Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend verslaafd aan blowen en pokeren

Vriend verslaafd aan blowen en pokeren

190 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ten eerste heel veel sterkte!

Ik zou er inderdaad ook heel erg mee oppassen voordat je een volgende stap wilt nemen. Mijn ex heeft mij ook gruwelijk mee getrokken in zijn schulden en dat soort ongein.

Ik dank God op mijn blote knietjes dat ik er vanaf ben en dat hij weg is. Heb zelfs nog een jaar lang voor achterstallig schuld moeten betalen omdat hij zo sneaky was. Ik ben er eindelijk van verlost en wil er niets meer mee te maken hebben.

Zo lang hij er geen probleem in ziet blijft dit een probleem. Er zal echt een knop moeten omgaan, en dat kan alleen door hemzelf gebeuren.

Je kan zeuren, krijsen, smeken maar niets zal helpen als hij niet wil.

Ik wil je veel sterkte en succes wensen. Je staat echt machteloos in zo’n positie.

Edit: Ik ontvang nog steeds regelmatig berichten van hem dat ik hem geld moet geven. Uit de schulden gekomen is hij zelf nooit.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Wow! Hoe voel je je eronder?
Ik kan alleen maar zeggen dat jij nu de kans hebt op een mooie toekomst met kinderen!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Catwoman zei:
Hij doet het blowen elke dag na zijn werk. Hij rookt er gemiddeld 4 op een avond. Als hij vrij is doet hij het ook overdag. Ja ik heb het gevoel dat hij door het blowen erg makkelijk is en geen gevolgen kan overzien.
Klik om te vergroten...
Nou ja, als hij elke dag 4 joints nodig heeft kun je inderdaad van een verslaving spreken, ook al heeft hij dit zelf niet door.
Catwoman zei:
Ja dat weet ik niet precies want hij geeft mij geen inzage in zijn financiën maar ik heb wel foto's voorbij zien komen van betalingen van hem aan pokersites en ik zag dat hij in een weekend al 150 had overgemaakt. En hij komt elke maand te kort terwijl hij genoeg verdiend dus dat klopt ook niet.
Klik om te vergroten...
Dit is iets moeilijker. Ik poker zelf namelijk ook, en het is niet omdat je het ene weekend 150eu spendeert, dat dit een wederkerend iets is. Het beste kun je hem dus vragen om op zijn minst wel in zijn poker financiën te mogen kijken ( doet mijn vriendin trouwens ook )
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Spyro zei:
Ten eerste heel veel sterkte!

Ik zou er inderdaad ook heel erg mee oppassen voordat je een volgende stap wilt nemen. Mijn ex heeft mij ook gruwelijk mee getrokken in zijn schulden en dat soort ongein.

Ik dank God op mijn blote knietjes dat ik er vanaf ben en dat hij weg is. Heb zelfs nog een jaar lang voor achterstallig schuld moeten betalen omdat hij zo sneaky was. Ik ben er eindelijk van verlost en wil er niets meer mee te maken hebben.

Zo lang hij er geen probleem in ziet blijft dit een probleem. Er zal echt een knop moeten omgaan, en dat kan alleen door hemzelf gebeuren.

Je kan zeuren, krijsen, smeken maar niets zal helpen als hij niet wil.

Ik wil je veel sterkte en succes wensen. Je staat echt machteloos in zo’n positie.

Edit: Ik ontvang nog steeds regelmatig berichten van hem dat ik hem geld moet geven. Uit de schulden gekomen is hij zelf nooit.
Klik om te vergroten...

Dank je wel!

Wat erg dat jij in de schulden zat vanwege je ex. Gelukkig hebben wij onze financiën apart en dat wil ik ook zo houden. Ik vertrouw hem namelijk niet.
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
CuriousExplorer zei:
Nou ja, als hij elke dag 4 joints nodig heeft kun je inderdaad van een verslaving spreken, ook al heeft hij dit zelf niet door.

Dit is iets moeilijker. Ik poker zelf namelijk ook, en het is niet omdat je het ene weekend 150eu spendeert, dat dit een wederkerend iets is. Het beste kun je hem dus vragen om op zijn minst wel in zijn poker financiën te mogen kijken ( doet mijn vriendin trouwens ook )
Klik om te vergroten...

Hij zegt dat hij heel weinig hasj of wiet in de joint doet en het daarom niet veel is. Ik heb daar niet zoveel verstand van.

Ja ik wil ook wel inzage in wat er naar het pokeren gaat maar ik weet niet of ik dat ga krijgen.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Catwoman zei:
Dank je wel!

Wat erg dat jij in de schulden zat vanwege je ex. Gelukkig hebben wij onze financiën apart en dat wil ik ook zo houden. Ik vertrouw hem namelijk niet.
Klik om te vergroten...
Wij eerst ook. Maar ook het geld voor de boodschappen (zijn bijdrage) etc ging op. Ik mocht voor álles opdraaien wat binnenkwam. Sloop er echt in allemaal.

Mijn enige advies: ga niet samenwonen in ieder geval.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#7
Catwoman zei:
Ik vertrouw hem namelijk niet.
Klik om te vergroten...
Wat ik persoonlijk het allerbelangrijkste in een relatie vind is toch wel vertrouwen.
Iemand moet zelf ook willen veranderen anders werkt het gewoon niet.
De "relatie" bestaat nu vooral uit het controleren en achterhalen van dingen.
Ik spreek uit ervaring, je kunt een ander niet veranderen.
Als hij er open voor zou staan om te stoppen en hulp te accepteren is er nog een mogelijkheid.

Maar zo te horen vind hij het wel ok zo op deze manier.
Je stopt al je energie en tijd in iemand die zelf niet wil veranderen.
Laat niet met je sollen..
Wil hij niet stoppen en werken aan zichzelf, prima maar dan zou ik voor mezelf kiezen.
Op deze manier vergooi je je eigen toekomst.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Catwoman zei:
Hij zegt dat hij heel weinig hasj of wiet in de joint doet en het daarom niet veel is. Ik heb daar niet zoveel verstand van.
Klik om te vergroten...
Ik snap zijn kant ook ergens...Als het inderdaad klopt dat er bijna geen weed ib zit, dan snap ik dat hijzelf dit niet problematisch vindt.
Catwoman zei:
Ja ik wil ook wel inzage in wat er naar het pokeren gaat maar ik weet niet of ik dat ga krijgen.
Klik om te vergroten...
Vraag hem dit op een rustige manier .
Mensen bijten zo snel niet. 😄
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Spyro zei:
Wij eerst ook. Maar ook het geld voor de boodschappen (zijn bijdrage) etc ging op. Ik mocht voor álles opdraaien wat binnenkwam. Sloop er echt in allemaal.

Mijn enige advies: ga niet samenwonen in ieder geval.
Klik om te vergroten...

Ik merk het nu al in kleine dingen. Hij wil bijv nooit iets voor mij betalen, koopt geen bloemetje of kadootje voor me (ook niet als ik jarig ben), neemt me nooit mee ergens naar toe enz
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Catwoman zei:
Ik merk het nu al in kleine dingen. Hij wil bijv nooit iets voor mij betalen, koopt geen bloemetje of kadootje voor me (ook niet als ik jarig ben), neemt me nooit mee ergens naar toe enz
Klik om te vergroten...
Sorry... Maar waarom date je met een loser?
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als iemand zo verslaafd is dat hij zijn uitgaven niet meer onder controle heeft dan zou ik maar even goed nadenken of je jezelf aan zo iemand wil weg geven.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rivalrie zei:
Sorry... Maar waarom date je met een loser?
Klik om te vergroten...
Omdat je niet kiest op wie je verliefd wordt....
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#13
CuriousExplorer zei:
Omdat je niet kiest op wie je verliefd wordt....
Klik om te vergroten...
Eens. Maar het is wel een keuze wat je wel of niet acceptabel vindt.
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
CuriousExplorer zei:
Omdat je niet kiest op wie je verliefd wordt....
Klik om te vergroten...

Precies! En hij heeft ook genoeg leuke kanten, anders was ik niet met hem samen. Hij is heel lief voor me. Maar ik maak me zorgen over zijn verslavingen en over onze toekomst
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Catwoman zei:
Precies! En hij heeft ook genoeg leuke kanten, anders was ik niet met hem samen. Hij is heel lief voor me. Maar ik maak me zorgen over zijn verslavingen en over onze toekomst
Klik om te vergroten...
Er zijn altijd leuke kanten. Zelfs vrouwen die jaren lang geslagen worden blijven vaak nog tijden bij hun partner. Kan natuurlijk angst zijn, maar vaak zie je ook dat hij ondanks het slaan heel leuk is.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tuurlijk heeft hij ook zo zijn leuke kanten.
Maar je moet jezef wel afvragen denk ik, hoelang je dit aan blijft kijken.
Als hij zelf niet wil veranderen, dan is aan jou de keus of je dit dus accepteer.
Dus een verdere toekomst met iemand die ondanks zijn leuke kanten ook verslaafd is.
Daar zelf vrede mee heeft...
En dus in zekere zin niet de zelfde toekomst voor zich ziet als jou..
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Hey @Catwoman , hoe is het nu?
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Syl zei:
Tuurlijk heeft hij ook zo zijn leuke kanten.
Maar je moet jezef wel afvragen denk ik, hoelang je dit aan blijft kijken.
Als hij zelf niet wil veranderen, dan is aan jou de keus of je dit dus accepteer.
Dus een verdere toekomst met iemand die ondanks zijn leuke kanten ook verslaafd is.
Daar zelf vrede mee heeft...
En dus in zekere zin niet de zelfde toekomst voor zich ziet als jou..
Klik om te vergroten...

Ja daar ben ik over aan het nadenken. Ik ga nu even alles op een rijtje zetten voor mezelf.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rivalrie zei:
Eens. Maar het is wel een keuze wat je wel of niet acceptabel vindt.
Klik om te vergroten...
Mensen doen veel als ze verliefd zijn 😄
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Dit soort beloftes en ultimatums werken inderdaad zelden. Ik denk dat je kan aannemen dat er sprake is van verslaving, want het blowen en gokken levert problemen op in jullie relatie, in de financiën en er is sprake van een dagelijks karakter. De gedachten van mensen die kampen met een verslaving zitten dikwijls in een vicieuze cirkel. Een diepgeworteld negatief zelfbeeld leidt tot vluchtgedrag om even tijdelijk te ontsnappen aan de zware gevoelens waarvoor (nog) geen adequate oplossing is. Dat vluchtgedrag zorgt wel voor tijdelijke verlichting van de gevoelens. Maar achteraf komt het besef dat de problemen niet weg zijn en juist groter zijn geworden door het vluchten en de problemen die daarbij komen kijken (zoals geldproblemen of ruzie met je vriendin). In die fase krijgt men last van schuld en schaamte. Dat is ook het moment dat de beloftes en de spijtbetuigingen komen. Die zijn op zich wel gemeend, maar de schuld en schaamte zijn weer een bevestiging van het diepgewortelde negatieve zelfbeeld, waarvoor nog steeds geen adequate oplossing is, en waarvoor nog steeds de enige oplossing lijkt om daar even van te vluchten. Dat is dus de vicieuze cirkel van verslaving.


Het is heel goed als je gewoon met hem kan praten over wat er aan de hand is. De beste manier is om gewoon open en nieuwsgierig verkennend het gesprek in te gaan: wat zijn de redenen dat je graag blowt en pokert, hoe voel je je dan, waarom zou je daar wel/niet mee door willen gaan en wat zijn de omstandigheden waarin je toch telkens weer besluit om het wel te doen?

Tegelijkertijd is het belangrijk dat jij je grenzen trekt, dus dat heb je ook goed gedaan! Zijn problemen zijn van hem, en niet van jou. En dat moet je vooral zo laten. Je kunt dus een luisterend oor aanbieden, maar je kunt hem niet ondersteunen in zijn verslavingsgedrag. Want dat is echt een bodemloze put waar al je geld, energie en geduld in gaat zitten. Je kan beter geen ultimatums stellen van 'als je nog één keer gokt dan wil ik je nooit meer zien', want dat levert stress op en dat is juist een belangrijke trigger voor vluchtgedrag. Wel kun je zeggen dat jij een gelijkwaardige relatie waard bent. Dat ben je ook.

Je kunt hier meer lezen over wat je kunt doen in dit soort situaties:

Zorgen om iemand

Maak je je zorgen om het gebruik van iemand? Op deze pagina vind je hulp, tips en advies.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl

Samenvattend: ga het gesprek aan op een niet-veroordelende manier. Trek je grens wat (on)acceptabel is, maar stel geen ultimatums. Bied hulp aan en adviseer om professionele hulp te zoeken. Soms moet je daarbij door een hoop rationaliseringen worstelen ('ik ben niet verslaafd, nog één keer en dan stop ik echt, iemand anders gebruikt veel meer en ernstiger dan ik, ik vind dit gewoon leuk/lekker, de problemen komen door iemand anders (..)'). Het kan daarbij helpen om wat tough love te geven door te benadrukken hoe bepaalde problemen steeds terugkomen. Als dat leidt tot conflicten: lekker laten gaarkoken in zijn eigen sop, zonder vingerwijzen of veroordelingen.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie! Ik ga ook op de website kijken die je hebt bijgevoegd.

Ik denk ook dat hij verslaafd is. Hij wil alleen zelf niet toegeven dat het een probleem is. Hij vind dat hij niet veel blowt en dat het geen kwaad kan en hij vind dat ik overdrijf als ik over zijn geldproblemen begin want het is allemaal niet zo erg.

Ik ben iemand die vaak aan de ander denkt en mezelf soms wel vergeet. Hij weet dit en maakt daar naar mijn idee soms misbruik van. Ik weet dat hij een goeie jongen is maar soms zie ik een kant van hem die mij niet bevalt en dat is volgens mij de verslaving. Ik moet daarom wel mijn grenzen bewaken.

Ik ben bang dat hij niet gaat werken aan zichzelf aangezien hij het probleem er niet van in ziet. Vorig jaar zijn we samen naar de brijder geweest en toen kwam daar ook uit dat hij het wel prima vind zo en geen noodzaak ziet om er iets aan te doen. Daarom weet ik ook niet of ik wel met hem verder kan

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."