Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaar trek je de lijn tussen recreatiefgebruik en een verslaving? (3mmc)

Waar trek je de lijn tussen recreatiefgebruik en een verslaving? (3mmc)

21 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
n
nieuwsgierigaaLid
01-01-2024, 00:00
Haii,

nadat ik door uitstel van het leren voor mijn tentamens hier terecht ben gekomen borrelde er wel een vraag langzaam naar boven, wanneer is drugsgebruik (voor mij en mensen in mijn omgeving is dit vooral 3mmc) niet meer recreatief maar echt een verslaving?

Want ik heb meerdere vrienden die echt soms wekenlang elke dag aan de snuif zitten, en heb zelf een vriend die af en toe (net zoals ik) een keertje gezellig mee doet.
Bij sommige vrienden weet ik dat ze verslaafd zijn en dan heb ik het er ook met hun over omdat ik me soms wel zorgen ga maken, van het op stap gebruiken naar de after en dan vervolgens hoor ik dat ze pas 24 uur na de after weer thuis waren en dat er 3 gram doorheen was gegaan pp.

Van mezelf weet ik ook wel dat ik verslavingsgevoelig ben, (of nou dat denk ik want ik vind mezelf altijd obsessief met dingen) en ben daarom zelf ook extra voorzichtig.
Over het algemeen gebruik ik alleen op festivals/raves alleen had dit weekend een feestje en soms zijn er uitzonderingen.
Hoeveel ik gebruik op een avond zou ik eigenlijk niet goed weten omdat ik altijd wel een zakje deel met 1 a 2 mensen, maar ik schat dat ik dan rond de halve gram +/- zit

En ik lees hier veel topics over dat een 3mmc verslaving er langzaam in kruipt en persoonlijk vind ik dat best angstaanjagend
Van mijn vriend weet ik bijna zeker dat hij niet verslavings gevoelig is, en ik denk dat dat mij zelf ook helpt omdat ik dan niet iemand om me heen heb die het er constant over heeft oid
Al heb ik ook niet het gevoel dat als het in huis ligt het per se op moet, en ook als ik met mezelf af spreek van dit is het laatste wat ik neem dan stop ik ook werkelijk.

Dus dan vervolgens mijn vraag opnieuw, wanneer is drugsgebruik niet meer recreatief?
En zijn er echt hele duidelijke aanwijzingen dat het er in sluipt?
Of hoe merk je bijvoorbeeld een beginnende verslaving bij vrienden?
(Want de vrienden waarvan ik weet dat ze verslaafd zijn is omdat ze a. het meestal binnen een half uur erover hebben of b. het echt meerdere dagen per week doen en dan ook echt doorhalen)

En dan bedoel ik geen cravings oid want die zijn bij mij na een dag of 2 weer weg ( na mn dipje zegmaar)
En ook geniet ik dan niet echt van de wondjes die ik in me neus overhoud, omdat ik de korstjes juist weer open krab haha

Ik lees graag een antwoord op mn vragen :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
B
BelowTheFlowLid
Eerlijk gezegd begrijp ik de vraag niet goed: wat is dan het onderscheid tussen recreatief en een verslaving ?
Is een beginnend verslaafde niet ook nog tegelijkertijd aan het recreëren ? *

De eerste vraag heb ik dan al getackled.

Het sneaky van een er in sluipende verslaving is ... het antwoord ligt voor de hand: precies dat !

De duidelijke aanwijzingen zijn er wanneer de insluiper zich genesteld heeft.

Snuiven biedt naar mijn overtuiging geen haalbare weg naar rationeel, gematigd, gepland, en event-geörienteerd gebruik.

Specifiek voor 3-mmc (als het dat al is ...): snuiven is een minder efficiënte manier van gebruiken die door het relatieve gemak de voortdurende verleiding biedt tot overmatig gebruik.

* toegegeven: op een gegeven moment is de recreatie ondergeschikt aan de verslaving.
D
DamiusLid
nieuwsgierigaa zei:
Of hoe merk je bijvoorbeeld een beginnende verslaving bij vrienden?
Klik om te vergroten...
De zaken die jij in de alinea's daarboven benoemd m.b.t. zwaar en langdurig gebruik tijdens en na afters zijn al signalen van een beginnende verslaving. Ook goed om eens bij hen te kijken in hoeverre het nog mogelijk is te chillen, feesten, etc, zonder de middelen. Als dat al allemaal lastig danwel onmogelijk wordt geacht, is dat ook al een serieus te nemen signaal.

Verder is het gebruik op zo'n hoge frequentie (laten we zeggen: twee wekelijks tot wekelijks gebruik in de weekenden) voor nagenoeg iedereen een tikkende tijdbom. De vraag is niet of men verslaafd raakt, maar wanneer. Ik spreek uit ervaring in mijn omgeving dat daar bij een aantal mensen bijna een decennium gebruik overheen is gegaan voordat men echt uit de bocht vloog en in verslavingsproblematiek raakte.
F
FerdFatoehausLid
Iedereen is gevoelig voor verslaving
T
TootjeLid
Dit zeggen ze online ervan:

Sterk verlangen om te gebruiken. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het sociale of relationele vlak. Door gebruik opgeven of sterk verminderen van hobby's, sociale activiteiten of werk.
_
_shikantazaLid
Groeimaatje zei:
Dit zeggen ze online ervan:

Sterk verlangen om te gebruiken. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het sociale of relationele vlak. Door gebruik opgeven of sterk verminderen van hobby's, sociale activiteiten of werk.
Klik om te vergroten...
Dit is voor mij zeker waar, vooral op het eind van mijn gebruik. Toen gebruikte ik zelfs terwijl het niet fijn meer was (maar mijn hoofd hield me steeds voor dat dat wel fijn zou zijn).
D
DamiusLid
En nabrander: testen jij en je vrienden de aangekochte 3mmc wel eens? Er is bovenal veel troep (voor zover 3mmc dat sowieso niet al is) in omloop. Alles niet zijnde 3mmc. Gros van de tijd is er helemaal geen sprake van 3mmc. Goed om scherp op te zijn.
L
LucidLucyLid
Het eerst dat door mijn hoofd schoot toen ik de topic titel las:

Waar trek je de lijn tussen recreatiefgebruik en een verslaving? (3mmc)​

"Op dezelfde spiegel"

Jajaja, heel flauw. Maar het is waarschijnlijk wèl zo. Niemand dacht van tevoren, laat ik eens lekker verslaafd raken. Voor de meesten van ons, is het ons overkomen.

En het lastige is dat je het vaak pas inziet wanneer het te laat is. Ik in elk geval wel.
Ik heb het heel lang uitgesteld om harddrugs te gebruiken omdat ik bang was verslaafd te raken. Ironisch genoeg was ik natuurlijk al lang verslaafd, want ik blowde al een behoorlijke tijd dagelijks.
Maar toen had ik echt een verkeerd beeld van verslaving. En ik hield mezelf voor dat ik toch wel elk moment kon stoppen. Maar dat deed ik niet, want het ging allemaal nog wel prima in m'n leven toch?

En dat is nou net het probleem van verslaving. Je eigen hoofd houd je voor de gek. Door alles te rationaliseren, kan je je gebruik nog een tijdje goedpraten. Tot er een moment komt dat de gevolgen desastreus raken en niet meer goed te praten zijn. De meesten moeten daar eerst belanden, voor ze het inzicht krijgen.

Is dit een angstig verhaal? Waarschijnlijk wel....

Al zijn er, achteraf gekeken, ook wel andere symptomen waaraan ik kan zie dat ik verslaafd ben. Al lang voordat ik überhaupt ging gebruiken.
Zo kan ik mezelf verliezen in eten. Teveel of juist te weinig. Aankomend en afvallen.
Of juist in sporten. Een hele periode niet of nauwelijks en dan een periode juist heel veel.

En voor mij nog wel de duidelijkste: obsessieve hobbies. Dan vond ik een nieuwe bezigheid en in no-time was dat m'n hele leven en ging ik er helemaal in op. Ik zocht er alles over op, moest er alles over weten. Moest er ook vanalles voor aanschaffen en ook altijd het nieuwste en het beste. Voor minder deden we het niet.

De ziekte verslaving kenmerkt zich voor mij in het obsessieve. En in gebruik uit zich dat in het constant bezig zijn met gebruik. Door te denken aan gebruiken, het in te plannen, erover op te zoeken, middelen te kopen en uiteindelijk te gebruiken. Mentaal was ik er constant mee bezig.

Het andere kenmerk is het niet kunnen stoppen. Als ik eenmaal begon, zat er geen rem op. Ik kon blijven doorgaan. Maar ook dit kenmerk kan ik al zien buiten het gebruik van middelen om. Zo was ik (en ben vaak nog steeds) altijd degene die als laatst naar huis gaat. Degene die de lichten uitdoet op een feestje.

Moraal van het verhaal is eigenlijk. Er zijn wel wat kenmerken die passen bij verslaving(sgevoeligheid) die je van tevoren kan zien aankomen. Maar ik denk dat je nooit 100% van tevoren kan aan zien komen of je verslaafd zal raken of niet. Toch zeker niet met middelen als 3-mmc of überhaupt alle cathinonen.

Zolang je begint te merken dat je vaker of meer gaat gebruiken dan je met jezelf hebt afgesproken, dan moeten er wel alarmbellen afgaan. Want dat zijn wel echt tekenen van een ontwikkelende verslaving imo.

EDIT: Nog een scherpe aanvulling van @Mevrouw Pløp over het obsessieve in mijn gedrag. Dit toont zich ook in DuoLingo. Het ene moment begin ik Spaans te leren en ga ik er een aantal weken/maanden vol tegenaan. Dan doe ik het elke dag, meermaals per dag en draai ik lekker mee in Diamond League en Diamond Tournament. En dan mis ik twee dagen, verbreekt mijn streak en fuck it, ik doe het helemaal niet meer.

Het is wat dat betreft alles of niets. Zwart of wit. Die middenweg is er niet. Die mag ik in herstel leren te vinden door te zien dat er ook nog tinten grijs zijn. Dat er ook een middenweg is. En dat ik in balans mag komen.

Misschien weer tijd om DuoLingo eens op te pakken en me niet mee te laten slepen door het halen van XP. Want echt sneller een taal ervan leren, dat doe je niet hoor 😂
T
TorchicLid
LucidLucy zei:

"Op dezelfde spiegel"

Jajaja, heel flauw. Maar het is waarschijnlijk wèl zo. Niemand dacht van tevoren, laat ik eens lekker verslaafd raken. Voor de meesten van ons, is het ons overkomen.

En het lastige is dat je het vaak pas inziet wanneer het te laat is. Ik in elk geval wel.
Ik heb het heel lang uitgesteld om harddrugs te gebruiken omdat ik bang was verslaafd te raken. Ironisch genoeg was ik natuurlijk al lang verslaafd, want ik blowde al een behoorlijke tijd dagelijks.
Maar toen had ik echt een verkeerd beeld van verslaving. En ik hield mezelf voor dat ik toch wel elk moment kon stoppen. Maar dat deed ik niet, want het ging allemaal nog wel prima in m'n leven toch?

En dat is nou net het probleem van verslaving. Je eigen hoofd houd je voor de gek. Door alles te rationaliseren, kan je je gebruik nog een tijdje goedpraten. Tot er een moment komt dat de gevolgen desastreus raken en niet meer goed te praten zijn. De meesten moeten daar eerst belanden, voor ze het inzicht krijgen.

Is dit een angstig verhaal? Waarschijnlijk wel....

Al zijn er, achteraf gekeken, ook wel andere symptomen waaraan ik kan zie dat ik verslaafd ben. Al lang voordat ik überhaupt ging gebruiken.
Zo kan ik mezelf verliezen in eten. Teveel of juist te weinig. Aankomend en afvallen.
Of juist in sporten. Een hele periode niet of nauwelijks en dan een periode juist heel veel.

En voor mij nog wel de duidelijkste: obsessieve hobbies. Dan vond ik een nieuwe bezigheid en in no-time was dat m'n hele leven en ging ik er helemaal in op. Ik zocht er alles over op, moest er alles over weten. Moest er ook vanalles voor aanschaffen en ook altijd het nieuwste en het beste. Voor minder deden we het niet.

De ziekte verslaving kenmerkt zich voor mij in het obsessieve. En in gebruik uit zich dat in het constant bezig zijn met gebruik. Door te denken aan gebruiken, het in te plannen, erover op te zoeken, middelen te kopen en uiteindelijk te gebruiken. Mentaal was ik er constant mee bezig.

Het andere kenmerk is het niet kunnen stoppen. Als ik eenmaal begon, zat er geen rem op. Ik kon blijven doorgaan. Maar ook dit kenmerk kan ik al zien buiten het gebruik van middelen om. Zo was ik (en ben vaak nog steeds) altijd degene die als laatst naar huis gaat. Degene die de lichten uitdoet op een feestje.

Moraal van het verhaal is eigenlijk. Er zijn wel wat kenmerken die passen bij verslaving(sgevoeligheid) die je van tevoren kan zien aankomen. Maar ik denk dat je nooit 100% van tevoren kan aan zien komen of je verslaafd zal raken of niet. Toch zeker niet met middelen als 3-mmc of überhaupt alle cathinonen.

Zolang je begint te merken dat je vaker of meer gaat gebruiken dan je met jezelf hebt afgesproken, dan moeten er wel alarmbellen afgaan. Want dat zijn wel echt tekenen van een ontwikkelende verslaving imo.

EDIT: Nog een scherpe aanvulling van @Mevrouw Pløp over het obsessieve in mijn gedrag. Dit toont zich ook in DuoLingo. Het ene moment begin ik Spaans te leren en ga ik er een aantal weken/maanden vol tegenaan. Dan doe ik het elke dag, meermaals per dag en draai ik lekker mee in Diamond League en Diamond Tournament. En dan mis ik twee dagen, verbreekt mijn streak en fuck it, ik doe het helemaal niet meer.

Het is wat dat betreft alles of niets. Zwart of wit. Die middenweg is er niet. Die mag ik in herstel leren te vinden door te zien dat er ook nog tinten grijs zijn. Dat er ook een middenweg is. En dat ik in balans mag komen.

Misschien weer tijd om DuoLingo eens op te pakken en me niet mee te laten slepen door het halen van XP. Want echt sneller een taal ervan leren, dat doe je niet hoor 😂
Klik om te vergroten...
Dit is zó herkenbaar! Ik wist dit al wel van mezelf maar het is echt helpend om dit zo te lezen.

Ik sla hem op in mijn favorieten!🤓
C
CuriousExplorerLid
Bestaat recreatief gebruiken?

Je neemt een drug de eerste maal uit nieuwsgierigheid.
Het effect bevalt je wel en je besluit dit meermaals te willen doen.

Of je nu elke dag, elke week of verantwoord gebruikt, je gebruikt omdat het effect je bevalt.

Dus steeds opnieuw. Ben je dan an sich niet verslaafd geworden?
S
SillousLid
CuriousExplorer zei:
Of je nu elke dag, elke week of verantwoord gebruikt, je gebruikt omdat het effect je bevalt.

Klik om te vergroten...
Daar heb je zeker een punt, alleen dat het met alles zo is; de dingen die we doen, doen we omdat het effect ons bevalt. Denk aan bepaald voedsel, gamen, gewoontes, jezelf bevredigen.. :sweatsmile: alleen als je de drang niet (meer) kan weerstaan is er imo sprake van verslaving. Of ja, dat is toch de meest duidelijke grens als je echt wil weten of je verslaafd bent of niet in geval je het zelf niet weet..
C
CuriousExplorerLid
Sillous zei:
Daar heb je zeker een punt, alleen dat het met alles zo is; de dingen die we doen, doen we omdat het effect ons bevalt. Denk aan bepaald voedsel, gamen, gewoontes, jezelf bevredigen.. :sweatsmile: alleen als je de drang niet (meer) kan weerstaan is er imo sprake van verslaving. Of ja, dat is toch de meest duidelijke grens als je echt wil weten of je verslaafd bent of niet in geval je het zelf niet weet..
Klik om te vergroten...
Maar als je op een bepaald punt terug toe geeft kun je dus de drang niet (meer) aan.

🤭
S
SillousLid
CuriousExplorer zei:
Maar als je op een bepaald punt terug toe geeft kun je dus de drang niet (meer) aan.
Klik om te vergroten...

Moderation my friend, moderation. :relaxed:
L
LucidLucyLid
CuriousExplorer zei:
Bestaat recreatief gebruiken?

Je neemt een drug de eerste maal uit nieuwsgierigheid.
Het effect bevalt je wel en je besluit dit meermaals te willen doen.

Klik om te vergroten...

Maar dan zou verslaving eigenlijk niet veel meer zijn dan (het ontbreken van) de weerstand tegen zucht of gebruikersgedachten.

Bij mij komt dat dan toch terug op die vragen:

Is het obsessief? M.a.w. op de momenten dat je niet gebruikt, ben je er in gedachten dan ook veel mee bezig?

Kan je stoppen als je eenmaal bent begonnen? M.a.w. gebruik je niet ineens vaker of meer dan je van tevoren had afgesproken?
l
ljuvLid
LucidLucy zei:

"Op dezelfde spiegel"
Klik om te vergroten...
Echt? Ik dacht: bij het aanmaken van een topic met deze titel

heb de rest ook niet gelezen heheh
n
nieuwsgierigaaLid
Ik waardeer jullie kijk en meningen hier allemaal op bedankt :)

En om op sommige dingen in te gaan ja bij de desbetreffende vrienden kunnen het ook niet meer leuk hebben zonder te snuiven of iets anders te doen, en als ze dan ook snuiven dan vertrekt het gezicht door een combinatie van smaak en pijn wat mij juist weer een bevestiging geeft dat ik het nooit zo ver wil laten komen als dat zij het hebben gedaan.

Ook zou ik niet weten hoe en of waar ik drugs zou moeten testen omdat ik idd ook al lees dat 3mmc bijna tot niet beschikbaar zou zijn dus dat is nog even googlen

zelf ben ik ook erg obsessief met dingen en weet daarom ook zelf dat ik het niet vaak zou moeten doen en daar hou ik me ook goed aan (gelukkig dan)

En misschien nog een vraagje want je hebt alternatieven voor het nemen van 3mmc (indien dat het is natuurlijk) maar krijg je dan wel hetzelfde effect?
Oh en ik heb het dan nu over het door je drankje doen en dan achterover slaan
Hoeveel moet je dan door je drankje doen?
Gewoon hetzelfde als dat ik zou snuiven?
_
_shikantazaLid
nieuwsgierigaa zei:
Ik waardeer jullie kijk en meningen hier allemaal op bedankt :)

En om op sommige dingen in te gaan ja bij de desbetreffende vrienden kunnen het ook niet meer leuk hebben zonder te snuiven of iets anders te doen, en als ze dan ook snuiven dan vertrekt het gezicht door een combinatie van smaak en pijn wat mij juist weer een bevestiging geeft dat ik het nooit zo ver wil laten komen als dat zij het hebben gedaan.

Ook zou ik niet weten hoe en of waar ik drugs zou moeten testen omdat ik idd ook al lees dat 3mmc bijna tot niet beschikbaar zou zijn dus dat is nog even googlen

zelf ben ik ook erg obsessief met dingen en weet daarom ook zelf dat ik het niet vaak zou moeten doen en daar hou ik me ook goed aan (gelukkig dan)

En misschien nog een vraagje want je hebt alternatieven voor het nemen van 3mmc (indien dat het is natuurlijk) maar krijg je dan wel hetzelfde effect?
Oh en ik heb het dan nu over het door je drankje doen en dan achterover slaan
Hoeveel moet je dan door je drankje doen?
Gewoon hetzelfde als dat ik zou snuiven?
Klik om te vergroten...
www.drugs-test.nl

Home - Drugs-test.nl

Hier lees je alles over het laten testen van je drugs (XTC en andere middelen) bij de inleverpunten en testservices in Nederland.
www.drugs-test.nl www.drugs-test.nl
L
Levensgenieter23Lid
Ik denk op het moment dat het je leven negatief gaat beïnvloeden en je de overmacht kwijtraakt over de drugs. Als in de mensen om je heen verwaarloos je, je zegt afspraken af, je gaat niet sporten, het beïnvloed je werk, etc. Op het moment dat je het gaat gebruiken op momenten waar het niet kan/hoort en het toch doet omdat je geen nee kan zeggen. het moment dat je gebruikt terwijl dit eigenlijk niet je bedoeling was. Je bent de controle kwijt.
I
Immersive.Lid
Ik zou zeggen wanneer je vindt dat je het nodig hebt om je fijn te voelen
J
JohnGaltLid
@LucidLucy verwoordt het mijns inziens al heel goed.
Zelf dacht ik ook niet verslavingsgevoelig te zijn, tot ik mijn eerste eigen voorraad 3-mmc kreeg. Ik had het al wel eens op een after gebruikt, dus ik kende het effect. Daar had ik het obsessieve bijnemen niet. Toen met een date het ook gebruikt van mijn eigen voorraad en het werd gelijk al erger. En daarna af en toe thuis tot ik moeite kreeg met stoppen. Gelukkig had ik niet veel en was het op. Maar... Ik had ook nog 3-cmc en 2-mmc liggen, ongebruikt. De eerste een halve gram, compleet opgemaakt in 3 etappes. Dusdanig geschrokken dat ik met de 2-mmc verder wilde gaan, maar die snel door de wc gespoeld.
En nu heb ik nog wel de behoefte, maar niet de middelen. Even kijken hoe dit zich over de tijd ontwikkelt.
Het stomme is, ik heb ook G liggen, maar daar kan ik prima van afblijven.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."