Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(softdrugs)verslaving en rationaliteit

(softdrugs)verslaving en rationaliteit

44 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
P
Pieter2016Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
nummer9 zei:
Op dit moment ben ik geneigd te denken dat ik het ergste gedeelte van mijn verslaving wel achter de rug heb (namelijk het dagelijks blowen) maar een ander deel van de verslaving is, zoals topicstarter ook goed duidelijk maakt, het inhalen van alles dat je tijdens de verslaving niet gedaan hebt.
Er is zo veel werk te doen. Mensen om mij heen kopen huizen, krijgen kinderen etc. Nu ben ik niet het type persoon dat zich graag met anderen vergelijkt, maar ik merk om mij heen dat veel mensen "vooruit" zijn gegaan en dat ik gewoon een aantal jaar stil heb gestaan. Dat is soms moeilijk als ik daar aan denk, wat tijd is een kostbaar goed. Aan de andere kant ben ik blij dat ik op dit moment in ieder geval weer vooruit KIJK en werk aan mijn toekomst.
Klik om te vergroten...
Maar waarom nou joh? Waarom jezelf zo kwellen met dat soort dingen? Je zegt dat je niet het type persoon bent dat zich graag met anderen vergelijkt, maar dat doe je eigenlijk wel heel erg. Dat schuldgevoel over al die gemiste tijd is zo'n onzinnig iets.

Zelf interesseert zo'n standaard leventje me helemaal niets. Iedereen doet elkaar na, iedereen leeft hetzelfde leventje, waarom zou ik dat per se ook moeten? :wink: Maar ja dat ben ik. Als jij wel zo'n leventje wilt, moet je er gewoon voor gaan. Maar laat dat schuldgevoel toch los. Er is geen geschreven regel dat je op je zoveelste getrouwd moet zijn, op je zoveelste kinderen moet krijgen, enzovoort.

Als je dingen probeert 'in te halen', mis je alleen maar meer van het hier en nu. Tijd is geen kostbaar goed. Tijd houdt je vast in het verleden en de toekomst. Het leven is nu. :)
Klik om te vergroten...

Verdorie, komt het misschien toch nog eens van pas: Dat ik als jongen tot vervelendst aan toe bijna ben doof gedraaid door die broer van mij met zijn heavy metal en hardrock! Als kleine aanvulling op de reactie van Mindless op nummer9 wil ik zeggen dat die gasten van Iron Maiden een passend nummer voor nummer9, en mij, hebben gemaakt:

Wasted Years!

From the coast of gold, across the seven seas,
I'm traveling on, far and wide,
But now it seems, I'm just a stranger to myself,
And all the things I sometimes do, it isn't me but someone else.

I close my eyes, and think of home,
Another city goes by, in the night,
Ain't it funny how it is, you never miss it til it's gone away,
And my heart is lying there and will be til my dying day.

So understand
Don't waste your time always searching for those wasted years,
Face up, make your stand,
And realize you're living in the golden years.

Too much time on my hands, I got you on my mind,
Can't ease this pain, so easily,
When you can't find the words to say, it's hard to make it through another day,
And it makes me want to cry, and throw my hands up to the sky.

So understand
Don't waste your time always searching for those wasted years,
Face up, make your stand,
And realize you're living in the golden years.

Ik hoop dat jij er ook wat aan hebt? Het geeft mij namelijk een beter gevoel, ik begrijp wat je voelt en Mindless ziet het goed! Je krijgt de tijd die je voor het gevoel hebt weggegooid nooit meer terug, het gaat om wat je NU met de rest van de overgebleven tijd doet.

Jouw "gouden eeuw" is aangebroken! Go for it!
w
watjehierschrijftblijftLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo whoop,

ik kwam op deze site en je bericht uit omdat ik nu net 5 dagen gestopt ben met gamen. Ik heb mezelf meer dan 20 jaar verloren in het gamen en ik lees zoveel herkenbaars in je verhaal dat ik er van schik.

Ik ben gelukkig ondertussen wel ruim een jaar en van de drank af en al iets langer van het blowen, wat je beschrijft is in ieder geval enorm herkenbaar en ik heb zelf ook heel veel gehad aan het boek en de video van Allan Carr en ook aan het boek van Jan Geurtz "De verslaving voorbij" en het boek van Erik Stofferis "De grote verdoving" over de alcohol.

Ik ben wel eens eerder een tijdje van het gamen afgeweest maar er dus ook weer mee begonnen, de laatste jaren ben ik toch blijven zoeken naar wat het vluchtgedrag (gamen) in stand hield en dat was omdat ik maar steeds maar mezelf bleef veroordelen en zo bleef ik maar in die vicieuze verslavings cirkel zitten.
De laatste jaren ben ik een stuk aardiger voor mezelf geworden en dat is de factor geweest dat ik nu ben waar ik ben, geen alcohol en wiet meer en nu ook al 5 dagen gestopt met gamen en geen zin ook maar om weer terug te gaan naar de eenzaamheid van het gamen, het leven heeft meer te bieden dan die pixels op het beeldscherm.

De tijd dat ik aan het gamen was is voorbij, ik kan wel gaan huilen dat het zonde is geweest maar dat roept weer een schuldgevoel op en voordat ik het weet ben ik weer terug bij het gamen, dus aanvaarden dat het is geweest en naar de toekomst kijken....voor ik dit heb kunnen doen heeft het wel een paar jaar gekost van opvallen en weer doorgaan maar ik heb nu goede hoop en mocht er eventueel een terugval komen ik ben erop voorbereid.

Heel veel bedankt voor het verhaal, je heb me meer dan genoeg inspiratie gegeven om het gamen nu te laten voor wat het is.
p.s. misschien ga ik er later nog meer over schrijven.

R..
w
watjehierschrijftblijftLid
01-01-2024, 00:00
#3
vaarwel
D
DessieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Whoop ik zou graag in contact met je komen! Hoop stiekem dat je dit nog leest haha
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi allemaal,

Misschien leuk om te laten weten, bijna tien jaar later. De beslissing om te stoppen is voor mij de beste ooit geweest. Sinds die beslissing pak ik dingen echt aan en is mijn leven in een heerlijke ontwikkeling terecht gekomen. En een geruststelling: het wordt met tijd makkelijker.

Dessie zei:
Whoop ik zou graag in contact met je komen! Hoop stiekem dat je dit nog leest haha
Klik om te vergroten...
Ik heb je een privébericht gestuurd.

Met vriendelijke groet,

Whoop

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."