Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend verslaafd aan blowen en pokeren

Vriend verslaafd aan blowen en pokeren

190 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
CuriousExplorer zei:
Is er ook ooit sprake geweest van bij elkaar blijven als hij minderde met blowen, of was het enkel indien hij volledig zou stoppen?
Klik om te vergroten...
Alleen als hij volledig zou stoppen met blowen
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Catwoman zei:
Alleen als hij volledig zou stoppen met blowen
Klik om te vergroten...
Ik dacht zoiets al, alleen is volledig stoppen met een middel veel moeilijker dan minderen.
Ik praat zijn gebruik NIET goed, maar om een drugsverslaving te stoppen is er soms meer nodig dan een relatiebreuk. Misschien heeft hij ook gewoon schrik van hoe hij zich zou voelen als hij niet gebruikt.

Had dit mijn relatie geweest had ik eerst de optie minderen op tafel gegooid. Maar daar heb jij natuurlijk niet veel meer aan.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Catwoman zei:
Wat bedoel je met het stuk over tussen 2 normale mensen? Vind je dat ik niet goed heb aangepakt?
Klik om te vergroten...
Zeker wel@ je had alleen de pech geen normale gesprekspartner te hebben. Je hebt het netjes aangepakt. Het enige advies wat ik je zou willen geven is dat vooral verslaafden jouw redenen om er een punt achter te zetten.voor hun voer voor discussie is.

Maar het is niet discutabel. Jij hebt je punt al gemaakt, het is niet dat je voorwaardes aandraagt om samen te blijven. Die periode hebben jullie al gehad en zelfs toen heeft hij zijn kans niet gepakt..
Zeker als hij je gaat kwetsen in zijn reactie, zou ik, mocht het in de toekomst weer gebeuren, je boodschap kort en krachtig houden.
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
CuriousExplorer zei:
Ik dacht zoiets al, alleen is volledig stoppen met een middel veel moeilijker dan minderen.
Ik praat zijn gebruik NIET goed, maar om een drugsverslaving te stoppen is er soms meer nodig dan een relatiebreuk. Misschien heeft hij ook gewoon schrik van hoe hij zich zou voelen als hij niet gebruikt.

Had dit mijn relatie geweest had ik eerst de optie minderen op tafel gegooid. Maar daar heb jij natuurlijk niet veel meer aan.
Klik om te vergroten...
Ik had het ook acceptabel gevonden als hij minder zou blowen maar dat kan hij niet. Dus het alles of nix bij hem. Daarom wil hij nu ook stoppen met roken omdat hij dan ook makkelijker kan stoppen met blowen. Maar het gaat mij erom dat hij het steeds uitstelt en ik in de tussentijd steeds maar zit te wachten. En we kunnen onze relatie niet verder opbouwen nu
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
We hebben niets meer gehoord over hoe het gaat met de TS...Catwoman!
Als je hier nog bent op df, graag info over hoe het met je gaat?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
En die van mij.

Catwoman, als jehet volhoudt, en echt op deze goede manier doorgaat, dan kan ik je voorspellen dat je jezelf na 2, 3 maanden heel anders zult voelen.
Veel beter, sterker, en zelfstandiger , veel rustiger.
Dit is absoluut precies wat jij nodig hebt!
Let maar eens op, want bij bijna iedereen gaat dit zo.
Houd vol!
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo, ik zou graag wat advies willen of in contact komen met lotgenoten. Ik ben nu ruim 2 jaar samen met mijn vriend. Vanaf het begin is hij verslaafd aan blowen en is hier ook eerlijk over geweest. Hij zei alleen dat hij in de toekomst wel wilde stoppen zodra het serieus zou worden tussen ons. Hier heeft hij zich niet aan gehouden en daar hebben we het afgelopen jaar veel strijd om gehad. Ik heb uiteindelijk het blowen geaccepteerd. Nu is het geval dat hij ook op zijn telefoon pokert. Hij zegt dat het niet betaald is maar ik ben erachter gekomen dat het wel geld kost. Hij komt niet rond met zijn salaris en betaald daardoor rekeningen niet. Ik heb al meerdere keren geprobeerd om met hem daarover te praten maar hij zegt dan dat hij te weinig verdiend en daarom niet uit kom terwijl hij gewoon een knap salaris heeft. Hij wil ook met mij samenwonen maar ik heb gezegd dat hij eerst maar alles op de rit moet hebben. Ik heb nu ook veel twijfels over onze relatie. Heeft iemand ervaringen of tips?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Denk dat hij professionele hulp nodig heeft...

Je kan maar beter oppassen met samenwonen en het delen van financiën met een verslaafde. Je wilt niet dat hij jou meetrekt in zijn schulden.

Wel zorgwekkend dat hij veel liegt.... Hoe kijk je daar zelf naar?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eerst en vooral, sterkte met uw huidige situatie.

Blowen:

Over welke hoeveelheden en frequentie spreken we hier? Want enerzijds zeg je vrede te hebben met het blowen, anderzijds haal je het toch maar aan in deze post.

Pokeren:

Over welke bedragen spreken we hier?
Kleingeld, en een leugentje om bestwil van zijn kant uit schrik voor kritiek?
Of spreken we over grote bedragen ?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Catwoman zei:
Hij zei alleen dat hij in de toekomst wel wilde stoppen zodra het serieus zou worden tussen ons. Hier heeft hij zich niet aan gehouden en daar hebben we het afgelopen jaar veel strijd om gehad.
Klik om te vergroten...
Dit soort beloftes en ultimatums werken inderdaad zelden. Ik denk dat je kan aannemen dat er sprake is van verslaving, want het blowen en gokken levert problemen op in jullie relatie, in de financiën en er is sprake van een dagelijks karakter. De gedachten van mensen die kampen met een verslaving zitten dikwijls in een vicieuze cirkel. Een diepgeworteld negatief zelfbeeld leidt tot vluchtgedrag om even tijdelijk te ontsnappen aan de zware gevoelens waarvoor (nog) geen adequate oplossing is. Dat vluchtgedrag zorgt wel voor tijdelijke verlichting van de gevoelens. Maar achteraf komt het besef dat de problemen niet weg zijn en juist groter zijn geworden door het vluchten en de problemen die daarbij komen kijken (zoals geldproblemen of ruzie met je vriendin). In die fase krijgt men last van schuld en schaamte. Dat is ook het moment dat de beloftes en de spijtbetuigingen komen. Die zijn op zich wel gemeend, maar de schuld en schaamte zijn weer een bevestiging van het diepgewortelde negatieve zelfbeeld, waarvoor nog steeds geen adequate oplossing is, en waarvoor nog steeds de enige oplossing lijkt om daar even van te vluchten. Dat is dus de vicieuze cirkel van verslaving.

Catwoman zei:
Ik heb al meerdere keren geprobeerd om met hem daarover te praten maar hij zegt dan dat hij te weinig verdiend en daarom niet uit kom terwijl hij gewoon een knap salaris heeft. Hij wil ook met mij samenwonen maar ik heb gezegd dat hij eerst maar alles op de rit moet hebben. Ik heb nu ook veel twijfels over onze relatie. Heeft iemand ervaringen of tips?
Klik om te vergroten...
Het is heel goed als je gewoon met hem kan praten over wat er aan de hand is. De beste manier is om gewoon open en nieuwsgierig verkennend het gesprek in te gaan: wat zijn de redenen dat je graag blowt en pokert, hoe voel je je dan, waarom zou je daar wel/niet mee door willen gaan en wat zijn de omstandigheden waarin je toch telkens weer besluit om het wel te doen?

Tegelijkertijd is het belangrijk dat jij je grenzen trekt, dus dat heb je ook goed gedaan! Zijn problemen zijn van hem, en niet van jou. En dat moet je vooral zo laten. Je kunt dus een luisterend oor aanbieden, maar je kunt hem niet ondersteunen in zijn verslavingsgedrag. Want dat is echt een bodemloze put waar al je geld, energie en geduld in gaat zitten. Je kan beter geen ultimatums stellen van 'als je nog één keer gokt dan wil ik je nooit meer zien', want dat levert stress op en dat is juist een belangrijke trigger voor vluchtgedrag. Wel kun je zeggen dat jij een gelijkwaardige relatie waard bent. Dat ben je ook.

Je kunt hier meer lezen over wat je kunt doen in dit soort situaties:

Zorgen om iemand

Maak je je zorgen om het gebruik van iemand? Op deze pagina vind je hulp, tips en advies.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl

Samenvattend: ga het gesprek aan op een niet-veroordelende manier. Trek je grens wat (on)acceptabel is, maar stel geen ultimatums. Bied hulp aan en adviseer om professionele hulp te zoeken. Soms moet je daarbij door een hoop rationaliseringen worstelen ('ik ben niet verslaafd, nog één keer en dan stop ik echt, iemand anders gebruikt veel meer en ernstiger dan ik, ik vind dit gewoon leuk/lekker, de problemen komen door iemand anders (..)'). Het kan daarbij helpen om wat tough love te geven door te benadrukken hoe bepaalde problemen steeds terugkomen. Als dat leidt tot conflicten: lekker laten gaarkoken in zijn eigen sop, zonder vingerwijzen of veroordelingen.
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
CuriousExplorer zei:
Eerst en vooral, sterkte met uw huidige situatie.

Blowen:

Over welke hoeveelheden en frequentie spreken we hier? Want enerzijds zeg je vrede te hebben met het blowen, anderzijds haal je het toch maar aan in deze post.

Pokeren:

Over welke bedragen spreken we hier?
Kleingeld, en een leugentje om bestwil van zijn kant uit schrik voor kritiek?
Of spreken we over grote bedragen ?
Klik om te vergroten...

Hij doet het blowen elke dag na zijn werk. Hij rookt er gemiddeld 4 op een avond. Als hij vrij is doet hij het ook overdag. Ja ik heb het gevoel dat hij door het blowen erg makkelijk is en geen gevolgen kan overzien.

Ja dat weet ik niet precies want hij geeft mij geen inzage in zijn financiën maar ik heb wel foto's voorbij zien komen van betalingen van hem aan pokersites en ik zag dat hij in een weekend al 150 had overgemaakt. En hij komt elke maand te kort terwijl hij genoeg verdiend dus dat klopt ook niet.
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Dit soort beloftes en ultimatums werken inderdaad zelden. Ik denk dat je kan aannemen dat er sprake is van verslaving, want het blowen en gokken levert problemen op in jullie relatie, in de financiën en er is sprake van een dagelijks karakter. De gedachten van mensen die kampen met een verslaving zitten dikwijls in een vicieuze cirkel. Een diepgeworteld negatief zelfbeeld leidt tot vluchtgedrag om even tijdelijk te ontsnappen aan de zware gevoelens waarvoor (nog) geen adequate oplossing is. Dat vluchtgedrag zorgt wel voor tijdelijke verlichting van de gevoelens. Maar achteraf komt het besef dat de problemen niet weg zijn en juist groter zijn geworden door het vluchten en de problemen die daarbij komen kijken (zoals geldproblemen of ruzie met je vriendin). In die fase krijgt men last van schuld en schaamte. Dat is ook het moment dat de beloftes en de spijtbetuigingen komen. Die zijn op zich wel gemeend, maar de schuld en schaamte zijn weer een bevestiging van het diepgewortelde negatieve zelfbeeld, waarvoor nog steeds geen adequate oplossing is, en waarvoor nog steeds de enige oplossing lijkt om daar even van te vluchten. Dat is dus de vicieuze cirkel van verslaving.


Het is heel goed als je gewoon met hem kan praten over wat er aan de hand is. De beste manier is om gewoon open en nieuwsgierig verkennend het gesprek in te gaan: wat zijn de redenen dat je graag blowt en pokert, hoe voel je je dan, waarom zou je daar wel/niet mee door willen gaan en wat zijn de omstandigheden waarin je toch telkens weer besluit om het wel te doen?

Tegelijkertijd is het belangrijk dat jij je grenzen trekt, dus dat heb je ook goed gedaan! Zijn problemen zijn van hem, en niet van jou. En dat moet je vooral zo laten. Je kunt dus een luisterend oor aanbieden, maar je kunt hem niet ondersteunen in zijn verslavingsgedrag. Want dat is echt een bodemloze put waar al je geld, energie en geduld in gaat zitten. Je kan beter geen ultimatums stellen van 'als je nog één keer gokt dan wil ik je nooit meer zien', want dat levert stress op en dat is juist een belangrijke trigger voor vluchtgedrag. Wel kun je zeggen dat jij een gelijkwaardige relatie waard bent. Dat ben je ook.

Je kunt hier meer lezen over wat je kunt doen in dit soort situaties:

Zorgen om iemand

Maak je je zorgen om het gebruik van iemand? Op deze pagina vind je hulp, tips en advies.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl

Samenvattend: ga het gesprek aan op een niet-veroordelende manier. Trek je grens wat (on)acceptabel is, maar stel geen ultimatums. Bied hulp aan en adviseer om professionele hulp te zoeken. Soms moet je daarbij door een hoop rationaliseringen worstelen ('ik ben niet verslaafd, nog één keer en dan stop ik echt, iemand anders gebruikt veel meer en ernstiger dan ik, ik vind dit gewoon leuk/lekker, de problemen komen door iemand anders (..)'). Het kan daarbij helpen om wat tough love te geven door te benadrukken hoe bepaalde problemen steeds terugkomen. Als dat leidt tot conflicten: lekker laten gaarkoken in zijn eigen sop, zonder vingerwijzen of veroordelingen.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie! Ik ga ook op de website kijken die je hebt bijgevoegd.

Ik denk ook dat hij verslaafd is. Hij wil alleen zelf niet toegeven dat het een probleem is. Hij vind dat hij niet veel blowt en dat het geen kwaad kan en hij vind dat ik overdrijf als ik over zijn geldproblemen begin want het is allemaal niet zo erg.

Ik ben iemand die vaak aan de ander denkt en mezelf soms wel vergeet. Hij weet dit en maakt daar naar mijn idee soms misbruik van. Ik weet dat hij een goeie jongen is maar soms zie ik een kant van hem die mij niet bevalt en dat is volgens mij de verslaving. Ik moet daarom wel mijn grenzen bewaken.

Ik ben bang dat hij niet gaat werken aan zichzelf aangezien hij het probleem er niet van in ziet. Vorig jaar zijn we samen naar de brijder geweest en toen kwam daar ook uit dat hij het wel prima vind zo en geen noodzaak ziet om er iets aan te doen. Daarom weet ik ook niet of ik wel met hem verder kan
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ten eerste heel veel sterkte!

Ik zou er inderdaad ook heel erg mee oppassen voordat je een volgende stap wilt nemen. Mijn ex heeft mij ook gruwelijk mee getrokken in zijn schulden en dat soort ongein.

Ik dank God op mijn blote knietjes dat ik er vanaf ben en dat hij weg is. Heb zelfs nog een jaar lang voor achterstallig schuld moeten betalen omdat hij zo sneaky was. Ik ben er eindelijk van verlost en wil er niets meer mee te maken hebben.

Zo lang hij er geen probleem in ziet blijft dit een probleem. Er zal echt een knop moeten omgaan, en dat kan alleen door hemzelf gebeuren.

Je kan zeuren, krijsen, smeken maar niets zal helpen als hij niet wil.

Ik wil je veel sterkte en succes wensen. Je staat echt machteloos in zo’n positie.

Edit: Ik ontvang nog steeds regelmatig berichten van hem dat ik hem geld moet geven. Uit de schulden gekomen is hij zelf nooit.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Wow! Hoe voel je je eronder?
Ik kan alleen maar zeggen dat jij nu de kans hebt op een mooie toekomst met kinderen!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Catwoman zei:
Hij doet het blowen elke dag na zijn werk. Hij rookt er gemiddeld 4 op een avond. Als hij vrij is doet hij het ook overdag. Ja ik heb het gevoel dat hij door het blowen erg makkelijk is en geen gevolgen kan overzien.
Klik om te vergroten...
Nou ja, als hij elke dag 4 joints nodig heeft kun je inderdaad van een verslaving spreken, ook al heeft hij dit zelf niet door.
Catwoman zei:
Ja dat weet ik niet precies want hij geeft mij geen inzage in zijn financiën maar ik heb wel foto's voorbij zien komen van betalingen van hem aan pokersites en ik zag dat hij in een weekend al 150 had overgemaakt. En hij komt elke maand te kort terwijl hij genoeg verdiend dus dat klopt ook niet.
Klik om te vergroten...
Dit is iets moeilijker. Ik poker zelf namelijk ook, en het is niet omdat je het ene weekend 150eu spendeert, dat dit een wederkerend iets is. Het beste kun je hem dus vragen om op zijn minst wel in zijn poker financiën te mogen kijken ( doet mijn vriendin trouwens ook )
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spyro zei:
Ten eerste heel veel sterkte!

Ik zou er inderdaad ook heel erg mee oppassen voordat je een volgende stap wilt nemen. Mijn ex heeft mij ook gruwelijk mee getrokken in zijn schulden en dat soort ongein.

Ik dank God op mijn blote knietjes dat ik er vanaf ben en dat hij weg is. Heb zelfs nog een jaar lang voor achterstallig schuld moeten betalen omdat hij zo sneaky was. Ik ben er eindelijk van verlost en wil er niets meer mee te maken hebben.

Zo lang hij er geen probleem in ziet blijft dit een probleem. Er zal echt een knop moeten omgaan, en dat kan alleen door hemzelf gebeuren.

Je kan zeuren, krijsen, smeken maar niets zal helpen als hij niet wil.

Ik wil je veel sterkte en succes wensen. Je staat echt machteloos in zo’n positie.

Edit: Ik ontvang nog steeds regelmatig berichten van hem dat ik hem geld moet geven. Uit de schulden gekomen is hij zelf nooit.
Klik om te vergroten...

Dank je wel!

Wat erg dat jij in de schulden zat vanwege je ex. Gelukkig hebben wij onze financiën apart en dat wil ik ook zo houden. Ik vertrouw hem namelijk niet.
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
CuriousExplorer zei:
Nou ja, als hij elke dag 4 joints nodig heeft kun je inderdaad van een verslaving spreken, ook al heeft hij dit zelf niet door.

Dit is iets moeilijker. Ik poker zelf namelijk ook, en het is niet omdat je het ene weekend 150eu spendeert, dat dit een wederkerend iets is. Het beste kun je hem dus vragen om op zijn minst wel in zijn poker financiën te mogen kijken ( doet mijn vriendin trouwens ook )
Klik om te vergroten...

Hij zegt dat hij heel weinig hasj of wiet in de joint doet en het daarom niet veel is. Ik heb daar niet zoveel verstand van.

Ja ik wil ook wel inzage in wat er naar het pokeren gaat maar ik weet niet of ik dat ga krijgen.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Catwoman zei:
Dank je wel!

Wat erg dat jij in de schulden zat vanwege je ex. Gelukkig hebben wij onze financiën apart en dat wil ik ook zo houden. Ik vertrouw hem namelijk niet.
Klik om te vergroten...
Wij eerst ook. Maar ook het geld voor de boodschappen (zijn bijdrage) etc ging op. Ik mocht voor álles opdraaien wat binnenkwam. Sloop er echt in allemaal.

Mijn enige advies: ga niet samenwonen in ieder geval.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#19
Catwoman zei:
Ik vertrouw hem namelijk niet.
Klik om te vergroten...
Wat ik persoonlijk het allerbelangrijkste in een relatie vind is toch wel vertrouwen.
Iemand moet zelf ook willen veranderen anders werkt het gewoon niet.
De "relatie" bestaat nu vooral uit het controleren en achterhalen van dingen.
Ik spreek uit ervaring, je kunt een ander niet veranderen.
Als hij er open voor zou staan om te stoppen en hulp te accepteren is er nog een mogelijkheid.

Maar zo te horen vind hij het wel ok zo op deze manier.
Je stopt al je energie en tijd in iemand die zelf niet wil veranderen.
Laat niet met je sollen..
Wil hij niet stoppen en werken aan zichzelf, prima maar dan zou ik voor mezelf kiezen.
Op deze manier vergooi je je eigen toekomst.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Catwoman zei:
Hij zegt dat hij heel weinig hasj of wiet in de joint doet en het daarom niet veel is. Ik heb daar niet zoveel verstand van.
Klik om te vergroten...
Ik snap zijn kant ook ergens...Als het inderdaad klopt dat er bijna geen weed ib zit, dan snap ik dat hijzelf dit niet problematisch vindt.
Catwoman zei:
Ja ik wil ook wel inzage in wat er naar het pokeren gaat maar ik weet niet of ik dat ga krijgen.
Klik om te vergroten...
Vraag hem dit op een rustige manier .
Mensen bijten zo snel niet. 😄

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5678910
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."