#1
kuch kuch kuch, Codependency,
Eerst en vooral, sterkte met uw huidige situatie.
Blowen:
Over welke hoeveelheden en frequentie spreken we hier? Want enerzijds zeg je vrede te hebben met het blowen, anderzijds haal je het toch maar aan in deze post.
Pokeren:
Over welke bedragen spreken we hier?
Kleingeld, en een leugentje om bestwil van zijn kant uit schrik voor kritiek?
Of spreken we over grote bedragen ?
Dit soort beloftes en ultimatums werken inderdaad zelden. Ik denk dat je kan aannemen dat er sprake is van verslaving, want het blowen en gokken levert problemen op in jullie relatie, in de financiën en er is sprake van een dagelijks karakter. De gedachten van mensen die kampen met een verslaving zitten dikwijls in een vicieuze cirkel. Een diepgeworteld negatief zelfbeeld leidt tot vluchtgedrag om even tijdelijk te ontsnappen aan de zware gevoelens waarvoor (nog) geen adequate oplossing is. Dat vluchtgedrag zorgt wel voor tijdelijke verlichting van de gevoelens. Maar achteraf komt het besef dat de problemen niet weg zijn en juist groter zijn geworden door het vluchten en de problemen die daarbij komen kijken (zoals geldproblemen of ruzie met je vriendin). In die fase krijgt men last van schuld en schaamte. Dat is ook het moment dat de beloftes en de spijtbetuigingen komen. Die zijn op zich wel gemeend, maar de schuld en schaamte zijn weer een bevestiging van het diepgewortelde negatieve zelfbeeld, waarvoor nog steeds geen adequate oplossing is, en waarvoor nog steeds de enige oplossing lijkt om daar even van te vluchten. Dat is dus de vicieuze cirkel van verslaving.
Het is heel goed als je gewoon met hem kan praten over wat er aan de hand is. De beste manier is om gewoon open en nieuwsgierig verkennend het gesprek in te gaan: wat zijn de redenen dat je graag blowt en pokert, hoe voel je je dan, waarom zou je daar wel/niet mee door willen gaan en wat zijn de omstandigheden waarin je toch telkens weer besluit om het wel te doen?
Tegelijkertijd is het belangrijk dat jij je grenzen trekt, dus dat heb je ook goed gedaan! Zijn problemen zijn van hem, en niet van jou. En dat moet je vooral zo laten. Je kunt dus een luisterend oor aanbieden, maar je kunt hem niet ondersteunen in zijn verslavingsgedrag. Want dat is echt een bodemloze put waar al je geld, energie en geduld in gaat zitten. Je kan beter geen ultimatums stellen van 'als je nog één keer gokt dan wil ik je nooit meer zien', want dat levert stress op en dat is juist een belangrijke trigger voor vluchtgedrag. Wel kun je zeggen dat jij een gelijkwaardige relatie waard bent. Dat ben je ook.
Je kunt hier meer lezen over wat je kunt doen in dit soort situaties:
Zorgen om iemand
Maak je je zorgen om het gebruik van iemand? Op deze pagina vind je hulp, tips en advies.www.drugsinfo.nl
Samenvattend: ga het gesprek aan op een niet-veroordelende manier. Trek je grens wat (on)acceptabel is, maar stel geen ultimatums. Bied hulp aan en adviseer om professionele hulp te zoeken. Soms moet je daarbij door een hoop rationaliseringen worstelen ('ik ben niet verslaafd, nog één keer en dan stop ik echt, iemand anders gebruikt veel meer en ernstiger dan ik, ik vind dit gewoon leuk/lekker, de problemen komen door iemand anders (..)'). Het kan daarbij helpen om wat tough love te geven door te benadrukken hoe bepaalde problemen steeds terugkomen. Als dat leidt tot conflicten: lekker laten gaarkoken in zijn eigen sop, zonder vingerwijzen of veroordelingen.
Nou ja, als hij elke dag 4 joints nodig heeft kun je inderdaad van een verslaving spreken, ook al heeft hij dit zelf niet door.Hij doet het blowen elke dag na zijn werk. Hij rookt er gemiddeld 4 op een avond. Als hij vrij is doet hij het ook overdag. Ja ik heb het gevoel dat hij door het blowen erg makkelijk is en geen gevolgen kan overzien.
Dit is iets moeilijker. Ik poker zelf namelijk ook, en het is niet omdat je het ene weekend 150eu spendeert, dat dit een wederkerend iets is. Het beste kun je hem dus vragen om op zijn minst wel in zijn poker financiën te mogen kijken ( doet mijn vriendin trouwens ook )Ja dat weet ik niet precies want hij geeft mij geen inzage in zijn financiën maar ik heb wel foto's voorbij zien komen van betalingen van hem aan pokersites en ik zag dat hij in een weekend al 150 had overgemaakt. En hij komt elke maand te kort terwijl hij genoeg verdiend dus dat klopt ook niet.
Ten eerste heel veel sterkte!
Ik zou er inderdaad ook heel erg mee oppassen voordat je een volgende stap wilt nemen. Mijn ex heeft mij ook gruwelijk mee getrokken in zijn schulden en dat soort ongein.
Ik dank God op mijn blote knietjes dat ik er vanaf ben en dat hij weg is. Heb zelfs nog een jaar lang voor achterstallig schuld moeten betalen omdat hij zo sneaky was. Ik ben er eindelijk van verlost en wil er niets meer mee te maken hebben.
Zo lang hij er geen probleem in ziet blijft dit een probleem. Er zal echt een knop moeten omgaan, en dat kan alleen door hemzelf gebeuren.
Je kan zeuren, krijsen, smeken maar niets zal helpen als hij niet wil.
Ik wil je veel sterkte en succes wensen. Je staat echt machteloos in zo’n positie.
Edit: Ik ontvang nog steeds regelmatig berichten van hem dat ik hem geld moet geven. Uit de schulden gekomen is hij zelf nooit.
Nou ja, als hij elke dag 4 joints nodig heeft kun je inderdaad van een verslaving spreken, ook al heeft hij dit zelf niet door.
Dit is iets moeilijker. Ik poker zelf namelijk ook, en het is niet omdat je het ene weekend 150eu spendeert, dat dit een wederkerend iets is. Het beste kun je hem dus vragen om op zijn minst wel in zijn poker financiën te mogen kijken ( doet mijn vriendin trouwens ook )
Wij eerst ook. Maar ook het geld voor de boodschappen (zijn bijdrage) etc ging op. Ik mocht voor álles opdraaien wat binnenkwam. Sloop er echt in allemaal.Dank je wel!
Wat erg dat jij in de schulden zat vanwege je ex. Gelukkig hebben wij onze financiën apart en dat wil ik ook zo houden. Ik vertrouw hem namelijk niet.
Wat ik persoonlijk het allerbelangrijkste in een relatie vind is toch wel vertrouwen.Ik vertrouw hem namelijk niet.
Ik snap zijn kant ook ergens...Als het inderdaad klopt dat er bijna geen weed ib zit, dan snap ik dat hijzelf dit niet problematisch vindt.Hij zegt dat hij heel weinig hasj of wiet in de joint doet en het daarom niet veel is. Ik heb daar niet zoveel verstand van.
Vraag hem dit op een rustige manier .Ja ik wil ook wel inzage in wat er naar het pokeren gaat maar ik weet niet of ik dat ga krijgen.
Wij eerst ook. Maar ook het geld voor de boodschappen (zijn bijdrage) etc ging op. Ik mocht voor álles opdraaien wat binnenkwam. Sloop er echt in allemaal.
Mijn enige advies: ga niet samenwonen in ieder geval.
Sorry... Maar waarom date je met een loser?Ik merk het nu al in kleine dingen. Hij wil bijv nooit iets voor mij betalen, koopt geen bloemetje of kadootje voor me (ook niet als ik jarig ben), neemt me nooit mee ergens naar toe enz
Omdat je niet kiest op wie je verliefd wordt....Sorry... Maar waarom date je met een loser?
Eens. Maar het is wel een keuze wat je wel of niet acceptabel vindt.Omdat je niet kiest op wie je verliefd wordt....
Omdat je niet kiest op wie je verliefd wordt....
Er zijn altijd leuke kanten. Zelfs vrouwen die jaren lang geslagen worden blijven vaak nog tijden bij hun partner. Kan natuurlijk angst zijn, maar vaak zie je ook dat hij ondanks het slaan heel leuk is.Precies! En hij heeft ook genoeg leuke kanten, anders was ik niet met hem samen. Hij is heel lief voor me. Maar ik maak me zorgen over zijn verslavingen en over onze toekomst
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."