#1
Hoe kom je aan die liefdesvormen. Is dat alleen een theorie van iemand of ook uit een boek?Daar zit zeker wat in, al is het wellicht niet handig om liefde in zijn geheel af te doen als iets gevaarlijks. Het is sowieso niet handig om maar 1 woord voor liefde te hanteren, gezien er meerdere vormen zijn.
Je hebt het hier eigenlijk over Eros, de (gepassioneerde) liefde die je waarschijnlijk op een punt dom, blind, ontoerekeningsvatbaar en uiteindelijk vaak gebroken maakt.
Maar je hebt ook Philia, de broederlijke (of zusterlijke) liefde. Storge, de liefde voor je kinderen/gezin en Agape, de allesomvattende liefde. Die deze nadelen niet hebben.
Het is eigenlijk Eros waar we voor gewaarschuwd moeten worden.Het is jammer dat we deze verschillende vormen onder 1 noemer gooien en liefde zo in zijn geheel als iets met grote nadelen zien. Het is slechts Eros die deze nadelen heeft. Eros, dat eigenlijk vooral meer passie en behoeftigheid is dan echt liefde. Het zou beter zijn als we er een aparte naam voor zouden gebruiken...
Sorry voor het een beetje offtopic gaan in dit topic...
