden in blowen komt voort uit het feit dat je jezelf (tijdelijk) heerlijk denkt te voelen als je stoned bent, omdat je in feite je kop in het zand stopt. Ik blowde omdat ik dacht dat ik het fijn en heerlijk vond. De reden waarom ik het fijn en heerlijk vond was omdat ik de problemen tijdelijk negeerde. Het is een cliché, en niet voor niets.
Je afkeer tegen Allen Carr kan ook goed voortkomen uit je verslaving, omdat je gedachten door je verslaving er alles aan doen om oorzaken van je verslaving en de realisatie dat je verslaafd bent / te relativeren/ belachelijk te maken/ te ontkennen

Nu zit ik dus te overwegen om mijn blowen misschien aan te pakken terugschroeven naar enkel voor het slapen. Het is teveel van mezelf gevraagd om te stoppen maar wat ik me nu afvraag zijn hier mensen die door minderen hebben gemerkt dat de kwaliteit van leven beter wordt.
Klik om te vergroten...
blijkbaar ben je je al gaan realiseren dat blowen een negatieve invloed heeft op je leven. Anders had je immers niet besloten te gaan minderen. Ik heb heel vaak geprobeerd te minderen. Althans het voornemen gehad te minderen. Dit is ten eerste uiteindelijk (op lange termijn) nooit gelukt en ten tweede had het bij mij niet echt noemenswaardige effecten. De effecten die volledig stoppen op mij hadden op korte termijn en nu ook op lange termijn zijn echter zeer noemenswaardig. op korte termijn merkte ik dat ik veel beter sliep, veel helderder was, veel kritischer was en veel, veel meer gedaan kreeg. Om de woorden van rick aan te halen
Ik merk ook dat shit zaken etc, erg enorm heb lopen uitstellen.. sinds ik gestopt ben doe ik die shit gewoon direct en loop je niet de heletijd met zo'n berg werk waar je je druk om kan maken.
Klik om te vergroten...
Op lange termijn merk ik nu dat ik in 3 maanden tijd meer heb bewerkstelligd dan dat ik in 5 jaar tijd eerder had. De kritische en heldere houding hebben tot gevolg dat mijn zelfvertrouwen terug is gekomen. Ik maakte mijzelf altijd wijs dat ik vol van zelfvertrouwen was, terwijl dit in feite niet waar was. Nu merk ik het verschil. Op sociaal gebied merk ik dit heel goed.
Waarom zou je niet gewoon eens een half jaar stoppen en kijken hoe het is? Wat heb je te verliezen? Je zult zien dat drugs jou als persoon niet bepaalt. Jij bepaalt jouw persoon.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vroeg me gewoon af wat anderen ervaren als ze minderen ik zal nooit stoppen met het gebruik van cannabis. Het is iets wat heilig is en bij mij hoort maar ik geef toe het beinvloedt me sociale leven wel dus ik overweeg om overdag te stoppen. Zal nooit helemaal stoppen met het gebruik van middelen gebruik nu 12 jaar stoppen komt er bij niet in. Verder heb ik veel respect voor Whoop maar ik denk heel anders over verslaving en gebruik. Het zou prachtig zijn als het merendeel met af kon kicken met Allen Carr maar helaas dat is niet zo. Heb zelf leefstijltrainingen gehad en Liebermann module omgaan/stoppen met verslaving maar dat zijn hele andere benaderingen. Loop zelf nu vanaf mijn 16e bij de verslavingszorg en ben heroine verslaafd geweest en zit nu op methadon waar ik ook niet mee stop. Heb zelf 13 opnames gehad voor mijn verslaving maar dat werkt allemaal niet. Het gaat er om wat ik zelf wil en niet wat anderen willen of verwachten.

Wat ik me meer afvraag is of hier mensen zijn die geminderd zijn met blowen en merken dat hier sociale vooruitgang door ontstaat.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vroeg me gewoon af wat anderen ervaren als ze minderen want ik geen behoefte om te stoppen met het gebruik van cannabis. Het is iets wat heilig is en bij mij hoort maar ik geef toe het beinvloedt me sociale leven wel dus ik overweeg om overdag te stoppen. Zal nooit helemaal stoppen met het gebruik van middelen gebruik nu 12 jaar stoppen komt er bij niet in. Verder heb ik veel respect voor Whoop maar ik denk heel anders over verslaving en gebruik. Het zou prachtig zijn als het merendeel met af kon kicken met Allen Carr maar helaas dat is niet zo. Heb zelf leefstijltrainingen gehad en Liebermann module omgaan/stoppen met verslaving maar dat zijn hele andere benaderingen. Loop zelf nu vanaf mijn 16e bij de verslavingszorg en ben heroine verslaafd geweest en zit nu op methadon waar ik ook niet mee stop. Heb zelf 13 opnames gehad voor mijn verslaving maar dat werkt allemaal niet. Het gaat er om wat ik zelf wil en niet wat anderen willen of verwachten.

Wat ik me meer afvraag is of hier mensen zijn die geminderd zijn met blowen en merken dat hier sociale vooruitgang door ontstaat. Weet niet of ik alles goed uitdruk of dat ik het geschreven heb zoals ik het wou schrijven we zien wel.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#14
willemvaag zei:
Het gaat er om wat ik zelf wil en niet wat anderen willen of verwachten.
Klik om te vergroten...

Hier ben ik het helemaal met je eens. Als je zelf niet 100% achter je beslissing om te stoppen staat zal de verslaving de overhand nemen. De vraag is waarom wil je zelf dan niet stoppen? Ik weet dat ik kritisch ben en ik wil je niet ongemakkelijk laten voelen, maar naar mijn mening is het echt een kwestie van geloven in eigen kunnen en je realiseren dat jij de enige bent die jezelf kan veranderen. En dat iedereen dit makkelijk kan

Wat verslaving zo lastig maakte naar mijn mening is dat het mijn rationaliteit en objectiviteit aantastte, waardoor hetgeen ik dacht te willen eigenlijk niet was wat ik wilde. Door eerlijk tegen mezelf te zijn en mezelf te dwingen objectief te blijven (het opschrijven van de stukken hier helpen mij hier ook in) ben ik gaan inzien wat verslaving allemaal wel niet veroorzaakte in mijn brein. Veel meningen, gedachten en principes waren, en soms nog zijn, op een of andere manier gevoed uit mijn verslaving.

Minderen met blowen zal geheid positieve gevolgen hebben. Ook op sociaal vlak.
2
2jornot2jLid
01-01-2024, 00:00
#15
Willemvaag, na bijna 2 maandjes merk ik wel een verschil in het sociale

ik ben meer alert, heb meer durf om iets te zeggen tegen wildvreemden (zo had ik nooit enig lef om een poging te doen tot versieren ^^), en ik merk dat ik een stuk minder paranoide ben. Waar ik vroeger op momenten gewoon bijna niet durfde mensen in de ogen te kijken, is dit nu geen enkel probleem.

Whoop, je hebt misschien gelijk dat dit een idee is dat ontstaat uit de verslaving. Maar ik ben wel van mening dat gebruik zonder misbruik wel het alerbeste leven is. juist zoals ik absoluut geen nood heb aan alcohol, maar dat een avondje uit best fijner kan zijn met. (ik heb allesbehalve een probleem ermee, in mijn blok raak ik geen druppel aan :) ) mijn bedoeling is dan ook om op heel lang op voorhand geplande momenten, zonder enig uitzondering, wel een jointje te doen. reden hiervoor is dat het er soms gewoon bij hoort. zoals een optreden van deze mannen http://i-z-j.bandcamp.com/album/dikke-dampende-walmen-2008 . heb ze al vaker gezien en is gewoon te vet :grin: ik weet dat ik niet enkel negatieve momenten heb gehad aan het stonen, en zou het ergens spijtig vinden dit nooit meer te kunnen beleven. hoewel het risicovol is.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#16
2jornot2j zei:
(..)Maar ik ben wel van mening dat gebruik zonder misbruik wel het alerbeste leven is. (..)mijn bedoeling is dan ook om op heel lang op voorhand geplande momenten, zonder enig uitzondering, wel een jointje te doen. (..) ik weet dat ik niet enkel negatieve momenten heb gehad aan het stonen, en zou het ergens spijtig vinden dit nooit meer te kunnen beleven. hoewel het risicovol is.
Klik om te vergroten...

ik ben het hier wel mee eens, maar voor mij persoonlijk moet ik zeggen dat ik het te risicovol vind. De voorwaarden die je stelt zijn wel goede waarborgen dat je het niet uit de hand laat lopen. misschien een goed idee voor me voor over een jaar of 5 :wink:
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Iedereen verschilt maar ik heb toch door de jaren heen heel wat over mijn verslaving genoteerd of beter gezegd de "deskundigen" hebben dit voor me gedaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik die mensen tot anderhalf jaar terug voorgelogen heb om mijn eigen gedrag goed te praten. Na dit 10 jaar gebruik zie ik wel degelijk in wat mijn verslaving aanricht alleen heb diverse stoppogingen ondernomen en ondergaan. Het langste ben ik 6 weken nuchter geweest en iedere keer wordt ik onhanteerbaar agressief en een gevaar voor mezelf en mijn omgeving. Medicatie slaat niet aan dus cannabis is de enige oplossing die binnen een aantal minuten werkt. Dus heb maar proberen te accepteren dat ik moet blowen om mezelf in de hand te houden. Toch merk ik hierdoor dat ik toch meer rook dat nodig is ook als ik helemaal geen last van agressie of irritatie heb dus wie hou ik dan voor de gek. Dat ik methadon neem heeft niets met mijn blowen te maken.

Zou me het lieftste beperken met roken tot de avonden en je al zegt iemand beslist zelf of die uiteindelijk ergens mee kan stoppen. Dit weet ik zelf maar al te goed heb meerdere malen voor anderen willen stoppen en dat gaat niet hoe graag iemand ook wil. Alleen zou niet weten in hoeverre mijn sociale leven er beter op wordt door 20 uur nuchter zijn en pak weg 4 uur stoned. Wat ik zelf wel verwacht is dat als het weer wat tot leven komt en de verveling wat afneemt er geen minder behoefte is tot roken. Zoek altijd redenen om niet te hoeven stoppen maar denk dat iedere gebruiker dat doet.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben nu meer dan een half jaar gestopt en het is een heerlijk gevoel om te merken dat mijn leven de juiste kant op gaat. Ik kan iedereen, die merkt verslaafd te zijn aan roken/blowen of welke drug dan ook aanraden om eens goed bij jezelf te rade te gaan waarom je de drug gebruikt en waarom het een goede zaak zou zijn als je ermee zou stoppen. (naar mijn mening is roken ook een vorm van drugsgebruik) Daarbij is het belangrijk te realiseren in hoeverre een verslaving je mening kan beïnvloeden. Zo kan, en waarschijnlijk is, de overtuiging dat je niet wilt of kunt stoppen een mening puur gevoed uit je verslaving. Doordat je verslaafd bent maak je jezelf wijs dat je niet wilt stoppen. Achter in je hoofd weet je dat dit eigenlijk pure onzin is.

Ik kan je garanderen als je er eenmaal vanaf bent, je je veel beter voelt.

Mijn tips om van je verslaving af te komen:

1. Lees Allen Carr's 'stoppen met roken'. (ook als het om andere verslaving dat roken gaat).

2. Ga sporten als de drang te erg wordt. (vooral in de eerste periode)

3. Ben eerlijk tegen jezelf en je omgeving.

4. Heb vertrouwen in je vermogen om te stoppen. Nog sterker: Realiseer je dat het helemaal niet moeilijk en zelfs heerlijk is om ervan af te blijven. (iedereen kan het en de meeste mensen doen het al)

5. Neem het besluit definitief en realiseer je dat het besluit het enige juiste besluit is!

6. De manier om erachter te komen of je verslaving een gedachte of mening voedt is simpelweg het achterliggende doel of gevolg van de gedachte; Als het doel of gevolg achter de gedachte of mening weer 'gebruiken' inhoudt wordt het gevoed uit je verslaving (je heb immers niet voor niets het definitieve besluit genomen
u
universal*flowLid
01-01-2024, 00:00
#19
willemvaag zei:
Vroeg me gewoon af wat anderen ervaren als ze minderen ik zal nooit stoppen met het gebruik van cannabis.
Wat ik me meer afvraag is of hier mensen zijn die geminderd zijn met blowen en merken dat hier sociale vooruitgang door ontstaat.
Klik om te vergroten...

Ik heb dit wel zo ervaren. Toen ik nog dagelijks blowde (4 jaar lang af en aan) merkte ik dat ik vaak te lui was om überhaupt mijn bank af te komen en vrienden op te zoeken. Ik dacht dan, waarom zou ik de moeite nemen als ik ook "lekker stoned" kan bankhangen.
Of vaak gebeurde het dat ik dacht, oh ik ga zo over een uurtje nog bij die persoon langs. En dan dacht ik, maar eerst ff een jointje roken, en na dat jointje was elke motivatie weg om iemand op te zoeken.
Nu ik niet meer blow en een hele dag thuis zit, dan word ik vaak een beetje onrustig nadat ik alles gedaan heb, en wil ik praten en communiceren, ik bel dan mijn telefoonlijst af om te kijken wie er tijd heeft.
Ik heb toen ook een tijdje alleen nog maar 1 jointje voor het slapen gaan gerookt. Maar uiteindelijk had ik zelfs die behoefte niet meer. En nu ruim 5 maanden gestopt. Alleen met gelegenheid blow ik nog. Dat is dus zo, ik koop zelf geen wiet, ik neem het alleen aan als het aangeboden word, en dan nog niet altijd.

Ik hoop dat jij ook je weg vind met blowen. En dat je op een gegeven moment het niet meer nodig hebt, of dat je iig weet er mee om te gaan, zoals het goed voor jou is.
u
universal*flowLid
01-01-2024, 00:00
#20
OT.
Goed geschreven artikel! Het doet inderdaad goed om even te relativeren. Ik heb het boek nooit gelezen. Maar heb tijden een LSD trip al deze gedachten gehad over blowen en roken, en ben toen ook zo goed als gestopt.
Ik zeg zo goed als, omdat ik nog steeds wel blow als het me word aangeboden. Maar ook niet altijd, daar ik er gewoon niet meer zo van kan genieten.
En met roken is hetzelfde. Al koop ik zelf nog wel eens sigaretten, omdat ik niet wil dat andere mensen steeds aan mij moeten uitgeven. Ik rook alleen nog maar in het weekend. Ik voel me dan op zondag ook zo vies vanbinnen van het roken, dat ik dan ook de hele week lang de behoefte niet heb.

Iig ik wens je succes :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."