Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelp mijn partner is verslaafd aan heroine

Help mijn partner is verslaafd aan heroine

407 antwoorden
75 weergaven
18-5-2026
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Dit is een mooie, en goede beschrijving!
Loslaten van iemand gaat niet zomaar.... door wat voor reden dan ook!
Klik om te vergroten...
Het is alsof dit voor mij geschreven is,kwam het tegen op internet.
We zijn nu een week verder,gelukkig nog niets vernomen,het heeft eerder nooit zolang geduurd voordat hij weer op de stoep stond dus de hoop begint een beetje te groeien dat het hem wel duidelijk is dat hij het ook niet meer hoeft te proberen,ik werd gisteren gebeld door hulp voor naasten vanuit de verslavingszorg,heb haar gezegd te stoppen met de module omdat ik de relatie heb beeindigd,deze mevrouw gaf echter precies hetzelfde aan als jullie,dat ik voorbereid moet zijn op een opening die hij weer zal zoeken ( wellicht) schijnt ook echt bij verslavingsgedrag te horen.. ik heb dit patroon ook wel gezien bij hem maar het enige verschil nu is dat hij het altijd binnen dag of 3 al deed,het zou in dit geval wel beter voor me zijn dat hij nu zoveel troep gebruikt dat hij daardoor niets voelt en het dus best vind zo ,heroine verdoofd ook eenzaam voelen en hartzeer alhoewel ik me afvraag of deze man wel een hart heeft... ik ontmoette gisteren mijn oude huisarts bij de snackbar,die man is al jaren met pensioen maar zei me...je ziet er niet goed uit,gaat het wel goed met je? Na hem in lange lijnen het verhaal te hebben verteld zei hij...je moet niet vergeten dat deze man *ziek* is...het is niet hij..maar de Heroine die dit met hem doet....nou sorrie maar je kunt alles wel op die zooi afschuiven,natuurlijk is hij ziek maar hij kon tochzeker wel gewoon eerlijk zijn ?
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Je zegt dat het wel de bingo-avond lijkt en vervolgens geef je aan het topic niet eens gelezen te hebben.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde met wat ik zei dat ik het juist wel allemaal gelezen heb, anders kan ik er ook geen mening over hebben.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Anunnaki zei:
Ik bedoelde met wat ik zei dat ik het juist wel allemaal gelezen heb, anders kan ik er ook geen mening over hebben.
Klik om te vergroten...

Ah oké. Vond het al apart. Je mag natuurlijk die mening hebben maar let gewoon even op je toon, dan valt daar ook niemand over.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Ah oké. Vond het al apart. Je mag natuurlijk die mening hebben maar let gewoon even op je toon, dan valt daar ook niemand over.
Klik om te vergroten...
Ik zal er om denken :thumbsup1:
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Modepop,

Een verstandige moeder of minnares neemt afstand van de verslaafde, dat doet even goed pijn.
Die pijn is niets vergeleken met de pijn die de verslaafde zijn geliefden aandoet.
Mijn broers hebben mijn moeder vernietigd omdat zij niet voorbereid was op verslaafde kinderen.
Dit is niet mijn advies dit is het advies van de verslavingszorg, de huisartsen etc etc.
Het mag dan wel voelen alsof jij hem in de steek en aan zijn lot overlaat maar het tegendeel is allang in start gezet.
Even een feit: Hij heeft jou voorgelogen door zijn verleden te verzwijgen.
Als ik verliefd ben ga ik niet zwijgen over de tekortkomingen noch mijn strafblad.
Ik heb de moeder van onze kinderen duidelijk gemaakt dat ze achteraf niet moet gaan zeiken over mijn gedragsproblemen.


Daarom zoek je hier antwoorden ...
Ik als jongste telg van 3 jongens heb ervaring met heroine verslaafden, ook ik heb fouten gemaakt door ze te proberen te helpen.
Die hulp is geeindigt in een catastrofe waar ik niet beter van ben geworden.
Wil je voor iemand zorgen met een verslaving of dementie dan moet je zelf ook sterk zijn en jezelf goed voorbereiden.

Ondertussen heb ik 2 kinderen prachtige kinderen helemaal clean.
Mijn allergrootste angst is dat ze ontsporen aan de drugs ...
Iedereen doet hier poesig aardig en lief maar ik ben niet zo. Soms doet de waarheid heel veel pijn.

Je bent er nu al vuistdiep in verzonken, je zoekt kenmerken om hem te betrappen bla bla bla. Je maakt je zorgen om van alles maar dat je je kinderen blootstelt aan het dagelijkse geetter van hem, zij hebben daar echt geen behoefte aan sterker nog het zal je kinderen beschadigen voorgoed. Als VT hier van hoort dan zit je gevangen in hun traject ...
Er is maar 1 oplossing als je hem wilt controleren op drugs gebruik, hij pist in een potje dat jij vasthoud. Je laat hem geen seconde alleen met dat potje.
Je doet dit iedere dag ... als hij loopt te kutten en tegenwerkt dan trap je hem direct je huis uit en je laat hem gewoon vergaan als een paardebloem die uitgebloeit is.


Neem afstand bescherm jezelf en je kinderen en zoek een vent die kerel genoeg is om eerlijk te zijn over alles.
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#6
lysergine25 zei:
Modepop,

Een verstandige moeder of minnares neemt afstand van de verslaafde, dat doet even goed pijn.
Die pijn is niets vergeleken met de pijn die de verslaafde zijn geliefden aandoet.
Mijn broers hebben mijn moeder vernietigd omdat zij niet voorbereid was op verslaafde kinderen.
Dit is niet mijn advies dit is het advies van de verslavingszorg, de huisartsen etc etc.
Het mag dan wel voelen alsof jij hem in de steek en aan zijn lot overlaat maar het tegendeel is allang in start gezet.
Even een feit: Hij heeft jou voorgelogen door zijn verleden te verzwijgen.
Als ik verliefd ben ga ik niet zwijgen over de tekortkomingen noch mijn strafblad.
Ik heb de moeder van onze kinderen duidelijk gemaakt dat ze achteraf niet moet gaan zeiken over mijn gedragsproblemen.


Daarom zoek je hier antwoorden ...
Ik als jongste telg van 3 jongens heb ervaring met heroine verslaafden, ook ik heb fouten gemaakt door ze te proberen te helpen.
Die hulp is geeindigt in een catastrofe waar ik niet beter van ben geworden.
Wil je voor iemand zorgen met een verslaving of dementie dan moet je zelf ook sterk zijn en jezelf goed voorbereiden.

Ondertussen heb ik 2 kinderen prachtige kinderen helemaal clean.
Mijn allergrootste angst is dat ze ontsporen aan de drugs ...
Iedereen doet hier poesig aardig en lief maar ik ben niet zo. Soms doet de waarheid heel veel pijn.

Je bent er nu al vuistdiep in verzonken, je zoekt kenmerken om hem te betrappen bla bla bla. Je maakt je zorgen om van alles maar dat je je kinderen blootstelt aan het dagelijkse geetter van hem, zij hebben daar echt geen behoefte aan sterker nog het zal je kinderen beschadigen voorgoed. Als VT hier van hoort dan zit je gevangen in hun traject ...
Er is maar 1 oplossing als je hem wilt controleren op drugs gebruik, hij pist in een potje dat jij vasthoud. Je laat hem geen seconde alleen met dat potje.
Je doet dit iedere dag ... als hij loopt te kutten en tegenwerkt dan trap je hem direct je huis uit en je laat hem gewoon vergaan als een paardebloem die uitgebloeit is.


Neem afstand bescherm jezelf en je kinderen en zoek een vent die kerel genoeg is om eerlijk te zijn over alles.
Klik om te vergroten...
Dankjewel,dat uit huis trappen is al gebeurd en het afstand nemen ook,heb nu alleen de na weeen waar ik inderdaad doorheen moet.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Op school leer je eigenlijk niets, de regering wil dat je gaat werken en daarop is alles gericht.
Hoe je kinderen moet opvoeden nou dat zoek je maar uit.
Er is niemand die ons op jonge leeftijd leert dat de liefde, het verliefd worden een zeer gevaarlijke aangelegenheid is met heel veel risico's.
De liefde is veel sterker dan heroine ... liefdes verdriet is onbeschrijfbaar pijnlijk.
De liefde is het meest beschreven onderwerp in de literatuur.
De liefde ... je kan het niet kopen ... en net als je je lekker voelt alleen dan wordt je weer verliefd !!
De liefde is eigenlijk 1 grote bad ( maar lees ) unieke trip waarin je moet surfen op de golven van de waanzin
De liefde is niets anders dan een truuk van de evolutie om zo snel mogelijk kinderen te produceren.
Van de liefde wordt je totaal ontoerekenings vatbaar ... je wordt er blind van, je wordt er doof va, ieder goed advies negeer je.
En als alles tegenzit dan pleeg je toch gewoon un crime de passion ...


Modepop 2 .. was je eerst nr 1 ? lol
Modepop 10003456 ik wens jou een goed leven toe, uit elke crisis moet je proberen iets goeds te halen.
Mijn kinderen hebben leren poepen op het potje, het meisje wou nooit kruipen dus die heb ik leren lopen, en praten ...door de lockdown hadden wij plots zoveel contact en tijd ( creche was dicht) met ze dat goed oppakten.

Heroine is een vloek godverdomme !!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat een goed geschreven stuk proza!
Heel goed verwoord @ Lysergine25!
Love hurts....er zijn zoveel liederen over geschreven en gezongen.
Ik heb dit ook zo mogen nee, moeten ervaren.
En toen de relatie knapte, ben ik van narigheid domme dingen gaan doen, alles om die hartzeer weg te krijgen...
Is dat gelukt? Nee, dus.
Het is wel veel minder, maar nog iedere dag denk ik daar aan.
I n mijn geval kan ik niemand meer zo diep ofwel zo ver dichtbij mij laten komen.
Want deze pijn, dat gebeurt mij beslist niet nog een keer...
Daarom wil ik geen enkele relatie meer met een vrouwelijke partner.
Mannelijke komen sowieso niet in aanmerking aangezien ik hetero ben.
Nee. Ik ga mij nooit meer die ellende laten welgevallen...

En idd. Heroïne is een vloek!
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#9
lysergine25 zei:
Op school leer je eigenlijk niets, de regering wil dat je gaat werken en daarop is alles gericht.
Hoe je kinderen moet opvoeden nou dat zoek je maar uit.
Er is niemand die ons op jonge leeftijd leert dat de liefde, het verliefd worden een zeer gevaarlijke aangelegenheid is met heel veel risico's.
De liefde is veel sterker dan heroine ... liefdes verdriet is onbeschrijfbaar pijnlijk.
De liefde is het meest beschreven onderwerp in de literatuur.
De liefde ... je kan het niet kopen ... en net als je je lekker voelt alleen dan wordt je weer verliefd !!
De liefde is eigenlijk 1 grote bad ( maar lees ) unieke trip waarin je moet surfen op de golven van de waanzin
De liefde is niets anders dan een truuk van de evolutie om zo snel mogelijk kinderen te produceren.
Van de liefde wordt je totaal ontoerekenings vatbaar ... je wordt er blind van, je wordt er doof va, ieder goed advies negeer je.
En als alles tegenzit dan pleeg je toch gewoon un crime de passion ...


Modepop 2 .. was je eerst nr 1 ? lol
Modepop 10003456 ik wens jou een goed leven toe, uit elke crisis moet je proberen iets goeds te halen.
Mijn kinderen hebben leren poepen op het potje, het meisje wou nooit kruipen dus die heb ik leren lopen, en praten ...door de lockdown hadden wij plots zoveel contact en tijd ( creche was dicht) met ze dat goed oppakten.

Heroine is een vloek godverdomme !!
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor deze prachtig omschreven woorden,erg goed geschreven en vol bemoedigingen voor mij maar ook mijn gevoel perfect omschreven .
En de vloek...ja so true!!!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
lysergine25 zei:
Op school leer je eigenlijk niets, de regering wil dat je gaat werken en daarop is alles gericht.
Hoe je kinderen moet opvoeden nou dat zoek je maar uit.
Er is niemand die ons op jonge leeftijd leert dat de liefde, het verliefd worden een zeer gevaarlijke aangelegenheid is met heel veel risico's.
De liefde is veel sterker dan heroine ... liefdes verdriet is onbeschrijfbaar pijnlijk.
De liefde is het meest beschreven onderwerp in de literatuur.
De liefde ... je kan het niet kopen ... en net als je je lekker voelt alleen dan wordt je weer verliefd !!
De liefde is eigenlijk 1 grote bad ( maar lees ) unieke trip waarin je moet surfen op de golven van de waanzin
De liefde is niets anders dan een truuk van de evolutie om zo snel mogelijk kinderen te produceren.
Van de liefde wordt je totaal ontoerekenings vatbaar ... je wordt er blind van, je wordt er doof va, ieder goed advies negeer je.
En als alles tegenzit dan pleeg je toch gewoon un crime de passion ...
Klik om te vergroten...

Daar zit zeker wat in, al is het wellicht niet handig om liefde in zijn geheel af te doen als iets gevaarlijks. Het is sowieso niet handig om maar 1 woord voor liefde te hanteren, gezien er meerdere vormen zijn.

Je hebt het hier eigenlijk over Eros, de (gepassioneerde) liefde die je waarschijnlijk op een punt dom, blind, ontoerekeningsvatbaar en uiteindelijk vaak gebroken maakt.

Maar je hebt ook Philia, de broederlijke (of zusterlijke) liefde. Storge, de liefde voor je kinderen/gezin en Agape, de allesomvattende liefde. Die deze nadelen niet hebben.

Het is eigenlijk Eros waar we voor gewaarschuwd moeten worden. :wink: Het is jammer dat we deze verschillende vormen onder 1 noemer gooien en liefde zo in zijn geheel als iets met grote nadelen zien. Het is slechts Eros die deze nadelen heeft. Eros, dat eigenlijk vooral meer passie en behoeftigheid is dan echt liefde. Het zou beter zijn als we er een aparte naam voor zouden gebruiken...

Sorry voor het een beetje offtopic gaan in dit topic...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze Olifant zei:
Ah oké. Vond het al apart. Je mag natuurlijk die mening hebben maar let gewoon even op je toon, dan valt daar ook niemand over.
Klik om te vergroten...
Wij zeiden in dergelijke gevallen vaak;

C'est la tone, qui fait la musique.
Vrij vertaald:
Het is de toon, die de muziek maakt.
In een discussie met een botte lompe manier van doen je gelijk proberen te halen, nou, dat werkt niet.
Gedraag je gewoon fatsoenlijk, en er zal naar jouw inbreng geluisterd worden..
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Daar zit zeker wat in, al is het wellicht niet handig om liefde in zijn geheel af te doen als iets gevaarlijks. Het is sowieso niet handig om maar 1 woord voor liefde te hanteren, gezien er meerdere vormen zijn.

Je hebt het hier eigenlijk over Eros, de (gepassioneerde) liefde die je waarschijnlijk op een punt dom, blind, ontoerekeningsvatbaar en uiteindelijk vaak gebroken maakt.

Maar je hebt ook Philia, de broederlijke (of zusterlijke) liefde. Storge, de liefde voor je kinderen/gezin en Agape, de allesomvattende liefde. Die deze nadelen niet hebben.

Het is eigenlijk Eros waar we voor gewaarschuwd moeten worden. :wink: Het is jammer dat we deze verschillende vormen onder 1 noemer gooien en liefde zo in zijn geheel als iets met grote nadelen zien. Het is slechts Eros die deze nadelen heeft. Eros, dat eigenlijk vooral meer passie en behoeftigheid is dan echt liefde. Het zou beter zijn als we er een aparte naam voor zouden gebruiken...

Sorry voor het een beetje offtopic gaan in dit topic...
Klik om te vergroten...
Hoe kom je aan die liefdesvormen. Is dat alleen een theorie van iemand of ook uit een boek?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mrloverdj zei:
Hoe kom je aan die liefdesvormen. Is dat alleen een theorie van iemand of ook uit een boek?
Klik om te vergroten...
Ik heb ze eens horen gebruiken door een spreker en toen opgezocht. Ze komen uit de Griekse oudheid.

Het is eigenlijk heel vreemd dat wij maar 1 woord voor liefde hebben. In de oudheid hadden ze er veel meer en bijvoorbeeld in het Oosten nu hebben ze er ook veel meer om de nuances tussen de verschillende vormen duidelijk te maken. Bij Eros zijn het niet eens nuances, maar fundamentele verschillen. Eros valt er duidelijk buiten, omdat Eros vooral draait om passie, lust en behoeftigheid. Elementen die eigenlijk niets met liefde te maken hebben. Het zijn ook deze die ons blind, dom en uiteindelijk kapot maken.
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Ik heb ze eens horen gebruiken door een spreker en toen opgezocht. Ze komen uit de Griekse oudheid.

Het is eigenlijk heel vreemd dat wij maar 1 woord voor liefde hebben. In de oudheid hadden ze er veel meer en bijvoorbeeld in het Oosten nu hebben ze er ook veel meer om de nuances tussen de verschillende vormen duidelijk te maken. Bij Eros zijn het niet eens nuances, maar fundamentele verschillen. Eros valt er duidelijk buiten, omdat Eros vooral draait om passie, lust en behoeftigheid. Elementen die eigenlijk niets met liefde te maken hebben. Het zijn ook deze die ons blind, dom en uiteindelijk kapot maken.
Klik om te vergroten...
Ik vind het interresant wat je allemaal schrijft,ik heb namelijk vanaf het begin met de man waar dit topic over gaat gevoeld dat hij niet van mij hield op de manier die je wel verwacht in een relatie,en of dit nu door de heroine kwam of niet...want dat is dus ook iets wat ik me nogsteeds afvraag....wat voor soort liefde had deze man eigenlijk voor mij ?
Er was nooit echte passie! Er was nooit echte verbinding...er was nooit intimiteit....dat heb ik al die jaren gemist,alles leek niet meer te zijn dan een * handeling* dus het was de vorm en niet de intensie....hij uitte zijn vorm.van liefde in het alles doen voor mij,want dat deed hij wel.... het leek er meer op dat hij een hechte vriendschap voor mij voelde terwijl ik diepgaand van hem hield op de manier zoals dit is in een liefdesrelatie...daarom was ussiu 2 in deze rekatie dat ik me nooit echt vrouw heb gevoeld als je snapt wat ik bedoel,dus de pijn die ik nu nog voel is naast het belazeren door het drugs gebruik ook de vraag...was die hele relatie niet fake? Heb ik ook nog eens niet gewoon in een totale leugen geleefd met hem? Dus uiteindelijk voor mij past dit onderwerp best goed in deze topic !
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
Modepop2 zei:
Heb ik ook nog eens niet gewoon in een totale leugen geleefd met hem?
Klik om te vergroten...
Het is volkomen begrijpelijk dat dit soort vragen door je hoofd spoken. Het herinnert me aan het einde van een lange relatie (heel lang geleden) toen ik aan de kant werd gezet door mijn toenmalige vriendin. Dus totaal niet vergelijkbaar met jouw situatie!
Ik zat toen ook vol met vragen: waarom is er nooit over gepraat, hoe goed ken ik haar eigenlijk echt, heeft ze wel echt van me gehouden, was ze niet al langer met die ander, wat heeft zich nog meer wellicht afgespeeld waar ik niets van weet.
Uiteindelijk zei een wijze vrouw tegen me dat je nooit antwoord gaat krijgen op die vragen.
En dat klopt tot de dag van vandaag.
Die vragen en twijfels verdwijnen langzaam naar de achtergrond.
Die vragen horen bij je proces van verwerken.
Twee stapjes vooruit en een stapje terug en het zal steeds beter met je gaan.
Je komt hier heel sterk uit en op termijn kun jij je openstellen voor liefde, want echte liefde is prachtig ❤️
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Modepop2: doe je aan meditatie?
Zo niet dan kan ik je dit ontzettend aanraden. Vroeger moest ik er niets van weten, maar weet nu dat het zoeken naar verbinding met jezelf in zo’n fase waar je nu in zit heel erg prettig en ontspannend kan zijn.
Ik maak geen reclame, maar gebruik zelf meditation moments, je hebt een gratis en betaalde versie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Modepop2 zei:
Ik vind het interresant wat je allemaal schrijft,ik heb namelijk vanaf het begin met de man waar dit topic over gaat gevoeld dat hij niet van mij hield op de manier die je wel verwacht in een relatie,en of dit nu door de heroine kwam of niet...want dat is dus ook iets wat ik me nogsteeds afvraag....wat voor soort liefde had deze man eigenlijk voor mij ?
Er was nooit echte passie! Er was nooit echte verbinding...er was nooit intimiteit....dat heb ik al die jaren gemist,alles leek niet meer te zijn dan een * handeling* dus het was de vorm en niet de intensie....hij uitte zijn vorm.van liefde in het alles doen voor mij,want dat deed hij wel.... het leek er meer op dat hij een hechte vriendschap voor mij voelde terwijl ik diepgaand van hem hield op de manier zoals dit is in een liefdesrelatie...daarom was ussiu 2 in deze rekatie dat ik me nooit echt vrouw heb gevoeld als je snapt wat ik bedoel,dus de pijn die ik nu nog voel is naast het belazeren door het drugs gebruik ook de vraag...was die hele relatie niet fake? Heb ik ook nog eens niet gewoon in een totale leugen geleefd met hem? Dus uiteindelijk voor mij past dit onderwerp best goed in deze topic !
Klik om te vergroten...
Omdat je er interesse in hebt en vindt dat het wel past in dit topic:

Als je mijn mening erover zou vragen (en die is wat controversieel, dus wees gewaarschuwd), zou ik zeggen dat de typische 'romantische liefde' tussen twee partners, een soort gecorrumpeerde, aangetaste liefde is. Dat klinkt nogal hard, maar de zogenaamde 'Eros' bevat een aantal elementen die eigenlijk compleet tegengesteld aan liefde zijn. Namelijk passie, lust en behoeftigheid. Passie is op zich ook een mooi iets, maar het brandt zichzelf op. Het is vurig, hartstochtelijk, bezeten (van de ander) soms zelfs. Ik begrijp goed dat je je als vrouw niet vrouwelijk voelt als de man niet die passie in de relatie brengt. Maar dat is dus allemaal gebaseerd op behoeftigheid, op incompleet voelen zonder de ander, zonder het andere 'element' (man/vrouw, yin/yang).

Of de relatie fake was? Ik denk dat vrijwel élke romantische relatie in bepaalde mate fake is, dus je bent niet de enige. :wink: Omdat het (deels) gebaseerd is op je gevoel van compleet zijn zoeken in de ander, buiten jezelf dus. Het is (meestal) een mengsel van (echte) liefde en valse "liefde": De ander willen bezitten, voor jezelf hebben.

Ik zou zo ver willen gaan dat echte vriendschap (Philia) een hogere vorm van liefde is dan romantische liefde (Eros). Omdat echte vriendschap niets wil van de ander, niet zichzelf compleet wil maken met de ander, maar enkel geeft aan de ander. Platonische liefde dus, waar Agape (de allesomvattende liefde voor het complete bestaan) de hoogste vorm van is. Dat betekent niet dat je er blij mee bent wanneer jij wel romantische passionele gevoelens voor de ander hebt en deze niet beantwoordt worden. Maar van wat ik lees in dit topic (het enige wat ik van jou ken) denk ik dat jouw ex-partner vooral jou gebruikte en dat dit dus niet echte vriendschap was.

Hopelijk voel je je niet persoonlijk beoordeeld door deze vrij directe post van mij. Zoals gezegd ga ik enkel af op wat ik hier lees en interpreteer dat dan ook nog eens op mijn manier. Maar aangezien je het interessant vond wat ik schreef...
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Mindless: wat een prachtige bijdrage weer van jou!
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Zeehond zei:
Het is volkomen begrijpelijk dat dit soort vragen door je hoofd spoken. Het herinnert me aan het einde van een lange relatie (heel lang geleden) toen ik aan de kant werd gezet door mijn toenmalige vriendin. Dus totaal niet vergelijkbaar met jouw situatie!
Ik zat toen ook vol met vragen: waarom is er nooit over gepraat, hoe goed ken ik haar eigenlijk echt, heeft ze wel echt van me gehouden, was ze niet al langer met die ander, wat heeft zich nog meer wellicht afgespeeld waar ik niets van weet.
Uiteindelijk zei een wijze vrouw tegen me dat je nooit antwoord gaat krijgen op die vragen.
En dat klopt tot de dag van vandaag.
Die vragen en twijfels verdwijnen langzaam naar de achtergrond.
Die vragen horen bij je proces van verwerken.
Twee stapjes vooruit en een stapje terug en het zal steeds beter met je gaan.
Je komt hier heel sterk uit en op termijn kun jij je openstellen voor liefde, want echte liefde is prachtig ❤️
Klik om te vergroten...
❤
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Omdat je er interesse in hebt en vindt dat het wel past in dit topic:

Als je mijn mening erover zou vragen (en die is wat controversieel, dus wees gewaarschuwd), zou ik zeggen dat de typische 'romantische liefde' tussen twee partners, een soort gecorrumpeerde, aangetaste liefde is. Dat klinkt nogal hard, maar de zogenaamde 'Eros' bevat een aantal elementen die eigenlijk compleet tegengesteld aan liefde zijn. Namelijk passie, lust en behoeftigheid. Passie is op zich ook een mooi iets, maar het brandt zichzelf op. Het is vurig, hartstochtelijk, bezeten (van de ander) soms zelfs. Ik begrijp goed dat je je als vrouw niet vrouwelijk voelt als de man niet die passie in de relatie brengt. Maar dat is dus allemaal gebaseerd op behoeftigheid, op incompleet voelen zonder de ander, zonder het andere 'element' (man/vrouw, yin/yang).

Of de relatie fake was? Ik denk dat vrijwel élke romantische relatie in bepaalde mate fake is, dus je bent niet de enige. :wink: Omdat het (deels) gebaseerd is op je gevoel van compleet zijn zoeken in de ander, buiten jezelf dus. Het is (meestal) een mengsel van (echte) liefde en valse "liefde": De ander willen bezitten, voor jezelf hebben.

Ik zou zo ver willen gaan dat echte vriendschap (Philia) een hogere vorm van liefde is dan romantische liefde (Eros). Omdat echte vriendschap niets wil van de ander, niet zichzelf compleet wil maken met de ander, maar enkel geeft aan de ander. Platonische liefde dus, waar Agape (de allesomvattende liefde voor het complete bestaan) de hoogste vorm van is. Dat betekent niet dat je er blij mee bent wanneer jij wel romantische passionele gevoelens voor de ander hebt en deze niet beantwoordt worden. Maar van wat ik lees in dit topic (het enige wat ik van jou ken) denk ik dat jouw ex-partner vooral jou gebruikte en dat dit dus niet echte vriendschap was.

Hopelijk voel je je niet persoonlijk beoordeeld door deze vrij directe post van mij. Zoals gezegd ga ik enkel af op wat ik hier lees en interpreteer dat dan ook nog eens op mijn manier. Maar aangezien je het interessant vond wat ik schreef...
Klik om te vergroten...
Ik voel me alles behalve persoonlijk beoordeeld,maar ik vraag mezelf af waarmee hij mij gebruikt zou hebben en voor wat? Hij kreeg van mij liefde,geen geld,geen spullen ,niets van dat.
Daar in tegen gaf hij mij alles,hij betaalde alles deed alles voor me,bovengebruikelijk zorgzaam was hij ook,niet alleen voor mij maar ook voor mijn geliefden( gezin,moeder,familie) seks was er amper en als dat er al was was dat omdat ik dat wilde...de vraag in mijn hoofd is dus...ok hij kan mij gebruikt hebben...maar voor wat? Niet om te koken en niet voor de afwas,niet voor het huishoudelijke werk want dat nam hij allemaal uit handen,niet alleen in zijn eigen huis maar ook in mijn huis,zelfs de zorg voor mijn zieke moeder nam hij mij uit handen...dan denk ik....waarvoor had hij mij nodig dan? De enige reden die ik dan kan bedenken is ...om maar niet alleen te zijn.....kijk het gelieg en bedrog over het gebruik was afschuwelijk maar hij behandelde mij in de dagelijkse bezigheden als een prinses,vroeg me ook nooit om geld en heeft van mij ook nooit geld gestolen..alleen de momenten van stemmingswisselingen hadden we ruzie en dat was heel vaak...te vaak....maar ook dan nog zorgde hij voor me...ik vind het erg gecompliceert...nogmaals ik doe hem niet af als slecht mens...de heroine nam hem over betreft gedrag..het liegen en de stemmingswisselingen die afschuwelijk waren....dat heeft ook deze relatie de kop gekost...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."